Risico zwangerschap door voorvocht?

15-03-2026 10:47 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen, even een vraag ter geruststelling, denk/hoop ik, en om dingen op een rijtje te zetten.
Ik ben 43 jaar. Gister seks gehad met mijn man, waarbij hij kort en maar een stukje bij mij binnen is geweest. Daarnaast wel huid op huid contact gehad, zeg maar (verder niet meer naar binnen zonder condoom). Ik gebruik geen pil, wel condoom. Hij is dus mét condoom in mij klaargekomen. Nu toch wat in de rats of je wel of niet zwanger kunt raken van voorvocht. Man heeft gister voor het seksuele contact geen zaadlozing gehad. Te vinden informatie is wat dubbel: de ene zegt geen zaadcellen in voorvocht, andere weer wel. Ik zat gister wel rond mijn ovulatie, dat maakt het voor mij denk ik vooral spannend…
Ik wil niet zomaar een map slikken indien de kans heel klein is dat ik zwanger zou kunnen zijn (ook in combinatie met mijn leeftijd 😉)en daarbij lees ik ook dat die weinig effectief is op het moment / na ovulatie? Wat zouden jullie doen?

Alvast dank voor het meedenken ☺️
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij weten net zoveel als jij. Als je geen kind wil kun je voor de zekerheid toch die map even slikken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet druk om maken, de kans is echt extreem klein.

Plan over paar weken een zwangerschapstest , en denk er tot dan niet teveel over na ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
monsieurf schreef:
15-03-2026 14:02
Niet druk om maken, de kans is echt extreem klein.

Plan over paar weken een zwangerschapstest , en denk er tot dan niet teveel over na ;)
Zegt een man...
Alle reacties Link kopieren Quote
monsieurf schreef:
15-03-2026 14:02
Niet druk om maken, de kans is echt extreem klein.

Eens! (Ben een vrouw) zeker gezien jouw leeftijd is die kans echt bijna nihil.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 15-03-2026 14:26
Reden: Laat maar
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De kans is niet 0. Dus wel risico vind je wel acceptabel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je geen zwangerschap wil, dan neem je een MAP. Die zorgt er ook voor dat je eisprong word uitgesteld. Ik vind het dus wat vreemd om die niet gewoon voor de zekerheid te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedenk even welke scenario’s er zijn en wat de voor- en nadelen zijn

Niks doen, voordeel: je hoeft niks te doen, nadelen: je zit tot je ongesteld wordt in de stress, en als je wel zwanger blijkt moet je daar dan mee dealen

MAP, voordeel: je hebt alles gedaan wat je kon, nadeel: …
Alle reacties Link kopieren Quote
Sebedeüs schreef:
15-03-2026 14:04
Zegt een man...
De kans is niet nul, maar 1% ofzo....
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Ben een enorme piekerkont, dus tsja… Normaal gesproken zou ik denken, zeer kleine kans, ook ivm m’n leeftijd.
Heb toch een map genomen, maar goed, zoals ik al zei zit ik rond de eisprong, dus waarschijnlijk is die net geweest en dan werkt ie niet.
Bah, niks aan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Masi schreef:
15-03-2026 17:39
Bedankt voor de reacties. Ben een enorme piekerkont, dus tsja… Normaal gesproken zou ik denken, zeer kleine kans, ook ivm m’n leeftijd.
Heb toch een map genomen, maar goed, zoals ik al zei zit ik rond de eisprong, dus waarschijnlijk is die net geweest en dan werkt ie niet.
Bah, niks aan!
Het zal wel los lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stuur man gelijk even langs de snipsnap arts :hug:
In voorvocht zelf zitten geen spermacellen. Echter kan voorvocht wel achtergebleven spermacellen meenemen die nog in de leiding zitten van een vorige ejaculatie. Als de man na de laatste ejaculatie heeft geplast, is de leiding schoon en eventuele spermacellen zijn dan gedood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanx, dat vond ik ook. Daar is geen sprake van bij ons, dus hopelijk maak ik me voor niets druk 🤪
Zal proberen mijn piekerhoofd te stoppen en uit te gaan van het meest waarschijnlijke.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkewitje schreef:
15-03-2026 16:00
Bedenk even welke scenario’s er zijn en wat de voor- en nadelen zijn

Niks doen, voordeel: je hoeft niks te doen, nadelen: je zit tot je ongesteld wordt in de stress, en als je wel zwanger blijkt moet je daar dan mee dealen

MAP, voordeel: je hebt alles gedaan wat je kon, nadeel: …
Ik vind de MAP toch echt wel nadelen hebben hoor. Ik heb het twee keer gebruikt en werd me daar toch ziek van.
In voorvocht zit bijna niks en op je 43e heb je ook echt heel lage kans op zwangerschap, maar de kans ís er wel, dus ik snap goed dat je het zo hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is inderdaad geen fijne pil… Bijwerkingen zijn niet fijn. Waarschijnlijk ook nog voor niets geslikt, ivm eisprong die mogelijk al was geweest, maar ja, als ik m niet had genomen, had ik daar weer over getwijfeld 🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor bijwerkingen hadden jullie dan?

Heb een paar weken geleden een MAP gehad, maar niks van gemerkt. Gelukkig dan maar, begrijp ik.
Gewoon _melon met login problemen
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon2 schreef:
20-03-2026 07:46
Wat voor bijwerkingen hadden jullie dan?

Heb een paar weken geleden een MAP gehad, maar niks van gemerkt. Gelukkig dan maar, begrijp ik.
Mijn cyclus was hooguit wat in de war. Voor de rest heb ik geen last gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buikpijn/pijnlijk gespannen onderbuik en rugpijn. Nog steeds overigens, dus maakt het extra spannend… al zal dit deels ook versterkt worden door de spanning hierbij…
Ik heb een extra vroege test (6 dagen voor nod). Ik zou de 28e ongesteld moeten worden, wanneer zou ik dan met die test het beste (op z’n vroegst) kunnen testen?
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon2 schreef:
20-03-2026 07:46
Wat voor bijwerkingen hadden jullie dan?

Heb een paar weken geleden een MAP gehad, maar niks van gemerkt. Gelukkig dan maar, begrijp ik.
Ik heb twee keer een MAP gehad, de eerste keer was ik kots- en kotsmisselijk twee dagen lang. Heb me nog nooit zo misselijk gevoeld. Kon absoluut niet aan de MAP liggen volgens de huisarts. De tweede keer (een paar jaar later) waren de inzichten blijkbaar veranderd en kreeg ik er zonder erom te vragen een anti-misselijkheidspil erbij voorgeschreven, 'want misselijkheid is een bekende bijwerking'.

Dit is allemaal 30 jaar geleden dus er is vast van alles veranderd in de tussentijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Masi schreef:
22-03-2026 09:15
Buikpijn/pijnlijk gespannen onderbuik en rugpijn. Nog steeds overigens, dus maakt het extra spannend… al zal dit deels ook versterkt worden door de spanning hierbij…
Ik heb een extra vroege test (6 dagen voor nod). Ik zou de 28e ongesteld moeten worden, wanneer zou ik dan met die test het beste (op z’n vroegst) kunnen testen?
dat ligt er een beetje aan hoe graag je de testfabrikanten sponsort :)
Als je te vroeg test en hij geeft geen zwangerschap aan, blijf je twijfelen. Ik zou de 28e testen
(en check ook even de bijsluiter van de MAP)

hebben jullie al besproken, wat je doet als het per ongeluk toch raak zou zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Masi schreef:
22-03-2026 09:15
Buikpijn/pijnlijk gespannen onderbuik en rugpijn. Nog steeds overigens, dus maakt het extra spannend… al zal dit deels ook versterkt worden door de spanning hierbij…
Ik heb een extra vroege test (6 dagen voor nod). Ik zou de 28e ongesteld moeten worden, wanneer zou ik dan met die test het beste (op z’n vroegst) kunnen testen?

Gewoon op de 28ste
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft niet te testen. Je kunt gewoon afwachten of je ongesteld word ja of nee.
De MAP kan je cyclus in de war brengen, dus als je een week overtijd bent zou je eens kunnen testen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Assiral schreef:
23-03-2026 20:56
Je hoeft niet te testen. Je kunt gewoon afwachten of je ongesteld word ja of nee.
De MAP kan je cyclus in de war brengen, dus als je een week overtijd bent zou je eens kunnen testen.
ik vind testen wel een goed idee,vanaf de 28e
Want als TO zwanger is en het niet wil, is het fijn om zsm een overtijdbehandeling te kunnen doen. Zo vroeg mogelijk.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven