Geen shampoo/douchegel in doucheruimte zwembad

06-11-2019 15:18 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een beetje een andijvietopic, maar ik vraag me toch wat af.


Ik zwem al jaren een paar keer per week in een zwembad in de buurt, inclusief hier en daar wat lesjes aquasport. Helemaal prima. De tijden zijn niet heel handig en vaak moet ik meteen daarna door naar werkafspraken buiten de deur.

MAAR: nu hebben ze opeens bedacht dat je er, 'om hygiënische redenen' opeens geen douchegel en shampoo mag gebruiken in de doucheruimte. Dat mocht altijd wel, en lijkt mij ook volkomen logisch. Zonder dat meur je de rest van de dag een uur in de wind naar chloor, het brandt ook op je huid, het bad is ook niet altijd even fris en of je nu wel of geen badmuts draagt, je haar is een bos stro met klitten als je het niet even kunt uitwassen met shampoo.

Ik vind het echt heel raar en ben ook not amused. Hoe zit dit bij andere zwembaden? En is dit een logische maatregel of is het eerder een geval van de verantwoordelijkheden/lasten van het schoonhouden afschuiven op de (dik) betalende bezoeker?

Ik heb nu dus totaal geen zin meer om te gaan zwemmen, omdat ik echt niet de tijd heb om eerst naar huis te gaan om daar wéér te douchen/ haar wassen om vervolgens mijn werkafspraken te doen. Of om dus met chloorlucht en piekhaar de rest van de dag te werken.

Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er ook heel erg van balen en misschien ook wel stoppen met zwemmen. Mijn haar lijkt echt van stro als ik uit het zwembad en ik heb het niet gewassen. Met alleen shampoo is het iets beter en de stank iets weg maar dan is het nog niet kambaar voordat het droog is. Dan zou ik moeten föhnen en daar word het ook niet mooier van nog afgezien van het feit die altijd bezet zijn.Alleen met crèmespoeling is het goed te doen dus ja ik sta altijd met 3 flessen uitgebreid te poedelen onder de douche. En dan nog ruik je die chloorlucht nog zodra ik zweet of weer onder de douche ga. Alleen met water afspelen is echt niet genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga gewoon thuis douchen en mijn haar wassen. In het zwembad of de sauna spoel ik me alleen af. Ik vind het armoedig om je in het zwembad uitgebreid te douchen en vooral om daar je haar te doen.
Alle reacties Link kopieren
hier in het zwembad word uitgebreid gedouched hoor, met douchegel en shampoo en in de blote kont. (dat laatste vind ik dan raar, maar schijnbaar vinden ze dat hier heel normaal? ) hoe dan ook, ik blijf toch liever preuts en douche me thuis wel in mijn eigen prive ruimte.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
06-11-2019 15:34

En voor de rest is het ook een bad waar veel, ahum, probleemjongeren lopen te klieren. Die zouden ze beter kunnen bannen, in plaats van de shampoo en douchegel....
Rare redenatie. Het zijn 2 totaal verschillende problemen die je allebei moet oplossen. Iets als: "auto's rijden te hard en sommige mensen zetten hun vuilnis naast de containers. Laat ze eerst die auto's maar eens aan de maximum snelheid laten houden voordat ze wat aan het afval gaan doen." Klinkt toch ook raar?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
07-11-2019 17:38
Ik ga gewoon thuis douchen en mijn haar wassen. In het zwembad of de sauna spoel ik me alleen af. Ik vind het armoedig om je in het zwembad uitgebreid te douchen en vooral om daar je haar te doen.
Ik moet ook nog over straat...
Alle reacties Link kopieren
Feow, ik heb je een pb gestuurd

Verder vind ik het logisch om in het zwembad na het zwemmen je haren te wassen etc want idd, thuis nog een keer onder de douche is niet fijn en ook best dubbelop.
Uitgebreide badderrituelen zijn niet nodig (of gewenst) maar even je haar wassen.. ja, dat hoort er voor mij wel bij.
Star² schreef:
06-11-2019 17:33
In jouw stad gewoon? Zwommen de mijne ook (jaaaaaaaren en jaaaaaren :bonk: ) maar dit heb ik echt nog nooit gezien.
Wassen die kinderen hun haren zelf dan? Paar jaar terug mochten ouders de doucheruimte, logisch, niet in. Wachten in de kleedkamers.
Waarom is het logisch dat ouders de doucheruimte niet in mogen?
Alle reacties Link kopieren
Blauwbloemetje schreef:
07-11-2019 17:07
Dit begrijp ik niet, werd bij jullie dan het water hergebruikt omdat het gefilterd moet worden? Normaal gaat douchewater toch gewoon het riool in zonder pomp.
Poeh geen idee hoor, ik zat niet bij de technische dienst. Voor zover ik had begrepen zou de gemeente er niet heel blij van worden als er liters en liters zeep en schoonmaakmiddelen in het riool zouden belanden en moest het daarom eerst door een filter heen om het ergste eruit te halen.
Bij ons bij de zwemles mocht het ook niet. Helaas hield helemaal niemand zich daaraan, wat er voor zorgde dat er minimaal een keer per week een kind gigantisch onderuit ging, omdat de vloer spekglad werd van de conditioner.
Het was helemaal asociaal, omdat in het uur daarna gehandicapte jongeren kwamen zwemmen, die door dezelfde doucheruimte moesten en niet allemaal even goed ter been waren.

Ik stond sowieso elke keer verbaasd van de hoeveelheden shampoo en conditioner, die mensen in de haren van hun kinderen spoten (heel veel meer dan ikzelf gebruik).

Ik snap volkomen dat een zwembad het verbiedt. Zelf zwem ik altijd met badmuts en nooit last van een chloorgeur. Gezien de hoeveelheid haren die ik soms tegenkom in het zwembad waar ik train, zou een badmuts voor veel mensen geen slecht idee zijn.

Die douches in het zwembad zijn gewoon bedoeld om even het chloorwater van je af te spoelen, niet meer dan dat.
Hoe dan ook, ze zullen er vast over nagedacht hebben voordat ze dit doorvoerden. TO zijn ze wellicht als klant kwijt, maar een ander komt hierom misschien juist wél.
Alecta schreef:
08-11-2019 06:29
Bij ons bij de zwemles mocht het ook niet. Helaas hield helemaal niemand zich daaraan, wat er voor zorgde dat er minimaal een keer per week een kind gigantisch onderuit ging, omdat de vloer spekglad werd van de conditioner.
Het was helemaal asociaal, omdat in het uur daarna gehandicapte jongeren kwamen zwemmen, die door dezelfde doucheruimte moesten en niet allemaal even goed ter been waren.

Ik stond sowieso elke keer verbaasd van de hoeveelheden shampoo en conditioner, die mensen in de haren van hun kinderen spoten (heel veel meer dan ikzelf gebruik).

Ik snap volkomen dat een zwembad het verbiedt. Zelf zwem ik altijd met badmuts en nooit last van een chloorgeur. Gezien de hoeveelheid haren die ik soms tegenkom in het zwembad waar ik train, zou een badmuts voor veel mensen geen slecht idee zijn.

Die douches in het zwembad zijn gewoon bedoeld om even het chloorwater van je af te spoelen, niet meer dan dat.
Oh dat heb jij bij elk zwembad nagevraagd dat dat de bedoeling is?
Ik ben 47 en heb het nog nergens gezien dat het niet mag en ook nooit een gladde vloer. En de meeste mensen wassen gewoon hun haar.
Echt niets geks aan.
Gisselle schreef:
07-11-2019 17:38
Ik ga gewoon thuis douchen en mijn haar wassen. In het zwembad of de sauna spoel ik me alleen af. Ik vind het armoedig om je in het zwembad uitgebreid te douchen en vooral om daar je haar te doen.
Armoedig? Waarom dan? Jij verspilt liever 2 keer water?
pipootje schreef:
08-11-2019 08:49
Oh dat heb jij bij elk zwembad nagevraagd dat dat de bedoeling is?
Ik ben 47 en heb het nog nergens gezien dat het niet mag en ook nooit een gladde vloer. En de meeste mensen wassen gewoon hun haar.
Echt niets geks aan.
Nee hoor, ik ken zat zwembaden waar het gewoon mag. Maar ik snap ook heel goed dat zwembaden het ontmoedigen. Vooral met zwemlessen is het gewoon irritant/lastig (opstoppingen, te weinig douches, ouders die met schoenen aan hun kinderen komen helpen in de doucheruimte, huilende kinderen met veel te veel shampoo in haar en ogen, spekgladde vloeren). Daarnaast snap ik het ook gewoon niet: de meeste kinderen kunnen hun haar niet goed uitspoelen onder het kleine straaltje en gaan dus naar huis met hun haar voor shampoo/conditioner, wat mij nog smeriger lijkt dan een beetje chloorlucht (wat ikzelf amper ruik bij mijn kinderen).

Er is niet geks aan je haar wassen, maar er mag best eens over nagedacht worden of al die doucheproducten wel zo nodig zijn.
Alecta schreef:
08-11-2019 09:48
Nee hoor, ik ken zat zwembaden waar het gewoon mag. Maar ik snap ook heel goed dat zwembaden het ontmoedigen. Vooral met zwemlessen is het gewoon irritant/lastig (opstoppingen, te weinig douches, ouders die met schoenen aan hun kinderen komen helpen in de doucheruimte, huilende kinderen met veel te veel shampoo in haar en ogen, spekgladde vloeren). Daarnaast snap ik het ook gewoon niet: de meeste kinderen kunnen hun haar niet goed uitspoelen onder het kleine straaltje en gaan dus naar huis met hun haar voor shampoo/conditioner, wat mij nog smeriger lijkt dan een beetje chloorlucht (wat ikzelf amper ruik bij mijn kinderen).

Er is niet geks aan je haar wassen, maar er mag best eens over nagedacht worden of al die doucheproducten wel zo nodig zijn.
Daar heb je toch van die zakjes voor? het ging ook niet alleen over kinderen bij zwemles, ik weet het ook niet meer hoe ik dat deed, te lang geleden. Maar bij een normale hoeveelheid shampoogebruik, en tegels die minder snel glad worden, en genoeg douches, zie ik het probleem niet.
Vaak is het probleem ook dat er mensen zijn die weer raar doen, en idd de shampoo niet goed wegspoelen, of hun benen scheren, waardoor er weer extra regels moeten komen waar anderen de dupe van worden.
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
07-11-2019 17:38
Ik ga gewoon thuis douchen en mijn haar wassen. In het zwembad of de sauna spoel ik me alleen af. Ik vind het armoedig om je in het zwembad uitgebreid te douchen en vooral om daar je haar te doen.
Armoedig?
Waarom niet even met de shampoo en douchegel door het haar/over het lichaam als je toch onder de douche staat? Ik vind het meer persoonlijke hygiëne.

Als je de gevolgen van chloor zo minimaal mogelijk wilt houden, zou ik het toch echt graag uitspoelen met op zijn minst een shampoo.
Ik snap dat het bij zwemlessen niet handig is dat al die kindjes gaan douchen met een ouder erbij. En dat mensen meteen grote hoeveelheden gebruiken is niet handig maar om dan iedereen maar te verbieden om te douchen. Ik gebruik nooit veel shampoo en conditioner en doe altijd 2x zo lang met een fles dan mijn moeder terwijl die kort haar heeft en ik lang. Zit vast tussen de oren dat je van minder shampoo gebruik je haren minder schoon worden.
TsumTsum schreef:
08-11-2019 12:12
Ik snap dat het bij zwemlessen niet handig is dat al die kindjes gaan douchen met een ouder erbij. En dat mensen meteen grote hoeveelheden gebruiken is niet handig maar om dan iedereen maar te verbieden om te douchen. Ik gebruik nooit veel shampoo en conditioner en doe altijd 2x zo lang met een fles dan mijn moeder terwijl die kort haar heeft en ik lang. Zit vast tussen de oren dat je van minder shampoo gebruik je haren minder schoon worden.
groepje van 6 of 8 was het hier, prima te doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
06-11-2019 15:28
O, ik ga gewoon niet meer, dus wat dat betreft jammer, maar dan zijn ze gewoon een klant kwijt.


Ik word dus echt kotsmisselijk van chloorlucht. Het gaat ook echt in je huid zitten.
Volgens mij zoek je meer de sauna faciliteiten in een zwembad.
Als je uitgebreid wil douchen met shampoos, conditioners en scrum, dan kun je beter naar een sauna gaan. Betaal je wat meer maar heb je ook meer.
Chloor is met water af te spoelen en dat kun je in huidige zwembad. Is het niet voldoende dan moet je gewoon meer betalen.
Alle reacties Link kopieren
Gromm schreef:
07-11-2019 18:00
Ik moet ook nog over straat...
Dus? Dan zien mensen dat je lekker hebt gezwommen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic dit! Allemaal van die dingen waar ik nog nooit over nagedacht heb...

Toen ik nog in Nederland woonde, mocht ik in het zwembad gelukkig gewoon mijn haar wassen onder de douche. Ook (gelukkig) nog nooit iets geks gezien. Hooguit mensen die eindeloos onder die douche bleven staan beppen, maar die stonden niet te soppen of zo. Die stonden gewoon te beppen en water te verspillen.

Nu in het buitenland en daar is het helemaal handig, want de douches zitten in de kleedkamer, dus je kunt er gewoon naakt onder en meteen even je badpak uitspoelen. Verder zijn hier badmuts en slippers verplicht, dus minder viezigheid en geen glijpartijen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
vanlippebiesterveld schreef:
08-11-2019 12:57
Volgens mij zoek je meer de sauna faciliteiten in een zwembad.
Als je uitgebreid wil douchen met shampoos, conditioners en scrum, dan kun je beter naar een sauna gaan. Betaal je wat meer maar heb je ook meer.
Chloor is met water af te spoelen en dat kun je in huidige zwembad. Is het niet voldoende dan moet je gewoon meer betalen.
Ja, nu nog baantjes trekken en aquarobics in de sauna. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
06-11-2019 15:33
Ik heb hier nog nooit een verbod op gezien bij werkelijk waar geen enkel zwembad de afgelopen 30 jaar. En ik zou niet weten wat het probleem zou moeten zijn .
Same, en ik heb aardig wat zwembaden gezien. Ik zie het probleem niet zo.

Wb "waarom zou je je uberhaupt wassen na het zwemmen": als ik daar toch sta kan ik dat net zo goed doen, scheelt thuis weer tijd, en m'n haar verandert in een bos stro als ik het niet meteen was. Dus vandaar.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik douche alleen thuis, maar het zou hier in het zwembad gewoon mogen. Tegen gladde vloeren heb je badslippers. (En tegen een heleboel andere dingen...) Of een ander soort tegels uiteraard.

Maar ja, je moet het nu eenmaal doen met een verbod.

Ik spoel mijn gezicht af met koud water en heb geen last van mijn haar (lang, geen stro en geen klitten). Misschien valt het ook allemaal reuze mee bij een ander als die eens niet doucht in het zwembad.
Hier bij zwemles ging het gros van de kinderen na het haren wassen in pyjamaatje mee naar huis. Mijn kinderen liet ik ook wel haren wassen. Dat deed ik niet dagelijks en na de zwemles is toch wel het minimale. Thuis had ook gekund, maar lijkt een beetje dubbel werk als je daar toch onder de douche staat.
Alle reacties Link kopieren
shampoo bar gebruiken dus.

Zelf was ik nooit mijn haar in het zwembad, omdat ik gehoord hebt dat het heul slecht is voor je badkleding..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven