Mag vriendinnetje van bi-dochter wél komen logeren?

27-07-2021 10:49 308 berichten
Hai!

Dilemma hier! We gaan hier in huis heel open met seksualiteit om, maar nu lopen we een beetje vast:

Mijn oudste dochter (14) heeft nu bijna een jaar verkering met een hartstikke leuke jongen (14). Rond afgelopen Valentijn kwam de vraag of hij mocht komen logeren. We hebben dat toegestaan, maar één keertje…. We begrepen ook wel dat het een speciale dag was en naast elkaar slapen is gewoon fijn en spannend. Ze hebben sindsdien niet meer om logeren gevraagd.

Maar nu: mijn jongste dochter (12) komt ons afgelopen vrijdag vertellen dat ze verkering heeft. Met een meisje! Hadden we niet verwacht, we weten niet of het een fase is, maar dat maakt niet uit. Ze is verliefd en wij zijn blij voor haar. Het feit dat ze hier zo open over is, hartstikke top! Het hele gezin is blij voor haar.

Haar verkering blijkt “Sanne” te zijn, nu zo’n half jaar haar beste vriendin en al jaren klasgenootjes.

Komt mijn oudste dochter naar me toe: ,,Mag Sanne nu nog wel blijven logeren?? Dat is oneerlijk, want mijn vriend mag het niet!”

En ze heeft natuurlijk een punt…..

Nu we weten dat Sanne haar verkering is, zijn er voor mijn gevoel wel wat dingen anders. Ik ga er vanuit dat zowel oudste als jongste in het kus-en-frunnik-stadium zitten. Ik wil gelijke monniken, gelijke kappen. Op wie je valt, maakt niks uit.

Maar ja… Sanne is hier het afgelopen half jaar geregeld komen logeren en mijn dochter ook daar.

Nou, geef maar raad! Hoe ga ik hiermee om zonder geruzie en scheve gezichten?
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die 12 en 14 belachelijk jong vind om te blijven slapen?

En al helemaal die 12.

Als ze 15 à 16 zijn vragen ze 't maar nog eens.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
27-07-2021 18:55
Ben ik de enige die 12 en 14 belachelijk jong vind om te blijven slapen?

En al helemaal die 12.

Als ze 15 à 16 zijn vragen ze 't maar nog eens.
Vast niet. Gelukkig heb je geen kinderen en hoef je je daar niet mee bezig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Jet-Set schreef:
27-07-2021 13:39
Dát vinden ze natuurlijk niet leuk! En dat snap ik dan ook weer wel…
Dan zijn er toch minstens drie opties?

Niet blijven slapen

Blijven slapen op een andere kamer

Blijven slapen op dezelfde kamer

Blijven slapen vinden ze vast leuker dan niet blijven slapen. En dan is misschien blijven slapen op een andere kamer een okay compromis.
Alle reacties Link kopieren
Maar blijven slapen op een andere kamer, wat is daar nou leuk aan? En ga je dan wakker blijven om te kijken of ze niet bij elkaar kruipen?
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Vlammetje schreef:
27-07-2021 19:08
Maar blijven slapen op een andere kamer, wat is daar nou leuk aan? En ga je dan wakker blijven om te kijken of ze niet bij elkaar kruipen?
Precies dit. En dan zullen ze ook niet ergens anders seksen?
madamzonderm schreef:
27-07-2021 19:05
Dan zijn er toch minstens drie opties?

Niet blijven slapen

Blijven slapen op een andere kamer

Blijven slapen op dezelfde kamer

Blijven slapen vinden ze vast leuker dan niet blijven slapen. En dan is misschien blijven slapen op een andere kamer een okay compromis.
Vind dat zo gek. Mijn kinderen logeren er vrolijk op los. Jongens, meisjes alles slaapt.door.elker en bij elkaar. Ze zijn 8.

En dan, ineens, mogen ze niet meer omdat het pubers zijn? En dan wachten we tot ze 16 zijn? 18? 21?

Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen opvoedkundige kwaliteiten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is een pietsje ouder, maar als ze al een jaar een vast vriendje zou hebben dat gewoon bij ons over de vloer komt, zou ik wel overwegen te laten logeren. Ik bedoel, hoe lang moet je anders wachten? Wat is de acceptabele leeftijd wel? Ik zou dat wel doen in overleg met de andere ouders, maar hier overleggen we altijd bij logeerpartijen, ook bij dames onderling.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
27-07-2021 19:14
Vind dat zo gek. Mijn kinderen logeren er vrolijk op los. Jongens, meisjes alles slaapt.door.elker en bij elkaar. Ze zijn 8.

En dan, ineens, mogen ze niet meer omdat het pubers zijn? En dan wachten we tot ze 16 zijn? 18? 21?

Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen opvoedkundige kwaliteiten?
Ik zou ze samen laten slapen als ze dat willen. Maar het is niet mijn gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze beiden te jong en zou het allemaal nog niet willen.
Ze gaan overdag maar rommelen.
Een partner die blijft slapen kan vanaf 16 ofzo. Ik vind kinderen nog veel te jong voor dit soort relaties.
En als een kind queer blijkt te zijn maar niet vertelt een relatie te hebben en zich verder gedeisd houdt heeft dat kind dus een mazzeltje. Hetero houdt risico op zwangerschap in dus daar geen oogje dicht mee.
Maar geen liefdesnachten met instemming hier op die leeftijd hoor.
Alle reacties Link kopieren
Liefdesnachten... :biggrin: Maar ik denk dat samen slapen niet meteen betekent dat ze seks gaan hebben. Dat is onze gedachte, omdat wij als volwassenen seks gewend zijn geraakt. Ik heb vroeger gelegenheid genoeg gehad om seks te hebben met mijn vriendje, maar dat deed ik dus niet. Samen slapen is niet automatisch seks hebben. Daar zou het gesprek dus over gaan bij mijn kinderen.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
27-07-2021 19:14
Vind dat zo gek. Mijn kinderen logeren er vrolijk op los. Jongens, meisjes alles slaapt.door.elker en bij elkaar. Ze zijn 8.

En dan, ineens, mogen ze niet meer omdat het pubers zijn? En dan wachten we tot ze 16 zijn? 18? 21?

Hoeveel vertrouwen heb je in je eigen opvoedkundige kwaliteiten?
Ik heb alle vertrouwen in mijn opvoedkundige kwaliteiten. Daarom blijf ik opvoeden en regels stellen, ook in de puberteit.
Vlammetje schreef:
27-07-2021 19:30
Liefdesnachten... :biggrin: Maar ik denk dat samen slapen niet meteen betekent dat ze seks gaan hebben. Dat is onze gedachte, omdat wij als volwassenen seks gewend zijn geraakt. Ik heb vroeger gelegenheid genoeg gehad om seks te hebben met mijn vriendje, maar dat deed ik dus niet. Samen slapen is niet automatisch seks hebben. Daar zou het gesprek dus over gaan bij mijn kinderen.
Zoals de waard is.....
Ik mocht niet samen slapen en sekste me suf in de omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Vlammetje schreef:
27-07-2021 19:30
Liefdesnachten... :biggrin: Maar ik denk dat samen slapen niet meteen betekent dat ze seks gaan hebben. Dat is onze gedachte, omdat wij als volwassenen seks gewend zijn geraakt. Ik heb vroeger gelegenheid genoeg gehad om seks te hebben met mijn vriendje, maar dat deed ik dus niet. Samen slapen is niet automatisch seks hebben. Daar zou het gesprek dus over gaan bij mijn kinderen.
Nouja, daar verschilt dus iedereen in. En ik vind een risico op zwangerschap wel iets groots on neer te leggen bij kinderen van 14, naast elkaar in bed 8 uur lang met zijn tweetjes.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
27-07-2021 18:55
Ben ik de enige die 12 en 14 belachelijk jong vind om te blijven slapen?

En al helemaal die 12.

Als ze 15 à 16 zijn vragen ze 't maar nog eens.
De vriendin van de dochter van twaalf is sowieso tot nu toe als gewone vriendin blijven slapen, is dat dan opeens met terugwerkende kracht belachelijk omdat ze nu verkering hebben?

Het lijkt mij ook dat ze nu, naast die verkering, ook nog gewoon hun vriendschap hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
27-07-2021 19:35
Nouja, daar verschilt dus iedereen in. En ik vind een risico op zwangerschap wel iets groots on neer te leggen bij kinderen van 14, naast elkaar in bed 8 uur lang met zijn tweetjes.
Als het goed is ken je je kind. Weet je of hij / zij daar een beetje verantwoordelijk mee omgaat. Heb je goed voorgelicht. Heb je anticonceptie besproken en beschikbaar, mocht ze dat willen. Hier liggen al jaren condooms voor het grijpen, ook al heeft dochter nog geen seks. Zoon heeft ze gewoon gepakt. Die seks gaan ze toch wel hebben wanneer zij er aan toe zijn, of dat nu 's nachts in bed gebeurt of overdag als jij aan het werk bent en zij lekker vroeg uit school.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
27-07-2021 19:34
Ik mocht niet samen slapen en sekste me suf in de omgeving.
Kan. Maar om ze nou een hele nacht als ouder enthousiast de gelegenheid te geven elkaar te bezwangeren hoeft dan ook weer niet.
Surebaby schreef:
27-07-2021 19:41
Kan. Maar om ze nou een hele nacht als ouder enthousiast de gelegenheid te geven elkaar te bezwangeren hoeft dan ook weer niet.
Wat is het verschil met die overige 16 uur van de dag dan? Je kan prima overdag zwanger raken.
Ik begrijp dat AC ook geen optie en gespreksonderwerp is?
anoniem_404919 wijzigde dit bericht op 27-07-2021 19:43
5.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vlammetje schreef:
27-07-2021 19:39
Als het goed is ken je je kind. Weet je of hij / zij daar een beetje verantwoordelijk mee omgaat. Heb je goed voorgelicht. Heb je anticonceptie besproken en beschikbaar, mocht ze dat willen. Hier liggen al jaren condooms voor het grijpen, ook al heeft dochter nog geen seks. Zoon heeft ze gewoon gepakt. Die seks gaan ze toch wel hebben wanneer zij er aan toe zijn, of dat nu 's nachts in bed gebeurt of overdag als jij aan het werk bent en zij lekker vroeg uit school.
Kan. Maar dat is dus dan al een heel etmaal minder kans.
En ze kunnen nog zo betrouwbaar zijn, er zijn zat jongens die het condoom er stiekem afhalen omdat ze dan 'beter voelen' en condooms zijn nogal errorgevoelig sowieso.
Surebaby schreef:
27-07-2021 19:35
Nouja, daar verschilt dus iedereen in. En ik vind een risico op zwangerschap wel iets groots on neer te leggen bij kinderen van 14, naast elkaar in bed 8 uur lang met zijn tweetjes.
Maar in die overige 16 uur kan je niet zwanger raken?
Surebaby schreef:
27-07-2021 19:35
Nouja, daar verschilt dus iedereen in. En ik vind een risico op zwangerschap wel iets groots on neer te leggen bij kinderen van 14, naast elkaar in bed 8 uur lang met zijn tweetjes.
Maar in die overige 16 uur kan je niet zwanger raken?
Alle reacties Link kopieren
Gedoe om niks. Als vader zeg ik allebei laten slapen, niks logeerkamer, gewoon eigen kamer. En een goed gesprek over sex.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
27-07-2021 19:43
Wat is het verschil met die overige 16 uur van de dag dan? Je kan prima overdag zwanger raken.
Ik begrijp dat AC ook geen optie en gespreksonderwerp is?
Het gaat mij niet alleen om het zwanger worden. Ik vind het gewoon een te intense vorm van een relatie op die leeftijd.
En een condoom? In de handen van een 14 jarige 😂. En dat is dan de hoeder van de toekomst van mijn kind nee dank je, geen hele nacht lang.
Gaat hier niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
27-07-2021 19:43
Kan. Maar dat is dus dan al een heel etmaal minder kans.
En ze kunnen nog zo betrouwbaar zijn, er zijn zat jongens die het condoom er stiekem afhalen omdat ze dan 'beter voelen' en condooms zijn nogal errorgevoelig sowieso.
Ah, in jouw geval vertrouw je de jongen dus ook niet. Dan niet aan beginnen. En als het aan de condooms ligt is er hormonale anticonceptie. Ik haalde die zelf op mijn 14e, had toen nog jaren geen seks. Maar goed, ik krijg de indruk dat jij denkt dat wij niet op één lijn zitten qua vertrouwen hebben in je kind en omgaan met seksualiteit.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden ook condooms die ik mocht pakken, maar ik vond het persoonlijk nogal gênant om die doos aan te breken en dat zij dus precies zouden zien wanneer het zo ver was. Wij hadden om de hoek een winkel die een condoomautomaat buiten had hangen, dus ik regelde het uiteindelijk zelf.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven