Zuinige man

16-09-2017 10:41 363 berichten
Mijn man en ik beide veertigers hebben wel eens gesprekken over geld de laatste tijd.
Er hebben geen gezamenlijke kinderen, de mijne zijn al de deur uit en hij heeft een zoon van 18 die bij ons woont.

Hij is altijd wel zuinig geweest met uitspattingen aldaar maar goed.

Daarin tegen ben ik vrij gul en denk niet al te diep na bij een aankoop, heb het niet over impulsieve aankopen, oké dat komt ook wel voor.

Mijn man heeft altijd gespaard en heeft bezittingen, heb het over ongeveer twee ton.

Zelf heb ik ook gespaard in de loop der jaren en heb ongeveer 15 duizend euro op de bank.

Dit jaar ben ik gestopt met werken en leef nu van mijn WW en zo nodig spaargeld.
En doen fifty fifty.
Wel wil ik toch weer aan het werk, eventueel part time.
Het leek mij heerlijk om huisvrouw te zijn:-) en ivm met een angststoornis werd werken soms lastig in de zin van paranoïde op het werk te verschijnen.
Middels therapie en medicatie ben ik weer flink opgelapt gelukkig.

Uiteraard moet mijn man zelf weten wat hij met zijn geld doet en wil, dit is van hem en ook van voor mijn tijd en tja bemoei mij daar niet mee, dat zou ik best onbeschoft vinden als ik dat wel deed.

Echter beknibbeld hij soms een beetje boel, of hoe moet ik zeggen... tja hij maakt van die rekensommetjes zodat hij geen cent teveel betaald of t lijkt wel dat hij liever niks mee betaald bij bepaalde aankopen.

Zoals we bij de drogist waren voor scheerspul voor hem en ik een pak tampons en Deo nodig had, hup in t mandje.
In de auto gelijk de bon dat ik wel moest terug betalen wat ik ook van plan was.

Nou leeft hij echt karig terwijl hij wel leuke dingen zou kunnen doen, ook voor zichzelf.

We hadden het over een reis naar Italië, echter vindt hij dat te duur en ik heb het geld wel maar hij niet lijkt het...

Wasmachine laatst stuk, samen een nieuwe gekocht fifty fifty en dit is een rib uit zijn lijf zegt hij steefs.
Hij verdient iets boven modaal.
Hij houdt elke maand aardig over.

Een nieuw bed is nodig, te duur vind hij.
Onze zitbank is uitgezakt en de veren prikken in je kont, geen nieuwe nodig zegt hij.

Mijn auto heb ik laatst laten maken en even voorschieten vond hij moeilijk, heb toen een dag extra gewacht en mijn spaargeld geplunderd.

Een bloemetje vindt hij onzin, kaarsjes mag ik zelf halen want het heeft voor hem geen toegevoegde waarde enz.

Zijn geld blijft hij onaantastbaar op de bank houden en heeft geenszins plannen, hoeft niet voor mij maar ook niet voor zichzelf of zijn zoon.

Hij vind het fijn te weten dat hij geld op de bank heeft en geniet van het bedrag dat daar staat te staan.

Als hij een keer een euro heeft bespaard dan vind hij dat ook zalig.

Heb dus zelf onlangs een nieuwe TV gekocht omdat deze kapot ging en aangezien hij weinig TV kijkt, tja wil hij minder betalen, nou prima als t zo moet.

Wanner mijn familie komt en ik gebakjes ofzo haal, betaald hij niet mee.
Is mijn moeder jarig, dan betaald hij bv niet mee maar krijgt wel cadeaus van mijn familie.
Als hij me wel eens een lift geeft naar mijn ouders ca 25/km verderop, dan wil hij benzine geld.

Weet niet wat ik met dit topic wil maar pff vermoeiend.

Ga wel regelmatig met vriendinnen een weekend weg want hij vindt dat te duur.

Als t gratis is en voor een dubbeltje op de eerste rij is echt iets voor hem.

Een reis zit er niet in, een bank voorlopig ook niet, irtiteer me aan het beknibbelen van Dagobert duck.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 17:44
5.71% gewijzigd
Oh nee vreselijk, ik zou hier niet mee kunnen... verder geen advies, ben bang dat hij ook is wie hij is. Net als jij. Maar ik knap enorm af op bonnetjes bewaren van een pakje tampons.
Alle reacties Link kopieren
Pff wat een vreselijke man heb jij op dit gebied. Je bent toch samen? Klinkt meer alsof jullie huisgenoten zijn. Ik snap dat soort huishoudens sowieso niet, je bent toch samen? Dan is het geld toch ook van jullie samen?
Wat is er leuk aan deze man? Dat hij een krent is dat is duidelijk, maar dit is wel extreem. Als je in therapie bent zou ik deze ongezonde relatie wel even ter sprake brengen.

Als hij je vriendschappen ondermijnt heeft hij een dubbele agenda. Het is niet gezond en blijf aan je zelf werken en kom voor je zelf op.
Alle reacties Link kopieren
" Heb dus zelf onlangs een nieuwe TV gekocht omdat deze kapot ging en aangezien hij weinig TV kijkt tja wil hij minder betalen "

En daar deel jij lief en leed mee? Dat is je echtgenoot? Daar wil je oud mee worden en hij met jou? Wauw............
Hoe moet dat als jullie oud en gammel worden en incontinentiemateriaal nodig hebben, rollators, beugels in de badkamers etc. ?
Waarom gunt hij jou - en zichzelf - zo weinig?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Oh brrrr.... daar houd ik niet van. Nadenken over wat je wilt en hoe je dat gaat bereiken ken ik wel, maar bijna armlastig op een krot van een bank gaan zitten terwijl er geld is voor nieuwe? Dat vind ik zeer onaantrekkelijk gedrag van mensen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Hij heeft het geld,maar zal nooit leven. En als hij dan op zijn sterfdag terugkijkt met 3 ton, dan zal hij misschien nog enigszins wat spijt hebben.
Verschrikkelijk....alles op de weegschaal... Ik kan wel bewondering hebben voor mensen die kunnen sparen..maar dit is het andere uiterste. Ik werk om te leven en leef niet om te werken.
Ik kan me echt voorstellen dat dit zuinige gedrag van hem een belemmering is om samen lekker te genieten van het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ja schat jij heb trek in die croissantjes die schiet ik wel voor die euro voor je ontbijt. Ik neem ook een flesje wijn mee voor vanavond delen we de kosten samen voor dat flesje wijn.
Wat een afknapper.
suckerpunch83 schreef:
16-09-2017 10:46
Ik snap dat soort huishoudens sowieso niet, je bent toch samen? Dan is het geld toch ook van jullie samen?

Je snapt het inderdaad niet.

Donna1971 schreef:
16-09-2017 10:41
Dit jaar ben ik gestopt met werken en leef nu van mijn WW en zo nodig spaargeld.
En doen fifty fifty.
Wel wil ik toch weer aan het werk, eventueel part time.
Het leek mij heerlijk om huisvrouw te zijn:-)

Je spaargeld en ww zijn niet onbegrensd. Misschien heeft hij door dat jij liever huisvrouw bent en niet wil werken en past hij ervoor om jou te onderhouden.

Dat hij moeilijk doet over de kosten van een pakje tampons is wel heel gierig, maar er is op zich niets mis met zuinigheid. Is hij al langer zo, of valt het je nu pas op?
Alle reacties Link kopieren
Owww vreselijk lijkt me dat. Gelukkig kom ik uit een familie die allemaal niet moeilijk doen.

Mijn vriend en ik wonen niet samen. Ik verdien veel meer dan hem. Maar hij koopt ook gewoon boodschappen of haalt iets als ik het vraag.

Boodschappen gaan allemaal bij elkaar. Soms heeft hij al enkele keren gekookt en als ik dan boodschappen doe vraag ik of hij nog iets nodig heeft.

De vakantie betaal ik meestal aangezien ik ook meer binnen krijg. Hij wil ook wel mee betalen maar dan mag hij daar wat boodschappen halen of lekker uit eten ofzo.

Ik ken persoonlijk ook iemand die zo zuinig is. Ik snap dat echt niet. Met je geliefde wil je toch delen. Ik heb uiteraard ook mijn eigen spaarrekening en stort daar geld op. Maar alles zo precies splitsen, en dat terwijl hij voldoende geld heeft.

Ik zou er echt niet mee kunnen leven hoor. Als jullie samen op vakantie gaan rekenen jullie dan ook precies uit hoeveel benzine jij aan hem moet betalen?

Ik denk alleen dat je hem niet gaat kunnen veranderen. Maar jij zal wel veranderen. Waar je normaal niet moeilijk doet en betaald zal je nu ook opeens geld aan hem vragen aangezien hij dat andersom ook altijd doen.

Succes en probeer het maar te accepteren. Niet teveel bij nadenken verder.
Klinkt niet leuk.
Helemaal omdat je niet voor de grap niet werkt, ook best spaart dus je komt niet als een profiteur over.
Ik vind het weinig meelevend allemaal. Niet dat hij je pad dagelijks met rozeblaadjes hoeft te bestrooien maar een attentie of even meedenken zit er dus ook niet in, terwijl je het best zwaar hebt.
En die tampons pfoe, dat soort dingen doen wij voor de grap
(dan zegt man iets van: 'als ik er geen plezier van heb betaal je het maar zelf, vrouwmens, en mijn scheerspullen betaal je ook maar, want dat is ook voor jou!').
Ik snap niet waarom je je in deze situatie zo afhankelijk hebt gemaakt. Niet werken, en misschien weer eens parttime willen gaan werken. Dat kan als je een partner hebt die graag voor je wil zorgen en met je wil delen, en dat is hier overduidelijk niet het geval.
Ik zou 't 'm lekker laten uitzoeken en zelf op reis gaan. En wellicht beter weer 'n eigen huis zoeken, want op 'n ingezakte bank moeten zitten en op 'n doorgezakt bed moeten slapen, daar wordt je ook niet vrolijk van. Zou ook gewoon niet tegen zo'n krent kunnen. Geld moet rollen.
Alle reacties Link kopieren
Waarvan akte dan maar, TO.
Alle reacties Link kopieren
Quote;
Dit jaar ben ik gestopt met werken en leef nu van mijn WW en zo nodig spaargeld.
En doen fifty fifty.
Wel wil ik toch weer aan het werk, eventueel part time.
Het leek mij heerlijk om huisvrouw te zijn:-)

Als je zelf stopt met werken dan krijg je geen ww.
Je zegt het alsof je met pensioen bent gegaan. Ww en minimaal spaargeld daar kom je er niet mee.
Je bent een 40-er. Je moet nog zolang werken.
Jullie zijn uitersten, geen van beiden klinkt mij gezellig.
Mischien doet hij zo kneuterig om jou de waarde van geld te doen inzien.
When they go low, we go high. (M.Obama)
MinkeDeWit schreef:
16-09-2017 10:57
Ik snap niet waarom je je in deze situatie zo afhankelijk hebt gemaakt. Niet werken, en misschien weer eens parttime willen gaan werken. Dat kan als je een partner hebt die graag voor je wil zorgen en met je wil delen, en dat is hier overduidelijk niet het geval.
Ze heeft ww en spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Met zo'n knieperd zou ik niet willen leven.
Ja zijn geld is van hem maar om te gaan lopen zeiken over kleine dingen als tampons, dat hoort gewoon bij samen een huishouden voeren.
Maar hoe lang zijn jullie samen en hebben jullie dit niet van te voren besproken dan?
Zal de schrijffouten straks herstellen in mijn openings topic.

Krijg bezoek van mijn broer waar ik dus een lunch voor maak, pff mijn man vindt de lunch te duur, was 20 euro kwijt.

Hij is altijd zuinig geweest alleen in het begin niet zo extreem maar we hebben eerst gelat.
anoniem_290325 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 17:46
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die lunch moest je zelf betalen omdat het familie is? Ik zou zo zeggen je mag niet mee eten, MIJN lunch Zelf betaald. Foei!!
Alle reacties Link kopieren
Deze man is ontzettend zuinig en gunt jou weinig.

Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat als je ww ophoudt.
Jij hebt dan geen inkomen meer. Als er helemaal geen inkomen meer binnenkomt is 15.00 euro spaargeld peanuts. Dat is dan zo op.

Aangezien jij al kinderen hebt die de deur uit zijn ben je niet zo piep jong meer.
Een baan vinden kan dan best lastig worden. Zeker als je een aantal jaar thuis bent geweest en last hebt van een angst stoornis.

Als jij geen inkomen meer hebt en je spaargeld is op dan wordt hij geacht jou te onderhouden.
Deze man heeft daar overduidelijk geen zin in.

Zou mijn niets verbazen dat als jij geen baan vindt jullie over een paar jaar uit elkaar zijn omdat hij echt geen zin heeft om jou te onderhouden.

Hoewel ik hem vreselijk zuinig vindt snap ik hem ook wel een beetje.
Hij heeft altijd hard gewerkt en gespaard en jij zegt zomaar je baan op om huisvrouw te worden terwijl je geen thuiswonende kinderen hebt. Jij bent van het geld uitgeven. Hij ziet zijn spaargeld al in rook opgaan aan jouw kaarsjes en andere overbodige prullaria. Dat had hij niet voor ogen toen hij aan het sparen was. .
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen zuinige man, dit is een gierige man!! Ik heb er helemaal geen problemen mee om geld gescheiden te houden. Dat vind ik zelf ook fijn. Ik hou graag mijn eigen geld en vind het zelf ook niet fijn om dat van mijn man uit te geven. Vooral omdat ik dat niet hoef.

Het wordt echter een ander verhaal als er van mij geprofiteerd wordt en hij met moeite 50-50 betaald. Ik zou niet meer van iemand kunnen houden als hij van mij daadwerkelijk geld om tampons terug wil. Ik vind het onaantrekkelijk en ik vind het oneerlijk. Aangezien het lijkt alsof jij meer betaald en hij juist meer verdient. De ene keer betaalt mijn man iets en de andere keer ik. Ik vraag nooit geld terug en hij ook niet. Vaste lasten verdelen wij onderling en wij kopen vaak een cadeautje voor elkaar.

Ik zou echt met hem gaan praten en het eerlijk vertellen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet uiteindelijk jou laat afkeren van hem en om dat te voorkomen zou ik het gesprek met hem aangaan.
Het-groepje schreef:
16-09-2017 11:02
Ze heeft ww en spaargeld.
15000 euro. Die WW houdt vanzelf op, mevrouw werkt niet maar wil wel een nieuwe bank, vakanties, luxe. Als die man niet voor haar wil zorgen, zal ze het zelf moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zak hooi. Ik had ooit een vriend, die was ook zo. Ik mocht een keer een broodje uitzoeken in een lunchroom. Ik nam er twee, het waren hele kleintjes. Meneer zwaar beledigd. Maar wel voor een dubbeltje op de eerste rij zitten als het hem uitkwam. Zware afknapper.
Wauw!
Maar dit kan toch onmogelijk nieuws voor je zijn? Waarom samenwonen en trouwen dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven