(2e hands) Fiets uitzoeken

16-05-2020 19:49 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Ik ben aan het speuren op internet, maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn wel wat fora voor wielrenners etc., maar daar word ik niet echt wijzer van dus probeer het hier.

Zijn er lezers met fietservaring die mij in jip en janneketaal kunnen uitleggen wat ik moet gaan aanschaffen qua fiets? De situatie: sinds de lockdown fiets in regelmatig lange stukken (tussen de 30 en 50km) op mijn stadfiets. Wat een prima fietsje is, maar ik denk dat het soepeler moet kunnen. Ik wil daarom graag een fiets aanschaffen die misschien iets sneller gaat, maar vooral fijner rijdt. Omdat ik nog niet weet of dit een nieuwe hobby wordt of een uitprobeersel voor 1 zomer is mijn budget ongeveer €150. Ik ben een enorme leek en heb echt geen idee waar ik naar moet zoeken. Mountainbike? Racefiets? Heel wat anders? Tips (sowieso voor het fietsen) zijn dus welkom!
Dat klinkt in ieder geval wel als een budget voor een tweedehands fiets inderdaad, een nieuwe stadsfiets kost namelijk al meer.

Ik zou in ieder geval letten op het aantal versnellingen, maar verder ligt het er ook aan op welk terrein je wilt fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vrees dat je met een budget van 150 euro geen goede fiets kan kopen, zeker niet beter dan je huidige goede stadsfiets. Voor dat bedrag kun je hooguit een week iets huren om te kijken of het bij je past.
Ik ben zelf op dit moment ook op zoek naar een fiets en heb verschillende opties afgewogen. Ik ben er nu bijna zeker van dat ik een mountainbike wil. Ik heb dus zelf nog niet echt veel fietservaring maar kan wel een beetje uitleggen waar je op moet letten.

Wat je doel is met de fiets bepaald wat voor type fiets het best bij je past. Wil je lange stukken rijden en vooral op hoog tempo, dan is een racefiets een goede optie. Wil je echter ook in bossen en op zandpaden rijden dan is een racefiets (in mijn ervaring) niet zo prettig omdat deze geen vering hebben. De houding die je op een racefiets aanneemt is ook best even wennen. Ik vond dat redelijk zwaar en oncomfortabel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Met een mountainbike zit je over het algemeen wat rechter dan op een racefiets, en hiermee kun je dus door het bos etc. Maar daar tegenover staat dat ze minder snel gaan dan racefietsen.

Dan heb je ook nog een soort van 'tussenfietsen', die kenmerken van beiden hebben. Je kan dan eens zoeken op cyclocross of gravel bikes. Hier heb ik me niet echt in verdiept, maar volgens mij zijn dit racefietsen met enkele aanpassingen zodat ze ook op minder gladde ondergrond geschikt zijn (maar volgens mij nog steeds geen vering, waardoor deze voor mij afvallen).

En dan heb je nog hybride fietsen, die je als stadsfiets maar ook als sportfiets kan gebruiken. Hierin heb je ook weer verschillende typen, sommigen waarmee je alleen op asfalt kan, andere ook op zand etc.

Waar je ook goed op moet letten is dat je de juiste maat fiets neemt. Ook hier zijn er per fietstype weer verschillende richtlijnen voor.

Ik vind het zelf ook allemaal heel ingewikkeld. Voor 150 euro denk ik dat een goede racefiets moeilijk te vinden is. Een tweedehands mountainbike misschien makkelijk, maar ook dan denk ik dat je budget aan de lage kant is.

Ik vind het zelf allemaal ook heel ingewikkeld en waarschijnlijk mis ik nog heel veel info, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Zou eens zoeken op MP bij sport- en toerfietsen. Een fijne fiets met 21 versnellingen daar kom je al een heel eind mee. Je zit niet direct helemaal voorover als op een racefiets.
Met een dergelijke fiets heb ik meerdere fietsvakanties in o.a. Frankrijk gereden.
Je budget is wel laag maar denk dat het met wat mazzel wel moet lukken!
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan ik je wat helpen, ben geen expert maar heb een toerfiets, een mountainbike en een racefiets.

- Is het voor op de weg of voor onverhard?
- Gaat het je om de kilometers in aantal of om de snelheid? Voor een racefiets heb je op z'n minst een (nieuwe) helm nodig.

Spreekt het idee van echt wielrennen (op een racefiets dus, met helm en wat hoger tempo dan 'normaal') je aan, of gaat het je vooral om een wat comfortabeler fiets voor langere stukken?
Alle reacties Link kopieren
Overigens is de beste tip die ik je kan geven: zorg dat de maat en afstelling goed zijn. Als de maat niet goed is, zit je niet lekker of krijg je op lange termijn last. En dat heeft veel meer negatieve invloed dan of je een fantastisch hippe lichte fiets hebt.
Als je een racefiets wilt, dan moet je je budget ophogen. Er is een verkoopgroep op facebook voor racefietsen. Daar worden over het algemeen goede 2ehandsfietsen verkocht. Ook hele dure, maar laat je daar niet door afleiden.
Ben je vrouw? Er zijn ook een paar vrouwengroepen. Daar kun je meelezen en kijken wat andere vrouwen op de fiets doen, waar ze tegenaan lopen. Soms worden er ook fietsen aangeboden.
Bij een racefiets zijn de andere startkosten:
* helm
* broek met zeem
* klikschoenen
* handschoenen
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Ik besef dat €150 niet veel is, maar dat is juist het idee, haha. Ik wil voorkomen dat ik een enorme investering doe in iets waar ik na 3 maanden op uitgekeken ben.. Die kan ik altijd nog doen als blijkt dat dit blijft 'hangen'.
Ik ga goed kijken naar welke afmetingen bij mij passen, dit wist ik dus al niet. Het fietsen vind ik vooral fijn om buiten actief te zijn. Het gaat mij dus niet zozeer om meer kms in minder tijd. Als ik het zo lees is een mountainbike een goed idee om op te starten. :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
Ik wil een beetje dezelfde zoektocht aangaan en wij hebben hier best veel grote tweedehands fietsenzaken in de buurt. Voor zoon daar afgelopen jaar ook goed geslaagd maar bovenal goed geholpen en meteen goed afgesteld. Misschien de moeite om daarin eens een rondje te maken?
Ik had 2 jaar geleden een beetje hetzelfde, maar ik wist wel dat ik een racefiets wilde. Ben toen naar een fietsenmaker gegaan die ook veel tweedehands fietsen verkoopt en ben daar heel goed geholpen. Ik heb een oud racefietsje gekocht voor €120. De fietsenmaker had m opgeknapt en ik heb geen officiële ‘bike fitting’ gehad maar hij heeft gekeken naar hoe lang ik ben en daar de fiets bij uitgezocht en afgesteld. De klikpedalen had hij er eerst voor me afgehaald, hij zei ga eerst die fiets maar leren kennen anders val je om. Na een paar maanden terug geweest en toen heeft hij de pedalen er weer op gezet.
Schoenen had ik al. Verder had ik nog kosten voor helm en kleding. Vooral fietskleding vind ik belachelijk duur, maar het fietst wel echt veel lekkerder.

Ben nu al 2 jaar helemaal blij met dat fietsje en vraag me soms af of ik een nieuwere zal kopen want ik vind het duidelijk leuk. Maar aan de andere kant: heb ik dat echt nodig? Gaat prima zo. Sommige tandwielen van de versnellingen zijn wat versleten en schakelen moet met van die flippers op het frame maar ergens vind ik het ook wel charmant dat ouwe barreltje van mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop mijn fietskleding bij Decathlon, vind het daar het wel meevallen met de prijzen. Met hun fietsen heb ik geen ervaring.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Tikkamassala schreef:
16-05-2020 23:04
Bedankt voor de reacties! Ik besef dat €150 niet veel is, maar dat is juist het idee, haha. Ik wil voorkomen dat ik een enorme investering doe in iets waar ik na 3 maanden op uitgekeken ben.. Die kan ik altijd nog doen als blijkt dat dit blijft 'hangen'.
Ik ga goed kijken naar welke afmetingen bij mij passen, dit wist ik dus al niet. Het fietsen vind ik vooral fijn om buiten actief te zijn. Het gaat mij dus niet zozeer om meer kms in minder tijd. Als ik het zo lees is een mountainbike een goed idee om op te starten. :thumbsup:
Een mountainbike is echt alleen voor onverhard leuk, is mijn ervaring. Natuurlijk kun je ermee op de weg fietsen, dat gaat ook prima, maar daar is hij niet perse voor bedoeld dus je hebt niet echt voordeel van je fiets...
Tikkamassala, ga in ieder geval naar een fietsenwinkel en koop niet een fiets op MP.

Een fietsenwinkel kan je adviseren en verkoopt een fiets die is nagekeken en waar soms ook nog garantie op is, afhankelijk van de leeftijd van de fiets.
Ook kun je proefritten maken.

Misschien kun je je hier een beetje orienteren :

http://www.fietsenwijk.nl/
Belle73 schreef:
17-05-2020 12:12
Ik koop mijn fietskleding bij Decathlon, vind het daar het wel meevallen met de prijzen. Met hun fietsen heb ik geen ervaring.
Daar heb ik een fietsbroek van, maar die zeem vind ik echt veel minder prettig. Ik heb er ook een aantal van futurumshop (pearl izumi) en die zitten zo veel lekkerder.
Als ik hele lange afstanden fiets, dan draag ik de broek van de Decathlon (die duurdere, met roze zeem). Een zeem is wat dat betreft zo persoonlijk! Voor kortere ritjes maakt het me niet uit of de zeem dun of dik is. Ik heb een van bioracer, sportful en ook uit China (Liv en Ale). Maar voor de langdurige belasting vind ik die van de Decathlon dus het fijnst.
Alle reacties Link kopieren
150 euro is echt veel te weinig voor een goede tweedehands fiets. Maakt niet uit wat voor fiets. Voor dat bedrag koop je nog steeds een oude tweedehandsfiets van matige kwaliteit en met versleten banden.

Door blijven sparen en fietsen op je stadsfiets of je budget verhogen ... .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven