Creatine

23-05-2022 14:03 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi hoi!

Zijn hier mensen die ervaring hebben met creatine? Welke gebruiken jullie (en waar te koop?) en zijn er ook mensen die ervaring hebben met tri creatine malate? Dit zou waterretentie voorkomen en geen laadfase hebben. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ik kocht eerder de supertabs van body en fit wel eens, maar is nu vaak uitverkocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom zou je creatine überhaupt willen gebruiken? Je neemt alleen maar gezondheidsrisico's. Plus dubieuze pillenhandel ... . Gezonde voeding volgens adviezen voedingscentrum is ook voor sporters voldoende.

Verder kun je dit soort vragen beter op fora voor bodybuilders e.d. stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alle mannen die hun buikje kwijtwillen en biceps gaan ontwikkelen,
kopen creatine bij vage figuren in de sportschool.

Doe het niet.

Je hebt ook geen dure eiwitpoeders nodig.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
23-05-2022 14:43
Alle mannen die hun buikje kwijtwillen en biceps gaan ontwikkelen,
kopen creatine bij vage figuren in de sportschool.

Doe het niet.

Je hebt ook geen dure eiwitpoeders nodig.

Nou ja je kunt creatine heel gemakkelijk online bestellen. Het is een legaal middel.

Probleem is ook dat men gebruik van creatine normaal kan gaan vinden en dat de overgang naar zwaardere spierversterkende middelen die veel schadelijker kunnen zijn, steeds kleiner wordt.

Zie je een opgepompt figuur in een sportschool lopen - vaak personal trainer ofzo - dan is er meestal gebruik van (schadelijke) spierversterkende middelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Prima ervaringen met creatine, is een product waar enorm veel studie naar is gedaan. Is zeker veilig en ook effectief.
Gebruik zelf monohydraat in poedervorm omdat het makkelijk te combineren met kwark/yoghurt is en daarnaast goedkoop is.
Laadfase is eenmalig en schijnt overrated te zijn, stop sporadisch met inname en pak het daarna weer op met de reguliere dosering van 5gr. per dag.
Geen ervaring met tri creatine malaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje normale creatine geprobeerd maar voor mij had het 0 positieve effecten dus ben er ook weer mee gestopt. Twee dagen nadat ik was gestopt ben ik een paar uur hondsberoerd geweest, ontzettende krampen, elk kwartier plassen. Ik weet niet of het daardoor kwam maar de kans is wel aanwezig aangezien ik normaal nooit ziek ben en zoiets ook nog nooit heb meegemaakt. Ik ga het in ieder geval nooit meer proberen :rolling:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem het inmiddels 2 maanden in poedervorm, in een shake. Ik doe het bij mij eiwitshake aangezien de creatine smaakloos is.
Voor mijn gevoel heeft het zeker wel een positief effect, maar dat zul je op de lange termijn natuurlijk meer merken.
Ik koop het altijd bij de webshop Body en Fit, merk weet ik zo niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een onzin.
Gebruik niets buiten gezonde voeding, geef je spieren na een zware training een beetje zoet en eiwit, om te herstellen en klaar ben je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Precies alleen gezonde voeding is voldoende voor sporters.

Fanatieke krachtsporters die vooral spiermassa willen vergroten kunnen naast gezonde voeding prima toe met wat extra eiwit. Kun je gewoon halen uit normale producten als kwark/ yoghurt/ melk/ kipfilet/ tofu/ ongezoute nootjes of bonen. Hier heb je echt geen supplementen voor nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd leuk die ongenuanceerde adviezen op het forum hier op gebied van supplementen, vraag is ook of dit de juiste plek is voor het stellen van dit soort vragen.

Om even te reageren richting bovenstaanden, voor creatine ligt het ook iets genuanceerder dan onzin etc.
Belangrijkste punten:
Voordelen
- wetenschappelijk bewezen werking
- geen gezondheidsrisico's
Nadelen
- kosten (is relatief goedkoop)
- een enkeling krijgt last van maagkrampen

Kun je sporten zonder creatine, natuurlijk! Is het gebruik ervan daarmee onzin, natuurlijk niet! Het is een persoonlijke afweging die je maakt, gebruik het zelf wel omdat ik dan meer progressie kan maken, de kosten peanuts zijn en ik geen last van maagkrampen o.i.d. van krijg.
Daarnaast kun je creatine niet in deze hoeveelheden uit voeding halen.

Dat alles begint met gezonde voeding ben ik het wel mee eens, dat het gebruik van bijv. ook eiwitshakes dan direct totale onzin is weer niet.
Een dieet waarbij je zonder een scoop whey niet aan je eiwitbehoefte komt hoeft niet per definitie slecht/ongezond te zijn. Met bijv. een vegan dieet kan het lastiger zijn om aan je eiwitbehoefte te komen, maar kan weer andere voordelen hebben. Je eiwitten dan aanvullen doormiddel van een scoop whey is dan prima.

Koop trouwens zelf mijn creatine bij XXL nutrition, zijn vaak meerdere kortingsmomenten per jaar. Dan sla ik altijd een voorraadje in waardoor je het voor de kosten al helemaal niet meer hoeft te laten.
kmh wijzigde dit bericht op 23-05-2022 17:32
10.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
23-05-2022 14:11
Waarom zou je creatine überhaupt willen gebruiken? Je neemt alleen maar gezondheidsrisico's. Plus dubieuze pillenhandel ... . Gezonde voeding volgens adviezen voedingscentrum is ook voor sporters voldoende.

Verder kun je dit soort vragen beter op fora voor bodybuilders e.d. stellen.
Creatine is gewoon een natuurlijk 'product', en er is zit nul risico aan. Creatine is het meest onderzochte en veiligste voedingssupplement voor bij krachtsport.

En waarom je het wil gebruiken; omdat het zorgt voor beter herstel/prestaties bij krachtsport.
Alle reacties Link kopieren Quote
AlexaH schreef:
23-05-2022 17:28
Creatine is gewoon een natuurlijk 'product', en er is zit nul risico aan. Creatine is het meest onderzochte en veiligste voedingssupplement voor bij krachtsport.

En waarom je het wil gebruiken; omdat het zorgt voor beter herstel/prestaties bij krachtsport.

Gewoon gezond eten, extra eiwitten en je hebt niks nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
AlexaH schreef:
23-05-2022 17:28
Creatine is gewoon een natuurlijk 'product', en er is zit nul risico aan. Creatine is het meest onderzochte en veiligste voedingssupplement voor bij krachtsport.

En waarom je het wil gebruiken; omdat het zorgt voor beter herstel/prestaties bij krachtsport.


Ja voor topsporters erg interessant, maar wat moet de gemiddelde amateursporter hiermee? Met gezond eten en extra eiwitten uit normale voeding kun je net zo goed je prestaties verbeteren. Dan ga je toch niet naar poedertjes grijpen? Zeker niet nu de wetenschap het hier niet unaniem over eens is of het wel of niet schadelijk is en of er mogelijke schadelijke effecten op de lange termijn zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
23-05-2022 21:12
Ja voor topsporters erg interessant, maar wat moet de gemiddelde amateursporter hiermee? Met gezond eten en extra eiwitten uit normale voeding kun je net zo goed je prestaties verbeteren. Dan ga je toch niet naar poedertjes grijpen? Zeker niet nu de wetenschap het hier niet unaniem over eens is of het wel of niet schadelijk is en of er mogelijke schadelijke effecten op de lange termijn zijn.
De wetenschap is het er daarentegen unaniem over eens dat creatine op de lange termijn niet schadelijk is. Sterker nog, onze eigen lever maakt creatine aan, je krijgt al creatine binnen als je normaal (niet-vegetarisch) eet. En neem je 'te veel'? Dan plas je het gewoon weer uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je stellingen zijn vel te simpel en te stellig. "De wetenschap" is daar helemaal niet zo unaniem over. Effecten op (zeer) lange termijn kunnen wel degelijk nadelig zijn.

Goede voeding en goede training zijn de basis voor resultaat. Voor de amateursporter is het een overbodig middel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
24-05-2022 11:54
Je stellingen zijn vel te simpel en te stellig. "De wetenschap" is daar helemaal niet zo unaniem over. Effecten op (zeer) lange termijn kunnen wel degelijk nadelig zijn.

Goede voeding en goede training zijn de basis voor resultaat. Voor de amateursporter is het een overbodig middel.
Iets met een pot en een ketel...

Jij bepaalt wat overbodig/nuttig is voor een amateursporter? Voor pro's is het wel interessant zeg je. Je bent dus wel overtuigt van de werking, corrigeer me als ik het verkeerd interpreteer.
De volgens jouw mogelijke gezondheidrisico's zijn voor pro's wel acceptabel?

Heb eerder al een opsomming gemaakt van de voor- en nadelen. Een ieder moet voor zichzelf de afweging maken, maar die blinde haat tegen supplementen in het algemeen getuigt van gebrek aan kennis (en ja gezonde voeding is een goede basis...).
Alle reacties Link kopieren Quote
.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 25-05-2022 09:26
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Pro's worden ondersteund door een begeleidingsteam met als het goed is daarin begeleiders die ook hier verstand van hebben. Amateurs doen maar wat en kunnen af gaan op dit soort berichten 'van horen zeggen'.


Verder probeer je te doen voorkomen alsof het gebruiken van creatine en supplementen heel normaal en onschuldig is, maar dat is het zeker niet. Dat is ronduit verwerpelijk. Het gaat hier om overbodige middelen met risico op gezondheidsschade.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor zover ik weet is creatine zeer veilig. Maar het is ook weg gegooid geld omdat een normaal sportend mens met een gewoon voedselpatroon al meer dan genoeg binnen krijgt. Eet desnoods een bakje yoghurt extra per dag. Je bent nog steeds veel goedkoper uit dan met dat poeder.

En voor de duidelijkheid, het is geen magisch poedertje waar je gespierd van wordt. Je zal nog steeds al het werk er in moeten steken.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
25-05-2022 09:24
Verder probeer je te doen voorkomen alsof het gebruiken van creatine en supplementen heel normaal en onschuldig is, maar dat is het zeker niet. Dat is ronduit verwerpelijk. Het gaat hier om overbodige middelen met risico op gezondheidsschade.
Volgens mij ging het over Creatine, en ja, dat is normaal en onschuldig. De stellingen "dat is het zeker niet, verwerpelijk en, risico op gezondheidschade" zijn - in je eigen woorden - veel te simpel en te stellig.

Maar goed, wat leesvoer:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28615996/
https://www.researchgate.net/publicatio ... n_athletes

En nog zo'n 700 andere studies over dit lichaamseigensupplement.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarianneenairaM schreef:
23-05-2022 16:18
Wat een onzin.
Gebruik niets buiten gezonde voeding, geef je spieren na een zware training een beetje zoet en eiwit, om te herstellen en klaar ben je.
Nee, dát is onzin. "Een beetje zoet en eiwit" na een zware training is onvoldoende als je spiergroei als doel hebt.

TO: ik gebruik monohydraat zonder smaak als pre-workout in mijn eiwitshake. Merk maakt niet zo veel uit hoor. Vochtretentie kun je in het begin wel een beetje hebben, maar dat verdwijnt ook heel snel weer. Even niet op de weegschaal stappen als je er last van hebt en focussen op de extra pomp die je krijgt met trainen :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Boogschutter10 schreef:
25-05-2022 09:24
Pro's worden ondersteund door een begeleidingsteam met als het goed is daarin begeleiders die ook hier verstand van hebben. Amateurs doen maar wat en kunnen af gaan op dit soort berichten 'van horen zeggen'.


Verder probeer je te doen voorkomen alsof het gebruiken van creatine en supplementen heel normaal en onschuldig is, maar dat is het zeker niet. Dat is ronduit verwerpelijk. Het gaat hier om overbodige middelen met risico op gezondheidsschade.
Zie dat voorgangers al wat feedback hadden gegevens voor wat betreft de creatine. Laten we het voor de whey proteine omdraaien.
Ben benieuwd naar de studies over de schadelijke effecten hiervan!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik groeide er leuk op (spieren) met gezonde voeding en 2-3x per week krachttraining vooral free weights en 1x per week HIIT. Niet iedereen kan het echter opnemen. Het kan dus ook geen effect hebben.

Ik was destijds helemaal into leangains en gebruikte nuchter ook BCAA's en trainde in de ochtend nuchter.

Via google shopping vind je creatine. Wanneer je lichaam het niet kan gebruiken dan plas je het weer uit.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is een hele industrie opgebouwd rondom supplementen waaronder ook voor verbeteren van sportprestaties. Uit wetenschappelijke onderzoeken die door de industrie worden gefinancierd kunnen uitkomsten worden gestuurd door de betalende opdrachtgever. Onwelgevallige onderzoeksuitkomsten kunnen genegeerd worden. Gewoon een kwestie van een nieuw onderzoek opstarten die wel de gewenste resultaten geeft. Zembla - als ik het goed heb - heeft hier afgelopen jaar nog een uitzending aan gewijd. De financiële belangen zijn enorm. Kijk maar naar de prijzen van die potjes.

Van supplementen met vitamines heeft de industrie bijv. ook heel lang volgehouden dat wat je te veel inneemt, je gewoon weer uitplast en dat dit dus geen kwaad kan. Die stelling is keihard onderuit gehaald. Gezondheidsschade van te veel vitamines kan enorm en onomkeerbaar zijn.

Verder: wat moet een breedtesporter met creatine of andere rotzooi? Er valt geen beker te winnen, geen geldbedrag en zelfs geen roem & faam.
Ook als het op korte termijn geen nadelig effect heeft, kan het zijn dat er op lange termijn wel onomkeerbare gezondheidsschade optreedt en dan is het te laat. Je speelt met je eigen gezondheid. Geen risico dat je moet willen lopen. Met naturel trainen kun je ontzettend veel bereiken en nog gezond ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Creatine is geen rotzooi. Martin Berkhan waar ik de info van heb is geen gesponseerd persoon.

Het gebruik van creatine valt nog steeds onder naturel trainen - het is een lichaamseigen stof-, het zijn geen roids ofzo. De meeste mensen weten het verschil niet tussen het ene en het andere en schrijven maar wat. Sommige mensen zijn zelf in staat om te roepen dat druivensuiker een gevaarlijk supplement is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven