Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Mooie tijd gioia
Alle reacties Link kopieren
Idp,
Het dragen van een grote tampon tijdens een training. Zorgt voor ondersteuning van je de blaas vanuit de vagina, wat kan helpen om je plas op te houden.
Het werkt echt.
Goed gelopen Gioia! Wat zal jij je voldaan hebben gevoeld na afloop :thumbsup:

Ik zal hier de komende tijd wat minder meeschrijven. Ik ben heel erg aan het zoeken naar de juiste balans tussen hardlopen, bodypumplessen en HIIT en ik merk dat ik het lastig vind daar een evenwicht in te vinden. Iedere dag sporten lijkt me niet zo effectief en als ik hardloop voor een bodypumples ben ik na afloop helemaal gesloopt. Er zitten gewoon te weinig dagen in de week om alles te doen wat ik wil doen! En dat is 2 tot 3 keer hardlopen, 2 keer bodypump en 1 keer of het liefst eigenlijk vaker een HIIT. Lastig :-?
@Greenbean: jij bent echt een sportief type!

Ik heb een vraag: ik twijfel op dit moment erg aan mijn techniek. Omdat ik een behoorlijk gevuld leven heb waaronder een baan met onregelmatige werktijden, Valt een hardloopcursus alvast af. Toen bedacht ik dat een personal trainer misschien iets is om mijn techniek bij te schaven. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Ee hardloopcursus is sowieso heel beperkt. Techniek bijschaven is een aren lang traject. Waarom niet gewoon bij een atletiek vereniging gaan trainen . Met een onregelmatig rooster zal je misschien niet bij alle trainingen aanwezig kunnen zijn maar je kunt dan je training op een ander tijdstip vanuit huis doen en alle andere eren heb je wel begeleiding.
Ik heb op de av een trainer die mij begeleid. Hij maat schema's op maat , geeft adviezen op maat. Maar 4 vaan de 5 trainingen doe ik gewoon vanuit huis en alleen de baantraining doe ik op de baan van de av
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
15-01-2018 14:07
Vind.... (...)!

@Ikbenik: Drink je dan niet veel te veel van tevoren? Ik moet echt zelden plassen tijdens het lopen, en zeker niet na een half uur als ik voor het lopen nog ben geweest. Tijdens het lopen drink ik trouwens ook alleen als ik meer dan een km of 15 ga lopen, anders red ik het prima zonder.

(....)
Ik drink (dat denk ik in elk geval) niet zo veel.
Ik ga naar de wc vóór ik op de band stap, en neem dan één slokje water tegen de droge mond. Dan drink ik minstens dat eerste half uur op de band niets, maar voel ik toch vaak aandrang. Dat probeer ik zo lang mogelijk te negeren, maar dat lukt dus niet goed. Mss is het omdat ik niet meer piepjong ben (tussen 40 en 50), of aan de koffie die ik dus wel altijd drink. Ik zal eens kijken of het helpt om geen koffie te drinken vóór een training. (Oei, wordt lastig, ik ben ERG gehecht aan die mok in de ochtend :$ ) En anders de tip met de tampon eens proberen als het blijft.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk ben ik gewoon gegaan, bedankt voor de reacties.
Het nadeel was dat mijn schoenen niet waterdicht bleken, maar verder eigenlijk alleen voordelen.
Het was heerlijk rustig onderweg en ik bleef lekker warm.
@Baukje, je maakt me aan het twijfelen om me toch maar aan te melden bij een atletiekverening. Mijn vriend en ik hebben ooit een vereniging gemaild of we samen konden trainen, maar de tijden die uitkwamen waren voor beiden een te hoog niveau. Tel daar het feit bij op dat we willen verhuizen en het werd voor onbepaalde tijd vooruit geschoven.
Met kerst heb ik het boek ik heb geen zin gekregen, misschien toch maar eens in beginnen.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
@ikbenik, ik heb geleerd dat koffie inderdaad vochtafdrijvend werkt. Misschien dat je die mok als beloning voor je inspanning kunt zien.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Gioia, wat goed gedaan! Is het strand het laatste stuk van de hm?

Greenbean, lastig als je zoveel wilt. Kun je de HIIT niet combineren met je hardlooptraining, in de vorm van trappen, heuveltjes, of gewoon sprinstukjes inbouwen?

Ik heb echt zin om weer te gaan lopen!
Ik haal een beetje voldoening uit de krachtoefeningen en yoga, maar er is gewoon geen vervanging voor hardlopen. Zeker nu het druk is op werk mis ik het om even helemaal weg te zijn en op te gaan in het rennen.
Onderdeel van mijn oefeningen is stukjes knieheffen en rustig joggen afwisselen. Goeie god wat is dat vermoeiend. Of zou mijn conditie zo erg achteruit zijn gegaan? @(
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche dat idee heb ik zelf altijd wel als ik even niet mag lopen. aar het goede nieuws is dat als je eenmaal weer kunt trainen je ook weer snel op je oude niveau zit
Zondag een hele pittige heuveltraining in België gehad. Had vandaag nog wat spierpijn in in bovenbenen Toch na het werk gaan trainen. Ondanks dat ik moe was van het werk en dus die bovenbeen spieren vandaag nog gevoeld had, het flink waaide ging de training toch goed Een wisselduurloop van 20,4km. Kwam op een gemiddeld tempo van 4min50 uit.
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
16-01-2018 14:06
@ikbenik, ik heb geleerd dat koffie inderdaad vochtafdrijvend werkt. Misschien dat je die mok als beloning voor je inspanning kunt zien.
:lightbulb: dat is wel een idee ja!

Vandaag was het erg druk; had ik het gevoel dat ik overstroomde.
Werk, regeldingen, afspraak, er werden witgoed artikelen afgeleverd, huis was daardoor een puinhoop, kids hadden narigheid, NOG een afspraak, en een familielid over de vloer, het was gw allemaal nogal druk. Morgen staat me een soortgelijke dag te wachten, met wrs NOG meer hectiek. Ik baalde er ZO van!
Tot ik me realiseerde dat ik het ook kan ont-lopen (hihi, leuke woordspeling :biggrin: ) door meteen na mijn werk door te rijden naar de sportschool en lekker de loopband op te gaan. :puh: Tegen de tijd dat ik dan klaar ben, met lopen, omkleden, douchen, rondje sauna er achteraan, is de drukte thuis wel opgelost. (Overlegd natuurlijk, en partner vond dit prima; hij was toch thuis dus zou het wel in goede banen leiden. :high5: )

Dus nu heb ik nog steeds het vooruitzicht op een lange (!) werkdag, maar óók uitzicht op na afloop lekker de stress weg kunnen lopen. Fijn! :)
Mieshka schreef:
12-01-2018 09:49
Soms beleef je buiten ook een 'klein avontuur' omdat je ineens dat natuurgebied induikt en een mini-trailrun doet of je belandt eens in een sneeuwstorm. :proud:
Inderdaad.
Of in een hagelbui met bliksemschichten links en rechts, midden in een bos...oeps :)
Ok, dat was wel extreem maar ook ik probeer van elke run een klein avontuurtje te maken. Kou, wind, sneeuw, het is juist een uitdaging om toch te gaan lopen. Het oer-gevoel dat ik krijg als ik eenmaal op dreef ben, het gevoel dat ik alles aankan (op bliksem na!), daar kan geen sportschool tegenop.
Alle reacties Link kopieren
Van de week een loopclinic gehad met een bekende loopster. Het was echt super gaaf! Ik denk dat ik wel wat met haar tips kan. Het is wel zo dat ik daardoor toch weer overweeg om bij een club te gaan. Met zwemmen heb ik jaren bij een club gezeten en daardoor is mijn techniek gewoon super. Eigenlijk raar dat ik bij hardlopen maar wat doe...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het lopen bij een vereniging of club kan ik wel echt aanraden! (zei zij na haar eerste training) Je leert er een hoop van.

Vandaag heb ik mijzelf overtroffen door een rustig duurloopje te doen en 8 km te lopen. Dit had ik al eens eerder bijna gehaald in een uur, nu was ik 5 minuten sneller.
Ondanks de hagel en de harde wind was het heerlijk! Vechten tegen de elementen.

Ik realiseerde mij dat ik niet meer loop, omdat ik bezig was met afvallen. Ik loop omdat ik het zo leuk vind en mij er zo ontzettend fijn van voel!
Dit merk ik aan de rust die ik van binnen ervaar, maar bijvoorbeeld ook aan de hoeveelheid en intensiteit van mijn migraine-aanvallen. Hopelijk is dat volgende cyclus weer zo of zelfs minder. Hebben jullie dat ook?
Het gaat er niet om hoe slim je bent, maar hoe je slim bent.
Alle reacties Link kopieren
Mother2009 schreef:
09-01-2018 11:45

@Pinaco, welkom.
Heb jij de Nijmeegse vierdaagse gelopen? Lijkt mij zo gaaf om daar een keer aan mee te doen.

Zo, ik heb mij voor dit jaar ingeschreven voor 3 wedstrijden! Hebben jullie je al voor een wedstrijd ingeschreven en welke?
Ja, vorig jaar 4x40 meegelopen in Nijmegen!

Ik wil misschien meelopen met een City run (10km) & een poging wagen bij de 1/8 Triathlon in juli (zit 5km hardlopen bij).


Mieshka schreef:
12-01-2018 09:49
Soms beleef je buiten ook een 'klein avontuur' omdat je ineens dat natuurgebied induikt en een mini-trailrun doet of je belandt eens in een sneeuwstorm. :proud:
Herkenbaar! Een nieuw pad pakken, stukje afsnijden en dan ineens in the middle of nowhere...

Ik ben zaterdag voor het laatst gegaan. Na een training boksen a 45 minuten lekker de bossen in gedoken voor een rondje van 8 km. Er zit nog geen snelheid in, maar dat komt nog wel.

Ik zie trouwens veel mensen die op zoek zijn naar de juiste muziek: hebben jullie al eens een luisterboek geprobeerd? Vind ik tijdens het lopen veel prettiger.
Alle reacties Link kopieren
Lechuza bij mij is het vooral dat ik mij verschrikkelijk voel als ik door omstandigheden tijdelijk niet kan/lopen. Voor mijn omgeving ook geen goed plan.
Goed van je die acht km.

Pinaco ik ben helemaal niet zo van de stoorzenders tijdens het lopen. Zelden loop ik met muziek. Een luisterboek lijkt mij dus echt heel storend Dan sluit je je toch helemaal af van de buitenwereld als je midden in een verhaal zit. Muziek kun je dan nog ervaren als achtergrond muziek.

Vanmiddag vrij en de storm getrotseerd Interval training gedaan zoals gepland en weer ruim 20km gelopen.
@Procrastinator ik kan een vereniging zeker aanbevelen. Sinds ik verhuisd ben is dat 1 van de dingen die ik het meeste mis. Naast de trainingen biedt zo'n vereniging ook een boel gezelligheid. En als je eens een keer voor een specifieke wedstrijd wil trainen zijn er altijd wel mensen die met je mee willen trainen. Ik heb op die manier voor de marathon getraind en gek genoeg was het 1 van de leukste ervaringen in mijn leven: de marathon zelf maar vooral de trainingen in groepsverband. Ik zeg gek genoeg omdat ik helemaal geen groeps/verenigingsmens ben.. Dus dat zegt wat haha!

Hier vandaag voor het eerst weer gelopen sinds vorige week dinsdag. Tussendoor wel in de sportschool geweest en HIIT gedaan maar vandaag had ik weer eens behoefte aan een ouderwets rondje. Op Youtube staan leuke HITT workouts trouwens.

@Tyche ik vind HIIT tijdens mijn hardlooptrainingen gek genoeg niet leuk. Mij gaat het dan vooral om duur en afstand, anders heb ik het gevoel niets gedaan te hebben. Het gaat er bij mij ook niet helemaal in dat 3 keer 15 minuten in de week of hoe vaak moet je zo'n HIIT doen, gelijk staat aan uren hardlopen.

En dat je het nu even zwaar had zegt niet zoveel. Misschien had je een slechte dag, en zoniet dan heb je je oude vorm zo weer terug!
Alle reacties Link kopieren
Pinaco schreef:
17-01-2018 22:44
(...)
Ik zie trouwens veel mensen die op zoek zijn naar de juiste muziek: hebben jullie al eens een luisterboek geprobeerd? Vind ik tijdens het lopen veel prettiger.
Nee, niet geprobeerd; dat is nooit in me opgekomen.
Ik vind het fijne van muziek dat ik energie krijg van sommige nummers. (Bongo song, Pearl Jam, Muse, dat coca cola nummer 'wave the flag' ofzoiets, etc) Dat zie ik nog niet zo gebeuren met een luisterboek eigenlijk. Of het moet een HEEL spannend 'ren-voor-je-leven' verhaal zijn. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
@Ikbenik, dank je wel.
Tja dat is een gewoonte.

Ik heb nog nooit op een loopband gelopen.
Plassen tijdens het hardlopen? Nee daar heb ik geen last van ook niet als ik een HM heb gelopen.

@Suikerbroodje, dank je wel.
Dat is toch een prima tijd, snelheid is soms niet belangrijk. Die 10 km. Staat toch mooi weer op jouw teller.

@Mieshka, ik vind het niet fijn om water mee te nemen tijdens het hardlopen.
Hahaha, ik loop ook vaak langs een sportschool ik denk dat nee joh jullie moeten lekker buiten gaan hardlopen!

@Greenbean, ik ben door te gaan hardlopen wel afgevallen.
Hahaha dat is zeker lastig.. succes.

@Travelgirl, dank je. Mijn 1e lange wedstrijd in februari wil ik ook opdragen aan mijn broer.

12 km. Gaat jou zeker lukken hoor.
Honden zijn zo irritant en dan de reacties van hun baasjes, pffff.

@Danaide, welkom.
Succes met je blessure.

@Oogjes, ja fijn he om lekker 1 uur te kunnen hardlopen! Ik voel mij ook altijd zo voldaan.
10 km. Onder 1 uur knap hoor. Is mij 1 keer tijdens een wedstrijd gelukt.

@Lechuza, goed bezig!
Ja hardlopen is verslavend.
Fietsen vind ik tegenwoordig ook erg leuk.

@Gio, zo dat is een mooie tijd, gefeliciteerd.

@Dianaf, oh leuk ben nu wel benieuwd naar de naam van die bekende loopster.

@Pinaco, 4x40 km. Tjonge, wat goed zeg!
Leuke wedstrijden.
Ik ga meedoen aan de Noord AA polder loop(15 km.) CPC (21 km) en Mudmasters (12 km).
Ik loop met muziek van nederland.fm/ qmusic.

Zo, het werd gisteren afgeraden om te gaan hardlopen, vanmiddag onder werktijd gelopen. 9 km. op de teller ging lekker, douchen en nog even verder werken.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Mother2009 schreef:
19-01-2018 15:47

Hahaha, ik loop ook vaak langs een sportschool ik denk dat nee joh jullie moeten lekker buiten gaan hardlopen!
Ik loop soms voor mijn bodypumples een paar km op de loopband, maar soms zijn alle loopbanden bezet (vooral 's avonds, daarom ga ik het liefste overdag of anders zo laat mogelijk). Toen vroeg ik me ook af waarom iedereen niet gewoon lekker buiten aan het lopen was? Ik baalde dat alles bezet was maar bedacht me toen dat ik zelf ook net zo goed buiten kon gaan lopen ;) Uiteindelijk ben ik een half uurtje op zo'n stepapparaat gaan staan, maar de sportschool blijft toch een raar fenomeen eigenlijk.

Goed gelopen trouwens!
Alle reacties Link kopieren
greenbean schreef:
18-01-2018 21:03


@Tyche ik vind HIIT tijdens mijn hardlooptrainingen gek genoeg niet leuk. Mij gaat het dan vooral om duur en afstand, anders heb ik het gevoel niets gedaan te hebben. Het gaat er bij mij ook niet helemaal in dat 3 keer 15 minuten in de week of hoe vaak moet je zo'n HIIT doen, gelijk staat aan uren hardlopen.

Een HIIT hardoop training is bij mij nooit kort omdat voordat ik aan de HITT kern kan beginnen ik eerst 10min in moet lopen zoals altijd aan het begin van een training Dan nog minimaal 20 min op tempo alvorens ik mijn lijf zonder al te grote blessure risico's aan sprintsnelheden durf bloot te stellen. Dan nog de pauzes tussen de verschillende HITT sessies en dan nog na afloop een 10min uitlopen.
wat betreft verbranding kan een kortere HITT hardlooptraining zeker we gelijk staan aan een langere rustige duurloop Wat betreft training is het een niet beter dan het ander want een training staat nooit op zich maar staat of valt bij wat je ervoor en erna doet en hoe het herstel verloopt
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 20:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooie afstanden Mother2009!

Ikbenik: dat dacht ik ook altijd, dat ik energie kreeg van muziek. Maar ik kreeg vaak de verkeerde liedjes tussendoor en dat verpeste dan weer helemaal mijn flow. Onderweg een boek luisteren is veel ontspannender voor mij, zorgt ervoor dat ik niet zo aan het aftellen ben en houdt mijn aandacht erbij zodat ik geen smoesjes ga bedenken om te gaan wandelen ipv rennen. Plus je hoort de omgevingsgeluiden nog goed, waardoor het veilig blijft. Kan het je echt aanraden!
Weer een lekker stukkie gelopen: 11,5 km, 1:23:31 uur, gemiddeld tempo 7:14.

Met behulp van onze hardloopcoach wat haalbare doelen bedacht: eerst in april de kwart marathon in Rotterdam, dan ergens eind dit jaar een 15 km en ergens begin volgend jaar een halve marathon.

De wat langere afstanden ga ik dan bij wat grotere evenementen lopen zodat er wat meer relatief langzamere mensen zijn, dan is het wat leuker voor mij. Bijvoorbeeld de Dam tot Damloop, Zeven Heuvelenloop, Bruggenloop, CPC... Ik kijk wel even tegen die tijd.
Alle reacties Link kopieren
@Tyche: Nee, bij Egmond begin je op het strand. Dus kilometers 5-7 vond ik het zwaarst, daarna ook nog wat klimmetjes in de duinen en vanaf 9 km werd het makkelijker (en mooier!). Met dan op de 19 km nog een flinke klim op de Bloedweg, maar daar staat zoveel publiek dat je het duin opgeschreeuwd wordt.

@Mieshka: Mooie doelen voor 2018! Van de grotere evenementen die je noemt vind ik de Zevenheuvelenloop het leukst. Dat was mijn allereerste hardloopevenement, vond het geweldig. Leuke sfeer, mooi parcours, en net niet te druk. De dam tot damloop is ook leuk, maar wel erg druk. Voor een langzamere loper lijkt me de DtD minder leuk, omdat mensen gefrustreerd raken door de drukte en dan mensen opzij gaan duwen. Je start daar ook veel meer door elkaar heen, waardoor je vaker snelle lopers achter langzamere lopers hebt. Dan zou ik proberen in een van de laatste startvakken te starten, zodat je meer met mensen van je eigen snelheid kunt lopen (en ook mensen in kunt halen natuurlijk!).

@Procrastinator/Dymphnatan: Een hardloop/atletiekvereniging is super leuk! Ik zat eerst een tijdje bij een atletiekvereniging, maar ik kreeg blessures van het trainen op de baan en ik vond de sfeer ook iets te fanatiek. Nu loop ik bij een hardloopvereniging en vind het super. Hele leuke sfeer, iedereen is vriendelijk en het maakt niet uit of je nou langzaam of snel bent, iedere prestatie telt. Ik heb een vaste trainingsgroep, maar ik kan ook bij andere groepen aansluiten als ik een keer niet kan. Er zijn 's avonds en 's ochtends trainingen, 6 dagen per week. En er worden regelmatig gezamenlijke duurlopen georganiseerd, zelfs hardloopvakanties. Mijn techniek is zeker verbeterd sinds ik bij de vereniging loop, maar ik vind het vooral leuk dat ik zoveel hardlopers heb leren kennen en we gezamenlijk naar trainingen/wedstrijden gaan. Al vrees ik dat ik op termijn van vereniging moet wisselen want de vereniging zit nog in mijn oude woonplaats. Nu is dat nog goed te combineren met werk, maar als ik ergens anders ga werken niet meer. Gelukkig zit in mijn nieuwe woonplaats ook een leuke atletiekvereniging, ik hoop dat dat net zo goed bevalt (en voor duurlopen/hardloopweekenden kan ik altijd nog bij mijn huidige vereniging aansluiten).

Over muziek/luisterboeken: ik liep vroeger altijd met muziek, maar tegenwoordig steeds vaker zonder. Tijdens een lange duurloop luister ik weleens naar podcasts, dat vind ik heerlijk ontspannend. Dan mis ik wel vaak de helft van de podcast omdat mijn gedachten afdwalen, maar dat vind ik niet zo erg.

Ik heb woensdag 8 km gelopen maar ik merkte wel dat ik nog niet helemaal hersteld was van Egmond. M'n hartslag was echt veel te hoog voor mijn snelheid, en ik voelde m'n pezen nog een beetje. Dus ik heb m'n training van vrijdag maar overgeslagen en ga morgenochtend kijken hoe het dan gaat. Als het goed gaat wil ik een rustige duurloop van ongeveer 12km doen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven