BDSM, voor de liefhebbers - deel IV

27-01-2017 16:39 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de oudheid bestaat er op dit forum een 'centraal' BDSM topic. Het vorige topic vind je hier. Het clubje SM-ers is niet zo heel erg groot, dus het lijkt af en toe misschien alsof het een besloten topic is, maar niets is minder waar! Dus wil je meepraten, je hart luchten, gênante vragen stellen of wat dan ook, over welke variant van BDSM dan ook, stort jezelf er in, je wordt met open armen ontvangen. Het wordt daarbij wel gewaardeerd als je, je even voorstelt.



Aangezien de meeste mensen die net komen kijken nog op zoek zijn naar zo veel mogelijk informatie zijn hier wat links naar sites die Viva forummers in het verleden hebben aangedragen:



Deviance & Desire



Kink Aware Info



Marijkes Praktijken



Submissive Guide



Wandering Spirits



Klein detail, naast gewone heerlijke geile ranzigheid komen er hier ook een hoop emoties om de hoek kijken. Mensen delen hier hun persoonlijke ervaringen en belevingen, het is daarbij belangrijk dat iedereen zich vrij voelt om dat te doen. Wees daarom altijd respectvol, ook als hun kink en beleving niet dezelfde is als de jouwe. Onthoud: YKINMKBYKIO of te wel: Your kink is not my kink, but your kink is okay



En omdat BDSM een zeer serieuze zaak is, ahum

een paar filmpjes
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
03-09-2017 14:40
@Marquise vervelend dat jij dat gevoel kreeg dat D's dat denken of willen.
Ik heb online maar een enkele aanvaring gehad van D's die mij niet onderdanig vonden, nee duhhh ben je sub niet, en één keer irl, omdat ik weigerde een Domina u te noemen.
Overigens was één van die aanvaringen hier op viev, werd ik een relsub genoemd, omdat ik een sterke andere mening had :-p

Dus nee mensen die zomaar iets bij mij proberen, doen dat één keer,maar nooit weer :-p mijn onderdanigheid is een geschenk dat ik niet zomaar aan iedereen geef. Gelukkig kom ik zelden iemand tegen die dat verwacht.

En die "echte kenners", dat zijn vaak de mensen die juist weinig kennis hebben :-p

Wat ik juist heb geleerd op fet en in de scene, en niet om het te promoten want dit is puur mijn beleving, is de diversiteit. Ik ken zo ontzettend veel mensen die allemaal anders zijn, van soft tot keihard, van hobby tot lifestyle. Dat maakt het juist leuk vind ik en ze accepteren elkaar allemaal, maar als ze dat niet zouden doen, zou ik ook niet met ze omgaan.

Maar ik moet bekennen dat ik maar een fetishfeest ben geweest, dominantrix, maar dat was echt hele andere sfeer dan de bdsmfeesten.

Niet om te ontkennen dat die schreeuwers die precies weten hoe het hoort er niet zijn, want die vind je overal, maar ik negeer ze lekker en focus me op de leuke dingen die iets toevoegen voor mij. De rest kan lekker in zijn/haar sop gaarkoken.
Niet mijn enige ervaring hoor maar ik werd het op een gegeven moment wel zat. Ik heb nog genoeg vrienden die absoluut niet zo zijn. Maar FL werd, in mijn beleving op een gegeven moment wel overspoeld door dat soort lui. En een heleboel mensen die de kunst van het lezen niet onder de knie hebben. :D

Wat Markies' plannen zijn weet ik niet precies, maar ik verwacht wel wat blauwe plekken en opdrachten. :D
Alle reacties Link kopieren
@cloudwalker wat heerlijk :) op wat voor manier hebben jullie er mee gespeeld?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
@Marquise dat soort types negeer ik altijd. Ik focus me op de leuke. Maar ik ken inderdaad meer mensen, voor wie dat niet op weegt tegen de vervelende.

Ik denk dat je dit gedrag altijd hebt als je mensen bij elkaar zit. Zowel binnen een maatschappij in het groot, als bijvoorbeeld bij een sportclub in het klein.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
@KaptG: van harte nog! Mooi dat het zo'n gezellig feestje is geworden!

@Rooss: lekker toch, nieuwe ervaringen opdoen ;-)

@expatgravin: dat geldt natuurlijk ook voor jou, van die nieuwe ervaringen. En ik sluit me aan bij Lollypopje, klinkt alsof jullie erg goed en verstandig bezig zijn. Vergroot m.i. de kans op enorm veel genot en plezier alleen maar.

@Marquise: dat je het volgens sommigen niet goed doet, dat heb je in elke scene wel. De swingersscene is al niet veel anders. En de vanillawereld ook niet trouwens, paardensport, hondenrasverenigingen, speeltuinvereniging, het is overal zo. Lekker je eigen plan trekken.
En genieten!

@cloudwalker: wat klinkt dat heerlijk zeg!!! Zweef ze, ik zal naar je zwaaien als ik voorbij kom zweven :proud:
sweet_concubine wijzigde dit bericht op 03-09-2017 15:43
1.00% gewijzigd
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
.
sweet_concubine wijzigde dit bericht op 04-09-2017 10:31
Reden: Laat maar zitten ook
99.82% gewijzigd
Dulcissime, totam tibi sibdo me...
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
03-09-2017 15:03
@cloudwalker wat heerlijk :) op wat voor manier hebben jullie er mee gespeeld?
Van een hoofdmassage naar een rug/schouder massage naar een zet-je-nagels-overal massage naar ontzettend ontspannen take my breath away en sluit je handen om m'n keel iets?
Klinkt zo echt heel plat maar het was gewoon wauw. Ik heb me nog nooit zo overgegeven aan iemand en we voelden elkaar heel mooi aan.

Edit: het moment dat alles om je heen wazig word en alle geluiden ver weg zijn, het voelt allemaal net als een droom. Beter dan drugs dit.
Achteraf gezien misschien ook wel een stuk gevaarlijker.
anoniem_305293 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 17:33
Reden: Aanvulling
17.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Cloudwalker klinkt heerlijk.

Handen op de keel, is echter eerder chocking (als je de bloedtoevoer) beperkt dan breathplay, waarbij de adem wordt beperkt.

G heeft er een tijdje geleden een goed stuk over geschreven hier. Misschien interessant om eens terug te lezen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Lolly, ja denk dat je gelijk hebt. Het voelde wel als spelen. Spelen met m'n adem.
Ik ga dat stuk opzoeken!!

Ok iemand enig idee waar/welke datum ik moet zoeken? Dit is geen doen op m'n telefoon zo :p
Alle reacties Link kopieren
G zei iets van twee weken terug net :-p

Maar misschien kun je hrm loepen?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
KapiteinG schreef:
15-08-2017 03:31
Gasmasker (toevallig exact dezelfde als ik nu heb, alleen wat duurder)

http://www.themask.nl/WebRoot/Pins/Shop ... lang_2.jpg

Het filter dat aan de slang hangt (dat platte busje) krijg je er normaal gesproken los bij. Altijd weggooien naar mijn mening. Dit omdat:

- Er veel filters in omloop zijn met asbest erin
- Je een filter wel kan dichtstoppen maar dan heeft je sub een probleem als er iets met jou zelf gebeurt
- De filters verder voornamelijk in de gay scene worden gebruikt om poppers in te doen, ben ik niet van

Dan hou je dus het masker met de slang over. De slang is gewoon open, daar kan degene met het masker op door ademen. Bij maskers zonder slang heb je een soort schroef-uitsteeksel. Dat werkt verder hetzelfde.

Laatste praktische tip: Maskers worden vaak bewaard in talkpoeder. Na aankoop dus goed wassen in een lauw sopje, afdrogen zover mogelijk en dan laten drogen aan een hangertje zo dat de rubber delen elkaar niet raken. Talkpoeder inademen is niet kinky.

Wat de leuke dingen betreft maak ik er gelijk even een volledig overzichtje van:

Ik hou sowieso van breath play. Kort door de bocht heb je drie opties als het gaat om breath play:
  • De bloedcirculatie naar de hersens verstoren (blood chokes)
  • De mogelijkheid in te ademen verstoren (verstikken)
  • De mogelijkheid de luchtpijp dicht te drukken (air chokes)
Blood chokes is eigenlijk wat ik "standaard" doe bij breath play. Met de arm om de nek of met mijn hand de grote aders in de nek beklemmen. Dat zorgt voor minder zuurstof naar de hersens (want minder bloeddoorvoer). Dit zorgt voor het langzaam wegzakken van de sub, zoals ik het begrijp vaak met een gevoel alsof er een deken over je heen komt. Een seconde of 5 a 10 is vaak meer dan genoeg voor het effect. Bij loslaten komt er opeens weer zuurstof overal, wat zorgt voor meer gevoeligheid (leuk bij seksuele handelingen).

Risico: Als je de circulatie teveel verstoort gaat je lichaam in 1 klap in spaarstand: Iemand gaat out, en als die persoon bijkomt zie je het lichaam opstarten: rollende ogen, schokken door het lichaam, desoriëntatie. En vreemd genoeg (zover ik heb meegemaakt) een liedje dat ze opeens in hun hoofd hebben. Vind ik niet zo eng, maar ik ken mensen voor wie dat een harde grens is. Dan dus vooral niet te ver gaan, een seconde of twee vasthouden is dan genoeg.

In alle gevallen dat iemand out gaat en er langer dan een seconde of maximaal 2 in blijft hangen: Plat op de grond leggen, benen omhoog.

Verstikken kan op meerdere manieren. Neus dicht en hand op de mond is de meest voor de hand (haha) liggende. Dat is ook waar breath play met gasmaskers om draait. Persoonlijk doe ik niets wat nog door kan gaan als er iets met mij zou gebeuren (ik ben gezond, maar je weet maar nooit). Dus ik werk niet met het filter (dat kan je dichtstoppen. Fijn om je handen vrij te hebben, maar gebeurt er iets en zit je sub vast dan is die verloren).

De slang die eraan zit kan je met je hand dichthouden door je handpalm over de aansluiting te leggen. Of je plaatst de opening tegen het lichaam van de sub zelf aan, dat werkt ook.

Het effect ten opzichte van blood chokes verschilt daarin dat je bij een blood choke gewoon kan doorademen. Hier blokkeer je de ademhaling, waardoor het lichaam heftiger reageert (probeer maar eens onder water je longen rustig te houden als je geen lucht meer hebt). Omdat je hier de ademhaling en niet de circulatie blokkeert ga je minder snel out als sub. Verder voelt het minder "vredig" als ik dat al zo mag noemen :P

Ik merk dat ik tot dusver 1 tot 5 seconden de adem benemen meer dan genoeg vind. Omdat de reactie veel heftiger is zou meer stress het spel kunnen verpesten.

Wat je noemt met koolstofdioxide klopt maar deels - je ademt bij bovenstaande voorbeelden (gasmasker en mond/neus dichthouden) namelijk niet. De lucht die er nog in je longen zit wordt wel omgezet, maar het is dus eerder gebrek aan zuurstof dan gebrek aan CO2 wat het effect veroorzaakt.

Zoek je dat effect dan moet je denken aan bijvoorbeeld een zak over het hoofd die luchtdicht is. In die zak kan iemand ademen, maar de lucht raakt steeds meer zuurstof kwijt. Ben ik wederom geen fan van, want iemand die een zak om zijn hoofd geknoopt heeft is hulpeloos als er iets met de D gebeurt.

Risico's van verstikking liggen vooral in wat ik al tig keer heb genoemd - doe niets bij iemand wat zonder jou niet stopt. Verder is het een kwestie van tijd: Hou het een paar minuten vol en je hebt geen sub meer.

Air chokes zijn wat mij betreft sowieso een no-go. Ik denk ook dat die vooral worden gedaan door mensen die aan breath play willen doen maar niet weten wat ze doen. Knijp je namelijk niet op de aders maar lager / meer naar voren op de luchtpijp dan blokkeer je de luchtpijp, maar loop je ook het risico meer kapot te maken - en dat herstel je niet door los te laten.

Ten slotte moet ik misschien nog versmachten noemen, maar dat valt voor mij niet echt onder breath play. Dat is dat je de borstkas dusdanig belast dat je longen niet kunnen uitzetten. Voor sommige mensen een kink, bijvoorbeeld in combinatie met trampling. Maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Disclaimer: Ik maak onderscheid tussen verstikking en air chokes. Voor veel mensen is dat echter hetzelfde (zorgen dat er geen zuurstof binnen komt). Het kan dus zijn dat je bij verder zoeken op dat vlak conflicterende informatie gaat vinden.

Omdat een stopwoord bij breath play niet werkt zorg ik dat mijn s tijdens breath play altijd een hand vrij heeft om mij aan te kunnen tikken. Een keer tikken en ik weet dat ik moet stoppen. Zakt ze weg dan stop ik sowieso - iemand die (bijna) out is kan niet meer aangeven of het nog gaat.

Ten slotte raad ik iedereen aan die hier wat mee wil doen om eerst eens een workshop te bezoeken, of als je een vaste stek hebt eens een goed gesprek te hebben met mensen die er vaker aan doen. Wij hebben er in november weer een workshop over geloof ik, maar ze zijn er vaker op meerdere plekken.

Wil je absoluut niet naar een workshop en gewoon zelf gaan experimenteren (eerlijk is eerlijk, zo ben ik ooit ook begonnen): verdiep je dan echt in een stukje anatomie. Als je niet weet wat je doet kan je letterlijk meer kapot maken dan je lief is.

Verder een ding waarvan ik niet weet of dat bij iedereen is, maar mijn s ruikt verf als de choke niet goed is. Het schijnt dat meer mensen vreemde geuren denken waar te nemen als de choke niet goed aangezet is of gewoon niet lekker valt.
Even quoten voor Cloud
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
@CW afhankelijk van de drugs zeker een stuk gevaarlijker, maar ik herken wat je schrijft.
Wat ik zo lekker vind is het gevoel dat al mijn zenuwen gaan tintelen en elke aanraking veel intenser binnen komt

Mocht je er interesse in hebben, er is binnenkort een workshop chocking in Utrecht.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
03-09-2017 15:24
@Marquise dat soort types negeer ik altijd. Ik focus me op de leuke. Maar ik ken inderdaad meer mensen, voor wie dat niet op weegt tegen de vervelende.

Ik denk dat je dit gedrag altijd hebt als je mensen bij elkaar zit. Zowel binnen een maatschappij in het groot, als bijvoorbeeld bij een sportclub in het klein.
Uiteraard, daar zeg ik ook niets van en dat is me bekend. FetLife voegde voor mij sowieso niet gek veel toe en feesten... Ja, misschien ooit wel weer maar voor nu ben ik er wel even klaar mee.

Daar zit natuurlijk ook wel bij dat Markies en ik alleen met elkaar spelen, strikt monogame relatie, en we allebei niets hebben met toeschouwers. Fetishfeesten vond ik vooral leuk om te socializen en te dansen in latex, meer niet. En dat weegt dan al snel niet meer op tegen de nadelen. Vrienden spreek ik sowieso wel, met of zonder feest/FetLife. Ik geniet dan zelf meer van een festival als Milkshake waar ik ook zonder probleem in latex kan rondhupsen en de muziek net meer mijn smaak is. :P

Wat ik wel overweeg is eens te gaan kijken naar zo'n rope workshop. Ik ben ropebunny geweest voor een vriend van me en Markies vond de foto's toch wel heel interessant. :D Onverwacht, want hij dacht er niets mee te hebben.
@Lolly, thanks voor de quote. Markies eens even doorsturen. :P
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Lolly! Zal eens zoeken naar een workshop in de buurt, vind t wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
DeTijger schreef:
03-09-2017 12:27
De verslaving snap ik zeker Roos. Inderdaad is het heel intens en sterk verbonden.
Denk dat het vooral moeilijk is alle controle uit handen te geven als je dat niet gewend bent.
Het controle uit handen geven is niet het stuk dat ik lastig vind. Nou ja, ik vind het gegeven an sich wel lastig maar het gaat niet rotzooien met mijn kop. Het is het afhankelijke (wat ik hier ook vaak lees) dat ik lastig vind, het meer willen, het hongerig zijn naar ervaringen en het is die ene die je dat te bieden heeft, daardoor komt er een stukje bezitterigheid en wil je de wereld een kwartslag draaien als hij daar gelukkig van wordt, dat een beetje.

Na maanden minnaarschap is eindelijk het beschadigde vertrouwen herstelt en kan ik de angst voorbij, mezelf aan hem geven en durf ik dingen aan te gaan die ik eerder nooit gedurft heb. Ik zie dat als behoorlijk uniek en ik wil het niet kwijt. Daar word ik een beetje krampachtig en drabberig van.
Maar goed, ondertussen ben ik geland en bestaat de rest van de wereld ook weer. Uit de roes en grotendeels uit de flashbacks (dat vind ik altijd een beetje jammer) maar wel weer met twee beentjes op de grond en helder zicht. En dan kan ik veel beter bagatelliseren.
...
Alle reacties Link kopieren
Thanks, lolly and SC - ik beschouw het als een conpliment dat het voor jullie klinkt alsof ik het goed aanpak.

lolly - ik heb nog niemand in vertrouwen genomen om als achterwacht (for lack of a better word) te dienen, maar wanneer ik tickets etc. geregeld heb zal ik dat zeker doen. Een goed vriendje van mij woont in dezelfde stad.
Alle reacties Link kopieren
@Marquise ik kan me voorstellen dat het dan voor jou niet echt past.
Er zijn op fl wel veel goede bondage workshops te vinden. In welke regio zoek je?

@CW in welke regio zoek je zo'n workshop?

@Roos wat fijn dat het nu zo goed voor je voelt.
Dat gevoel van afhankelijkheid herken ik. Bij mijn eerste D/s heb ik daar de prijs voor betaald. Bij mijn laatste koos ik er heel bewust voor mijzelf te geven en ook voor dat gevoel. Maar doordat het die keer mijn keuze was en niet iets dat me overkwam, ging het beter.
Bij contacten waarmee ik geen D/s wil hou ik bewust bepaalde controle. Ik kies dan voor niet te veel commitment. Genieten van de intensiteit als we samen zijn, maar daar buiten bewust een bepaalde afstand bewaren. Al ga ik ook gerust ook vriendschappelijk dingen doen. Dit helpt mij om niet dat gevoel van afhankelijkheid te krijgen, maar het puur te beperken tot de momenten dat we spelen.

@Gravin Dat klinkt alsof je er echt heel goed en verstandig mee om gaat.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Lolly, in t hoge noorden!
Alle reacties Link kopieren
Daar zie ik momenteel niet veel.
Sowieso, wat ik hoor, is er momenteel maar één echt goede workshop over chocking.
Maar de enige twee van die die ik zie zijn Utrecht en Vlaanderen. Beiden niet echt naar de deur voor jullie.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
04-09-2017 19:52
Daar zie ik momenteel niet veel.
Sowieso, wat ik hoor, is er momenteel maar één echt goede workshop over chocking.
Maar de enige twee van die die ik zie zijn Utrecht en Vlaanderen. Beiden niet echt naar de deur voor jullie.
Sowieso is in die regio alleen Our Second Life (OSL) er als speelfeest in Wagenborgen, en dat is in een parenclub dus gemengd publiek. Hoor er wel veel goede verhalen over, maar de keus is niet heel groot dus. Ik kan me niet herinneren om daar aankondigingen van workshops te zien.

Maar wat verder weg hoeft geen probleem te zijn - als de rit te lang is maak je er lekker een weekendje van CW, zoek je er gelijk een overnachting bij.
Alle reacties Link kopieren
KapiteinG schreef:
05-09-2017 03:24
Sowieso is in die regio alleen Our Second Life (OSL) er als speelfeest in Wagenborgen, en dat is in een parenclub dus gemengd publiek. Hoor er wel veel goede verhalen over, maar de keus is niet heel groot dus. Ik kan me niet herinneren om daar aankondigingen van workshops te zien.

Maar wat verder weg hoeft geen probleem te zijn - als de rit te lang is maak je er lekker een weekendje van CW, zoek je er gelijk een overnachting bij.
Toevallig is het zo dat ik in oktober daarheen ga :) Word m'n eerste officiële speelfeest en voelt alsof ik een coming out ga doen. Heel spannend! Gelukkig heb ik iemand die m'n handje vasthoud!

Workshop related; ja ik wil daar wel even naar op zoek om me daarin te verdiepen. Weekendjes weg zijn altijd leuk hoor!
Alle reacties Link kopieren
@CW ik ben nog nooit naar OSL geweest, maar bekenden van me hebben het daar altijd erg naar hun zin.

En idd leuk idee om er een weekendje weg van te maken. En als je je dan helemaal wilt onderdompelen in kennis is er een maart een kinkconferentie van een heel weekend in Rotterdam.
Was dit jaar voor het eerst, kon er helaas niet bij zijn, maar heb erg toffe verhalen gehoord.
En in A'dam is er nieuwe kleine locatie die ook regelmatig workshops willen organiseren, daar helaas ook nog nooit geweest :-p
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
KapiteinG schreef:
05-09-2017 03:24
Sowieso is in die regio alleen Our Second Life (OSL) er als speelfeest in Wagenborgen, en dat is in een parenclub dus gemengd publiek. Hoor er wel veel goede verhalen over, maar de keus is niet heel groot dus. Ik kan me niet herinneren om daar aankondigingen van workshops te zien.

Maar wat verder weg hoeft geen probleem te zijn - als de rit te lang is maak je er lekker een weekendje van CW, zoek je er gelijk een overnachting bij.
Ben er voor t gemak vanuit gegaan dat je op FL onder dezelfde naam te vinden bent, jij doet zelf ook workshops geven?
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
04-09-2017 17:40

@Roos wat fijn dat het nu zo goed voor je voelt.
Dat gevoel van afhankelijkheid herken ik. Bij mijn eerste D/s heb ik daar de prijs voor betaald. Bij mijn laatste koos ik er heel bewust voor mijzelf te geven en ook voor dat gevoel. Maar doordat het die keer mijn keuze was en niet iets dat me overkwam, ging het beter.
Bij contacten waarmee ik geen D/s wil hou ik bewust bepaalde controle. Ik kies dan voor niet te veel commitment. Genieten van de intensiteit als we samen zijn, maar daar buiten bewust een bepaalde afstand bewaren. Al ga ik ook gerust ook vriendschappelijk dingen doen. Dit helpt mij om niet dat gevoel van afhankelijkheid te krijgen, maar het puur te beperken tot de momenten dat we spelen.
Na zoveel maanden minnaren zijn we bij elkaar onder de huid gedoken, dat kan ook haast niet anders. Dat er nu iets toegevoegd wordt maakt de verbondenheid alleen maar groter, vooral hij wordt daar ook een tikje angstig van, is een beetje bang voor zijn vrijheid. Op zich snap ik dat heel goed en het is aan mij om daar heel secuur mee om te gaan, de balans in de smiezen te houden en hem niet te beperken en dit alles dan ook nog in een staat waarin het voor mij doenlijk blijft en het geen opofferen wordt. Ik vind het best een wankel evenwicht, zo'n minnaarrelatie.

We zullen niet de tijd hebben om heel veel te experimenteren op dit gebied, zo'n eens in de 1-2 maanden is al heel wat. En ergens is dat maar goed ook want dat gestuiter, gedrop en gebeenhang kan ik missen als kiespijn.
...
Alle reacties Link kopieren
Roos mag ik vragen waarom je maar 'zo weinig' kan experimenteren? Je ziet minnaar toch vaker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven