Zachte heelmeesters maken stinkende wonden?

06-05-2009 11:36 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

"Hoe vertel ik dit? " Is een vraag die ik mij heel erg vaak stel. Als het mensen zijn die ik ken (ouders, man, vrienden) dan heb ik er geen moeite mee. Ik weet hun karakter en ik weet wat voor hen direct is of wanneer ik ronduit te bot ben. Maar bij "nieuwe" mensen vind ik dit zooooo moeilijk.

Zo heb ik een beginnende vriendschap die echt niet meer loopt. Ik word helemaal gek als ik een paar uur bij haar ben geweest. Maar terwijl ik daar aan de thee zit en zoek naar de juiste woorden lukt het niet.

Nu ben ik ook gevraagd voor iemand een zakelijke brief na te kijken. Toen ik de brief van haar kreeg schrok ik me wezenloos van het niveau. Dit is niet haar eerste brief, ze schrijft al jaren. Inhoudelijk was het niet mijn ding maar grammaticaal was het echt heel slecht. Bovendien probeerde ze wollige taal te gebruiken. Maar ze gebruikte de "dure" woorden helemaal verkeerd.

Mijn eerste botte reactie slik ik dan in. Want da's gewoon niet netjes en sociaal onwenselijk. Ik zou dat ook niet op prijs stellen. Maar hoe vertel ik haar in Darwinsnaam dat ze dit echt niet moet versturen en misschien een cursus zakelijke brieven schrijven moet gaan volgen?

Met andere woorden:

Hoe vertel ik mensen, die ik niet goed ken, op een nette wijze mijn -negatieve- mening?
\"Float down a river forever and ever, Emily, Emily There is no other day Let\'s try it another way\" see.emily.play1@gmail.com
Eerlijkheid duurt het langst lijkt mij wijsheid in dit geval.

Dus gewoon vertellen wat je ervan denkt en je niet gaan zitten verontschuldigen.

Verder....jij kunt wel zakelijke brieven schrijven. Waarom schrijf jij je "vriendin" nou niet eens een brief waarin je achter de vriendschap een punt zet?!

Wel zo oprecht naar haar toe, toch?
In 't geval van die brief zou ik 'm gewoon herschrijven en vragen wat ze er zo van vindt. Als ze toch voor haar eigen versie kiest, dan zou ik m'n schouders ophalen en haar op d'r bek laten gaan.
Overigens, in 'n beginnende vriendschap die nu al niet lekker loopt, zou ik sowieso geen zin hebben. Lekker laten verwateren dus.
Zelf heb ik echt een hekel aan alles maar zo mooi mogelijk moeten vertellen; feedback gaat mijn nekhaar echt van over eind staan.

Er zijn altijd mensen die geen kritiek kunnen verdragen, prima hoor; maar als je geen antwoord wil moet je de vraag niet stellen.

Gewoon zeggen wat je op je hart hebt dus; je vriendin eerlijk zeggen geen behoefte te hebben aan verdere vriendschap met haar (en eerlijk zin is iets anders dan iemand onder uit halen) en wat betreft die brief; zeg dat er veel fouten in staan en dat sommige 'dure' woorden misplaatst zijn, daar leert ze van en als ze er niet van wil leren is dat niet verder jouw verantwoordelijkheid.
Wat betreft die brief: vragen of je erin mag strepen, en alles wat niet klopt met rood veranderen/onderstrepen. Vervolgens hem even met haar doornemen en vertellen dat je zelf/iemand die jij kent/je wel eens gehoord hebt van een cursus zakelijke brieven schrijven, dat het misschien handig is, omdat je er erg veel leert. Oh ja, altijd proberen ook positieve feedback te geven;-p...(ik zie dat je een heeeel mooi wit papier gekozen hebt, superrrrr! alleen jammer dat je blablablablabla)

En die beginnende vriendschap: moeilijk om te zeggen. maar denk dat je dat wél moet doen. Vertel gewoon eerlijk dat je dr een leuke meid vindt, maar dat je toch het idee hebt dat jullie te verschillend zijn om een echte vriendschap op te bouwen (als dat tenminste de reden is). Het is natuurlijk niet eerlijk als zij energie in een vriendschap steekt die nergens toe leidt.

Succes!
Misschien zelf eens een feedback-training volgen?

staat nog leuk op je CV ook.

guldenrgel van feedback is de sandwich-methode:

je zegt eert iets positiefs (gemeend, dus niet over het mooie witte papier, ik zou je dan iig niet meer serieus nemen), dan een puntje van aandacht en tenslotte weer iets positiefs.
Niks mis met zeggen waar het op staat maar dat kan ook aardig. Dat hoeft niet kort door de bocht en oordelend.

In het geval van de brief zou ik zeggen dat je snapt wat ze wil zeggen maar dat de woordkeuze en stijl correcter kan. Zal ik je anders even helpen? is een vriendelijke vraag die je kunt stellen nadat je hebt opgemerkt dat de brief inhoudelijk - volgens jou - beter kan. Jouw mening is natuurlijk ook niet zaligmakend.

Het zachte heelmeester principe gaat lang niet altijd op, 'soft' of 'zacht' is nog iets anders dan 'normaal' of 'vriendelijk opbouwend'. Dat in your face eerlijke wat sommigen zo voorstaan kunnen ze heel vaak alleen maar uitdelen en absoluut niet terug ontvangen. Dan is die ander ineens heel erg bot, terwijl ze het zelf zijn.

Zeg het zoals je het zelf tegen jou gezegd zou willen hebben en meestal is dat (op z'n minst) beschaafd/aardig/op normale gesprekstoon neem ik aan.
quote:return_of_kreng schreef op 06 mei 2009 @ 12:37:

Misschien zelf eens een feedback-training volgen?

staat nog leuk op je CV ook.

guldenrgel van feedback is de sandwich-methode:

je zegt eert iets positiefs (gemeend, dus niet over het mooie witte papier, ik zou je dan iig niet meer serieus nemen), dan een puntje van aandacht en tenslotte weer iets positiefs.

Nee dat witte papier is natuurlijk ook niet serieus bedoeld! Soms is het zo ontzettend moeilijk om iets positiefs te zeggen over iemand (en zag het al helemaal voor me: die brief met alleen maar rode strepen en verbeteringen erin...dat je echt denkt...tja, in elk geval positief dat ze voor wit papier heeft gekozen en niet voor blauw...)

Maar wel altijd iets positiefs benoemen inderdaad.
wat betreft de brief, ze vraagt het aan jou dus dan moet je eerlijk zijn vind ik. Ik zou alles onderstrepen, verbeteren op mijn manier, en het kopietje teruggeven, zo hoef je er niks van te zeggen en kan ze zelf ermee doen wat ze wil...

Wat betreft die vriendschap, en zeggen wat je wil zeggen, het zoeken naar woorden maakt het alleen maar lastiger, zo blijf je maar malen en lijkt het probleem 10x groter.

Gewoon zeggen dus als je eraan denkt.

projecteer het op jezelf, jij zou toch ook willen dat een vriendin eerlijk zegt dat ze het niet meer trekt dan jou met tegenzin op blijven zoeken?(zoiets?)

deze gedachte helpt mij ook wel, hoe zou ik willen dat het mij gezegd wordt....en hoe zou ik behandeld willen worden?

vroeger; als ik ergens meezat zei ik het met een grap of een lach, dan had ik zoiets van nou, het kwam aardig over maar ik heb gezegd wat ik wou zeggen!

helaas werd ik zo dus vaak niet helemaal begrepen, want het kwam een beetje lollig over, ik kwam nogal lollig over. niet serieus werd ik genomen duss.

dat is lastig had ik mijzelf alleen maar mee.
Een feedbackcursus is sowieso een goed idee voor me!

Bedankt allemaal voor de tips.

Natuurlijk probeer ik het zo beschaafd/aardig mogelijk te doen maar een geheel negatieve mening in een roze gebloemd jasje is natuurlijk nog steeds een negatieve mening.

Ik zal eerst oefenen met de brief. Als ik dat correct heb kunnen oplossen kan ik de ander wellicht inlichten over mijn gevoelens omtrent de beginnende vriendschap.

Grrrrrrrrrrr, zie vooral tegen dat laatste enorm op!
\"Float down a river forever and ever, Emily, Emily There is no other day Let\'s try it another way\" see.emily.play1@gmail.com
Eensch met eleonora. EN als je de kritiek goed beargumenteert is het ook duidelijker dat het geen persoonlijke aanval is oid.
quote:[message=3191180,noline]Crazyinlovee schreef op 06

vroeger; als ik ergens meezat zei ik het met een grap of een lach, dan had ik zoiets van nou, het kwam aardig over maar ik heb gezegd wat ik wou zeggen!

helaas werd ik zo dus vaak niet helemaal begrepen, want het kwam een beetje lollig over, ik kwam nogal lollig over. niet serieus werd ik genomen duss.

dat is lastig had ik mijzelf alleen maar mee.Ik word timide. Daar heb ik zo'n hekel aan. Ik ga stotteren, blozen, om de hete brij heen draaien. Getverdegetver. Dat vind ik zo naar van mijzelf.
quote:eleonora schreef op 06 mei 2009 @ 12:48:

In het geval van de brief zou ik zeggen dat je snapt wat ze wil zeggen maar dat de woordkeuze en stijl correcter kan. Zal ik je anders even helpen? is een vriendelijke vraag die je kunt stellen nadat je hebt opgemerkt dat de brief inhoudelijk - volgens jou - beter kan. Jouw mening is natuurlijk ook niet zaligmakend.

Met de inhoud wil ik me ook niet bemoeien hoor. Daar is zeker mijn mening niet zalig makend in. Het gaat me echt alleen om grammaticaal correcte zinnen en zinnen waarin woorden staan die een andere betekenis hebben dan bedoeld word. Gedistingeerd schrijven terwijl je gedistancieerd bedoeld, zo iets..
quote:seeemilyplay schreef op 06 mei 2009 @ 13:08:

Een feedbackcursus is sowieso een goed idee voor me!

Bedankt allemaal voor de tips.

Natuurlijk probeer ik het zo beschaafd/aardig mogelijk te doen maar een geheel negatieve mening in een roze gebloemd jasje is natuurlijk nog steeds een negatieve mening.

Ik zal eerst oefenen met de brief. Als ik dat correct heb kunnen oplossen kan ik de ander wellicht inlichten over mijn gevoelens omtrent de beginnende vriendschap.

Grrrrrrrrrrr, zie vooral tegen dat laatste enorm op!

Tuurlijk, negatieve feedback is negatieve feedback, je moet niet opeens alleen maar positieve dingen gaan vertellen, heeft de ander ook niks aan.

Maar je kunt het wel wat minder hard laten overkomen door ook het positieve aan te geven! En soms is dat lastig, maar eigenlijk zijn er ook altijd goede dingen te vertellen.

Op internet kun je best veel vinden over t geven van feedback, bijvoorbeeld:

Formule voor het geven van feedback

1. Beschrijf veranderbaar gedrag

2. Beschrijf concreet en specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord

3. Gebruik een ik-boodschap

4. Geef aan welk effect dat gedrag op je heeft

5. Laat je gesprekspartner reageren

6. Vraag om het gewenste gedrag

7. Verken samen oplossingen of achtergronden
quote:seeemilyplay schreef op 06 mei 2009 @ 13:14:

[...]

Gedistingeerd schrijven terwijl je gedistancieerd bedoeld, zo iets..Je bedoelt gedistantieerd neem ik aan? En bedoelt is met een T aan het einde in deze constructie.

Misschien toch maar het Groene Boekje erbij houden?
quote:seeemilyplay schreef op 06 mei 2009 @ 11:36:

Maar hoe vertel ik haar in Darwinsnaam dat ze dit echt niet moet versturen en misschien een cursus zakelijke brieven schrijven moet gaan volgen?

"In Darwinsnaam" :-)))

Die is leuk, ga ik ook gebruiken!

(Sorry dat ik geen tips voor je probleem geef, alles is al gezegd lijkt me.)

(P.S. Ik heb er wel de pest over in dat ik ineens geen smileys of vette tekst meer kan schrijven, heb geen idee waar het aan ligt. )
Ik ben voor beleefde duidelijkheid.

Ik ben er tegen als het wordt gebruikt om een mening op te dringen.

Wat betreft de brief, je zou kunnen zeggen dat het grammaticaal niet helemaal in orde is en dat je zelf niet zo wollig zou schrijven, maar het verder lekker helemaal aan haar laten.
quote:schorpioentje29 schreef op 06 mei 2009 @ 15:26:

[...]

Je bedoelt gedistantieerd neem ik aan? En bedoelt is met een T aan het einde in deze constructie.

Misschien toch maar het Groene Boekje erbij houden?

ik heb nooit verkondigdtdt dat ik de weishijt in pagt hep! Ik ben zeker geen geweldige taalkunstenaar. Dat is ook niet het probleem. Ik weet het namelijk van mijzelf
quote:Reiger100 schreef op 06 mei 2009 @ 15:48:

[...]

"In Darwinsnaam" :-)))

Die is leuk, ga ik ook gebruiken!

(Sorry dat ik geen tips voor je probleem geef, alles is al gezegd lijkt me.)

Ik heb liever dat iemand me ronduit vertelt wat ie vindt (zonder dat het de bedoeling is om te kwetsen of zichzelf te verheffen, motieven waarvan mensen zich lang niet altijd bewust zijn) dan dat ik naderhand ontdek dat iemand me voor de gek heeft gehouden of mij zogenaamd niet wilde kwetsen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven