Worstelen met mijn positie als 'stiefmoeder'

17-06-2021 11:23 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een nieuwe nick aangemaakt i.v.m. herkenbaarheid maar ben op zoek naar feedback van het Forum. En ik loop en lees lang genoeg mee om te weten dat ik hier op de juiste plek ben. ;-)

Zo kort mogelijk: ik heb een samengesteld gezin met man, samen vijf kinderen. Band tussen mijn man en zijn ex is altijd goed geweest. In het begin van onze relatie was dat lastig. Ex twijfelde over bij elkaar komen en ook mijn man was emotioneel nog niet klaar. Ik heb onze relatie toen beëindigd. Na een half jaar wilde hij toch echt bij mij zijn. Na zes jaar hebben we samen een huis gekocht.
Wat de zaken wat lastiger maakt is dat de broer van ex en zus van mijn man ook samen een gezin hebben en de familiebanden close zijn. Ik heb altijd mijn plaats geweten en ben op afstand gebleven. Tot vorige week mijn stiefdochter jarig was.

Feestjes van mijn stiefkinderen worden vooral bij ex thuis gevierd en man gaat daar dan vaak even heen. Logisch. Vaak doen we bij ons dan op een later moment nog een cadeautje en taartje. Ik feliciteerde die dag met een online berichtje de moeder met haar dochter en wenste haar een fijne dag. Kreeg ik 's avonds een berichtje terug dat ze mij via mijn man ook had uitgenodigd, een beetje alsof ze het vreemd vond dat ik niet was geweest. Ik voelde me enigszins voor paal staan, want wist van niks.
En ja, ik had het heel leuk gevonden daar even bij te zijn. Ik ken de familie en bovendien stiefdochter al heel lang en zie zwager en schoonzus ook niet vaak. Maar toen ik man vroeg naar de uitnodiging, zei hij dat hij gewoon even alleen was gegaan omdat hij geen 'zin had in gedoe'. Toen ik aangaf dat jammer te vinden en dat het mij wel leuk had geleken, werd hij boos. En helemaal toen ik zei dat zijn houding me een beetje kwetste. Ik moest niet zo zeuren en niet mijn mening aan hem opdringen. Gewoon accepteren dat hij er anders in staat.

Een deel van mij vindt dat ik dat inderdaad moet doen, maar een ander (ego)deel van mij voelt zich toch gekwetst. Zijn stiefdochter is onderdeel van mijn (samengestelde) gezin, we wonen en leven samen, gaan op vakantie, maar zodra er iets (al dan niet feestelijks) is samen met familie, doe ik even niet meer mee.

Tweestrijd, help! Is het terecht dat ik me gekwetst voel of kan ik dit maar beter gewoon accepteren?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind vooral dat je man meteen zo vervelend reageert. Misschien weet hij uit ervaring wel dat zijn ex weliswaar heel gastvrij kan zijn en het voornemen kan hebben zich volwassen te gedragen, maar dat de sfeer dan toch altijd weer omslaat en wilde hij zichzelf en jou daarvoor behoeden, maar dat had hij dan ook op een normale manier kunnen bespreken. Daar zou ik eerlijk gezegd nog wel op terugkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Laat zijn ex jou voortaan persoonlijk uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom verwachtte je man gedoe? Blijkbaar heeft hij daar toch een reden voor?
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
17-06-2021 11:36
Waarom verwachtte je man gedoe? Blijkbaar heeft hij daar toch een reden voor?
Volgens mij heeft man dat nou juist niet. En wat Susan zegt, ik denk zelf ook niet dat het aan ex ligt.
Mijn man vindt het zelf vooral lastig, en dan vul ik het maar even in, om mij mee mee te nemen naar een setting die voorheen natuurlijk voorbehouden was aan zijn 'kerngezin'.

Maar... ik ben niet de oorzaak van hun breuk en we zijn echt al jaren verder. De verhoudingen zijn allang niet meer gespannen ofzo. Of, nou ja, bij mijn man dus wel. En hij kan me niet uitleggen waarom. Hij reageert altijd zo in vergelijkbare situaties. Bozig.
Dat ik niet op die verjaardag ben geweest, dat is nu wat het is, maar dat we, in mijn ogen, er geen normaal gesprek over kunnen voeren, vind ik inderdaad het meest vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Raar van je man dat hij vooraf niet aangeeft dat je ook bent uitgenodigd. Hij had dan kunnen uitleggen waarom het hem verstandiger leek dat jij niet zou gaan. Banden zijn goed, voor de verandering ook weleens fijn, en hij maakt het onnodig lastig!
Alle reacties Link kopieren
Niks fijners voor als iedereen bij elkaar is. Wat leuk dat ex jou na jaren ook uitnodigd.

Ik zou ne eerder zorgen maken om de reactie van je man....
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
17-06-2021 11:36
Waarom verwachtte je man gedoe? Blijkbaar heeft hij daar toch een reden voor?
Idd. Daar zou ik even op inhaken. Hoezo dan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, dus ex gaat buiten jouw man om jou laten weten dat je man je ergens buiten heeft gehouden. Klinkt als stoken. En het werkt ook nog.
For whom the bell tolls
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
17-06-2021 11:36
Waarom verwachtte je man gedoe? Blijkbaar heeft hij daar toch een reden voor?

Dit ja, is dit zo? Zou het de eerste keer geweest zijn dat je dan bij ex verjaardag zou vieren?

Jammer dat je man het in ieder geval niet met je heeft overlegd vantevoren. Daar zou ik best pissig om zijn, wat de beweegreden om je uiteindelijk niet mee te willen nemen ook is.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
17-06-2021 11:32
Laat zijn ex jou voortaan persoonlijk uitnodigen.
Heb ik ook aan gedacht. Maar zou er liever wat relaxter met man over willen/kunnen praten.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-06-2021 11:43
Idd. Daar zou ik even op inhaken. Hoezo dan?
Zie mijn eerdere reactie, ik vind het jammer hoe man erin staat.
Alle reacties Link kopieren
Tutjebelletje schreef:
17-06-2021 11:43
Hmmm, dus ex gaat buiten jouw man om jou laten weten dat je man je ergens buiten heeft gehouden. Klinkt als stoken. En het werkt ook nog.

Ik zie hier geen stoken in hoor. Als je als ex / nieuwe partner op zo'n voet staat dat je elkaar een appje stuurt om te feliciteren, vind ik zo'n reactie best normaal. Maar goed, misschien sta ik te optimistisch in het leven, ik geloof niet zo snel dat mensen iets doen met een bewust gemene reden.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
17-06-2021 11:44
Zou het de eerste keer geweest zijn dat je dan bij ex verjaardag zou vieren?
Het zou wel de eerste keer zijn dat ik bij haar thuis kom. Heb haar bij de schoonfamilie wel vaker ontmoet, evenals haar ouders. Ging naar mijn idee altijd prima. Vond het inderdaad ook heel leuk dat ze mij klaarblijkelijk ook gevraagd had.
Alle reacties Link kopieren
Tutjebelletje schreef:
17-06-2021 11:43
Hmmm, dus ex gaat buiten jouw man om jou laten weten dat je man je ergens buiten heeft gehouden. Klinkt als stoken. En het werkt ook nog.
Lijkt mij niet, want de uitnodiging klopte.
Alle reacties Link kopieren
Zie je ex wel op andere momenten? (Bijvoorbeeld op verjaardag van zwager en schoonzus)

Heb je wel eens een gesprek gehad met je man over hoe hij dat in de toekomst voor zich ziet? Of aan hem gevraagd waarom hij dat gesprek niet kan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
17-06-2021 11:47
Ik zie hier geen stoken in hoor. Als je als ex / nieuwe partner op zo'n voet staat dat je elkaar een appje stuurt om te feliciteren, vind ik zo'n reactie best normaal. Maar goed, misschien sta ik te optimistisch in het leven, ik geloof niet zo snel dat mensen iets doen met een bewust gemene reden.
Precies ik geloof dat ook niet. Maar merkte wel dat ik niet wilde reageren met 'O dank, wat leuk, maar man heeft helaas niks gezegd.'
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
17-06-2021 11:49
Zie je ex wel op andere momenten? (Bijvoorbeeld op verjaardag van zwager en schoonzus)

Heb je wel eens een gesprek gehad met je man over hoe hij dat in de toekomst voor zich ziet? Of aan hem gevraagd waarom hij dat gesprek niet kan hebben?
Ja, heb haar daar wel gezien.
Heb ook wel eens gevraagd naar hoe hij dat dan voor zich ziet straks, bij trouwerijen of met kleinkinderen. Maar goed, dat wuift hij weg want nu zo niet relevant. Ik kom er niet doorheen. Hij vindt dat ik gewoon moet accepteren dat hij er anders instaat dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, ik zou een keer tegen hem zeggen: ik respecteer je standpunt heus wel en als jij echt niet wil dat ik meega dan ga ik niet tegen je zin mee, maar ik vind wel dat we het er gewoon over moeten kunnen hebben zonder dat ik word afgebekt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Celebes schreef:
17-06-2021 11:53
Ja, heb haar daar wel gezien.
Heb ook wel eens gevraagd naar hoe hij dat dan voor zich ziet straks, bij trouwerijen of met kleinkinderen. Maar goed, dat wuift hij weg want nu zo niet relevant. Ik kom er niet doorheen. Hij vindt dat ik gewoon moet accepteren dat hij er anders instaat dan ik.

Maar hoe staat hij er in dan, weet je dat wel?

En als jullie samen een gezin zijn, lijkt het me toch niet meer dan normaal dat je hierin ook een gezamenlijk standpunt vormt. Uiteindelijk. Als jij het graag anders zou zien, zou hij op zijn minst met argumenten moeten komen waarom hij dat (nu) niet kan of wil, dan kun je tenminste ook begrip hebben voor zijn standpunt. Alleen maar 'je moet het maar accepteren' zou er bij mij niet ingaan.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
17-06-2021 11:43
Niks fijners voor als iedereen bij elkaar is. Wat leuk dat ex jou na jaren ook uitnodigd.

Ik zou ne eerder zorgen maken om de reactie van je man....

Dít.
Wat een stomme reactie van je man.
Is toch het meest perfecte als iedereen met elkaar door één deur kan?
Ik zou hier echt nog wel even een discussie met hem over voeren.
Alle reacties Link kopieren
Raar van je man. Hij zou juist blij moeten zijn dat de verhoudingen zo zijn dat het gewoon kan.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-06-2021 11:58
Nou ja, ik zou een keer tegen hem zeggen: ik respecteer je standpunt heus wel en als jij echt niet wil dat ik meega dan ga ik niet tegen je zin mee, maar ik vind wel dat we het er gewoon over moeten kunnen hebben zonder dat ik word afgebekt.

Dit is wel een goede. En je man mag dan ook aan de rest uitleggen waarom jij niet aanwezig bent op dit soort gelegenheden. Zodat jij niet weer voor paal staat in de toekomst.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-06-2021 11:58
Nou ja, ik zou een keer tegen hem zeggen: ik respecteer je standpunt heus wel en als jij echt niet wil dat ik meega dan ga ik niet tegen je zin mee, maar ik vind wel dat we het er gewoon over moeten kunnen hebben zonder dat ik word afgebekt.
Eens. Zo reageerde ik ook. Man haalde toen zijn voormalig schoonmoeder erbij en dat het voor haar allemaal lastig zou zijn. Ik heb haar een paar keer bij verschillende gelegenheden ontmoet en nooit gemerkt dat ze moeite met mij had. Ik denk ook dat als dit echt zo zou zijn, ex mij niet zou uitnodigen. Het is tenslotte haar moeder.

Maar dank voor jullie reacties. Ik heb de neiging de fout snel bij mijzelf te zoeken, en dit sterkt me in mijn beeld dat man echt niet prettig reageert.
raar van je man, ik zou ook wel willen weten wat zijn intenties zijn van het apart willen houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven