Oefenen met pelottes

30-01-2024 21:27 117 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet precies of ik dit topic bij seks moet plaatsen of bij psyche of gezondheid. Dus mods..verplaatsen mag.

Ik gooi het er maar meteen uit, ik heb last van vaginisme. Lichamelijk is niks aan de hand, dat is allemaal nagekeken. Het lijkt dus tussen de oren te zitten.

Sinds een tijd heb ik een vriend en samen zijn we naar een seksuologe geweest. Na een aantal gesprekken ben ik/zijn we nu aan het oefenen met pelottes. Het zijn er 4 in totaal, 1 en 2 gaan redelijk goed. Nummer 3 is pijnlijk maar het lukt, met voldoende glijmiddel, uiteindelijk wel om hem in te brengen. Nummer 4 wil echter niet lukken, het lijkt wel of ie op een barrière stuit. Omdat het echt pijnlijk is en ik zelfs een beetje bloed, durf ik niet zo goed door te duwen.

Misschien moet ik toch langer oefenen met nummer 3. In maart hebben we weer een afspraak bij de seksuologe.

Ik word ook best verdrietig en onzeker ervan. Waarom lukt het mij niet om seks te hebben. Bang ook dat mijn vriend bij me weggaat, hij heeft hier natuurlijk ook niet om gevraagd. Hij zegt dat dat echt niet aan de orde is en dat we er samen wel komen. Ik ben heel bang dat het nooit gaat lukken.

Misschien hebben jullie tips, ook hoe ik beter kan ontspannen. Ik zou mijn hoofd moeten kunnen uitschakelen als we aan het knuffelen en zoenen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag die je hier stelt lijkt me nou precies de vraag die jullie samen moeten stellen bij de seksuoloog. Het lastige is; ontspannen omdat het van jezelf MOET dat is natuurlijk an sich al een gespannen situatie.

Overigens snap ik niet zo goed dat je zou moeten doorduwen met zo’n ding, maar ik ben dan ook geen seksuoloog en weet weinig over vaginisme. Is het de bedoeling dat je dóór de grens duwt die je lijf aangeeft middels aanspannen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit vooral met je seksuoloog bespreken, maar vroeg me af: als je die dingen indoet, doe je dat dan ook op een moment/in een setting waarin je seksuele opwinding ervaart? Het lijkt me dat als het een psychisch probleem is, je niet alleen moet oefenen met ontspannen maar juist ook met de associatie 'iets in mijn vagina=lekker'. Bijvoorbeeld zoenen met je vriend, vingeren of vibrator gebruiken wanneer je hem in hebt?

Sterkte! Het komt vast goed. Ik zou zeker niet gaan forceren, al helemaal niet als je dan gaat bloeden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pijn en bloeden zal vast niet de bedoeling zijn. Ik denk dat je uberhaupt pas over moet stappen naar de volgende maat, als die ervoor op een gegeven moment makkelijk en soepel gaat, zonder nadenken. Krijg het idee dat je te snel gaat. Maar overleg dat vooral met de seksuoloog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
30-01-2024 21:38
De vraag die je hier stelt lijkt me nou precies de vraag die jullie samen moeten stellen bij de seksuoloog. Het lastige is; ontspannen omdat het van jezelf MOET dat is natuurlijk an sich al een gespannen situatie.

Overigens snap ik niet zo goed dat je zou moeten doorduwen met zo’n ding, maar ik ben dan ook geen seksuoloog en weet weinig over vaginisme. Is het de bedoeling dat je dóór de grens duwt die je lijf aangeeft middels aanspannen?
Volgens haar is de spier in de vagina een soort deurtje en die spier moet eraan wennen dat er iets in en langs komt. Daarom is het volgens haar nodig om zachte druk uit te oefenen.
Maar natuurlijk inderdaad niet als het echt veel pijn doet.

Het is eigenlijk gewoon klinisch oefenen met veel glijmiddel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het eigenlijk wel raar dat je concludeert een mentaal probleem te hebben dat je zou moeten oplossen door het fysiek te forceren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wat is de gedachte erachter? Ik neem aan dat je uiteindelijk kan genieten van penetratie, hoe leidt dit daartoe?

Ik heb jarenlang last gehad van vaginisme. Uiteindelijk alle druk eraf gehaald, paar jaar(!) zonder seks, helemaal niks. Geen verwachtingen meer van man of mezelf. Daarna weer rustig opgebouwd en bij elk ongemak meteen gestopt, alleen positieve associaties. Ik heb nu een fantastisch seksleven.

Hebben jullie penetratie al voor lange tijd van het menu gehaald? Als in: gewoon niet meer doen en genieten van wat nog wel kan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leaff schreef:
30-01-2024 21:54
Volgens haar is de spier in de vagina een soort deurtje en die spier moet eraan wennen dat er iets in en langs komt. Daarom is het volgens haar nodig om zachte druk uit te oefenen.
Maar natuurlijk inderdaad niet als het echt veel pijn doet.

Het is eigenlijk gewoon klinisch oefenen met veel glijmiddel.
Ik zou wat dat betreft naar een bekkenfysio gaan, die kan je helpen beter te leren ontspannen met oefeningen.
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
30-01-2024 21:55
Ik vind het eigenlijk wel raar dat je concludeert een mentaal probleem te hebben dat je zou moeten oplossen door het fysiek te forceren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wat is de gedachte erachter? Ik neem aan dat je uiteindelijk kan genieten van penetratie, hoe leidt dit daartoe?

Ik heb jarenlang last gehad van vaginisme. Uiteindelijk alle druk eraf gehaald, paar jaar(!) zonder seks, helemaal niks. Geen verwachtingen meer van man of mezelf. Daarna weer rustig opgebouwd en bij elk ongemak meteen gestopt, alleen positieve associaties. Ik heb nu een fantastisch seksleven.

Hebben jullie penetratie al voor lange tijd van het menu gehaald? Als in: gewoon niet meer doen en genieten van wat nog wel kan?
Ja we hebben afgesproken dat we penetratie voorlopig niet proberen, maar ik merk wel dat als we aan het knuffelen ofzo zijn dat ik dan al denk oh straks wil hij weer proberen met die pelotte en dan raak ik al gespannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben door de gynaecoloog naar een bekkenbodem therapeute gestuurd, deze heeft met heel goed geholpen, eraf geholpen dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook ervaring met pelottes, maar geen relatie dus ook geen druk om snelsnelsnel te moeten. Het is in mijn ogen echt cruciaal dat penetratie even van tafel is want die spanning van "oh straks moet het weer, en dan lukt het niet, en dan doet het weer pijn, en dan is hij weer teleurgesteld en en en" is precies wat juist voorkomen moet worden. Dus ook dat hij 'helpt' met die pelottes zou ik voor nu niet doen.

Het is vooral een proces van een lange adem. Eén keer net teveel doorduwen en toch pijn kan zomaar betekenen dat je weer twee weken lang met een maat kleiner moet oefenen.

Verder ademhalingsoefeningen en bekkenstretches. Nooooit doorduwen bij pijn. En een beetje rustig ronddraaien met de pelotte om op die manier pijnloos te 'stretchen'. Ook als je moet leren ontspannen; pelotte in en een serie gaan kijken, gewoon zodat je vagina eraan went en zich kan ontspannen in die houding. Hier kunnen ook weer andere spierstretches en ademhalingsoefeningen bij helpen.

Succes, het is ontzettend pittig!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hier ook niet op professioneel vlak verstand van, maar ik weet wel dat als ik zelf niet opgewonden ben ik ook echt niet zomaar iets in mn vagina kan inbrengen. Een tampon is al een heel ding zegmaar. Toch is seks geen enkel probleem. Ik zou advies vragen aan je seksuoloog en wellicht eens een andere bezoeken als je twijfelt over dit advies. Ontspannen afdwingen lijkt me onmogelijk. Ik zou als leek denken dat je beter seksueel kan gaan genieten van elkaar zonder penetratie, en dan als je heel opgewonden bent mogelijk een keer proberen om een kleine in te brengen. Vooral niks forceren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag Leaff,

Ik herken je verhaal. Ik had het zelf kunnen schrijven. Want ook ik ben bekend met vaginisme.

Als er iets is dat ik heb geleerd tijdens mijn vaginismeherstel, is dat het niet óf aan je lichaam óf aan je hoofd ligt. Het zit hem eigenlijk altijd in de wisselwerking tussen die twee. De connectie tussen je lijf en je hoofd. Daarom zal een seksuoloog het probleem nooit op kunnen lossen, omdat pelottes geen middel zijn om het mentale probleem op te lossen. Een bekkenbodemtherapeut daarentegen zal je met het fysieke deel wel kunnen helpen, maar mist het mentale stukje.

Zelf heb ik een traject gevolgd bij een vaginismecoach. Een traject waarbij de focus ligt op de verbinding tussen je lichaam en hoofd te herstellen, je eigen genot centraal te stellen, je grenzen leren kennen en in het moment kunnen zijn. Een traject dat beide componenten (fysiek en mentaal) belicht.

Bij mij lukt het inmiddels om pelotte 3 in te brengen zonder pijn. Dat is echt al zo’n grote overwinning van helemaal niks kunnen inbrengen, nog geen pink, naar dit.

Ik raad je aan je te verdiepen in embodiment. Luister eens naar de “Soulful Sexuality Podcast” en zoek op instagram eens naar healingpainful.sex. Zij heeft mij echt enorm geholpen met haar coachingstraject.

Tot slot: seks hoort van nature nooit pijn te doen. Niet met pelottes, maar ook niet bij “de eerste keer”. Er is zoveel desinformatie wat dat betreft, zoals dat een beetje pijn normaal zou zijn, of dat je nou eenmaal “even door het maagdenvlies heen moet”; zoiets bestaat niet, evenals het oprekken van de vagina. Allemaal desinformatie en vooral gebrek aan informatie over seks en het vrouwelijk lichaam tijdens onze opvoeding. Heel schrijnend. Daarin is nog een lange weg te gaan. Maar wat ik wil zeggen: heb je pijn, stop dan en doe een stap terug. Door de pijn heen werken, zal alleen een averechts effect geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leaff schreef:
30-01-2024 22:02
Ja we hebben afgesproken dat we penetratie voorlopig niet proberen, maar ik merk wel dat als we aan het knuffelen ofzo zijn dat ik dan al denk oh straks wil hij weer proberen met die pelotte en dan raak ik al gespannen.
Ik zou afspreken met hem dat je het voorlopig in je uppie wil proberen. Dan hoef je daar niet meer gespannen over te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leaff schreef:
30-01-2024 22:02
Ja we hebben afgesproken dat we penetratie voorlopig niet proberen, maar ik merk wel dat als we aan het knuffelen ofzo zijn dat ik dan al denk oh straks wil hij weer proberen met die pelotte en dan raak ik al gespannen.
Dit werkt dus compleet averechts! Hij moet niet willen proberen met de pelotte, ook niet in jouw fantasie/gedachten. Stop hier dus onmiddellijk mee.

De ervaringsdeskundigen hebben supergoede tips gegeven.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap überhaupt niet waarom je jezelf zo zou willen martelen. Waarom moet dat voorwerp/ die piemel er per se in kunnen? Alsof neuken het ultieme doel is van seks. Als ik die seksuoloog was, zou ik jullie leren op andere manieren van elkaar en intimiteit te genieten.

Ik word eigenlijk onpasselijk bij het idee dat je man het zo belangrijk vindt om zijn piemel in je te stoppen, dat hij je er dit voor laat ondergaan. En zelf nog gaat proberen om het door te drukken ook, letterlijk. En dat jij dat kennelijk normaal vindt, maakt me verdrietig.

Ik zou never nooit dingen in mijn vagina gaan of laten stoppen als ik dat zelf niet prettig zou vinden. Dat gaat voor mij echt een grens over. En dat jij (en hij!) daarmee doorgaat terwijl het zelfs pijn doet, vind ik helemaal van de gekke. Wat zijn dit voor middeleeuwse praktijken?
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
31-01-2024 04:45
Ik snap überhaupt niet waarom je jezelf zo zou willen martelen. Waarom moet dat voorwerp/ die piemel er per se in kunnen? Alsof neuken het ultieme doel is van seks. Als ik die seksuoloog was, zou ik jullie leren op andere manieren van elkaar en intimiteit te genieten.

Ik word eigenlijk onpasselijk bij het idee dat je man het zo belangrijk vindt om zijn piemel in je te stoppen, dat hij je er dit voor laat ondergaan. En zelf nog gaat proberen om het door te drukken ook, letterlijk. En dat jij dat kennelijk normaal vindt, maakt me verdrietig.

Ik zou never nooit dingen in mijn vagina gaan of laten stoppen als ik dat zelf niet prettig zou vinden. Dat gaat voor mij echt een grens over. En dat jij (en hij!) daarmee doorgaat terwijl het zelfs pijn doet, vind ik helemaal van de gekke. Wat zijn dit voor middeleeuwse praktijken?
Is het nou zo raar dat iemand seks [met penetratie] wil beleven zoals vrijwel iedereen om je heen?

Wel denk ik dat dit een proces is dat iemand zelf moet doorlopen. Niet dat vriend aandringt op oefenen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 31-01-2024 10:29
Reden: Toevoeging
5.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik mis in dit verhaal is opwinding. Voordat je gaat oefenen, bezorg je jezelf wel eerst een orgasme? Lukt dat überhaupt? Schakel je hoofd niet uit, maar ga naar je geilste fantasie, zou ik als leek denken.

Ik bedoel, als ik er hier zonder opwinding iets inschuif, voelt dat al niet fijn. En ik heb geen vaginisme.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
31-01-2024 07:19
Is het nou zo raar dat iemand seks wil beleven zoals vrijwel iedereen om je heen?

Wel denk ik dat dit een proces is dat iemand zelf moet doorlopen. Niet dat vriend aandringt op oefenen.


Sex is niet perse penetratie. Sex is veel meer dan dat. Zonder penetratie kan je ook een fijn sexleven hebben.

En to. Ga lekker zelf met die dingen aan de gang en zonder je vriend. Het feit dat je in je hoofd als denkt “als hij maar niet .. “ zegt al dat er teveel druk op staat.
Alle reacties Link kopieren Quote
1 x is genoeg
poldervrouw wijzigde dit bericht op 31-01-2024 07:53
95.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
31-01-2024 07:19
Is het nou zo raar dat iemand seks wil beleven zoals vrijwel iedereen om je heen?

Ja. Waarom zou je jezelf forceren en zelfs pijnigen om iets te doen alleen maar omdat 'vrijwel iedereen om je heen het ook doet'?

Ik lees nergens dat ze dit zelf echt graag wil. Het klinkt eerder alsof ze denkt dat ze het 'moet kunnen' omdat het als 'normaal' wordt gezien.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
31-01-2024 07:50
Sex is niet perse penetratie. Sex is veel meer dan dat. Zonder penetratie kan je ook een fijn sexleven hebben.

En to. Ga lekker zelf met die dingen aan de gang en zonder je vriend. Het feit dat je in je hoofd als denkt “als hij maar niet .. “ zegt al dat er teveel druk op staat.
Of ga helemaal niet met die dingen aan de gang als je er geen zin in hebt. Want lekker is het kennelijk helemaal niet. Er zijn genoeg andere manieren dan vaginale penetratie om seks te hebben die wel lekker is voor jullie allebei en om intimiteit te delen met je man.
impala wijzigde dit bericht op 31-01-2024 07:56
19.22% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
31-01-2024 07:52
Of ga helemaal niet met die dingen aan de gang als je er geen zin in hebt.
Precies. Er wordt altijd zoveel nadruk gelegd op penetratie :(. Als TO zélf wil dat ze dit kan / wil dan prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
impala schreef:
31-01-2024 07:52
Of ga helemaal niet met die dingen aan de gang als je er geen zin in hebt. Want lekker is het kennelijk helemaal niet.

Nu zeker niet. Het kán lekker zijn / 2
Worden maar alleen als ze zelf wil. Niet omdat iemand het wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zucht 1 x is genoeg
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
31-01-2024 07:50
Sex is niet perse penetratie. Sex is veel meer dan dat. Zonder penetratie kan je ook een fijn sexleven hebben.

En to. Ga lekker zelf met die dingen aan de gang en zonder je vriend. Het feit dat je in je hoofd als denkt “als hij maar niet .. “ zegt al dat er teveel druk op staat.
Dat weet ik. Ik bedoelde eigenlijk ook; is het nou zo raar dat iemand penetratie wil beleven zoals zovelen? Het is voor velen moeilijk zich er bij neer te leggen dat dat voor hen misschien niet is weggelegd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven