Zeggen dat ik moeder voorlopig niet wil zien

09-06-2023 20:05 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder woont al een aantal jaar in het buitenland. Vorig jaar overleed haar man daar, ik heb destijds een topic geopend:

relaties/mijn-moeder-mishandelt-mijn-st ... 4#33813347

Een aantal maanden geleden was ik bij haar op bezoek, vooral in het licht van dit overlijden. Ondanks dat ze bizar en zonder enige empathie met de dood en ziekte van hem omging, vond ik het niet meer dan logisch om steun te betuigen. Door gedoe met geannuleerde vluchten, werd het een aantal maanden later dan gepland. Op zich mooi: eerst had ze vrienden langs, dan ons, en met kerst haar beste vriendin.

Maar het was vreselijk. Mijn moeder had het de volle 2 dagen dat we daar waren, over een man die ze nog nooit had ontmoet. Ze stelde mij 1 vraag, die met het onderwerp van gesprek te maken had, en mijn vriend 2: ook een vraag over haar onderwerp, en wat ie ook weer gestudeerd had 'want haar vriendinnen vroegen daarnaar'.

Mijn vriend werd ziek op de tweede dag. Dit werd hem zeer kwalijk genomen. Tot 3x toe herhaalde ze dat ik voortaan toch echt alleen moet komen. Hoe het met hem ging en wat ie nou had (griep), vroeg ze niet. Er waren nog wat voorvallen, maar in de OP hou ik het even hierbij.

Het is me allemaal ontzettend in het verkeerde keelgat geschoten. Ik wil de komende jaren niet naar haar toe. Ik wil mijn vrije tijd niet zo besteden. En vooral: ik wil haar in ieder geval voorlopig niet zien. Echt een jaar of 5 niet. En misschien wel nooit meer, maar dat weet ik nog niet zeker.

Mijn vraag aan jullie: hoe heb jij een ouder laten weten er geen zin meer in te hebben? Dat je zo boos bent dat het zo ver is gekomen? Hoe heb je het contact verminderd of verbroken?

Gaf je uitleg? Gaf je voorbeelden? Deed je het per mail of post, per telefoon of persoonlijk? Of wat zou je me aanraden om te doen in deze situatie?

Ik weet dat ik niet langer meer kan doen alsof er niets aan de hand is. We bellen nog af en toe, maar ik vertel dan niks en vraag weinig. Vandaag werd duidelijk dat ze dat merkt. Er moet dus iets gebeuren, maar ik vind dit een heel pijnlijke en moeilijke stap.

Dit is zowel veel als weinig info, dat weet ik. Ik verduidelijk graag hoe het zo gekomen is. Ik ben vooral erg verdrietig en weet niet goed wat ik moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je beter af kan stappen van het idee dat ze je boodschap moet begrijpen.

Je meldt het, geeft je redenen en gaat er vervolgens niet over in discussie. Dit is jouw keus, en het is jammer dat ze het niet snapt, maar dat bevestigt dat het de juiste keus is.

Het is heel verdrietig als je geen connectie hebt met je ouder(s). Maar als dat zo is, dan mag je je eigen weg kiezen.

Kies de manier die voor jou het beste voelt. Een brief, een e-mail. Zo te horen heb je praten met haar al afgeschreven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verdrietig hè, als het zo loopt. Herkenbaar, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten.

Ik heb precies gezegd wat jij schrijft: dat ik voorlopig geen contact wil, omdat ik niet blij bent met de manier waarop dat contact verloopt. Dat het me teveel kost.

Laat even los dat je de komende 5 jaar geen contact wil, dat zie je tegen die tijd wel weer… ik heb aangegeven dat ik contact zoek tegen de tijd dat ik er klaar voor ben. En heb ouder gevraagd tot dat moment mij niet meer te bellen.

Succes :rose:
Alle reacties Link kopieren Quote
Zelfs als je heel helder weergeeft waarom je geen contact mee wil, kan het nog zijn dat ze het niet wil horen, niet snapt, wegwuift. Want enige zelfreflectie is je moeder vreemd lijkt het.

En dan kan het zijn dat je na maanden of jaren opeens van een buurvrouw/collega/nicht een brief krijgt dat het zo zielig is voor je moeder, die er niks van snapt dat haar dochter haar zo in de steek laat. Dat het toch je moeder is, de dokter vroeg naar je en je arme moeder schoot vol en zei er niks van te snappen....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niks zeggen of schrijven, het contact minimaliseren / laten verwateren en gewoon niet meer naar haar toe gaan zolang je die behoefte niet meer hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je dit al wel naar haar uitgesproken? Anders heeft ze ook geen kans gehad om te verbeteren.

Ik vind laten verwateren geen optie met je moeder. Je moet het zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt genoeg redenen om je moeder niet meer te willen zien.
Bij mij escaleerde een ruzie waarop ik heb gezegd dat het klaar is. En dat is het ook. Ik heb mijn moeder daarna niet meer gezien of gesproken. Geeft veel rust en een sluimerend schuldgevoel. Maar het is beter zo. Ze was geen moeder voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou iemand precies nemen zoals ze is. Vraagt ze niet naar mijn leven, nou dan niet. Ik vraag wel naar het hare en luister dan gewoon. Ik blijf niet erg lang, wens haar prettige tijd en sterkte en ga dan naar huis, bewust van het feit dat ze kennelijk geen moment meer aan me denkt. Het zij zo. Het is niet erg slim om geen aandacht te besteden aan je dochter; lijkt mij een saai leven om nooit geïnteresseerd te zijn.

Uiteraard maakt dit de relatie niet warmer maar ja, de sleutel ligt bij haar. Als zij alleen maar met zichzelf bezig wil zijn dan is dat een eenzame bedoening. Mijn moeder is al een tijd overleden trouwens. Ik kwam er niet al te vaak meer maar we hadden geen ruzie. Alleen haast geen echt contact. Ruzie daarom gaan maken was toen zinloos. Verloren energie.Ze kon het gewoon niet. Het was geen slecht persoon maar gevoelens begreep ze niets van.

Het feit dat ik haar niet nodig had heeft dit gewoon zo mogelijk gemaakt en ik heb nooit spijt gehad. Ik vind achteraf dat ik het op de juiste manier heb gedaan.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 09-06-2023 21:16
13.86% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 20 jaar nadenken en geprobeerd hebben met mijn moeder te bespreken waarom ik ons contact kut vind (waar geen gesprek en geen zelfreflectie van haar over mogelijk was) heb ik het contact verbroken via Whatsapp. Het zal niet de schoonheidsprijs verdienen, maar ik was op en er klaar mee.
Ik heb btw in diezelfde WA aangegeven dat ik nooit meer contact wil en ze mij met rust moet laten.
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
09-06-2023 21:07
Ik zou iemand precies nemen zoals ze is. Vraagt ze niet naar mijn leven, nou dan niet. Ik vraag wel naar het hare en luister dan gewoon. Ik blijf niet erg lang, wens haar prettige tijd en sterkte en ga dan naar huis, bewust van het feit dat ze kennelijk geen moment meer aan me denkt. Het zij zo. Het is niet erg slim om geen aandacht te besteden aan je dochter; lijkt mij een saai leven om nooit geïnteresseerd te zijn.

Uiteraard maakt dit de relatie niet warmer maar ja, de sleutel ligt bij haar. Als zij alleen maar met zichzelf bezig wil zijn dan is dat een eenzame bedoening. Mijn moeder is al een tijd overleden trouwens. Ik kwam er niet al te vaak meer maar we hadden geen ruzie. Alleen haast geen echt contact. Ruzie daarom gaan maken was toen zinloos. Verloren energie.Ze kon het gewoon niet. Het was geen slecht persoon maar gevoelens begreep ze niets van.
Wat maakte voor jou dat je het contact wel aanhield?
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
09-06-2023 21:15
Wat maakte voor jou dat je het contact wel aanhield?
Vind ik heel moeilijk te zeggen. Gewoon omdat het mijn moeder was. De eerste persoon in mijn leven die ik zag en ik was ook een van de laatsten die ze zag.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
tv-icoon schreef:
09-06-2023 21:18
Vind ik heel moeilijk te zeggen. Gewoon omdat het mijn moeder was. De eerste persoon in mijn leven die ik zag en ik was ook een van de laatsten die ze zag.
Lijkt me ook echt verschrikkelijk, zo'n situatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
09-06-2023 21:26
Lijkt me ook echt verschrikkelijk, zo'n situatie.
Ja, dat was het. Is toch een van de ergste dingen die je gebeuren kunnen, zelfs al zag je haar niet zo vaak meer. Het is wel erg definitief.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Tvp
Ga ik over nadenken.
hanke321 schreef:
09-06-2023 20:21
Zelfs als je heel helder weergeeft waarom je geen contact mee wil, kan het nog zijn dat ze het niet wil horen, niet snapt, wegwuift. Want enige zelfreflectie is je moeder vreemd lijkt het.

En dan kan het zijn dat je na maanden of jaren opeens van een buurvrouw/collega/nicht een brief krijgt dat het zo zielig is voor je moeder, die er niks van snapt dat haar dochter haar zo in de steek laat. Dat het toch je moeder is, de dokter vroeg naar je en je arme moeder schoot vol en zei er niks van te snappen....
Ooit had ik een buurvrouw (80+) die vertelde dat haar twee dochters geen contact meer met haar wilden. Ze had géén idee waarom. Ik vroeg nog wat door, snapte niet hoe er zo weinig duidelijkheid kon zijn over zo’n grote familieruzie (en zij begon er zelf over, een beetje slachtofferig, ze vond het zo raar van haar dochters…)

Een tijd later viel ik stomtoevallig in het tv-programma ‘Het familiediner’. Nou, daar schuifelde mijn buurvrouw in beeld. Tegen de presentator draaide ze hetzelfde verhaal af als tegen mij: gek hoor, geen idee, blablablabla.

Maar toen kwamen haar dochters (en andere familieleden) in beeld en ging er een enórme beerput open. Ik ben de details vergeten, maar ik weet nog wel dat het diner niet doorging omdat de dochters weigerden met hun moeder in één ruimte te verblijven. Ook de overige familie koos partij voor de dochters. Maar de buurvrouw bleef tot haar dood volhouden dat ze écht geen flauw idee had van wat haar dochters bezielde.

Moraal: gelijk (of begrip) ga je niet krijgen, maar het contact verbreken kan gewoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yep schreef:
09-06-2023 20:26
Ik zou niks zeggen of schrijven, het contact minimaliseren / laten verwateren en gewoon niet meer naar haar toe gaan zolang je die behoefte niet meer hebt.
Zou ik ook zo doen. Ik doe dat zo bij 1 ouder.
Een gesprek voeren heeft geen enkele zin bij die ouder in mijn geval. Dus ik stuur een appje als diegene jarig is, onderga dan lijdzaam de stortvloed aan inhoudsloze apps terug waarin alleen aandacht wordt gevraagd en reageer daar niet meer op.
Het is triest maar het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sommige mensen leren nooit te vragen: hoe voel je je daar nou onder? Wat speelt in je leven? Het blijft toch hangen bij: hoe gaat het? en dan wordt van je verwacht dat je vanzelf gaat vertellen hoewel je ziet dat haar aandacht afdwaalt. En hiermee is gewoon geen goed contact op te bouwen.

Je hebt dan geen hekel aan elkaar, vroeger misschien wel door de ontzettende teleurstelling, maar later niet meer als je weet dat dit het gewoon was wat ze te geven had en dat meer niet meer gaat komen. Zeker niet meer als je ver uit elkaar woont en ieder zijn eigen leven heeft. Maar haat enzo heb ik nooit gehad.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
09-06-2023 20:12
Ik denk dat je beter af kan stappen van het idee dat ze je boodschap moet begrijpen.

Je meldt het, geeft je redenen en gaat er vervolgens niet over in discussie. Dit is jouw keus, en het is jammer dat ze het niet snapt, maar dat bevestigt dat het de juiste keus is.

Het is heel verdrietig als je geen connectie hebt met je ouder(s). Maar als dat zo is, dan mag je je eigen weg kiezen.

Kies de manier die voor jou het beste voelt. Een brief, een e-mail. Zo te horen heb je praten met haar al afgeschreven.
Dank je voor je reactie. Ja, ik ben ook bang dat het geen zin heeft om het hoe en waarom uit te leggen. Dat wordt verdraaid of ontkend, is mijn ervaring met haar. En het is zeker jammer om geen connectie te voelen. Ik hou ook echt niet van haar, en daar voel ik me bij vlagen erg schuldig over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
09-06-2023 20:19
Verdrietig hè, als het zo loopt. Herkenbaar, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten.

Ik heb precies gezegd wat jij schrijft: dat ik voorlopig geen contact wil, omdat ik niet blij bent met de manier waarop dat contact verloopt. Dat het me teveel kost.

Laat even los dat je de komende 5 jaar geen contact wil, dat zie je tegen die tijd wel weer… ik heb aangegeven dat ik contact zoek tegen de tijd dat ik er klaar voor ben. En heb ouder gevraagd tot dat moment mij niet meer te bellen.

Succes :rose:
Dankjewel! Dat laatste vind ik een goeie tip, daar heb je denk ik wel gelijk in. Wat naar dat je ook zo'n keuze hebt moeten maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Pinaco schreef:
09-06-2023 20:19
Verdrietig hè, als het zo loopt. Herkenbaar, ik heb in een soortgelijke situatie gezeten.

Ik heb precies gezegd wat jij schrijft: dat ik voorlopig geen contact wil, omdat ik niet blij bent met de manier waarop dat contact verloopt. Dat het me teveel kost.

Laat even los dat je de komende 5 jaar geen contact wil, dat zie je tegen die tijd wel weer… ik heb aangegeven dat ik contact zoek tegen de tijd dat ik er klaar voor ben. En heb ouder gevraagd tot dat moment mij niet meer te bellen.

Succes :rose:
Dankjewel! Dat laatste vind ik een goeie tip, daar heb je denk ik wel gelijk in. Wat naar dat je ook zo'n keuze hebt moeten maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gestopt met reageren.
En ja dat is raar en soms vliegt het mij aan.
We hebben geen contact meer. Ik doe geen moeite en zij ook niet en zo hield het op.
Ze sneert af en toe in een gezamenlijke app via mijn broers en zussen maar naar mij niks.
Pijnlijk en okay tegelijkertijd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Heftig verhaal van je stiefvader.
Ik heb mijn moeder een brief gestuurd met dat ik geen contact meer wil. Ik weet niet meer precies wat ik erin heb gezet. Geen verwijten in ieder geval, ik hield het bij mezelf. Ze begreep het niet. Maar we hebben geen contact meer en daar ging het om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf nooit echt actief het contact met mijn moeder verbroken en mijn acties voor zich laten spreken.

Mijn tip zou zijn om het echt zo sec mogelijk en alleen bij de mededeling te houden. Geen emoties, geen verwijten en vooral geen hoop op iets (spijt, begrip, erkenning). Ik bedoel trouwens niet dat je emoties of verwijten er niet mogen zijn, maar zoals je haar omschrijft gaat het waarschijnlijk geen zin hebben. Mijn ervaring is dat iemands reactie of juist het gebrek eraan je nog rotter kan laten voelen.
Nou het doel voor ogen: je wilt haar mededelen dat je geen contact meer wil. Veel meer hoef je ook niet te zeggen. Hou het kort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in een ruzie het contact verbroken. Gezegd dat ze op moest rotten en dat deed ze. Vervolgens overal geblokt, nooit uitleg gegeven (ze snapt het toch niet en ik ga nooit erkent worden in de pijn) en nooit meer achterom gekeken.

Ik had het nog veel eerder moeten doen. Wat een rust. Soms zoekt ze contact via via. Ik doe daar niks mee. Ze zal nooit meer onderdeel uitmaken van mijn leven. Die deur is volledig dicht.

En ik zal heel eerlijk bekennen dat ik op een bepaalde manier voldoening haal uit het feit dat ze geen uitleg heeft gekregen, maar compleet is verbannen. Na mijn hele leven stelselmatig te zijn verwaarloost hoop ik dat zij nu wat pijn ervaart door mij.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn partner zit in dezelfde situatie. Vraagje: hebben degenen die het contact hebben verbroken ooit spijt gehad?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven