Clubjoy / Les Mills groepslessen

15-05-2017 08:13 460 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ooit ... lang lang geleden ... bestond er een topic over de Les Mills groepslessen, waar we de releases, muziek, oefeningen, gewichten, vorderingen etc. met elkaar doornamen. Vond ik leuk!

Wie vindt het leuk om met mij en andere groepsles-fans op deze gloednieuwe sportpijler ervaringen uit te wisselen?

TO trapt af:
Ik deed ooit Les Mills Bodypump en Bodybalance. Daarna jaren niks. Ruim 2,5 jaar terug starte ik bij een sportschool waar ze Clubjoy lessen geven. Het principe is ongeveer hetzelfde... in ieder geval voor de lessen die ik volg. (Clubjoy Power = pump, Clubjoy yoga = balance)
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
14-01-2018 20:35
Waarschijnlijk tijdens de Attack teveel gesprongen op de voorkant van je voet ipv je volledige voet. Maar wat is dat leuk hè, een BodyAttack!

Is de pump goed qua muziek?
Ik denk eerder dat het van de lunges komt bij de Bodypump - man, man, man.... :bonk:
Maar leuke muziek en het lijkt me een leuke release!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Eckano, als de release in ieder geval leuk is dan is het niet erg om wat spierpijn te hebben toch? 🤣. Welverdiend in ieder geval.

Ik heb vanochtend shbam gedaan en vanmiddag de release geoefend voor morgen. 30 minuten shbam (nummers 1,2,3,6,8,12) wn daarna combat (1,2,4,6,8). Heb er zin in.
Mag ik zeggen dat ik de buikspieren track van de nieuwe bodypump echt idioot vind. :$ Verder vond ik de muziek erg leuk trouwens. Ik weet dat er eigenlijk niet gemixt mag worden de eerste 6 weken, maar als er veel geklaagd wordt over een bepaalde track doen de trainers op mijn sportschool dat stiekem toch. Ik ben benieuwd de volgende keer dat ik ga.

BodyCombat vond ik echt super tof, ik heb besloten deze les ook iedere week gaan doen in additie op mijn normale routine. Ik ga even kijken of het me lukt om een Pump en Combat les achter elkaar te doen. Ik word nog eens fit. ;-D Ik zag een foto van mezelf in bikini van 4 maanden geleden en vergeleek deze met een foto van nu die ik op vakantie had gemaakt... Ik zie echt een enorm verschil. Ik ben niet afgevallen, maar ik zie er gewoon meer tonned uit. Precies de periode dat ik ben gaan BodyPumpen... Jullie trainers zijn vanaf nu mijn persoonlijke helden. :jump:
Alle reacties Link kopieren
ZetHetRaamOpen schreef:
15-01-2018 09:34
Mag ik zeggen dat ik de buikspieren track van de nieuwe bodypump echt idioot vind. :$ Verder vond ik de muziek erg leuk trouwens. Ik weet dat er eigenlijk niet gemixt mag worden de eerste 6 weken, maar als er veel geklaagd wordt over een bepaalde track doen de trainers op mijn sportschool dat stiekem toch. Ik ben benieuwd de volgende keer dat ik ga.
Ik heb de buikspiertrack nog niet gedaan want er was gisteren maar een halve release dus dat gaan we deze week nog wel zien maar wat was er idioot aan? De oefeningen zelf of de muziek?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Sorry als het woord idioot respectloos overkwam. Maar Je ligt dus op je rug, pakt een schijf, en maakt een soort bewegingen alsof je autorijd. In theorie een soort crunches omhoog en opzij dus. Ik praktijk vooral onhandig en het voelt niet effectief (voor mij), en is volgens mij ook verre van de meest effectieve workout als ik ze vergelijk met de 3 of 4 andere tracks die ik heb gedaan.
Alle reacties Link kopieren
ZetHetRaamOpen schreef:
15-01-2018 16:01
Sorry als het woord idioot respectloos overkwam. Maar Je ligt dus op je rug, pakt een schijf, en maakt een soort bewegingen alsof je autorijd. In theorie een soort crunches omhoog en opzij dus. Ik praktijk vooral onhandig en het voelt niet effectief (voor mij), en is volgens mij ook verre van de meest effectieve workout als ik ze vergelijk met de 3 of 4 andere tracks die ik heb gedaan.
Bij mij niet hoor! Maar die toet-toet oefeningen hadden ze in de vorige release toch ook al?! :-?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

zo, net terug van de release, en zit nog te stuiteren, hahaha. De sh'bam werd erg goed ontvangen, en ik moet toegeven dat hij veel leuker is als je hem geeft dan als je hem thuis op 2 vierkante meter oefent zonder groep :-)

En de combat is gewoon superrrrrrr. Normaal doen we de release altijd met minstens 2 instructeurs op het podium, maar mijn co-instructeur was er niet vanavond, dus deed ik hem in mijn eentje. Kreeg superleuke feedback, ook van mensen die keken of voor het eerst meededen. Ze vonden me zo enthousiast en motiverend :-) Dus mijn avond is weer goed.

Zethetraamopen, ik heb de buikspiertrack gezien bij de pump, en ik denk dat ie wel even wennen is. Waarschijnlijk als je hem een paar keer gedaan hebt krijg je de juiste techniek goed te pakken en kun je hem effectiever maken. dat gebeurde bij mezelf namelijk bij de buikspiertrack van combat 73. De side plank met hip raise werd pas echt effectief toen ik heel streng voor mezelf was en mijn heupen wat naar voren duwde zodat mijn rug echt recht was. Bleek dat ikzelf ook enigszins smokkelde de hele tijd, oeps.
Dus misschien een keer het tempo even wat verlagen en concentreren op de beweging, om uit te vinden waar en wanneer je je buikspieren echt effectief aan het gebruiken bent.
Maar goed soms liggen bepaalde nummers je gewoon niet, dat kan natuurlijk. De huidige buik voor combat werkt namelijk heel erg op mijn hip flexors ipv buikspieren, dus dat wordt ook nog even goed oefenen. En bij een aantal deelnemers hetzelfde gehoord.

Wel superleuk trouwens dat je resultaten ziet. altijd fijn om het harde werken zn vruchten af zien werpen.

Ik ga lekkeer douchen en even nagenieten van de high van de endorfinen :-)
Alle reacties Link kopieren
-
frutteput wijzigde dit bericht op 09-09-2018 13:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frutteput schreef:
16-01-2018 08:18
Leuk dat jullie hier schrijven! Ik volg zelf ook veel lesMills lessen.

Ik ben wel benieuwd of jullie (eerlijk) de Bodypump heel effectief vinden! Echt krachtopbouw als in krachttraining doe je er niet mee en ik merk dat ik me eraan stoor dat ik “onbezweet” een les uit kom (en ik doe echt wel mijn best, zwaardere gewichten kan dan niet) dan heb ik daarna nog altijd behoefte even 10 minuten heel hard te gaan rennen :hyper:

Maar misschien vergis ik me wel.. is er iets bekend over resultaten o.i.d? Of hoe zien jullie dat?
Kweenie; ik zweet niet zoveel als bijvoorbeeld bij Bodyattack maar na een paar tracks zweet ik wel hoor.
En ik doe het nu zo’n vier maanden maar ik heb inmiddels al behoorlijke spierballen gekregen!
Er zitten toch wel een paar oefeningen in waarbij je hartslag behoorlijk van omhoog gaat, met die squatpress enzo?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Frutteput schreef:
16-01-2018 08:18
Leuk dat jullie hier schrijven! Ik volg zelf ook veel lesMills lessen.

Ik ben wel benieuwd of jullie (eerlijk) de Bodypump heel effectief vinden! Echt krachtopbouw als in krachttraining doe je er niet mee en ik merk dat ik me eraan stoor dat ik “onbezweet” een les uit kom (en ik doe echt wel mijn best, zwaardere gewichten kan dan niet) dan heb ik daarna nog altijd behoefte even 10 minuten heel hard te gaan rennen :hyper:

Maar misschien vergis ik me wel.. is er iets bekend over resultaten o.i.d? Of hoe zien jullie dat?
Een BP is zeker erg efficiënt. Maar je moet dan wel met de juiste gewichten werken. Hoe groter de spiergroep, hoe groter het gewicht.
Bij BP doe je aan vetverbranding, waardoor je niet zo hard zult zweten zoals bij een cardioles (BC, BA, Sh'bam, BV,..) . Maar BP zorgt er wel voor dat het vet wegsmelt rond de spieren en dat je spieren afgelijnder worden. Je zult nooit een bodybuilderslijf krijgen door een BP, want de hartslag en de herhalingen met de gewichten liggen daardoor te hoog. Meestal zie je na vier weken al resultaten. Probeer wel minstens twee keer per week naar de les te gaan.

BP is een ideale les indien je wil afslanken en een steviger lijf krijgen. Gecombineerd met een cardioles behaal je snel resultaten. BP is niet voor niets de meest populaire groepsles bij Les Mills. Ik ben een tijdje geleden gestopt met BP lesgeven (ik gaf teveel verschillende groepslessen en in combinatie met mijn job was het gewoon te moeilijk om al die choreo's vanbuiten te leren) maar ik blijf als deelnemer dolgraag aanwezig.

Hoe zit het met je Range of Motion (ROM)? Kan het zijn dat je bewegingen mss iets te klein zijn, waardoor je het minder efficiënt vindt? Hebben jullie een spiegel in de club waar je jezelf kunt in zien? Praat anders even met je instructor om te kijken hoe je de les efficiënter voor jezelf kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
16-01-2018 09:53
Hoe zit het met je Range of Motion (ROM)? Kan het zijn dat je bewegingen mss iets te klein zijn, waardoor je het minder efficiënt vindt? Hebben jullie een spiegel in de club waar je jezelf kunt in zien? Praat anders even met je instructor om te kijken hoe je de les efficiënter voor jezelf kunt maken.
Daarover gesproken; ik zie bij ons ook mensen die eigenlijk teveel gewicht aan die stang hebben hangen en dan de bewegingen gaan afraffelen omdat het anders te zwaar is - dat lijkt me ook best wel zonde van de moeite dan.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-01-2018 10:58
Daarover gesproken; ik zie bij ons ook mensen die eigenlijk teveel gewicht aan die stang hebben hangen en dan de bewegingen gaan afraffelen omdat het anders te zwaar is - dat lijkt me ook best wel zonde van de moeite dan.
Dat is inderdaad zo!

Heel vaak wordt er teveel gewicht genomen en dat gaat ten koste van de beweging en het resultaat.

Het is lastig om aan een deelnemer te zeggen dat ze minder gewicht moeten nemen, maar de instructor kan wel wekelijks de focus leggen op een track/beweging/spiergroep waardoor de deelnemer zelf merkt dat het gewicht te zwaar is om de beweging correct uit te voeren.

Bij de biceps bv zie ik heel vaak mensen die tijdens de curl de elleboog ver achter de rug trekken. Makkelijker om uit te voeren (dus meer gewicht), maar geen correcte uitvoering, waardoor de biceps minder getraind worden.

En bij de clean and press (rugtrack) zie ik vaak mensen die te weinig gewicht nemen waardoor ze bij het opduwen teveel zwieren ipv in een rechte lijn de barbell omhoog duwen. Dat is gevaarlijk voor de rug.

Wat ik ook veel zie is dat ervaren BP mensen bij elke spiergroep ongeveer hetzelfde gewicht nemen. Of dat er meer gewicht wordt genomen bij de biceps dan bij de borst track.
Zo traint men niet efficiënt.

Grote spiergroepen zoals benen, borst en rug moeten veel meer gewicht op de barbell hebben dan biceps, triceps en schouders.
Grote spiergroep grote gewichten, kleine spiergroep kleine gewichten. Zo logisch, maar in de praktijk zie ik het vaak anders.

Ik heb de nieuwe BP nog niet gedaan. Ik ben benieuwd naar de buikspieren. 🤗
Ik heb altijd veel aan bodypump gedaan. De track waarbij ik echt flink zweet zijn de squats. Ik heb idd niet echt het idee dat je met bodypump echt door het uiterste gaat. Als bijv. bij de spinning. Maar ik merkte wel dat ik bij bodypump, toch echt wel een strakker lichaam kreeg en ik viel er ook gewoon van af. Juist de tijden dat ik vel bodypump deed, kreeg ik vaak vragen van oh ben je nog mer afgevallen? Terwijl ik toen gewoon op een stabiel gewicht zat al een tijdje Toen ik uiteindelijk nog meer was afgevallen en minder aan bodypump deed en meer andere dingen deed in de sportschool, was dat minder.
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
16-01-2018 11:27
Dat is inderdaad zo!

Heel vaak wordt er teveel gewicht genomen en dat gaat ten koste van de beweging en het resultaat.

Het is lastig om aan een deelnemer te zeggen dat ze minder gewicht moeten nemen, maar de instructor kan wel wekelijks de focus leggen op een track/beweging/spiergroep waardoor de deelnemer zelf merkt dat het gewicht te zwaar is om de beweging correct uit te voeren.

Bij de biceps bv zie ik heel vaak mensen die tijdens de curl de elleboog ver achter de rug trekken. Makkelijker om uit te voeren (dus meer gewicht), maar geen correcte uitvoering, waardoor de biceps minder getraind worden.

En bij de clean and press (rugtrack) zie ik vaak mensen die te weinig gewicht nemen waardoor ze bij het opduwen teveel zwieren ipv in een rechte lijn de barbell omhoog duwen. Dat is gevaarlijk voor de rug.

Wat ik ook veel zie is dat ervaren BP mensen bij elke spiergroep ongeveer hetzelfde gewicht nemen. Of dat er meer gewicht wordt genomen bij de biceps dan bij de borst track.
Zo traint men niet efficiënt.

Grote spiergroepen zoals benen, borst en rug moeten veel meer gewicht op de barbell hebben dan biceps, triceps en schouders.
Grote spiergroep grote gewichten, kleine spiergroep kleine gewichten. Zo logisch, maar in de praktijk zie ik het vaak anders.

Ik heb de nieuwe BP nog niet gedaan. Ik ben benieuwd naar de buikspieren. 🤗
Dat vraag ik me dan wel af; ze zeggen bijvoorbeeld dat je bij de borsttrack (iets) meer dan je warming-up gewicht moet nemen maar dat red ik helemaal niet; moet ik dan mijn warming-up gewicht maar weer naar beneden gooien?
Bij benen en rug heb trouwens wel meer gewicht dan het warming-up gewicht en bij biceps, triceps en schouders inderdaad minder dus dat klopt dan weer wel.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-01-2018 13:58
Dat vraag ik me dan wel af; ze zeggen bijvoorbeeld dat je bij de borsttrack (iets) meer dan je warming-up gewicht moet nemen maar dat red ik helemaal niet; moet ik dan mijn warming-up gewicht maar weer naar beneden gooien?
Bij benen en rug heb trouwens wel meer gewicht dan het warming-up gewicht en bij biceps, triceps en schouders inderdaad minder dus dat klopt dan weer wel.
Je opwarmingsgewicht is het minimale gewicht dat je tijdens de les zult gebruiken. Als je bvb 3,5 kg (elke kant) neemt bij de opwarming, dan mag je niet onder dat gewicht gaan tijdens de rest van de les. Meestal wordt het opwarmingsgewicht opnieuw gebruikt tijdens de biceps.

Indien je bij de borst track hetzelfde gewicht neemt als bij de opwarming betekent het dat je ofwel te weinig gewicht neemt bij de borst ofwel teveel gewicht neemt tijdens de opwarming.

Neem je hetzelfde gewicht voor de borst als voor de biceps?
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
16-01-2018 16:04


Neem je hetzelfde gewicht voor de borst als voor de biceps?
Dat wel ja maar voor de warming up heb ik normaal gesproken meer, en dat is geloof ik niet de bedoeling he?!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-01-2018 20:15
Dat wel ja maar voor de warming up heb ik normaal gesproken meer, en dat is geloof ik niet de bedoeling he?!
Inderdaad niet. De opwarming heeft alleen maar als doel het lichaam klaar te stomen voor de rest van de workout. Wanneer je teveel gewicht neemt is is er een groter risico op blessures. (spierscheur) Een opwarming kan bvb perfect uitgevoerd worden zonder gewichten, en enkel met de barbell.

Hoeveel neem je voor de borst?
Alle reacties Link kopieren
yaqui schreef:
16-01-2018 20:56
Inderdaad niet. De opwarming heeft alleen maar als doel het lichaam klaar te stomen voor de rest van de workout. Wanneer je teveel gewicht neemt is is er een groter risico op blessures. (spierscheur) Een opwarming kan bvb perfect uitgevoerd worden zonder gewichten, en enkel met de barbell.

Hoeveel neem je voor de borst?
Niet zoveel dus, 3,5 kilo per kant, net als voor de biceps, terwijl benen en rug meestal 6 kilo per kant is, en voor de warming-up heb ik 4 kilo per kant.

En voor de warming up red ik 4 kilo prima, maar op een of andere manier trek ik een zwaarder borstgewicht niet, terwijl 3,5 kilo natuurlijk weinig is als ik de BF-juffen- en meesters moet geloven :-?

Al vind ik die behoorlijk ambitieus; ze roepen vaak dat er veel meer aan die stang met dan ik redelijkerwijs een uur lang in de lucht kan houden...
Er is een instructeur die roept dat de dames bij de borsttrack minimaal 7 kilo per kant moeten hebben en de heren minimaal 10 - ik red het maar met de helft.
eckano wijzigde dit bericht op 16-01-2018 21:10
Reden: Aanvulling
31.60% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-01-2018 21:03
Niet zoveel dus, 3,5 kilo per kant, net als voor de biceps, terwijl benen en rug meestal 6 kilo per kant is, en voor de warming-up heb ik 4 kilo per kant.

En voor de warming up red ik 4 kilo prima, maar op een of andere manier trek ik een zwaarder borstgewicht niet, terwijl 3,5 kilo natuurlijk tamelijk weinig is :-?

Biceps met 3,5kg elke kant is sterk.

Er wordt aangeraden om borst en rug met ongeveer hetzelfde gewicht te werken. Op die manier blijft je romp in evenwicht. Indien je meer spierontwikkeling hebt in je borst kun je last krijgen van je rug (die te zwak is ivm de borstspier). Omgekeerd geldt dat een sterkere rug je lichaam wat scheef trekt.

Breng je de barbell tijdens de borst naar je middenrif? Gebruik je je ademhaling goed? Mss wat extra trainen door thuis te pompen?

Het is goed mogelijk dat je iets minder gewicht aankunt bij de borst dan tijdens de rug. Maar ik zou het verschil niet al te groot maken.

Het kan mss ook helpen om bij de opwarming iets minder gewicht te nemen, zodat je lichaam tijdens de effectieve workout minder 'moe' is.
Alle reacties Link kopieren
-
frutteput wijzigde dit bericht op 09-09-2018 14:00
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Interessante reacties over de gewichten! Ik doe al een tijdje Bodypump en kan iemand uitleggen hoe de backtrack werkt? Ik doe nu zo’n 5 kilo aan beide kanten (langzaam opgebouwd), maar ik snap het niet helemaal. Als ik de deadlifts en roeien doe voel ik helemaal niks, maar als ik de clean&press moet doen dan heb ik zo gauw het gevoel dat de stang te zwaar voor me wordt.

Dus eigenlijk wil ik mijn gewichten wel verhogen voor de deadlifts, maar ben bang dat ik dat niet meer omhoog krijg bij de clean&press. Ik ben sinds kort ook begonnen met krachttraining en daar doe ik deadlifts met 30 kilo en die voel ik wel in mn hamstrings. Tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de nieuwe release van body combat echt geweldig! Alleen dat stukje met de catstand (?) bij kickkata's vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren
-
frutteput wijzigde dit bericht op 09-09-2018 14:01
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Frutteput schreef:
17-01-2018 09:16
Hier hetzelfde. Deadlift doe ik normaal idd veel hoger. Maar ik heb het gevoel dat de deadlifts bij de rugtrack ook te snel gaan om echt iets mee te doen qua kracht dus denk dat dit meer ook opwarmen/hartslag verhogen is?


Haha, hier ook! Ik kom iedere keer in de verleiding om teveel gewicht eraan te hangen omdat de deadlifts makkelijk gaan maar ja, dan die clean and press nog he, en dat gaat echt niet lukken als je teveel gewicht aan die stang hebt hangen...

Vandaag trouwens de hele release gedaan, ik vind hem wel leuk geloof ik!
Wel heel veel hele snelle wissels, dat is even wennen.
eckano wijzigde dit bericht op 17-01-2018 11:49
Reden: Aanvulling
10.85% gewijzigd
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Semafoor schreef:
16-01-2018 23:02
Interessante reacties over de gewichten! Ik doe al een tijdje Bodypump en kan iemand uitleggen hoe de backtrack werkt? Ik doe nu zo’n 5 kilo aan beide kanten (langzaam opgebouwd), maar ik snap het niet helemaal. Als ik de deadlifts en roeien doe voel ik helemaal niks, maar als ik de clean&press moet doen dan heb ik zo gauw het gevoel dat de stang te zwaar voor me wordt.

Dus eigenlijk wil ik mijn gewichten wel verhogen voor de deadlifts, maar ben bang dat ik dat niet meer omhoog krijg bij de clean&press. Ik ben sinds kort ook begonnen met krachttraining en daar doe ik deadlifts met 30 kilo en die voel ik wel in mn hamstrings. Tips?
In een les BP zou je ook de hamstrings moeten voelen bij de deadlifts.

Bij de clean and press gebruik je -naast de rug- de benen om de barbell op te vangen en omhoog te duwen. Je maakt een squat. Dan is het haalbaarder om met zwaardere gewichten te trainen.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen is een extra gewicht “los” aan de barbell hangen tijdens een lange reeks deadlifts en het gewicht verwijderen voor de clean&presses.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven