Zwanger, man komt afspraken over taakverdeling niet na.

22-08-2019 11:50 832 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen van andere vrouwen, niet perse naar oordelen van anderen.

Inmiddels ben ik 11 weken zwanger van mijn 1e kind. Mijn man en ik hebben ongeveer hetzelfde inkomen. Voordat ik zwanger werd hebben uitgebreid gesproken over hoe we de taken zouden verdelen etc. Een van de afspraken was dat man vanaf dat ik zwanger was niet meer in het buitenland zou werken en binnen NL max 2 uur reisafstand zou accepteren. Andere afspraak was ook dat we beiden 4 dagen zouden gaan werken.

Inmiddels heeft man aangegeven dat hij 5 dagen blijft werken. In de omgeving waar ik woon moet je helaas nu al de dagen aan de kinderopvang doorgeven. Hierdoor gaat ons kind straks 3 dagen naar de opvang ipv 2 dagen. Daar heb ik mijn inmiddels bij neergelegd. De andere dag komen mijn ouders oppassen bij ons thuis.

Nu heeft man een opdracht via werk op 1,5 uur enkele reis t/m februari vanaf september. Ik kan hem eigenlijk wel vermoorden, hoe bedenkt hij het! En als er files staan kan het nog meer worden dus 4 uur reistijd per dag, dus iedere dag minimaal 12 uur van huis of overnachten. Heb het gegeven voor kennisgeving aangenomen en gedacht kom er later wel op erug.

Na afspraken dat opdracht max 2 uur reistijd per dag zouden zijn en 4 dagen werken :cry: schijnbaar niet meer geldig zijn,realiseer ik mij dat ik er straks waarschijnlijk veelal voorsta mijn kind. Ik ga mij heus wel redden, maar gewoon het idee dat we geen afspraken over zijn werk kunnen maken, maakt mij verdrietig.

Ik baal zo! Heb dit bij vriendinnen zien gebeuren en gezworen dat het mij niet zou overkomen, maar het gebeurd schijnbaar toch.

Ik zou graag in contact komen met andere vrouwen 32-36 uur werken en thuis (bijna) alles zelf moeten doen:
Hoe doen jullie dat?
Wat zijn goede tips?
Of hoe maak ik met mijn afspraken waar hij zich aan houdt?

PS hopelijk draait man nog bij of zie ik door hormonen alles negatief in, maar ben liever voorbereid.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:23
Praktisch voorbeeld werkdag met nieuwe opdracht:

06.30 vertrek van huis
08.00 aankomst werk (zonder fies)
17.30 (vertrek van werk)
19:00 aankomst thuis

Als man deze tijden straks ook heeft, zal ik kind altijd moeten halen/brengen omdat hij niet op tijd thuis is of anders te laat op werk komt. Ook afspraken bij een VK/arts wat dan ook is niet echt mogelijk.
Mijn man werkt ook deze tijden al sinds ik zwanger was van de eerste. Hij is ZZP’er en gaat het hele land door. Eerste is onverwacht met 31 weken geboren en hij was er gewoon bij.

Tweede zwangerschap was vanaf begin medisch en elke week op controle en daar is hij nooit mee gegaan omdat het simpelweg niet kon.

Inmiddels zijn ze 3 en 5 en werkt hij nog steeds deze tijden en ik ook 4 dagen. In principe is de zorg voor de kinderen voor mij door de weeks (kinderen brengen, halen, clubjes etc) en man komt binnen lopen als kids gedouched en gegeten op de bank zitten. Dan is het ook tijd voor de kinderen voordat hij wat anders gaat doen.

Uiteraard houd hij zo veel mogelijk weekenden vrij zodat we dingen samen doen met het gezin en de zomer vakantie is hij ook altijd minimaal 3 weken vrij.

En het gaat prima zo! Toen kinderen kleiner waren ook drie dagen opvang (wel gekozen voor GO) en dat is ook prima.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 13:19
De standaard controles bij VK deed ik alleen. Toen ik een niet standaard controle moest in het ziekenhuis met 39.5 weken, ging hij wel mee. En maar goed ook, want daar kregen we te horen dat er niet 1 maar 2 kindjes zouden komen. En dan ben je graag samen inderdaad.

Maar de standaard riedel bij de VK (bij een normale zwangerschap) kan je toch echt best alleen.

Kreeg jij met 39,5 week pas te horen dat jullie een tweeling kregen?! Oh my.. :-o
I told you walking was idiotic.
Hoe wordt je ziek in de zwangerschap lichamelijk of psychisch?

Ik snap wel dat je man nog werkt. Er is nog lang geen baby en er is ook nog niets aan de hand.

Mijn man kan nooit zomaar weg, zelfs niet als er wat ernstigs is. Daar hebben wij gewoon wat anders op geregeld. Hij is niet mijn verzorger.

En als de baby er is duidelijke afspraken maken mbt zorgtaken. Ik denk dat het lastig is voor je man om nu te bespreken op zijn werk, je bent pas 11 weken.

Ik zou gewoon even rustig zitten en bespreken vanaf wanneer hij minder gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend dat jullie nu onenigheid hierover hebben. Hoe hebben jullie de afspraken gemaakt? Ik snap dat je hormonen alles waarschijnlijk versterken, maar zou hir serieus met hem over hebben ipv bozig en "dwingend" Althans zo komt het op mij over met dat je aangeeft dat je een troef in handen hebt.

Hier nooit een issue geweest, als ik iets kan doe ik het en anders kijken naar wie het makkelijkste iets kan regelen of omgooien qua werk. Dit zo ook met huishouden. Ik werk minder uren, doe wat meer in huis, maar man doet ook zijn dingen. Veel is net hoe het uitkomt, behalve de was en poetsen van de badkamer, dat doe ik, grasmaaien doet mijn man. Dit is nooit bewust afgesproken, maar komt zo uit.
lilalinda schreef:
22-08-2019 13:18
In overleg kan veel
eenzijdig veranderen kan niet
Inderdaad. Zeker als dat betekent dat zijn taken er daardoor bij TO nog eens bovenop komen. Daar kun je samen voor kiezen, maar dat als een voldongen feit presenteren terwijl TO al zwanger is, dat is gewoon asociaal huftergedrag.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben gelukkig niet de enige die het raar vind dat de man van TO wél 3 kinderen wil maar niét 1 dagje minder wil gaan werken om dit goed te realiseren. Ik zou hier ook niet blij mee zijn als een man na de gemaakte afspraken ineens in z’n eentje besluit toch maar wel 5 dagen te blijven werken en het aan de vrouw overlaat om
1. Wel een dag minder te gaan werken
2. Zij ook nog eens helemaal alleen verantwoordelijk word om het kind te brengen en te halen van de opvang/oppas
3. Ze waarschijnlijk ook nog op haar ene dag met kind het hele huishouden moet doen (dat begrijp ik uit haar reacties dat ze daar bang voor is)
En 4. Dat man waarschijnlijk niet op tijd thuis is ivm reistijd als er wat is en ze hem nodig heeft.

Toen ik hoogzwanger was, was mijn ex regelmatig urenlang onbereikbaar op zijn mobiel vanwege werken in een kelderruimte. Hij snapte niet dat ik me daar, hoogzwanger, druk over maakte. Dat 1 van zijn collega’s het ook kon doen ipv hem was allemaal niet nodig (op kantoor was bereik wel goed) Als de bevalling begon moest ik maar naar de receptie bellen (blijkbaar moest ik dat dan puffend doen) dan gaan ze hem wel een keer zoeken en hee dat kind rolt er echt niet zomaar uit, was zijn beredenering :facepalm:

Dus ik snap TO’s zorgen wel.
TO: ik zou idd dit weekeind een een goed gesprek aangaan en desnoods echt met je vuist op tafel slaan dat dit niet de afspraak was.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:23
Praktisch voorbeeld werkdag met nieuwe opdracht:

06.30 vertrek van huis
08.00 aankomst werk (zonder fies)
17.30 (vertrek van werk)
19:00 aankomst thuis

Als man deze tijden straks ook heeft, zal ik kind altijd moeten halen/brengen omdat hij niet op tijd thuis is of anders te laat op werk komt. Ook afspraken bij een VK/arts wat dan ook is niet echt mogelijk.
.
Je man werkt 4 dagen van 9 uur begrijp ik ? Hij is dus al een dag thuis ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-08-2019 13:10
Enige wat beetje wankel is: hoe duidelijk waren die afspraken?
Is man zich echt bewust van de afspraken en hoe bindend ze zijn?

Of zat hij in zijn telefoon en mompelde HmmHmm toen TO het er over had??


Als mijn man zo met duidelijk afspraken om was gegaan. Was hij nu mijn man niet meer. En dat is geen loos dreigement.
We hebben het over een tijdsbestek van een half jaar hier meerdere keren over gehad tijdens een etentje met een goed glas wijn. Vooral met mijn aandoening was het voor mij belangrijk om bepaalde zaken vooraf te bespreken. En ook omdat ik aan mijn zelfstandigheid en eigen dingen veel waarde hecht. Ik wil heel graag kinderen, maar niet zoals veel vriendinnen dan maar 3 dagen gaan werken en hobbies opgeven omdat man niks aanpast.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
22-08-2019 13:19
De standaard controles bij VK deed ik alleen. Toen ik een niet standaard controle moest in het ziekenhuis met 39.5 weken, ging hij wel mee. En maar goed ook, want daar kregen we te horen dat er niet 1 maar 2 kindjes zouden komen. En dan ben je graag samen inderdaad.

Maar de standaard riedel bij de VK (bij een normale zwangerschap) kan je toch echt best alleen.
oh zeker, helemaal als alles lekker loopt. En dat vond ik ook geen probleem.
Maar die echo's had ik minder stoer moeten doen.

Als hij niet mee was geweest, had hij gedacht dat je een geintje maakte, een verrassingstweeling
wow

(ken zelf iemand die na 8 maanden achterkwam dat ze zwanger was, dat is ook bizar).
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:24
We hebben het over een tijdsbestek van een half jaar hier meerdere keren over gehad tijdens een etentje met een goed glas wijn. Vooral met mijn aandoening was het voor mij belangrijk om bepaalde zaken vooraf te bespreken. En ook omdat ik aan mijn zelfstandigheid en eigen dingen veel waarde hecht. Ik wil heel graag kinderen, maar niet zoals veel vriendinnen dan maar 3 dagen gaan werken en hobbies opgeven omdat man niks aanpast.
Dat wordt ruzie
echt, ik kom je aanmoedigen! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:28
Gaat mij er vooral om dat hij zijn afspraken niet nakomt en hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Hoe hebben anderen dat gedaan?
.
Bij ons kwam gewoon iedereen zijn afspraken na.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
je kunt wel alleen naar de verloskundige, maar je kunt straks niet meer zelf je veters strikken...

althans, ik ben nu halverwege en het is verbazingwekkend hoeveel ik ineens laat vallen en het begint nu al een uitdaging te worden om mijn sleutels/haarborstel/post van de grond te vissen... fietsen naar mijn werk is stukken zwaarder nu en als ik even nadenk kan ik vast nog wel tien dingen bedenken waarvan je heel blij zou zijn als er iemand bij zou helpen...

maar volgens mij is TO al gewend dat hij weinig thuis is en dat als hij eens niet moet werken ze ook niet altijd bovenaan de prioriteiten lijst staat... het zou hier wel eens om de spreekwoordelijke druppel kunnen gaan...
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
22-08-2019 13:24
.
Je man werkt 4 dagen van 9 uur begrijp ik ? Hij is dus al een dag thuis ?
Nee maar man werkt niet standaard 8 uur zeg maar, ik vaak ook niet. Wij hebben beiden een relatief zware baan met manangement verantwoordelijkheid dus vaak langere dagen dan standaard contracturen.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 11:59
Dat is nu lastiger: als ik een afspraak om 9 uur bij de VK heb kan hij pas rond 11/12 uur op werk zijn. En hij kan ook niet bij afspraken midden op de dag op en neer. Daarnaast is hij nooit voor half 8 thuis.
Denk dat er veel mannen zijn die niet om 9 uur bij de vk kunnen zijn. Ikzelf moet op het werk ook gewoon echt om 8 uur beginnen, kan daar ook niet zomaar een uur later komen. Als ik om 9 uur bij een vk zou moeten zijn zou man ook niet makkelijk mee kunnen gaan, hij begint om 7 uur al en het is echt niet handig als hij (veel) later komt.
Wij gingen altijd 's avonds naar de vk, dat kan ook best rond 20.00 uur toch?
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
22-08-2019 13:26
je kunt wel alleen naar de verloskundige, maar je kunt straks niet meer zelf je veters strikken...

althans, ik ben nu halverwege en het is verbazingwekkend hoeveel ik ineens laat vallen en het begint nu al een uitdaging te worden om mijn sleutels/haarborstel/post van de grond te vissen... fietsen naar mijn werk is stukken zwaarder nu en als ik even nadenk kan ik vast nog wel tien dingen bedenken waarvan je heel blij zou zijn als er iemand bij zou helpen...

maar volgens mij is TO al gewend dat hij weinig thuis is en dat als hij eens niet moet werken ze ook niet altijd bovenaan de prioriteiten lijst staat... het zou hier wel eens om de spreekwoordelijke druppel kunnen gaan...
To is gewend dat man 4 dagen per week in het buitenland zit en dingen met vrienden doet. Vind TO ook (zonder kinderen) heerlijk want ik heb ook eigen baan en dingen. In huis doet man eigen was, hebben 1x per week schoonmaakster en boodschappen hebben we een digitale lijst waarop we zelf dingen aanvinken als iets op is. Word 1x in de week thuisbeszorgd. Ik kook iets vaker, maar man doet administratie en technische dingen. Was tot toe prima verdeeld :)
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:24
We hebben het over een tijdsbestek van een half jaar hier meerdere keren over gehad tijdens een etentje met een goed glas wijn. Vooral met mijn aandoening was het voor mij belangrijk om bepaalde zaken vooraf te bespreken. En ook omdat ik aan mijn zelfstandigheid en eigen dingen veel waarde hecht. Ik wil heel graag kinderen, maar niet zoals veel vriendinnen dan maar 3 dagen gaan werken en hobbies opgeven omdat man niks aanpast.
Terecht TO.
Alle reacties Link kopieren
Sunny-in-Perth schreef:
22-08-2019 12:43
@leeuw32 echt adem en kom tot rust!

Heel spijtig om te lezen dat je meerdere miskramen hebt moeten meemaken en gelukkig dat het nu wel goed gaat :)

Maar je zult ook moeten weten nu dat het leven niet maakbaar is, niet alles is te plannen en zeker met kinderen niet.

Ik neem aan dat je mentale gezondheid niet al te best is en zoals ik je reacties leest lijk je ook grote kans te hebben op postnatal depression, alsjeblieft bespreek dit met je verloskundige!

Probeer afspraken in de toekomst nu los te laten, jullie levens zullen zoveel veranderen na de komst van jullie baby daar is nu (zeker voor mannen) een moeilijke voorstelling van te maken.

Wil niet alles vastleggen in afspraken want dat is gewoonweg nog niet mogelijk.
Kans op een postnatale depressie is niet groter dan gemiddeld. Dat ik na direct mijn bevalling mogelijk weken ben ik uitgeschakeld is wel reeel. Dat is allang besproken en we weten wat te doen. In overleg met neuroloog en gynacoloog ligt er een medicatieplan klaar wat mee na de bevalling van start kan. Mijn (schoon)ouders staan veer de periode na mijn bevalling ook paraat dat ze eventueel in huis kunnen komen voor 2 a 3 weken en de zorg voor baby kunnen overnemen als man met werk zit.
Maar als hij twee uur minder reistijd per dag heeft kan hij toch evengoed niet mee naar de verloskundige?

En dat project eindigt nog voor de bevalling, dus kan hij daarna iets aannemen met minder reistijd en uren. Kan hij nu nog mooi even voor die promotie gaan.
Bovendien heeft hij recht op vaderschapsverlof.

Volgens mij is er niet zoveel aan de hand, vooralsnog.

Maar goed, tijd om weer eens om tafel te gaan zitten en niet alleen af te spreken wie wat doet, maar ook vanaf wanneer.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:34
Mijn (schoon)ouders staan veer de periode na mijn bevalling ook paraat dat ze eventueel in huis kunnen komen voor 2 a 3 weken en de zorg voor baby kunnen overnemen als man met werk zit.
Jouw man kan ook zorgverlof opnemen en voor jullie zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Hexx schreef:
22-08-2019 13:41
Jouw man kan ook zorgverlof opnemen en voor jullie zorgen.
Klopt, maar het geeft rust dat er een "noodoplossing is".
Als de kans op lichamelijke klachten zo groot en ernstig is, waarom loop je dan niet meteen bij de gynaecoloog? Dat is toch veel praktischer, meer controles enz en je hele dossier ligt gelijk op 1 plek.
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 12:10
Ik heb een troef in haden: man wil perse 2 of 3 kinderen, ik niet perse. Als ie zo doorgaat komt die 2e er niet. Dat zal ik nog eens haarscherp aan hem melden dit weekend. Hopelijk word hij dan wakker.
Hey gezellig. Je bent misschien straks gescheiden met 2 of 3 kinderen dan moet man wel harder en vaker werken voor de alimentatie.
Als ik jou was zou ik niet zo hard brullen overal over.
Alle reacties Link kopieren
ducktales schreef:
22-08-2019 13:20


Inmiddels zijn ze 3 en 5 en werkt hij nog steeds deze tijden en ik ook 4 dagen. In principe is de zorg voor de kinderen voor mij door de weeks (kinderen brengen, halen, clubjes etc) en man komt binnen lopen als kids gedouched en gegeten op de bank zitten. Dan is het ook tijd voor de kinderen voordat hij wat anders gaat doen.

Uiteraard houd hij zo veel mogelijk weekenden vrij zodat we dingen samen doen met het gezin en de zomer vakantie is hij ook altijd minimaal 3 weken vrij.

En het gaat prima zo! Toen kinderen kleiner waren ook drie dagen opvang (wel gekozen voor GO) en dat is ook prima.
Eeuh, fijn dat het voor jullie lekker werkt zo. Maar het hele punt is dat TO dus niet doordeweeks een onevenredige verdeling van taken op zich wil nemen. Vandaar dat ze hier afspraken over hadden gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-08-2019 13:20
Kreeg jij met 39,5 week pas te horen dat jullie een tweeling kregen?! Oh my.. :-o
Ja, dat gebeurde vroeger nog af en toe he... voor het standaardechotijdperk.
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
22-08-2019 13:34
Kans op een postnatale depressie is niet groter dan gemiddeld. Dat ik na direct mijn bevalling mogelijk weken ben ik uitgeschakeld is wel reeel. Dat is allang besproken en we weten wat te doen. In overleg met neuroloog en gynacoloog ligt er een medicatieplan klaar wat mee na de bevalling van start kan. Mijn (schoon)ouders staan veer de periode na mijn bevalling ook paraat dat ze eventueel in huis kunnen komen voor 2 a 3 weken en de zorg voor baby kunnen overnemen als man met werk zit.
Je man heeft recht op geboorteverlof.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 13:49
7.25% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven