Grenzen stellen voor jezelf en assertief zijn voor je eigen.

09-04-2019 16:30 131 berichten
Hebben jullie wel eens gehad dat je liever geen sex had met een man maar dat die van het type was van: "de aanhouder wint" en dat het er toch van kwam?
In dat geval was je dus letterlijk van het zwakke geslacht en dacht je zacht gekookt ei die ik ben waarom liet ik me overhalen. En zeker als de sex bij nader inzien ook al niet lekker was. Wie heeft zoiets meegemaakt?
cynthiao schreef:
27-04-2019 23:46
De meesten zeggen alleen wat als ze een reden gevonden hebben om je af te snauwen of af te katten. Dat heet dan assertief zijn maar ik noem het gewoon schofterig gedrag van tuig.
Snauwen en afkatten is niet hetzelfde als assertief zijn en ik vind "schofterig gedrag van tuig" ook behoorlijk sterk uitgedrukt.

Maar even iets anders: wat mij opvalt bij jou is dat je vrijwel nooit ingaat op de kern of de boodschap van een reactie. Je pkt er een of ander detail uit en daar ga je vervolgens op verder. Ben je je daarvan bewust? En ben je bewust van het feit dat dit onconstructief en onfatsoenlijk is jegens degene die met jou communiceert? Je hebt van jezelf het idee dat je heel aardig bent en misschien ben je dat ook wel voor een deel. Maar een deel van je gedrag en houding naar anderen is zeer onaardig. Dat is een van de redenen dat je op dit forum op weerstand en onbegrip stuit.
JuriaanB schreef:
29-04-2019 15:03
Snauwen en afkatten is niet hetzelfde als assertief zijn en ik vind "schofterig gedrag van tuig" ook behoorlijk sterk uitgedrukt.

Maar even iets anders: wat mij opvalt bij jou is dat je vrijwel nooit ingaat op de kern of de boodschap van een reactie. Je pkt er een of ander detail uit en daar ga je vervolgens op verder. Ben je je daarvan bewust? En ben je bewust van het feit dat dit onconstructief en onfatsoenlijk is jegens degene die met jou communiceert? Je hebt van jezelf het idee dat je heel aardig bent en misschien ben je dat ook wel voor een deel. Maar een deel van je gedrag en houding naar anderen is zeer onaardig. Dat is een van de redenen dat je op dit forum op weerstand en onbegrip stuit.
Die onaardigheid heb ik dan als besmetting opgelopen van andere forumleden.
cynthiao schreef:
29-04-2019 15:41
Die onaardigheid heb ik dan als besmetting opgelopen van andere forumleden.
tuurlijk, net zoals het verpesten van andere topics, uiterste onbeleefde manier van reageren tot aan ronduit aanvallend gedrag, het zijn altijd de andere. Je kan jezelf ook eens afvragen waarom juist jij je het pispaaltje voelt.
cynthiao schreef:
29-04-2019 15:41
Die onaardigheid heb ik dan als besmetting opgelopen van andere forumleden.
Ik denk dat, zeker in het begin, iedereen jou nog wilde helpen. Je reageert nergens echt op en blaft mensen af waardoor de reacties nu alleen nog maar negatiever worden.
Je geeft in topics, en nu ook weer hier, iedereen de sxhuld van jouw problemen. Ik denk echt en dat is de laatste keer dat ik het zeg, je zelf verantwoordelijk bent voor het geluk in je leven. Je bent op alle fronten ongelukkig en daar kan alleen jij wat aan doen! Zoek hulp, je kunt dit niet alleen. Dit bedoel ik echt niet rot maar je bent eind 50, maak iets van je leven nu het nog kan!!

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-04-2019 15:45
Reden: Troll hinten
11.12% gewijzigd
cynthiao schreef:
29-04-2019 15:41
Die onaardigheid heb ik dan als besmetting opgelopen van andere forumleden.
Heb je die link die ik stuurde al bekeken?
merle78 schreef:
29-04-2019 21:42
Heb je die link die ik stuurde al bekeken?
Welke link?
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
29-04-2019 15:41
Die onaardigheid heb ik dan als besmetting opgelopen van andere forumleden.
Perfecte illustratie van wat JurriaanB zei.
What a nuanced anxiety
cynthiao schreef:
30-04-2019 15:19
Welke link?

Even bij de les blijven he :)
pag. 3 https://buildbetterboundaries.com
merle78 schreef:
01-05-2019 00:25
Even bij de les blijven he :)
pag. 3 https://buildbetterboundaries.com
Ik heb gekeken. Je moet nee leren zeggen. Maar hoe breng je je eigen ego zover? Hoe voorkom je de valkuilen van: 1. o maar dan wordt ik niet aardig gevonden, 2. o maar dan doe ik die persoon pijn en dat vind ik moeilijk, 3. o, ik ben traag ze hebben mij overgeslagen met uitdelen van de taart en nu is alles op en nu heb ik nog niks gehad wat doe ik nou,4. o , ik wordt gepest, hoe geef ik weerwoord enzovoort.
Al deze valkuilen daar wordt niet op ingegaan. Het blijft oeverloos gezwetst. Je leert er niks van.
cynthiao schreef:
02-05-2019 14:36
Ik heb gekeken. Je moet nee leren zeggen. Maar hoe breng je je eigen ego zover? Hoe voorkom je de valkuilen van: 1. o maar dan wordt ik niet aardig gevonden, 2. o maar dan doe ik die persoon pijn en dat vind ik moeilijk, 3. o, ik ben traag ze hebben mij overgeslagen met uitdelen van de taart en nu is alles op en nu heb ik nog niks gehad wat doe ik nou,4. o , ik wordt gepest, hoe geef ik weerwoord enzovoort.
Al deze valkuilen daar wordt niet op ingegaan. Het blijft oeverloos gezwetst. Je leert er niks van.
Oefenen. En dat begint met je er bewust van worden, dat dit zo'n moment is waarop je een grens aan kunt geven. Eerst gebeurt dat achteraf, dan denk je: kut, nou had ik eigenlijk best wel kunnen zeggen: hartstikke lief van je, maar nee dank je. Een volgende keer herken je zo'n situatie eerder, en dan gewoon eens gaan doen. Bij een buurvrouw, een zus, een vriendin.
cynthiao schreef:
02-05-2019 14:36
Ik heb gekeken. Je moet nee leren zeggen. Maar hoe breng je je eigen ego zover? Hoe voorkom je de valkuilen van: 1. o maar dan wordt ik niet aardig gevonden, 2. o maar dan doe ik die persoon pijn en dat vind ik moeilijk, 3. o, ik ben traag ze hebben mij overgeslagen met uitdelen van de taart en nu is alles op en nu heb ik nog niks gehad wat doe ik nou,4. o , ik wordt gepest, hoe geef ik weerwoord enzovoort.
Al deze valkuilen daar wordt niet op ingegaan. Het blijft oeverloos gezwetst. Je leert er niks van.
Zoals velen je al hebben geadviseerd, zoek daar professionele hulp bij. Je bent eind 50 het is je nooit gelukt om dat zelf voor elkaar te krijgen. Dan denk ik dat het je nu ook niet zelfstandig zal lukken nu je er nog steeds tegenaan blijft lopen
MokThee schreef:
02-05-2019 14:40
Oefenen. En dat begint met je er bewust van worden, dat dit zo'n moment is waarop je een grens aan kunt geven. Eerst gebeurt dat achteraf, dan denk je: kut, nou had ik eigenlijk best wel kunnen zeggen: hartstikke lief van je, maar nee dank je. Een volgende keer herken je zo'n situatie eerder, en dan gewoon eens gaan doen. Bij een buurvrouw, een zus, een vriendin.
Dus het begint met bewustwording en het is een proces van oefenen en nog eens oefenen?
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
02-05-2019 18:03
Dus het begint met bewustwording en het is een proces van oefenen en nog eens oefenen?
Ja. Je moet leven en kiezen voor jezelf en niet continu bezig zijn met andere. Daar word je doodongelukkig van.
Het is vermoeiend. Omdat ik geen nee kon zeggen heb ik uiteindelijk zelfs gezorgd dat ik zo weinig mogelijk mensen om me heen had en dat is echt geen oplossing die voor geluk zorgt.

Maar dit soort dingen zijn goed te bespreken in therapie. Er zijn echt hele goede therapeuten die je hierin goed kunnen begeleiden.

Uiteindelijk ga je je trouwens veel sterker voelen ook. Nee zeggen is dan opeens helemaal niet meer zo moeilijk. Je moet even 'erin' komen.
cynthiao schreef:
02-05-2019 14:36
Ik heb gekeken. Je moet nee leren zeggen. Maar hoe breng je je eigen ego zover? Hoe voorkom je de valkuilen van: 1. o maar dan wordt ik niet aardig gevonden, 2. o maar dan doe ik die persoon pijn en dat vind ik moeilijk, 3. o, ik ben traag ze hebben mij overgeslagen met uitdelen van de taart en nu is alles op en nu heb ik nog niks gehad wat doe ik nou,4. o , ik wordt gepest, hoe geef ik weerwoord enzovoort.
Al deze valkuilen daar wordt niet op ingegaan. Het blijft oeverloos gezwetst. Je leert er niks van.
Jij leert er niets van, omdat je intentie is om er niets van te leren. Je wil je niet inzetten. Dan moet je niet zeuren dat je situatie hetzelfde blijft.
...
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 08:50
Reden: dubbel
97.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
merle78 schreef:
03-05-2019 08:49
Jij leert er niets van, omdat je intentie is om er niets van te leren. Je wil je niet inzetten. Dan moet je niet zeuren dat je situatie hetzelfde blijft.
:) je ziet wellicht een ding over het hoofd: sommige mensen zwelgen echt in hun ongeluk, kunnen niets fijners bedenken dan zeuren.

Die mensen zijn ook gelukkig, ook al noemen ze het zelf ongeluk.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Sjulia schreef:
02-05-2019 18:14
Ja. Je moet leven en kiezen voor jezelf en niet continu bezig zijn met andere. Daar word je doodongelukkig van.
Het is vermoeiend. Omdat ik geen nee kon zeggen heb ik uiteindelijk zelfs gezorgd dat ik zo weinig mogelijk mensen om me heen had en dat is echt geen oplossing die voor geluk zorgt.

Maar dit soort dingen zijn goed te bespreken in therapie. Er zijn echt hele goede therapeuten die je hierin goed kunnen begeleiden.

Uiteindelijk ga je je trouwens veel sterker voelen ook. Nee zeggen is dan opeens helemaal niet meer zo moeilijk. Je moet even 'erin' komen.
Hoi. Een ander facet van nee zeggen is zorgen dat je dan wel iets krijgt waar je voor de volle honderd procent ja tegen zegt, ofwel hoe krijg je wat je wil.
Op de Nederlandse zoekfunctie kreeg ik alleen filmpjes waarbij het ging om het zoeken naar een relatie.
Op de Engelstalige zoekfunctie kreeg ik fimpjes te zien waarbij men de kwestie meer algemeen bekeek. Als je iets van iemand gedaan wil krijgen dan moet je bijvoorbeeld zijn houding kopiëren. Zit die persoon wijdbeens, ga dan ook wijdbeens zitten. Zit die persoon met de ellebogen op tafel doe dat dan na. Ik weet niet of het werkt maar ik ga ermee oefenen. Ben nog niet klaar met al deze filmpjes te kijken maar ik zie het als huiswerk en ga ze bekijken.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
03-05-2019 16:38
Hoi. Een ander facet van nee zeggen is zorgen dat je dan wel iets krijgt waar je voor de volle honderd procent ja tegen zegt, ofwel hoe krijg je wat je wil.
Op de Nederlandse zoekfunctie kreeg ik alleen filmpjes waarbij het ging om het zoeken naar een relatie.
Op de Engelstalige zoekfunctie kreeg ik fimpjes te zien waarbij men de kwestie meer algemeen bekeek. Als je iets van iemand gedaan wil krijgen dan moet je bijvoorbeeld zijn houding kopiëren. Zit die persoon wijdbeens, ga dan ook wijdbeens zitten. Zit die persoon met de ellebogen op tafel doe dat dan na. Ik weet niet of het werkt maar ik ga ermee oefenen. Ben nog niet klaar met al deze filmpjes te kijken maar ik zie het als huiswerk en ga ze bekijken.
Ik snap het niet helemaal. Dit klinkt als het tegenovergestelde van jouw probleem. Hoe je andere mensen zo ver krijgt dat zij geen nee kunnen zeggen, is dat je doel? Met fysieke manipulatie (ik denk dat je spiegelen bedoeld, de filmpjes die je keek?)

Lijkt mij sowieso niet iets waar je nu mee bezig moet. Eerst zelf maar een nee zegger worden en je eigen grenzen bewaken, voor je over de grenzen van andere heen kan bulldozeren.
cynthiao schreef:
03-05-2019 16:38
Hoi. Een ander facet van nee zeggen is zorgen dat je dan wel iets krijgt waar je voor de volle honderd procent ja tegen zegt, ofwel hoe krijg je wat je wil.
Op de Nederlandse zoekfunctie kreeg ik alleen filmpjes waarbij het ging om het zoeken naar een relatie.
Op de Engelstalige zoekfunctie kreeg ik fimpjes te zien waarbij men de kwestie meer algemeen bekeek. Als je iets van iemand gedaan wil krijgen dan moet je bijvoorbeeld zijn houding kopiëren. Zit die persoon wijdbeens, ga dan ook wijdbeens zitten. Zit die persoon met de ellebogen op tafel doe dat dan na. Ik weet niet of het werkt maar ik ga ermee oefenen. Ben nog niet klaar met al deze filmpjes te kijken maar ik zie het als huiswerk en ga ze bekijken.
Dat heet inderdaad spiegelen. Maar wat heb je eraan om grenzen te stellen?
Je bent dan meer bezig om in de smaak te vallen dan dat je leert assertief te zijn.
En wat heb je aan zulke non-verbale signalen tijdens een telefoongesprek bijvoorbeeld...

Wil je eigenlijk echt leren om steviger in je schoenen te staan en daarbij hulp te aanvaarden? Ik zag dat je een ander filmpje meteen afkeurde. Heb het niet gezien hoor, maar nu zit je naar filmpjes te kijken waarin men uitlegt hoe je iemand op z'n gemak stelt. Spiegelen enzo...

Wat heb je daaraan als een man vraagt of je seks met hem wil en jij niet? Ga je dan hetzelfde zitten als hem zodat hij zich beter op z'n gemak voelt bij jou? Waarom helpt dat om nee te zeggen denk je?? Lijkt me eerder andersom: je lichaamstaal drukt dan uit dat je hem hartstikke leuk vindt ook al zeg je nee.
Hij denkt dan: jaja, je lichaamstaal roept anders JA, IK WIL.
Sjulia schreef:
03-05-2019 16:46
Ik snap het niet helemaal. Dit klinkt als het tegenovergestelde van jouw probleem. Hoe je andere mensen zo ver krijgt dat zij geen nee kunnen zeggen, is dat je doel? Met fysieke manipulatie (ik denk dat je spiegelen bedoeld, de filmpjes die je keek?)

Lijkt mij sowieso niet iets waar je nu mee bezig moet. Eerst zelf maar een nee zegger worden en je eigen grenzen bewaken, voor je over de grenzen van andere heen kan bulldozeren.
Ik wil nee zeggen tegen de mannen in welke ik geen zin heb en ik wil een zorgen dat ik een ja krijg van de mannen die ik leuk vind.
Noemen ze dat spiegelen als je mensen hun houding nabootst?
SadButTrue999 schreef:
03-05-2019 16:59
Dat heet inderdaad spiegelen. Maar wat heb je eraan om grenzen te stellen?
Je bent dan meer bezig om in de smaak te vallen dan dat je leert assertief te zijn.
En wat heb je aan zulke non-verbale signalen tijdens een telefoongesprek bijvoorbeeld...

Wil je eigenlijk echt leren om steviger in je schoenen te staan en daarbij hulp te aanvaarden? Ik zag dat je een ander filmpje meteen afkeurde. Heb het niet gezien hoor, maar nu zit je naar filmpjes te kijken waarin men uitlegt hoe je iemand op z'n gemak stelt. Spiegelen enzo...

Wat heb je daaraan als een man vraagt of je seks met hem wil en jij niet? Ga je dan hetzelfde zitten als hem zodat hij zich beter op z'n gemak voelt bij jou? Waarom helpt dat om nee te zeggen denk je?? Lijkt me eerder andersom: je lichaamstaal drukt dan uit dat je hem hartstikke leuk vindt ook al zeg je nee.
Hij denkt dan: jaja, je lichaamstaal roept anders JA, IK WIL.
Ik heb het over twee dingen. Niet stevig in mijn schoenen staan waardoor ik geen nee zei tegen mannen die niet mijn smaak waren.
Maar nu ik weet wat ik wil is het zaak om die man die ik wel leuk vind wel aan de haak te slaan. Ik moet zorgen te krijgen wat en wie ik wil. Daarbij moet je geen nee zeggen toch? Daar komt toch bij kijken dat je leert te overtuigen of in man/vrouw situatie je moet leren te verleiden.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
04-05-2019 16:11
Ik wil nee zeggen tegen de mannen in welke ik geen zin heb en ik wil een zorgen dat ik een ja krijg van de mannen die ik leuk vind.
Noemen ze dat spiegelen als je mensen hun houding nabootst?
Je kan je helemaal suf spiegelen maar wanneer een man jou niet wil, dan gaat het niet gebeuren.
Wat is nu precies zo ingewikkeld aan het woord 'nee'? Er zijn kennelijk 2 soorten mannen in jouw ogen: mannen met wie je WEL seks wil en mannen met wie je GEEN seks wil. Voor die eerste groep hanteer je het woordje "Ja" en voor die tweede groep het woordje "Nee". Als je "ja" zou zeggen tegen die tweede groep, dan leidt dat toch op geen enkele manier tot seks met die eerste groep?

En voor de groep mannen met wie jij wel seks zou willen en zij niet met jou: tja, wil je daar nou serieus een cursus manipuleren voor volgen? zij willen niet. Klaar.
JollyRider schreef:
03-05-2019 10:23
:) je ziet wellicht een ding over het hoofd: sommige mensen zwelgen echt in hun ongeluk, kunnen niets fijners bedenken dan zeuren.

Die mensen zijn ook gelukkig, ook al noemen ze het zelf ongeluk.
Dat zie ik hier ook wel in terug. Dus ik laat TO verder zwelgen dan.
Misschien dat iemand anders er nog wat van aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Overtuigen om sex te hebben? (Als ik dit goed begrijp)

Oké?

Als jij wilt dat iemand geen sex met je hebt, dan zeg je nee en hun respecteren dat, maar andersom als hun nee verkopen dan ga je net zolang door tot je hun hebt overgehaald om wel sex te hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven