Zo happy mogelijk single zijn?

24-03-2019 12:31 180 berichten
Hi lezers,

Beetje filosofische inslag, maar ik ben benieuwd of jullie het herkennen. Ben begin 30 en toch wel unhappy single. Fijne relaties gehad, dus ik weet hoe mooi dit kan zijn. Nu alweer bijna 2 jaar alleen en ik mis het enorm. Iemand om de dag mee door te nemen, weten dat er iemand aan jou denkt en om je geeft, die je mooi vindt om wie je bent. Om je geliefd en gewenst te voelen. Ik mis het en erken dat gevoel. Maar probeer het niet mijn leven te laten beheersen.

Maar ik vind er mijn draai maar niet in. Aan de ene kant zoek ik via datingapps en soms via website. Aan de andere kant frustreert het me ook enorm. Het kost veel tijd, maar vooral energie die je erin steekt. En vrijwel altijd zijn de dates erg teleurstellend. Of zoeken ze alleen seks. Ik heb recent een ontzettend leuke date periode gehad waarin ik echt dacht dat het wat ging worden. Er valt dan een last van mijn schouders af: niet meer hoeven zoeken, niet meer swipen, niet meer casual gesprekjes. Heerlijk focussen op die ene leuke vent (rustig aan gedaan, no worries, ik overval ze niet). Helaas zocht ook hij nu niet iets serieus. Dus we zijn weer terug bij af.

Heb ook wel maanden gehad dat ik het hele “zoeken” stil heb gelegd. Apps en websites uit. Maar je raadt het al, de kans om mr right in de supermarkt tegen te komen is echt nihil. En dan slinger ik alles toch maar weer aan. Wil niet over tig jaar terug kijken en het gevoel hebben dat ik er niet genoeg aan heb gedaan om iemand te ontmoeten. Maar leuk vind ik het dateproces absoluut niet. Maar ik wil er zo graag open voor blijven staan, ondanks alle teleurstellingen.

De adviezen zijn duidelijk; zorg dat je een leuk leven hebt, dan heb je geen vent nodig. Het komt op je pad, als je het het minst verwacht. Wees tevreden en gelukkig en de mannen komen zo op je af. Allemaal goedbedoeld, maar niet allemaal even realistisch natuurlijk. En mijn leven is ook best leuk, maar niet fantastisch. Leuke baan, vriendinnen, familie, je kent het wel. Maar liefde maakt mijn leven fantastisch, niks meer en niks minder. Zonder liefde blijft het een 7 voor mijn gevoel. Zoek ik dan “opvulling” ipv “aanvulling”? Ik denk het niet. Want een aanvulling kan ook heel waardevol zijn. Ik voel gewoon een rust over me neerkomen als ik iemand aan mijn zijde heb.

Het dilemma is dit: het belangrijkste in het leven naar mijn idee zijn liefdevolle relaties, met partner danwel vrienden. Dingen als werk, sporten, huis en de hele ratrace eromheen kan me echt “gestolen” worden dan. Maar hoe geef je belang aan deze dingen? Hoe maak je je werk belangrijk, als je het bij wijze van morgen op zou geven voor de liefde. Hoe houd je je aandacht bij de dingen die je wel hebt (maar minder belangrijk vind) ipv je energie te laten opslurpen door hetgene wat je niet hebt. Gemis kan je niet uitzetten. Het is alsof je honger hebt, maar iedereen je vertelt dat je maar niet teveel aan eten moet denken.

Hoe doen jullie dit? Hoe verander je van een unhappy single in een zo happy mogelijke single?
Alle reacties Link kopieren
Pffffff, ik besef steeds meer dat ik blij ben van gezeik met mannen af te zijn.
Ik ben een sterk tegenstander van datingsites omdat ik dat erg gemaakt en geforceerd vind. Je schiet met hagel, en dat lijkt aantrekkelijk maar in de praktijk moet je 1000 kikkers kussen, en die tijd kan je wel beter besteden. Maar als de supermarkt de enige plek is waar je nieuwe mensen tegenkomt dan zou ik daar eens iets aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben juist blij dat ik al 13 jaar een relatie heb... zeker op mijn leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
ik weet niet of ik je kan helpen.
maar ik denk dat je vooral heel realistisch moet blijven.
liefde is zeker mooi en ook in mijn ogen het meest waardevolle in het leven.
echter een partner vinden waarin je een zekere leegte in jezelf kunt opvullen? ik denk niet dat je daarmee gelukkiger word.

Ik denk dat je vooral jezelf moet focussen op de kwaliteit van leven die je nu hebt..een 7 in jou geval.

en die partner komt vanzelf op je pad, ooit of nooit.
dat is de realiteit.
Alle reacties Link kopieren
Blijkbaar houd je vooral van jezelf en vind je jezelf mooi wanneer een ander je daar in bevestigt. Dan wel je moet een leuk leven hebben om van jezelf te houden.
viva-amber wijzigde dit bericht op 24-03-2019 13:45
24.32% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
2 jaar single is nog helemaal niet zo lang, helemaal als je daarvoor vrijwel altijd in een relatie hebt gezeten is het ook gewoon wennen. Misschien helpt om niet teveel waarde te hechten aan adviezen van anderen. Mijn ervaring is dat adviezen als "hij komt vanzelf op je pad" of "als je stopt met zoeken dan..." vaak worden gegeven door mensen die niet of nauwelijks hebben gedate of niet of nauwelijks bekend zijn met voor langere tijd single zijn.

Natuurlijk kan je morgen je grote liefde tegenkomen. Of over een jaar of 3. Of 10. Of misschien wel nooit. Ik denk dat het vinden van balans het belangrijkste is; eerlijk zijn naar jezelf en erkennen dat je op momenten gewoon even echt ongelukkig of verdrietig bent omdat je geen partner hebt. Dat lijkt me heel menselijk. Tegelijkertijd zijn er, los van het hebben van een relatie, zoveel dingen in het leven waar je van kan genieten.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-03-2019 13:35
Blijkbaar houd je vooral van jezelf en vind je jezelf mooi wanneer een ander je daar in bevestigt.
of draai het om, misschien houd ze pas van zichzelf als een ander haar daar in bevestigd.

Ik denk dat je liefde niet te veel moet romantiseren, iets wat je sneller gaat doen als je het heel graag wil.
Alle reacties Link kopieren
tot mijn 40ste heel fijn happy single geweest, en toen de juiste partner tegengekomen.

nu heel blij met mijn huidige relatie. maar ik kan niet zeggen dat ik nu veel gelukkiger of completer ben dan voor mijn 40ste. Het is gewoon anders. En nee, ik zou hem u echt niet willen missen.

Even een oude koe uit de sloot halen; een partner moet geen invulling zijn maar een aanvulling.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Misschien moet je af van de verwachting dat alles zo happy mogelijk moet. Vrijgezel zijn is niet altijd leuk, net als dat een relatie niet altijd fijn is.
Wees echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je fijne relaties hebt gehad. Misschien dat je daardoor het hebben van een relatie idealiseert.
Een relatie kan heel fijn zijn, maar zal net als het single-leven niet altijd rozengeur een maneschijn zijn.
toet66 schreef:
24-03-2019 13:42
of draai het om, misschien houd ze pas van zichzelf als een ander haar daar in bevestigd.

Ik denk dat je liefde niet te veel moet romantiseren, iets wat je sneller gaat doen als je het heel graag wil.
Geen goede rede om een relatie te hebben/beginnen i.m.o

TO ik ben erg lang single geweest, 4,5 jaar ongeveer.
Ik herken wel wat je zegt, echter een nieuwe relatie gaat jouw probleem en onzekerheden niet oplossen ben ik bang.
Emotie en gevoel wordt namelijk bepaald door gedachten, dat kun jij alleen zelf veranderen.
Klinkt vast raar, maar ik weet uit eigen ervaring dat toen ik niet goed in mijn vel zat en mij minder voelde dan anderen dat dat alleen maar averechts werkte en ik ook verkeerde niet fijne types aantrok.
Nu heb ik sinds 5 maanden weer een vriend, een hele lieve.
Maar om nou te zeggen dat dat mij compleet veranderd heeft en ik veel gelukkiger ben, zeker niet.
Overigens kwam ik hem tegen toen het niet perse hoefde en ik lekker in mijn vel zat, dat is het mooie.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met mijn vriend, ik leer veel van hem en hij is echt een aanvulling, maar zo ongelukkig was ik niet in mijn eentje en mijn geluk hangt niet van hem af.
Het heeft echt geen meerwaarde als je je draai niet gevonden hebt/wat onzeker bent om dan op zoek te gaan naar een partner i.m.o
Mijn advies is werk aan jezelf, wordt gelukkig met jezelf en laat het idee dat je enkel gelukkig wordt met een ander los want dat is bullshit.
Focus je even op andere dingen want je hebt niet overal controle op, helaas.
Nogmaals mijn vriend is een lieverd maar ik vind het hebben van een relatie best wel weer een uitdaging.
Natuurlijk is het leuk, maar ik vind het ook confronterend zo nu en dan.
Het is niet ineens een sprookje of zo.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk zeg je dat je voor weinig dingen in je leven warmloopt. Je voelt niet heel veel liefde voor je vak/werk/baan. Dat hoeft ook helemaal niet, maar misschien toch nog even kijken of er iets anders is, een sport/hobby, waar je wel specifiek heel blij van wordt. Als je met 'sporten' de sportschool bedoelt (fitness/aerobics), zullen heel veel mensen het met je eens zijn dat ze daar niet voor leven (en veel andere mensen dan weer wel), maar misschien is er een teamsport/balsport/vechtsport/surfen/frisbeeen/hardlopen/klimmen/wielrennen/bergwandelen/paardrijden waar je wél heel blij van wordt. Of van punnikken/puzzelen/bordspellen spelen/geocachen /strandjutten /duiven melken. Als je kunt opgaan in zo'n activiteit, kan dat je single leven een stuk leuker maken. Als je zo'n hobby of passie hebt, is er ook een kans dat je dáár een leuke man tegen het lijf loopt. Groter dan bij de supermarkt in elk geval. En je kunt ook altijd rondbazuinen dat je best open staat voor gekoppeld worden. Soms weten je vrienden of familie of kennissen beter wat bij jou zou passen. Zo kun je proberen uit het ritme van internetdaten - niet daten - internetdaten te komen.
starbright schreef:
24-03-2019 13:20
Ik ben een sterk tegenstander van datingsites omdat ik dat erg gemaakt en geforceerd vind. Je schiet met hagel, en dat lijkt aantrekkelijk maar in de praktijk moet je 1000 kikkers kussen, en die tijd kan je wel beter besteden. Maar als de supermarkt de enige plek is waar je nieuwe mensen tegenkomt dan zou ik daar eens iets aan veranderen.
Uiteraard niet alleen de supermarkt, maar je snapt het idee. Het voelt ook echt als waste of time, maar paar keer per jaar toch leuke match wat een date waard is. Dus helemaal opgeven durf ik dan ook weer niet. Toch je kansen een beetje breed inzetten he
toet66 schreef:
24-03-2019 13:24
ik weet niet of ik je kan helpen.
maar ik denk dat je vooral heel realistisch moet blijven.
liefde is zeker mooi en ook in mijn ogen het meest waardevolle in het leven.
echter een partner vinden waarin je een zekere leegte in jezelf kunt opvullen? ik denk niet dat je daarmee gelukkiger word.

Ik denk dat je vooral jezelf moet focussen op de kwaliteit van leven die je nu hebt..een 7 in jou geval.

en die partner komt vanzelf op je pad, ooit of nooit.
dat is de realiteit.
Ja ik herken dit wel. Beetje struggelen tussen “realiteit accepteren” en “hopen op meer”. Je wilt geen verwachtingen hebben, maar je kan je gevoel echt niet zomaar uitschakelen. Je mist het gewoon. Een 7 is het ook waard om van te genieten. Maar lastig als je weet hoe het is om met een 9 te leven.
Alle reacties Link kopieren
Food_for_thought schreef:
24-03-2019 19:10
Uiteraard niet alleen de supermarkt, maar je snapt het idee.
Leuk juist, de supermarkt.
Zo tegen een uur of 6, 7 en dan maar loeren in de karretjes van leuke mannen.
Hebben ze weinig items, alleen eten voor een persoon, dan keihard met je karretje er tegen aan knallen.
Blikken over en weer, even aftasten en dan gaan met die banaan.
Timetraveler schreef:
24-03-2019 13:41
2 jaar single is nog helemaal niet zo lang, helemaal als je daarvoor vrijwel altijd in een relatie hebt gezeten is het ook gewoon wennen. Misschien helpt om niet teveel waarde te hechten aan adviezen van anderen. Mijn ervaring is dat adviezen als "hij komt vanzelf op je pad" of "als je stopt met zoeken dan..." vaak worden gegeven door mensen die niet of nauwelijks hebben gedate of niet of nauwelijks bekend zijn met voor langere tijd single zijn.

Natuurlijk kan je morgen je grote liefde tegenkomen. Of over een jaar of 3. Of 10. Of misschien wel nooit. Ik denk dat het vinden van balans het belangrijkste is; eerlijk zijn naar jezelf en erkennen dat je op momenten gewoon even echt ongelukkig of verdrietig bent omdat je geen partner hebt. Dat lijkt me heel menselijk. Tegelijkertijd zijn er, los van het hebben van een relatie, zoveel dingen in het leven waar je van kan genieten.
Heb zeker niet altijd in relatie gezeten. Ook wel langere perioden (paar jaar) vrijgezel geweest. Ik kán prima alleen zijn. Alles gedaan wat je als single zou moeten doen om jezelf te ontdekken etc. Ben gewoon helemaal klaar voor de liefde. De adviezen zijn idd ook altijd gebaseerd op hun eigen verhaal. Dus ik snap dat dat niet voor mij op hoeft te gaan.

Ja idd, soms moet je ook gewoon even accepteren dat je verdrietig bent als je alleen bent. Maar het lijkt soms alles wat te overschaduwen. Alsof zelfs alle mooie dingen iets gedempt zijn. Alsof de glans er een beetje vanaf is. Een dag in de lentezon in het park met een boek is super fijn. Maar dan mis ik toch weer iemand die naast me ligt.
Jole schreef:
24-03-2019 14:41
Ik lees dat je fijne relaties hebt gehad. Misschien dat je daardoor het hebben van een relatie idealiseert.
Een relatie kan heel fijn zijn, maar zal net als het single-leven niet altijd rozengeur een maneschijn zijn.
Misschin idealiseer ik het ook wel soms. Weet dat het ook verre van perfect kan zijn. Maar over het algemeen voelde ik me veel beter in een relatie. Een soort rust die dan over me heen komt. Iets om aan te bouwen ipv iets om naar te zoeken.
ChristianeF schreef:
24-03-2019 13:19
Pffffff, ik besef steeds meer dat ik blij ben van gezeik met mannen af te zijn.
Dit. Lijkt me dodelijk vermoeiend om je zo bezig te houden met die hele datinghel de hele tijd.

Richt je vooral op de nadelen van een relatie. Lees gewoon wat mee op het forum in schoonfamilietopics bijv. Al die verplichte nummertjes die je niet hebt als je geen relatie hebt! Je eigen huis helemaal voor jezelf, naar jouw smaak ingericht. Lekker op de bank kunnen hangen met je favoriete serie ipv dat je vent z'n familie/vrienden over de vloer krijgt in jullie gezamenlijk huis.
Phoebe-returns schreef:
24-03-2019 14:41
Geen goede rede om een relatie te hebben/beginnen i.m.o

TO ik ben erg lang single geweest, 4,5 jaar ongeveer.
Ik herken wel wat je zegt, echter een nieuwe relatie gaat jouw probleem en onzekerheden niet oplossen ben ik bang.
Emotie en gevoel wordt namelijk bepaald door gedachten, dat kun jij alleen zelf veranderen.
Klinkt vast raar, maar ik weet uit eigen ervaring dat toen ik niet goed in mijn vel zat en mij minder voelde dan anderen dat dat alleen maar averechts werkte en ik ook verkeerde niet fijne types aantrok.
Nu heb ik sinds 5 maanden weer een vriend, een hele lieve.
Maar om nou te zeggen dat dat mij compleet veranderd heeft en ik veel gelukkiger ben, zeker niet.
Overigens kwam ik hem tegen toen het niet perse hoefde en ik lekker in mijn vel zat, dat is het mooie.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met mijn vriend, ik leer veel van hem en hij is echt een aanvulling, maar zo ongelukkig was ik niet in mijn eentje en mijn geluk hangt niet van hem af.
Het heeft echt geen meerwaarde als je je draai niet gevonden hebt/wat onzeker bent om dan op zoek te gaan naar een partner i.m.o
Mijn advies is werk aan jezelf, wordt gelukkig met jezelf en laat het idee dat je enkel gelukkig wordt met een ander los want dat is bullshit.
Focus je even op andere dingen want je hebt niet overal controle op, helaas.
Nogmaals mijn vriend is een lieverd maar ik vind het hebben van een relatie best wel weer een uitdaging.
Natuurlijk is het leuk, maar ik vind het ook confronterend zo nu en dan.
Het is niet ineens een sprookje of zo.
Wat fijn dat je een lieverd hebt gevonden. Ik hoor van wel meer mensen dat het hebben van een relatie hen niet perse gelukkiger of minder gelukkig maakt dan voorheen.

Ik probeer ook echt op ander dingen te focussen. Aan jezelf werken vind ik altijd zo’n stoffig begrip. Ik ben tevreden met mezelf als mens, gelukkig met mijn lijf en vind mezelf de moeite waard. Niet arrogant bedoeld hoor, er valt altijd genoeg om aan te werken. Ik ben verre van perfect. Maar ik zie zo niet een concreet knelpunt waar ik wat mee zou willen. Ja, vaker tevreden zijn ;)
-Helena- schreef:
24-03-2019 17:00
Eigenlijk zeg je dat je voor weinig dingen in je leven warmloopt. Je voelt niet heel veel liefde voor je vak/werk/baan. Dat hoeft ook helemaal niet, maar misschien toch nog even kijken of er iets anders is, een sport/hobby, waar je wel specifiek heel blij van wordt. Als je met 'sporten' de sportschool bedoelt (fitness/aerobics), zullen heel veel mensen het met je eens zijn dat ze daar niet voor leven (en veel andere mensen dan weer wel), maar misschien is er een teamsport/balsport/vechtsport/surfen/frisbeeen/hardlopen/klimmen/wielrennen/bergwandelen/paardrijden waar je wél heel blij van wordt. Of van punnikken/puzzelen/bordspellen spelen/geocachen /strandjutten /duiven melken. Als je kunt opgaan in zo'n activiteit, kan dat je single leven een stuk leuker maken. Als je zo'n hobby of passie hebt, is er ook een kans dat je dáár een leuke man tegen het lijf loopt. Groter dan bij de supermarkt in elk geval. En je kunt ook altijd rondbazuinen dat je best open staat voor gekoppeld worden. Soms weten je vrienden of familie of kennissen beter wat bij jou zou passen. Zo kun je proberen uit het ritme van internetdaten - niet daten - internetdaten te komen.
Dankjewel voor de tips. Ik heb meerdere sporten die ik echt leuk vond geprobeerd en gekeken of ik daar ook nieuwe mensen kon leren kennen. Dat lukt deels, maar heb er echt nog nooit een date kunnen oprakelen. Meer gewoon wel aardige mensen die je ziet met sporten maar verder niet. Dus.... ik probeer het echt! Niet alleen om een vent tr vinden, maar ook om zelf gewoon lekker bezig te blijven.
redbulletje schreef:
24-03-2019 19:27
Dit. Lijkt me dodelijk vermoeiend om je zo bezig te houden met die hele datinghel de hele tijd.

Richt je vooral op de nadelen van een relatie. Lees gewoon wat mee op het forum in schoonfamilietopics bijv. Al die verplichte nummertjes die je niet hebt als je geen relatie hebt! Je eigen huis helemaal voor jezelf, naar jouw smaak ingericht. Lekker op de bank kunnen hangen met je favoriete serie ipv dat je vent z'n familie/vrienden over de vloer krijgt in jullie gezamenlijk huis.
Hahaha. Het is ook echt een hel soms. Maar ik wil het graag, dus moet er wat voor over hebben. Ze staan zelden ineens zomaar voor de deur.

Ja een relatie is ook niet ideaal. Maar zodra er meer nadelen dan voordelen aan zitten, kan je er altijd weer mee stoppen. Als je het zo bekijkt is een relatie hebben altijd beter ;)

Heb nooit lastige schoonfamilie gehad, nooit drama’s in het huis, nooit beperkingen van vrijheid. Dus ik heb weinig slechte ervaringen om aan vast te houden haha. Behalve dat breakups altijd heartbreaking zijn. En alleen je eigen serie kijken; been there, done that!!! En anders is er altijd nog een ipad die je alleen mee naar bed kan nemen
Ik herken dit wel. Had ook jaren een relatie en toen 4 jaar single geweest.

Ik vond het ook niet zo leuk en de dates ook niet. Uiteindelijk gaf ik t op en ik ging leuke dingen ondernemen: fotoclub, frisbee club en surfen. Ik heb nu wel een relatie, maar ik kende hem eigenlijk al. En ik snap je echt, maar zet je leven niet in de wachtkamer. Ik heb spijt dat ik dat deed.
naamloosjes schreef:
24-03-2019 20:10
Ik herken dit wel. Had ook jaren een relatie en toen 4 jaar single geweest.

Ik vond het ook niet zo leuk en de dates ook niet. Uiteindelijk gaf ik t op en ik ging leuke dingen ondernemen: fotoclub, frisbee club en surfen. Ik heb nu wel een relatie, maar ik kende hem eigenlijk al. En ik snap je echt, maar zet je leven niet in de wachtkamer. Ik heb spijt dat ik dat deed.

Dankjewel voor je verhaal. Het voelt inderdaad als een wachtkamer. Maar HOE kom je daar uit?? Ik weet het oprecht niet. Van zoveel stappen (huis kopen, gezin etc) ben je afhankelijk van een wederhelft. Ik knap mn huurhuisje op, reis met vriendinnen, sport en borrel met collega’s, maar ik bouw niks op. Het blijft voelen als een wachtkamer :(

Hoe heb jij dit aangepakt?
Alle reacties Link kopieren
Food_for_thought schreef:
24-03-2019 19:21
Misschin idealiseer ik het ook wel soms. Weet dat het ook verre van perfect kan zijn. Maar over het algemeen voelde ik me veel beter in een relatie. Een soort rust die dan over me heen komt. Iets om aan te bouwen ipv iets om naar te zoeken.
En toch stopten al die geweldige relaties van je op een gegeven moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven