Zonder vriend op vakantie

30-07-2019 10:48 967 berichten
Hoi!

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover. Ik weet dat mijn vriend er niet van houdt als zijn vriendin gaat reizen, daar hebben we het vaker over gehad. Dat zou voor hem zelfs een reden zijn om het uit te maken.

Maar, ik was al een tijdje een tripje aan het plannen met een vriendin van mij, we willen een paar daagjes naar een stad in Europa. Dit plannen begon al voordat ik wat met mijn vriend had en hij wist dat ik dit misschien van plan was. Hij leek daar oké mee. Nu hebben we concrete plannen gemaakt en die wilde ik overleggen met mijn vriend voordat we zouden boeken. Daar ging het mis. Doordat we al wat dingen bedacht hadden vond hij dit geen overleggen meer maar een mededeling. Verder zei hij dat hij deze keuze niet snapt want ik weet wat hij van reizen vindt. Ik had echter nooit verwacht dat hij ook dit niet oké zou vinden, gewoon een paar dagen. Daarnaast leek hij het eerst ook prima te vinden. En nu heb ik het blijkbaar helemaal fout aangepakt en lijkt het wel alsof hij het zou willen uitmaken als ik dit ga doen. Ik weet niet zo goed wie er nou gelijk heeft. Maar als ik binnen een relatie zelfs niet een paar dagen met iemand anders weg kan... wil ik dat wel?

Ik hoor graag jullie mening!
Alle reacties Link kopieren
bergkristal schreef:
11-09-2019 10:12


Overigens zou het mij niks verbazen als hij de relatie alsnog niet verbreekt als je gaat. Hij speelt het nu zo om te kijken of het werkt, maar kiest waarschijnlijk eieren voor zijn geld als jij doorzet.

En vervolgens zal hij je bij elk meningsverschil blijven nadragen "dat hij al eens eerder zijn principes voor jou aan de kant heeft gezet". Mocht het zover komen: wees gewaarschuwd!
Het verbaast me niets... sterker nog, dit is precies wat ik eerder ook al schreef (zie quote). Hij heeft nu door dat je echt van plan bent te gaan. Nu gaat hij zich in allerlei bochten wringen om het toch anders te laten lopen, meer naar zijn wensen. Hij wil immers grip op je blijven houden, het machtsspel gaat gewoon door.

Hij zal de discussie met je aangaan over allerlei details van je reis. Hoe lang je gaat (Kan het toch niet een weekje korter? Hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou!). Waar je gaat wonen (Bij je ouders wonen? Hij moet je al zo lang gaan missen en nu ga je er ook nog voor zorgen dat hij je vooraf minder kan zien!). Hoe vaak je contact met hem moet hebben (Elke ochtend en avond even skypen kan toch best? Hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou!). Wat je precies doet (Uitgaan met een groepje van je taalcursus? Met jongens erbij dus? Dat zijn dus precies die shady situaties waar hij het over had!). Zo doe je uiteindelijk je hele reis nog steeds niet wat JIJ wilt, maar wat HIJ wil.

En als je terug bent, heeft hij een prima "argument" waarom je hem voortaan in alles zijn zin moet geven. Want hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou...
Alle reacties Link kopieren
Lovely678 schreef:
13-10-2019 13:06
Klopt, een lat relatie kan ook best, maar ik weet hoe hij daarover denkt en dat hij dat helemaal niks vindt. Dus ik weet niet zeker of dat voor hem een optie zou zijn. Maar ik ga ook niet hier blijven, terwijl al mijn studiegenoten hier al weg zijn en ik dus alleen hem heb, en ik thuis gewoon gratis kan wonen en een baan kan krijgen, terwijl dat hier heel moeilijk gaat worden.
Wéér iets wat hij helemaal niets vindt. Ik wacht op het volgende.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Liefde maakt blind, dat is in dit topic wel heel erg duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
13-10-2019 13:48
Liefde maakt blind, dat is in dit topic wel heel erg duidelijk.
Liefde???
Als dat liefde moet zijn...
Alle reacties Link kopieren
Lovely678 schreef:
13-10-2019 11:50
Hij heeft niet altijd zitten zeiken. Hij trok gewoon zijn conclusies eruit als ik op reis zou gaan, en ik kon dat niet helemaal accepteren omdat ik hem niet kwijt wilde. Nu is er een kans dat ik toch op reis kan zonder hem kwijt te raken, wat ik al die tijd al wilde, en ben ik er helemaal niet blij meer mee. Maar misschien is er gewoon te veel gebeurd. Alleen voelt het dan zo alsof ik hem aan het lijntje gehouden heb.
Hij heeft altijd zitten zeiken. Hij zei nog voor jullie goed en wel een relatie hadden, verbood hij je al om op reis te gaan.
En is toch met je verder gegaan ondanks dat hij wist van je plannen. Nu ga je op reis en wil hij je misschien dan nu toch eindelijk kwijt, vanwege dat hij niet langer de macht in handen heeft en kan bepalen wat er gaat gebeuren. En dus draait hij het zó dat het lijkt alsof jij het uitmaakt, maar in feite maakt hij het gewoon uit omdat hij je niet langer kan bedwingen en dus de ultieme schuldkaart speelt.

En fijn dat hij je ook al vanaf het begin heeft laten weten dat hij geen LAT relatie wil. Omdat hij je dan niet volledig kan controleren, manipuleren en isoleren. Dát is daarvoor de reden.

Het is geen liefde waar hij op uit is. Het is de macht die hij wil hebben.
Hij wil de baas zijn in jullie relatie. Alles bepalen. Jij moet je altijd naar hem schikken. En hij zet daarvoor alle middelen in die hij heeft.

En hoe sneller jij met hem breekt, hoe gezonder je hier uit komt en hoe minder schuldig jij je later zal voelen dat je erin bent getrapt.

Stop met hem en jullie kansen te geven. HIJ zet de relatie keer op keer op het spel, maar doet alsof jij dat doet. Terwijl jij helemaal geen rare dingen zegt, vraagt of doet die dit geoorloofd maken. Behalve als hij je in zijn macht wil hebben en houden.

Stop met dingen voor hém doen. Start met dingen doen die JOU gelukkig maken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Lovely678 schreef:
13-10-2019 11:50
Hij heeft niet altijd zitten zeiken. Hij trok gewoon zijn conclusies eruit als ik op reis zou gaan, en ik kon dat niet helemaal accepteren omdat ik hem niet kwijt wilde. Nu is er een kans dat ik toch op reis kan zonder hem kwijt te raken, wat ik al die tijd al wilde, en ben ik er helemaal niet blij meer mee. Maar misschien is er gewoon te veel gebeurd. Alleen voelt het dan zo alsof ik hem aan het lijntje gehouden heb.
Ten eerste, you go girl! Wat fijn dat je je keuze hebt gemaakt en wat fijn dat het deze keuze is :) Droomreis here you come!

Je bent er nu helemaal niet zo blij mee, omdat nu blijkt dat jij dus al die tijd voor niets hebt zitten wikken en wegen, je rot hebt gevoeld, schuldgevoelens hebt gehad tov hem. Al dat gedoe, voor niets. Want die starre ideeën van hem, waar hij echt, echt, echt niet van kon wijken, kan hij, asjemenoe, toch ineens wel van wijken!? (Zoals iedereen al aangaf gaat het dus niet om principes, want die gooi je niet overboord).

Je hebt dus gewoon bijna je droom opgegeven voor niets! Daarom voelt het niet zo fijn. Stel je voor dat je had besloten niet te gaan voor die knul! Je hebt gewoon bijna je droom opgegeven omdat je de zogenaamde principes van je verkering wilde respecteren, wow, ik kan me voorstellen dat dat even rot voelt. Dat het schrikken is dat je bijna hebt gedaan waar iedereen hier zo bang voor was, jezelf wegcijferen en opgeven voor een ander!

Dit is precies wat je wilt leren, voor jezelf kiezen. Gelukkig heb je dat dit keer gedaan, ik hoop dat het in de toekomst dan steeds iets makkelijker wordt, dat je er steeds minder lang over hoeft te dubben. Hoe voelt het nu je de knoop wb de reis hebt doorgehakt? Opgelucht? En misschien ook wat empowered?

En jij hebt hem niet aan het lijntje gehouden trouwens, ik vind dat sowieso een rare uitdrukking. Als jij ergens een tijdje over moet nadenken dan moet je daar gewoon de tijd voor nemen. Het is dan aan de ander om te besluiten of ze daar op willen wachten of niet.
Laat die schuldgevoelens los, ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes, hij ook. Hij wist in het begin dat dit een mogelijkheid was, hij koos ervoor om toch in de relatie te stappen. Zijn keuze, zijn verantwoordelijkheid.

En het zal me niets verbazen als zijn "principes" over lat relaties ook ineens wel mee blijken te vallen trouwens :) En als jij daar nog zin in hebt moet je dat gewoon lekker doen. Zolang je maar geen dingen opgeeft voor hem die je eigenlijk niet wilt opgeven!
moezewoes wijzigde dit bericht op 13-10-2019 14:51
0.10% gewijzigd
Lovely678 schreef:
13-10-2019 13:06
Klopt, een lat relatie kan ook best, maar ik weet hoe hij daarover denkt en dat hij dat helemaal niks vindt. Dus ik weet niet zeker of dat voor hem een optie zou zijn. Maar ik ga ook niet hier blijven, terwijl al mijn studiegenoten hier al weg zijn en ik dus alleen hem heb, en ik thuis gewoon gratis kan wonen en een baan kan krijgen, terwijl dat hier heel moeilijk gaat worden.

Lieve schat, ga je eigen plan trekken, zonder hem. Zonder latrelatie, zonder relatie met hem. Echt! Kies voor je eigen geluk!

Waarom vind jij jezelf niet zoveel waard dat je jezelf een fijn leven met een fijne relatie toewenst!
Lovely678 schreef:
13-10-2019 13:06
Klopt, een lat relatie kan ook best, maar ik weet hoe hij daarover denkt en dat hij dat helemaal niks vindt. Dus ik weet niet zeker of dat voor hem een optie zou zijn. Maar ik ga ook niet hier blijven, terwijl al mijn studiegenoten hier al weg zijn en ik dus alleen hem heb, en ik thuis gewoon gratis kan wonen en een baan kan krijgen, terwijl dat hier heel moeilijk gaat worden.
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Heel goed meis!!! En groot gelijk heb je! Je bent eerst en vooral verantwoordelijk voor jouw eigen geluk. Ik ben oprecht trots op je dat je nu deze stappen zet! Echt, het gaat misschien wat tegen je natuur in om nu zo voor jezelf op te komen en voor jezelf te kiezen, maar dit is jouw feestje en kijk jou eens zelf de slingers ophangen!
:cheer2: :cheer2: :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet precies hoe je je voelt na zo'n discussie: leeggezogen. Ik had dan nergens meer zin in, niet alleen in reizen niet meer, mijn hele leven kon me gestolen worden. Dat doet zo'n manipulator met je.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Wat een goed plan zeg, eerst even geld verdienen en gratis wonen, lekker dat je al een baantje hebt. Gefeliciteerd!


Wat betreft je vriend, die gaat je reis behoorlijk beïnvloeden, vanaf een afstand. Wat hij nu doet hebben we hier al voorspeld he. En het vervolg is ook al voorspeld: hij gaat heel vervelend doen tijdens je vakantie. Veel aandacht opeisen, en proberen invloed uit te oefenen op afstand. Blijf voor jezelf kiezen. Je weet nu dat hij jou niet kwijt wil, ook al doe je dingen die hem niet bevallen. Blijf daar dus aan denken: als jij je eigen keuzes maakt ben je hem niet direct kwijt.
Alle reacties Link kopieren
hebben we het nou nog steeds over die gast?

Die 'ik hou alleen maar van je als je niet gaat zijn wie je wil zijn' dude? Omdat ie nu heeft gezegd 'ok misschien maak ik het toch maar niet uit als je gaat zijn wie je wil zijn'?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Wat al eerder is gezegd: ik denk ook niet dat hij het echt uit gaat maken. Wat hij wel gaat doen is op afstand je hele reis verzieken en je daarna tot in de eeuwigheid nadragen dat je toch bent gegaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Marana schreef:
13-10-2019 21:52


Wat betreft je vriend, die gaat je reis behoorlijk beïnvloeden, vanaf een afstand. Wat hij nu doet hebben we hier al voorspeld he. En het vervolg is ook al voorspeld: hij gaat heel vervelend doen tijdens je vakantie. Veel aandacht opeisen, en proberen invloed uit te oefenen op afstand. Blijf voor jezelf kiezen. Je weet nu dat hij jou niet kwijt wil, ook al doe je dingen die hem niet bevallen.
Dit. Of hij gaat TO dagenlang negeren, niet reageren op een berichtje van haar, maar wel FB vol zetten met foto’s van wilde nachten en leuke activiteiten.
Op de momenten dat hij wel reageert gaat hij onverschillig en afstandelijk doen tegen TO om haar ongerust te maken.

Of een combinatie van die twee, maar een ding is zeker : je zult tijdens je reis geen moment rust van hem hebben.
Hij is niet alleen de boeman. Twee kijf twee schuld.
Dus zet je oogkleppen af en stap uit je slachtoffer rol zou ik willen aanbevelen. Deze relatie vormt geen gezonde basis om op te bouwen.
anoniem_386522 wijzigde dit bericht op 14-10-2019 13:29
Reden: Te veel tekst
72.20% gewijzigd
turquasi schreef:
14-10-2019 09:08
hebben we het nou nog steeds over die gast?

Die 'ik hou alleen maar van je als je niet gaat zijn wie je wil zijn' dude? Omdat ie nu heeft gezegd 'ok misschien maak ik het toch maar niet uit als je gaat zijn wie je wil zijn'?
Dit is nog steeds dezelfde gast. Maar het tweede deel van je stelling klopt niet. Deze gast zegt ok, als ik je dan blijkbaar niet hiermee kan manipuleren doe ik net of ik je dit wel gun en ga ik je op andere manieren manipuleren.

En de eerste stap heb ik al gewonnen door te zeggen dat het toch wel ontzetten coulant is van mij dat ik je het je gun om jezelf te zijn en dat het wel verschrikkelijk aardig is dat ik net doe alsof ik het normaal vind dat je ook keuzes voor jezelf maakt. Dus dat jij dit van mij mag doen betekent wel dat je het moet doen op mijn manier.

Ik stel voor dat jij nu uit eigen overtuiging er voor kiest dat je mij een plezier wil doen door mij elke dag jou even te laten controleren melden hoe aardig ik ben.

Deze gast bedoel je?
Alle reacties Link kopieren
ja ik ben bang dat je gelijk hebt shifty....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
bergkristal schreef:
13-10-2019 13:32
Het verbaast me niets... sterker nog, dit is precies wat ik eerder ook al schreef (zie quote). Hij heeft nu door dat je echt van plan bent te gaan. Nu gaat hij zich in allerlei bochten wringen om het toch anders te laten lopen, meer naar zijn wensen. Hij wil immers grip op je blijven houden, het machtsspel gaat gewoon door.

Hij zal de discussie met je aangaan over allerlei details van je reis. Hoe lang je gaat (Kan het toch niet een weekje korter? Hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou!). Waar je gaat wonen (Bij je ouders wonen? Hij moet je al zo lang gaan missen en nu ga je er ook nog voor zorgen dat hij je vooraf minder kan zien!). Hoe vaak je contact met hem moet hebben (Elke ochtend en avond even skypen kan toch best? Hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou!). Wat je precies doet (Uitgaan met een groepje van je taalcursus? Met jongens erbij dus? Dat zijn dus precies die shady situaties waar hij het over had!). Zo doe je uiteindelijk je hele reis nog steeds niet wat JIJ wilt, maar wat HIJ wil.

En als je terug bent, heeft hij een prima "argument" waarom je hem voortaan in alles zijn zin moet geven. Want hij heeft immers al zoveel toegegeven voor jou...
Precies dit. Hij heeft het in het hoofd van TO al zo groot gemaakt dat ze het is gaan geloven en dit kan ze tegemoet zien.
Echt he, wie kiest er nou voor om nog 60 jaar van dit eindeloze gezemel mee te moeten maken?
Alle reacties Link kopieren
Mooi Lovely678! De eerste stap lijkt te zijn gezet.

Jammer dat het zo vermoeiend is, maar ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat het in het patroon past.

Stel, dat deze situatie niet om jou gaat, maar om een goede vriendin. Wat zou je dan tegen haar zeggen?
Waarschijnlijk toch ook dat ze haar dromen moet volgen?

Als mijn vriend ervoor kiest om een tijdje alleen weg te gaan, omdat hij het nodig heeft, zou ik hem missen. Maar ik zou het hem ook van harte gunnen. En andersom gelukkig ook. :-) Omdat het belangrijker is, voor ons allebei, dat de ander ook ruimte heeft om zichzelf te kunnen zijn.

Ik vind het naar voor je dat het bij jou anders lijkt te zijn. De houding van jouw vriend heeft weinig met 'elkaar het beste gunnen' te maken, lijkt mij. En dat is misschien ook de reden dat je je zo ongemakkelijk voelt?

Grote vraag blijft: hoe ga je nu verder? Je verdient beter in ieder geval. :hug:
Wat goed dat je gaat TO, ik hoop dat je ervan geniet!
Mijn vriend is op dit moment 3 maanden aan het reizen in Azië.
Mis ik hem? Ja, natuurlijk.
Maar ik weet dat hij het nu ontzettend naar zijn zin heeft en dat het een droom is die uit komt. Ik gun het hem van harte.
Zou je niet willen dat je met een partner bent die je steunt in je dromen?
Nu geeft hij misschien toe, maar de volgende keer dat je weer een weekendje weg wil met vriendinnen begint het riedeltje weer opnieuw hoor. Heb je daar zin in, je vrijheid opgeven? Nooit meer op vakantie kunnen met vriendinnen, zonder dat er eerst gezeik aan te pas komt van te voren? Zou je niet een partner willen die jou vertrouwt, ook als je je bevindt in “shady” situaties?
Dit filmpje deed me denken aan dit topic. Duurt maar 11 minuutjes.

https://www.youtube.com/watch?v=xEzIZga4ric
Hoe gaat het met jou, Lovely?
Alle reacties Link kopieren
fathpoempoem schreef:
15-10-2019 19:54
Dit filmpje deed me denken aan dit topic. Duurt maar 11 minuutjes.

https://www.youtube.com/watch?v=xEzIZga4ric
Heel herkenbaar. Drammen, doorvragen over details, bepalen, heel veel gewicht leggen op één factor ("zeker die collega van je weer") en vooral weigeren te antwoorden op de vraag waarom en maar doorgaan. Maar er gebeurt niets waar buitenstaanders de vinger op kunnen leggen.
ikBedoelHetGoed schreef:
16-10-2019 10:08
Hoe gaat het met jou, Lovely?
anoniem_63a475a1bb583 wijzigde dit bericht op 17-01-2020 10:02
83.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is helemaal niet als de dood dat jij *insert kulsmoes*.

Hij is als de dood dat hij zijn macht over jou verliest.

Dus nee, er valt niets meer te toestemming vragen aan hem. Dit ga jij doen.
Zo gaat het. En je onderhoudt op vakantie precies zoveel contact als je met je ouders gaat doen. Niets meer en niets minder. En je gaat NIET met hem afspreken hoe vaak jullie contact gaan houden.

Laat zijn probleem niet jouw probleem worden, dat jij op vakantie constant bezig moet zijn om zijn gemoed gerust te stellen. Hij is een grote jongen en hij kan prima 60 nachtjes zonder jou.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt goed TO! Zie je wel dat angst de reden was dat hij de reis tegen wilde houden. Hij was en is dus juist heel bang om je kwijt te raken, bang dat je een ander tegenkomt, dat je er alleen op reis zonder hem achter komt dat hij eigenlijk niet leuk genoeg is etc. Dat is de reden dat hij geen vriendin wil die op reis gaat, omdat dat zijn verlatingsangst aanwakkert. En door zijn gedrag heeft hij nu juist het tegenovergestelde bereikt. Want jij -logisch- bent al bijna afgeknapt op zijn claimende gedrag. Triest eigenlijk. Voor hem ook. Had hij zich maar wat eerder kwetsbaar op durven stellen, dan was het over hem gegaan ipv dat het over jou ging. Dan hadden jullie als volwassen mensen over jullie gevoelens kunnen praten en had zo’n reis jullie relatie juist sterker kunnen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven