Zwanger en tijdelijk contract

21-10-2018 20:11 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben er sinds kort achter dat ik zwanger ben. Ik ben 36, getrouwd en dit zal ons 1e kind worden.
Sinds 6 maanden werk ik bij een klein bedrijf en mijn tijdelijke contract loopt tot 1 januari 2019. Nu verwacht ik dat ik na die tijd een verlenging krijg (weet niet hoelang) dit omdat ik dat haal uit de dingen die mijn werkgever zegt, maar niets is zeker zolang er niets op papier staat. Werkgever heeft wel een aantal keer benoemd potentie in mij te zien en tevreden te zijn (maar dat ik nog wel verder moest groeien) en wist mij te vertellen dat mijn contract gewoon verlengd zou gaan worden. Maar heb ook weleens casual met werkgever zitten kletsen tijdens de lunch en toen ging het ook over oud-werknemers die om (voor mij) onduidelijke redenen ontslagen werden. Ging niet om zwangerschappen maar bij 1 werd er benoemd dat ze wel goed functioneerde maar toch werd het contract niet verlengd?
Mijn man vindt dat ik het voor het einde contract moet zeggen in het kader van 'eerlijkheid' en dat ik zo laat zien dat ik betrouwbaar ben maar zelf ben ik erg geneigd om het pas in 2019 te vertellen. De uitgerekende datum ligt trouwens in juli.

Achtergrond: ik ben de laatste jaren diverse keren van baan gewisseld door allerlei reorganisaties en tijdelijke contracten. Eerlijk gezegd ben ik het beu. Natuurlijk is de kans dat dit contract sowieso niet verlengd wordt maar ik wil nu niet mijn eigen ruiten ingooien. Ik ben op zich een loyaal type naar werkgevers maar die loyaliteit heeft me de laatste jaren ook nergens gebracht. Uiteindelijk ben ik gewoon een nummer en als puntje bij paaltje komt denkt men aan zichzelf, dus waarom ik niet?
Bij een zwangerschapsverlof zou werkgever vermoedelijk wel vervanging moeten zoeken.

Wat zouden jullie doen? Ik heb een vrij algemene opleiding + diploma en voor mij is het 10 anderen.
Alle reacties Link kopieren
In verband met de aanzegtermijn zal hij (tenzij anders vermeldt) toch voor 1 december moeten laten weten of je contract verlengd wordt en zo ja, voor welke termijn. Ik zou dat afwachten en dus in december of januari de zwangerschap bekend maken. Is echt nog mooi op tijd als je pas in juli bent uitgerekend.
Ik werk ook bij een klein bedrijf. In mijn eerste week heb ik moeten melden dat ik een miskraam had opgewekt, maar deze niet gelukt was. En of ik misschien naar huis kon als ik me echt niet goed voelde. Dinsdagochtend verteld, vrijdagmiddag om 3 uur naar huis gegaan.
Ik heb in diezelfde week verteld dat wij in de medische molen zaten en dat dat de reden was dat ik zo vroeg/snel wist dat het niet goed was.
In eerste tijdelijke contract doorgegaan met de medische molen, kreeg daar vrijheid voor van werkgever.
In 2e tijdelijke contract verteld dat ik zwanger was, toen ik 27 weken zwanger was een vast contract gekregen. In december ga ik weer aan het werk ;-)

Ik zeg niet dat alle werkgevers zo zijn, maar er zijn ook goede werkgevers. Je weet niet de precieze redenen waarom de voorgangers geen verlening hebben gehad. Ook voor mij waren een aantal mensen niet verlengd.
Als je erg twijfelt zou ik het in januari vertellen of als je de 13 weken bent gepasseerd ofzo.
Ik zou het gewoon pas zeggen na 1 december.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel normaal om te wachten met vertellen tot je 12/13 weken bent, dus in jouw situatie zou ik dat zeker doen.
Oh en wat betreft diploma en 10 anderen...
Ik heb geen diploma voor mijn huidige werkzaamheden en had 0,0 ervaring ;-)
In het kader van eerlijkheid kan je het zeggen, maar erbij zeggen dat het niet je bedoeling was.
Laat je man zelf lekker eerlijk zijn zeg, wat een dom advies. Mannen hebben over het algemeen geen idee van discriminatie. Doe jezelf een plezier en vertel het pas nadat je alles zwart op wit hebt. Je zal echt de eerste niet zijn die er om deze reden uitvliegt. Je bent dan nog ruim op tijd met vertellen, want je bent in juli pas uitgerekend.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor het reageren.

Fruity-Pebbles: wat fijn dat je zo'n goede werkgever hebt getroffen. Fijn dat ze nog bestaan :)

Mammezel: waarom zou ik erbij moeten zeggen dat het niet mijn bedoeling was? Ik ben wel bewust zwanger geraakt. Ik ben 36 en het is niet alsof ik nog heel veel jaren de tijd heb ;-)

Ikigai: ik weet dat het niet verlengen van een contract vanwege een zwangerschap vaak voorkomt, vandaar ook mijn twijfels. Ik wil mezelf niet direct in de vingers snijden.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!

Ik zou het na de verlenging pas vertellen. Als je nu op straat komt te staan moet je dus gaan solliciteren als je het al begint te zien. Niet handig of erg veel kans op succes. En dan ben je je ww er al doorheen aan t jagen. Ik zou dan liever, als t toch moet, werkloos raken als je verlof begint of als de baby er is.. dan kun je eerst een beetje je draai vinden en wennen aan het moederschap en vanuit daar verder kijken.

De stress van het zoeken naar een nieuwe baan zou ik er niet bij willen hebben tijdens het zwanger zijn.

Zelf heb ik een behoorlijke nasleep gehad van mijn bevalling, ik kon niet na mijn verlof meteen weer aan t werk. Dus mijn contract werd ook niet verlengd.. uiteindelijk gelukkig een veel leukere baan gevonden die beter combineert met mijn kind. Maar tijdens mijn zwangerschap had ik tenminste wel gewoon een baan. Dat vond ik wel fijn.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Je vertelt het je omgeving normaal gesproken toch pas na 3 maanden? Dat zou ik in dit geval ook doen, lijkt me helemaal niets verkeerds aan.

Gefeliciteerd!!
Alle reacties Link kopieren
Dankje Carrie-bradshaw.

Daar heb je zeker een punt. Lijkt me ook niet fijn om dan weer opnieuw te moeten solliciteren, volgens mij kom je dan ook niet zo makkelijk aan een baan.

Ik ben zelf van nature iemand die eerst aan een ander denkt, daarom vind ik het ook moeilijk om dit zo te doen omdat het voelt alsof ik iemand voorlieg, maar vanwege alle voorgaande ervaringen denk ik nu toch ook eerst aan mezelf.

Fijn dat je uiteindelijk een leukere baan hebt gevonden!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vast contract maar ook pas verteld na 12 weken. 2 andere collega’s recent pas na 16 en 24 weken (die laatste was een verhaal apart) maar laat je niet opjutten.
Stel dat je het verteld en je zwangerschap loopt mis (wat ik natuurlijk niet hoop), dan weet je werkgever van je kinderwens en wordt je contract alsnog niet verlengd.
Eerlijkheid duurt het langst. Stel je krijgt weer een jaar verlenging dan lig je er na zo'n actie de volgende keer uit.
Alle reacties Link kopieren
'Zo'n actie'. Dat klinkt alsof ik iets heel erg fout doe.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Wintertime.

Jullie hebben ook gelijk wat betreft de 3 maanden 'regel'.
Tess1981 schreef:
21-10-2018 21:26
Eerlijkheid duurt het langst. Stel je krijgt weer een jaar verlenging dan lig je er na zo'n actie de volgende keer uit.
Het is heel normaal om het pas na een week of 12 te vertellen, aangezien de kans daarvoor nog heel groot is dat het misgaat. Als je je zwangerschap echt tot week 20 geheim houdt, vind ik dat 'een actie'. Wat TO van plan is, dat is juist normaal en heel gebruikelijk.

Vrouwen kunnen nu eenmaal zwanger raken, daar is niks fouts aan. Wettelijk hoef je het geloof ik pas vlak voor je verlof ingaat te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
TO is 36, getrouwd en kinderloos. Dan begrijpt iedere werkgever dat er wel eens een zwangerschap zou kunnen komen. Echt aan jezelf denken hoor, dat doet je werkgever ook.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
21-10-2018 21:36
TO is 36, getrouwd en kinderloos. Dan begrijpt iedere werkgever dat er wel eens een zwangerschap zou kunnen komen. Echt aan jezelf denken hoor, dat doet je werkgever ook.
Ja ben ik het mee eens :)
Mijn werkgever is heel verstrooid. Een tijdje geleden wist zij blijkbaar niet meer dat ik getrouwd ben en dacht ze dat ik een twintiger ben :roll:
Sorry, Redshy, snel je openingspost lezen en zien staan: 'sinds kort ben ik er achter dat ik zwanger ben' hebben gemaakt dat ik verkeerdelijk dacht dat het kindje niet bedoeld was. Mijn oprechte excuses.

Gefeliciteerd trouwens, ik wens je een wolk van een baby en nadien terug bij dezelfde werkgever.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
21-10-2018 21:43
Sorry, Redshy, snel je openingspost lezen en zien staan: 'sinds kort ben ik er achter dat ik zwanger ben' hebben gemaakt dat ik verkeerdelijk dacht dat het kindje niet bedoeld was. Mijn oprechte excuses.

Gefeliciteerd trouwens, ik wens je een wolk van een baby en nadien terug bij dezelfde werkgever.

Liefs
Geeft natuurlijk niets en dankjewel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nog even voor je houden tot je weet of je nog wat langer mag blijven of niet.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
21-10-2018 21:26
Eerlijkheid duurt het langst. Stel je krijgt weer een jaar verlenging dan lig je er na zo'n actie de volgende keer uit.
Wat is er dan oneerlijk aan het pas later vertellen?

Is het volgens jou oneerlijk dat je de werkgever niet de kans geeft om het contract niet te verlengen?

Is het dan wel eerlijk om to geen contract te geven omdat ze zwanger is.

Als de werkgever gewoon een goede werkgever is die zwangere vrouwen ook gewoon een contract geeft dan geeft het toch niet dat hij het pas in januari hoort


Tijd genoeg hoor om vervanging te regelen voordat haar zwangerschapsverlof ingaat.
Alle reacties Link kopieren
als het je nu gaat om een eenmalige verlenging, dan moet je het vooral zo laat mogelijk vertellen.
Als je liefst nog langer blijft, wees dan eerlijk.

en besef je ook, dat als ze je in december een vastcontract aanbieden ze er met een rotsmoes en 1 maand (misschien 2) salaris vanaf komen
Alle reacties Link kopieren
Hier bij 1e verteld rond 12 weken, hier is mijn contract niet verlengd met onduidelijke redenen.

Ook een keer gesolliciteerd en tijdens sollicitaties zwanger (heel erg lang proces van meerdere maanden) had eigenlijk al de baan, maar is toen alsnog afgestoten. Kindjes zijn helaas te vroeg geboren.

Momenteel weer zwanger en kon het nu niet geheim houden doordat je het goed kon zien. Bij huidige werkgever werd enthousiast gereageerd en heb net mijn verlengde contract getekend.

Zoals je ziet is er echt vanalles mogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven