Wat is zo aantrekkelijk aan spontaan en spannend?

21-02-2024 14:27 114 berichten
Het is niet dat ik bezwaar heb tegen zo nu en dan avondeten op het moment dat we daar spontaan zin in hebben. En natuurlijk, buiten de bekende gerechten met beperkte variaties, is het soms best aardig om eens iets totaal anders te proberen waarvan je denkt, zo zo, ijs met sambal, spannend of dat wel lekker gaat worden!

Maar oprecht, ik zie de jacht op “spontaan en spannend” in een relatie niet zo. En ik snap al helemaal niet waarom vaak zo negatief wordt gesproken over “vertrouwd en lekker”.

Spannend is natuurlijk wel pas spannend als het echt spannend is. Dat de Appie tegenwoordig kippen-gehakt verkoopt, en we dat eens proberen voor de ballen bij de piepers, in plaats van het reguliere half-om is niet spannend lijkt me. Als ik dat spannend ga noemen, zou ik me nogal een aansteller voelen. Dat is variatie, die kan evolueren in nieuwe gewoontes. Heel normaal en gezond lijkt me.

Maar echt spannend dus. Wat ik heel goed snap als je voor het eerst zelf gaat koken, dat je nog alles spannend vindt en nog bezig bent je voorkeuren te ontdekken, en die ook samen met je partner te ontwikkelen. Waarom zou dat nastrevenswaardig zijn, of zelfs superieur, in een lange relatie, waarin je dagelijks een prima maaltijd eet, voedzaam, gezond, vullend, en echt lekker?

Ik snap dat oprecht niet.

En spontaan net zo. Opnieuw, dat je in het begin, of als er zaken veranderen in je leven, gaat aftasten, snap ik. Eten we om 17:30? Eten we ergens na 20:00? Dat moet je ontdekken, wat werkt voor ons. Maar als je dat eenmaal gevonden hebt, en het is niet in beton gegoten, waarom is “spontaan”, wat dus nadrukkelijk impliceert “onvoorspelbaar”, zoveel beter?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hahahaha

Ik ben het volstrekt me je eens. De worden "spannend, spontaan en avontuurlijk" op datingapps bezorgen mij de rillingen. Doe mij maar een kabbelend betrouwbaar leventje vol zekerheden, met dito partner.

Misschien ligt het aan hoe je bent opgegroeid /je ervaringen in het leven? Hoe stabieler je bent opgegroeid, hoe meer hang naar spanning o.i.d.?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat mensen ontwend zijn om hun aandacht ergens bij te houden. Dan wordt de hang naar nieuw en meer groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
En dit staat in de sekspijler omdat?
Tsja, ik zal het eens aan mijn vreemdgaande -inmiddels, wihoeee, ex vragen.

Die wilde ook in ene, op zijn 30ste, alles anders. Is er ook heilig van overtuigd dat "andere wijven minder zeiken" (jaja zijn eigen echte woorden....)

Nou. Ik ben zelf wat realistischer. Met drie kinderen in vier jaar tijd, twee drukke banen dan is de spontaniteit er inderdaad tijdelijk wel even uit. Dan bespreek je inderdaad na het eten wie de oudste twee gaat badderen en de jongste zijn fles gaat geven. Maar hij is er heilig van overtuigd dat ie een vrouw gaat vinden die in een spannend lingerie setje de vaatwasser gaat uitruimen en de broodtrommels van haar stiefkinderen gaat vullen op een saaie doordeweekse dag. En vooral niet zeikt over zijn niet bestaande aandeel in het huishouden maar hem alsnog elke avond met open benen ontvangt.

Dus nee, ik snap het ook niet.
Het leven is over het algemeen namelijk helemaal niet spannend of spontaan. Hier en daar een uitspatting maar ik vermoed dat de meeste prima gaan op ritme en regelmaat. De drie R'en werken vaak ook voor volwassenen prima. Behalve voor die flapdrol van een ex van mij.
appelwangetje schreef:
21-02-2024 14:40
En dit staat in de sekspijler omdat?
Gok eens?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is toch prima als het ene stel elk etentje in een ( of zelfs steeds dezelfde ) van der Valk wil doen en een ander stel er voor gaat om van zo veel mogelijk landen de keuken te ontdekken. En dan heb je ook nog stellen die het bij 2 , 3 keukens houden. Allemaal prima, lijkt mij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
(oh, en voor wie zich afvraagt waarom ik de metafoor van eten gebruik: ik weet best hoe kinderachtig het is, maar in een serieus gesprek heb ik moeite met expliciet taalgebruik, dus gebruik ik een metafoor. Sue me)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof wel in "spannend en spontaan", maar niet binnen een lange relatie. Daar heb je een ONS voor nodig of een buitenvrouw (m/v) of neuken achter de feesttent oid
Zeker spannend, maar geen garantie op goeie seks
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, dit is een reactie op dat topic waarin een man spontanere seks wil op zondagochtend, ipv dat zijn vrouw zegt dat ze straks terugkomt en ze eerst gaat ontbijten, koffiedrinken, roken, etc. Tja, ik snap ergens wel dat het vervelend is als je twee uur ligt te wachten tot het er een keer van komt, ipv dat het gewoon gebeurt.
blijfgewoonbianca schreef:
21-02-2024 14:42
Het is toch prima als het ene stel elk etentje in een ( of zelfs steeds dezelfde ) van der Valk wil doen en een ander stel er voor gaat om van zo veel mogelijk landen de keuken te ontdekken. En dan heb je ook nog stellen die het bij 2 , 3 keukens houden. Allemaal prima, lijkt mij.
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou helemaal niet van verrassingen. Brrr... veel te spannend voor mijn georganiseerde en voorbereide brein. En voor 'spontaan' ben ik te lui vrees ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
21-02-2024 14:35
Omdat mensen ontwend zijn om hun aandacht ergens bij te houden. Dan wordt de hang naar nieuw en meer groter.
Ik geloof anders niet dat het heel nieuw is dat er mensen zijn die afwisseling zoeken. De een wel. De ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelwangetje schreef:
21-02-2024 14:40
En dit staat in de sekspijler omdat?
Omdat ‘ijs met sambal’ een metafoor is voor ‘dubbele penetratie in tram 17’.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
21-02-2024 14:35
Misschien ligt het aan hoe je bent opgegroeid /je ervaringen in het leven? Hoe stabieler je bent opgegroeid, hoe meer hang naar spanning o.i.d.?
Ik denk eerder andersom. Als je NIET stabiel opgroeit, is alles altijd spannend thuis. Gaat de sfeer als ik straks thuis kom uit school een beetje OK zijn, of vechten ze elkaar weer eens de tent uit? Gaat iedereen nuchter zijn? Is er geld, zodat ik iets te eten krijg?

Best spannend allemaal, niet op een goede, fijne manier, maar wel spannend. Dan kan een stabieler leven al snel "saai" lijken, en ga je eerder op zoek naar onstabielere situaties, omdat je dat nu eenmaal gewend bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
21-02-2024 14:44
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.
Er komt net zo goed een oordeel over mensen die bijvoorbeeld swingen.

Ik denk dat het misschien een beetje een karakterding is ; ik vind avontuurlijke vakanties ook leuker dan een vaste plek op een camping.
Daarmee heb ik geen oordeel over de mensen die dat wel leuk vinden, maar ik kies voor wat anders omdat, ja, weet ik het ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
21-02-2024 14:44
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.
Ik denk dat het met andere behoeften te maken heeft. De een floreert bij veiligheid en routine. Een ander heeft afwisseling nodig om interesse te houden. Als je van veiligheid en routine houdt, dan zul je het verlangen naar anderen niet begrijpen. Net zoals degene die afwisseling nodig heeft zich niet voor kan stellen dat een ander de behoefte heeft naar veiligheid en routine.

Wat jammer is, is dat het niet begrijpen soms omslaat in veroordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
21-02-2024 14:46
Omdat ‘ijs met sambal’ een metafoor is voor ‘dubbele penetratie in tram 17’.
:HA:
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
21-02-2024 14:44
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.
Is het nooit invoelbaar voor je geweest, of is dat sinds je een Oude Man bent? :P

Bij mij is dat wel veranderd in de loop der jaren.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
21-02-2024 14:44
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.


Ik heb dan altijd het idee dat de variant kip ipv halfom niet voorkomt, en dat het te moeilijk is om te zeggen dat je wel eens kip wilt. Of om dat zelfs te bedenken. 'Het is saai dus het moet compleet omgegooid worden' ligt blijkbaar meer voor de hand dan 'we kunnen het minder saai maken door eens een kleine verandering te proberen'.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geef je groot gelijk. Af en toe een klein uitstapje is prima. In de zomer eet je ook andere gerechten dan in de winter, tenzij je bereid bent om de verwarming op 23 te zetten ;-D

Ik begrijp ook nooit waarom afspraken zo lastig zijn. Het moet altijd maar spontaan. Maar hey, als ik ga dineren in een restaurant verheug ik me daar toch ook vooraf al op? Dus waarom dan niet als we thuis eten?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Muggle22 schreef:
21-02-2024 14:46
Best spannend allemaal, niet op een goede, fijne manier, maar wel spannend. Dan kan een stabieler leven al snel "saai" lijken, en ga je eerder op zoek naar onstabielere situaties, omdat je dat nu eenmaal gewend bent.
Dit dus, ik had tot een paar jaar geleden vaak een voor mij een niet te verklaren hang naar vrijheid en meer. Tegelijkertijd wilde ik door de onstabiele thuissituatie een zo stabiel mogelijk leven hebben. Dat lukte me de eerste 40 jaar. Daarna ging het hek van de dam, op mijn snufferd, therapie voor cptss en nu schat ik de waarde van stabiliteit en rust met liefdevolle partner een stuk hoger in.
Oordelen over het een of ander heb ik niet, wel dat je rekening houdt met de ander. Daarnaast hebben sommige mensen meer prikkels nodig dan anderen, met dat gegeven kan ik wel wat mee.
anoniem_65e99d4dee6d9 wijzigde dit bericht op 21-02-2024 15:02
Reden: Hebben stond verkeerd in de zin
0.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
altijd spannend en spontaan kan je in een hele lange relatie toch niet volhouden, want dan kom je na tig keukens uiteindelijk toch op een raar terrein en zit je opeens spinnen op een stokje te eten, terwijl echt niemand daar zin in heeft

maar te regelmatig en voorspelbaar is weer het andere uiterste: de zondagochtend routine zoals beschreven in dat andere topic lijkt mij ook uitermate saai - net zoals vrijdag = frietendag bij mij ook niet echt aanslaat; ik wil gewoon friet als ik er zin in heb en niet omdat het vrijdag is

Tussen spannend en spontaan en saai en voorspelbaar ligt het gebied van vertrouwd en tevreden. Waar je afwisselt binnen een bepaalde range waarvan je weet dat iedereen het lust.
belgali wijzigde dit bericht op 21-02-2024 15:00
10.54% gewijzigd
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Oude_Man_2 schreef:
21-02-2024 14:44
Dat lijkt mij op zich ook. Alleen, ik merk dat er vaak zoveel oordeel bij komt over “de andere keuze”, en dat vind ik jammer. Los daarvan, ik vind het gewoon interessant om te snappen, die behoefte aan “spontaan en spannend”. Het is voor mij persoonlijk een volstrekt niet invoelbare behoefte, en ik vind het gewoon boeiend om te begrijpen.
maar heb je het alleen met seks, of ook:
elke maandag eten we sperziebonen?
elke dag op zelfde tijd thuis?
ieder jaar zelfde camping, zelfde plek?

Volgens mij is spannend een 'spectrum'. (jaja, beetje dooddoener)

Ik vind experimenteren met eten heel leuk (maar niet met enge beesten), en ga graag op vakantie (maar niet naar enge beestjes)
en heb de beste seks thuis, maar spannend is het elders
Alle reacties Link kopieren Quote
Mathilda schreef:
21-02-2024 14:58
Dit dus, ik had tot een paar jaar geleden vaak een voor mij een niet te verklaren hang naar vrijheid en meer. Tegelijkertijd wilde ik door de onstabiele thuissituatie een zo stabiel mogelijk leven hebben. Dat lukte me de eerste 40 jaar. Daarna ging het hek van de dam, op mijn snufferd, therapie voor cptss en nu schat ik de waarde van stabiliteit en rust met liefdevolle partner een stuk hoger in.
Oordelen over het een of ander heb ik niet, wel dat je rekening houdt met de ander. Daarnaast sommige mensen hebben meer prikkels nodig dan anderen, met dat gegeven kan ik wel wat mee.
gruwelijk herkenbaar

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven