Hardlopen #6

02-09-2017 22:29 3000 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 alweer!

Afbeelding

Hier kletsen we over hardlopen en alles wat daar mee te maken heeft.
Iedereen is welkom om mee te schrijven, of je nu net begonnen bent of al jaren loopt, of je naar een 5 km toewerkt of ultra's loopt. Vind je het leuk om je trainingen, wedstrijden en andere loopgerelateerde vragen en ervaringen te delen, dan ben je hier aan het juiste adres!

Deel 5 vind je hier

Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat.
The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.
Runinfo is precies wat de naam zegt: een informatieve website over hardlopen. Uitleg over trainingsopbouw, schoenen, voeding, blessures, hartslag, enzovoort. Handige bron voor het samenstellen van schema's.

Wil je beginnen met hardlopen, maar weet je niet hoe? Er zijn verschillende schema's en apps voor beginners. Populair is bijvoorbeeld Start to Run met Evy Gruyaert, die je in 30 lessen coacht tot aan één stuk 30 minuten lopen (ja. Echt. Dat kun je in 10 weken. Ook als je nu nog geen twee minuten volhoudt). Runkeeper en C25K ('Couch to 5 km') zijn andere handige apps.
tyche wijzigde dit bericht op 02-09-2017 22:58
0.64% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-06-2018 14:01
Altijd effectief zo'n wisselduurloopje. Ga zo nog een klein rondje doen, morgen rustdag en dan 3 dagen in de Eifel trainen. vrijdag vrij genomen. Heb er zin in.
Gisteren bericht gehad dan ik daadwerkelijk naar het WK mag over een 2 1/2 maand.

:cheer2: Gefeliciteerd!!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
baukje schreef:
20-06-2018 14:01
Gisteren bericht gehad dan ik daadwerkelijk naar het WK mag over een 2 1/2 maand.
Gefeliciteerd Baukje!
Ik wist niet dat je voor een wk aan het trainen was. Wat voor wedstrijd is het?
Alle reacties Link kopieren
Welkom hilo!

Pinaco, ik zou ook naar een ander gaan. Drie weken wachten is wel heel lang.

Gefeliciteerd baukje, wat een goed nieuws!

Ik ben verkouden maar omdat de hier al vaker genoemde nek-check gisteren positief was toch gegaan. Ging prima, 5 km in prettig tempo. Ik voelde me zelfs beter na afloop, minder snotterig, maar dat kan ook tussen mijn oren zitten. Vandaag een rustdag.
Alle reacties Link kopieren
Wauw Baukje!! Heb hier al een tijdje niet gelezen en geschreven, de laatste keer mocht je niet meer lopen en nu dit! Succes met trainen.
Ik heb vandaag vijf km gerend in 30 minuten dus erg blij. Ben nu drie keer per week vijf km aan het rennen.
Alle reacties Link kopieren
cerulli schreef:
15-06-2018 10:01
Ik lees hier nog steeds graag mee maar mijn eigen prestaties zijn het vermelden niet waard. Deze week weer begonnen na een week ziek-achtig zijn, de eerste sessie was (uiteraard) rampzalig maar inmiddels gaat het weer goed.

Het lijkt mij een gat in de markt: schoenen en kleding die zowel praktisch als mooi zijn. Functionaliteit is het belangrijkst voor mij maar het oog wil ook wat. Ik ben op zoek naar een paar nieuwe tops en dat valt niet mee als je een shirt zonder stomme opdruk of onpraktische inkepingen wil. Ik heb wel het een en ander gezien maar dat zijn allemaal zulke dure merken. Ik ren momenteel zo middelmatig dat ik het niet aan mezelf kan verantwoorden om 50 euro uit te geven aan een shirt.
Ik heb er een die wat los zit en helemaal zwart is bij Scapino gekocht van Asics.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
20-06-2018 19:23
Gefeliciteerd Baukje!
Ik wist niet dat je voor een wk aan het trainen was. Wat voor wedstrijd is het?
Het voor voor de 100km Ik had afgelopen september 10min binnen het WK limiet gelopen op die afstand. Maar daarmee was het nog niet automatisch dat ik daadwerkelijk mee mocht. Maar nu dus onlangs gehoord dat ik in het team vanuit Nederland zit.
Alle reacties Link kopieren
Jongensmama2009 schreef:
20-06-2018 21:36
Wauw Baukje!! Heb hier al een tijdje niet gelezen en geschreven, de laatste keer mocht je niet meer lopen en nu dit! Succes met trainen.
Ik heb vandaag vijf km gerend in 30 minuten dus erg blij. Ben nu drie keer per week vijf km aan het rennen.
Ja in deze ben ik eigenwijs en heb er voor gekozen om toch gewoon door te gaan met duursport en dan maar zien waar het schip strand.
Alle reacties Link kopieren
Wandelvakantie is afgeblazen, dat zie ik niet meer gebeuren. Nu dus een plan B bedenken!

Ik zag zelf eigenlijk geen probleem in de staande afspraak afwachten, maar dat is zo te lezen niet slim? Is overigens eigen beredenering, heb dit niet overlegd of op advies van therapeut ofzo.

Spannend baukje, WK. Proficiat met de selectie!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip Jongensmama2009, als ik binnenkort in Nederland ben zal ik eens kijken.

Pinaco, ik heb geen idee of het slim is of niet, maar ik zou zelf geen zin hebben om zo lang te wachten. Vervelend dat je je vakantie gaat afzeggen. Hopelijk gaat het snel beter.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
20-06-2018 22:21
Het voor voor de 100km Ik had afgelopen september 10min binnen het WK limiet gelopen op die afstand. Maar daarmee was het nog niet automatisch dat ik daadwerkelijk mee mocht. Maar nu dus onlangs gehoord dat ik in het team vanuit Nederland zit.
Wauw, zet hem op, wat een afstand! Respect
Alle reacties Link kopieren
Heb nu voor as. maandag een afspraak gemaakt bij een sportfysio. Dan gaan we het zien.
Baukje, wat gaaf een WK!

Ik ben weer helemaal hersteld en goedgekeurd door de huisarts!
Dus weer rustig begonnen met hardlopen, dat gaat gewoon goed (5km) dus heb er nu ook vertrouwen in dat ik de 10,5 gewoon ga redden bij de royalrun.


Pinaco, wat balen dat je je vakantie moest annuleren.
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje vooral meegelezen... Wat gaaf Baukje dat je voor het WK mag gaan! :thumbsup:

Afgelopen weken op vakantie geweest in warm, bergachtig gebied. De laatste maand helaas niet aan hardlopen toegekomen, maar toch maar de hardloopkleren en -schoenen meegenomen. Manlief had de fiets bij zich, want hardlopen is niet aan hem besteed. Ondanks het relaxte vakantieritme toch iedere week 3 x 5 km gerend! Heerlijk, 's morgens vroeg, voordat het te warm zou worden en dan genieten van het mooie uitzicht. Wel heel anders om in de bergen te rennen.... Vooral na de eerste keer veel spierpijn in schenen en kuiten. Wel leuk om te merken dat het iedere keer een beetje makkelijker ging! :cheer2:
Nu weer terug aan het werk en nu vooral proberen om het ritme een beetje vast te houden....
Life is a party but you must self uphanging de slingers
baukje schreef:
20-06-2018 22:21
Het voor voor de 100km Ik had afgelopen september 10min binnen het WK limiet gelopen op die afstand. Maar daarmee was het nog niet automatisch dat ik daadwerkelijk mee mocht. Maar nu dus onlangs gehoord dat ik in het team vanuit Nederland zit.
Wat een prestatie, en wat een eer om in het oranje te mogen lopen. Dat wordt een leuk doel om naar toe te trainen! Veel succes en plezier de komende weken. Train je nog steeds op je eigen schema of moet je nu in een gezamenlijke trainingsopbouw meedoen? Krijg je extra begeleiding?
Baukje, gefeliciteerd! Wat spannend en een mooi doel om naartoe te trainen!

Darkcrustal, klinkt heerlijk, hardlopen in de bergen! Goed idee om de hardloopspullen mee te nemen op vakantie :-).

Pinaco, wat naar voor je dat je geblesseerd bent en daarvoor je plannen moet bijstellen.. heb je andere manieren van fit blijven? Jammer dat je zelfs je wandelvakantie hebt moeten afblazen.

Vanochtend heb ik voor het eerst een keer 's ochtends getraind. Heerlijk gevoel, al vind ik het 's avonds ook erg fijn. 's avonds is het in het gebied waar ik woon wel echt een obstacle course met alle naaktslakken op het pad.. 😂. Ik heb drie dagen rust genomen om mijn voet te ontzien. Dat leek wel wat geholpen te hebben maar ik had wel last. Minder dan de vorige keer. Maandag naar de fysio.. kijken wat het is en wat ik er aan kan doen. Fijn weekend allemaal, het is goed loopweer!
Alle reacties Link kopieren
Noctua: ik train voor triathlons, dus ben elke week zo’n 8 uur bezig met zwemmen/fietsen/hardlopen.

Hebben jullie zo’n last van naaktslakken ja? Hier struikel je over de kikkers, ook niet lekker :-(
Hier ook naaktslakken!

Vanochtend 7 km gelopen, ging weer lekker. Het lukte mij ook om het tempo waarop ik 5 km loop, de hele 7 km vol te houden!
Ben dus heel tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Terug van 3 dagen trainen in de Eifel. Veel km's en hoogtemeters gemaakt. Schitterende routes gelopen. In drie dagen tijd meer dan 30 teken weten te verzamelen. Te enthousiast de verbruikte koolhydraten aangevuld. En nu weer terug naar het gewone dagelijkse leven dus weer aan het werk.
Ik blijf gewoon mijn eigen trainingen doen volgens schema van mijn trainer. Volgend weekend wel mijn eerste bijeenkomst. Hoop ik meer te weten te komen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is voor jullie de maximumtemperatuur om mee te doen aan een hardloopevenement? Ik wil zondag meedoen, maar het schijnt die dag 28 graden te worden hier...
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ach Pinaco, wat balen van je blessure en je vakantie! Ik denk niet dat op de afspraak wachten per se schadelijk is, maar het is meer een kwestie van weten waar je aan toe bent en een concreet herstelplan hebben waar ik zo snel mogelijk mee aan de slag zou willen.

Mother, oh dat is best een flinke groep dan. Leuk dat er zo veel mensen van je werk te porren zijn voor het hardlopen.

Baukje, gefeliciteerd met je plaatsing voor het wk! Weet je al wie je concurrenten zijn?
Ik kan me voorstellen dat je tijdens zo'n trainingsweekend een bodemloze put bent voor eten haha.

Jongensmama, lekker bezig! Ben je van plan om mee te doen aan een 5 wedstrijd, of hou je het bij lekker zelf trainen?

Sadsloth, ik heb vorig jaar een wedstrijd gelopen met ongeveer die temperatuur. In de week ervoor zat het steeds rond de 30 graden, op de dag zelf was het iets koeler. Ik had goed getraind en wilde eigenlijk voor een pr gaan, maar dat is niet gelukt. Als je al ingeschreven bent zou ik gewoon gaan maar je tijdsdoel bijstellen, en heel goed letten op signalen van oververhitting en dehydratie. Als je nog niet bent ingeschreven en je wilde gaan voor een strakke tijd, dan zou ik overslaan.

Ik loop weer drie keer per week een rondje, zit nu op 45 minuten en da ga ik voorlopig op blijven hangen denk ik.
Afgelopen weken waren stressvol en dan is lopen zo fijn maar ook zo moeilijk om mee te beginnen. Achteraf voel ik me natuurlijk altijd beter.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Sadsloth: da’s voor iedereen super persoonlijk denk ik. Tot welke temperatuur loop je fatsoenlijk?

Afspraak is achter de rug! Probleem zit ‘m in de core, daar mis ik zoveel kracht dat ik ga compenseren. Spieren in mijn billen en linkerbeen zijn overbelast. Mag wél op vakantie :biggrin: maar hardlopen ff op een laag pitje. Komende 12 weken met de fysio sporten & werken aan m’n core strength.
SadSloth schreef:
25-06-2018 14:14
Wat is voor jullie de maximumtemperatuur om mee te doen aan een hardloopevenement? Ik wil zondag meedoen, maar het schijnt die dag 28 graden te worden hier...
Geen maximum tot nu toe, vorige maand een 10K bij 29 graden gelopen. Tsja, het is wat het is. Wel aanpassing natuurlijk. Goed drinken en tempo aanpassen, niet te hard van stapel gaan, goed naar je lichaam luisteren, geen wonderen verwachten.

Let je op de juiste kleding? Pet, eventueel zweetbandje. Losse korte broek, licht shirt. Een tight short is mij al veel te warm boven de 20 graden, ik stond echt te kijken van al die tights bij 29 graden tijdens de race!

Je hebt vast de afgelopen weken gelopen met het warme weer, dus je weet als het goed is hoe je lichaam reageert op hitte en hardlopen.
Ik ben nieuw hier. Ik ben net weer begonnen met lopen. In het verleden al gelopen (tot 5 km gelukt), steeds moeten stoppen ivm blessure aan enkel en daarna aan hamstring. Nu heel rustig opbouwen maar o wat is het toch weer fijn om te lopen hier heerlijk door de bossen. Qua ademhaling gaat het heel goed, moet er erg in hebben dat ik daardoor niet te hard wil met de training. Doe ook spierversterkende oefeningen want ook mijn rug is een zwakke plek. Hoop over 3 maanden weer de 5 km te lopen!

Leuk om hier mee te lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik neem het weer zoals het komt en probeer mij er op aan te passen. Maar in nederland zijn de temperaturen natuurlijk nooit extreem. (al voelt een marathon lopen met 30 graden en 60km met 28-29 graden wel zo op dat moment).
Proberen zoveel mogelijk warme trainingen mee te pakken zodat je lichaam er mee om leert gaan. dus niet altijd bewust heel vroeg of heel laat gaan lopen als het warm is maar dus ook bewust op het warmst van de dag trainen als je weet dat het weleens heel warm kan zijn bij je geplande evenement. Ik probeer daar nu ook specifiek op te trainen.
Tyche voor het wk maak ik mij geen illusie. De vraag is niet wie mijn concurrent is, het is meer de vraag of ik wel een concurrent ben. Bij de masters zou ik met mijn tijd van vorig jaar leuk mee kunnen doen maar dat was een vlak parcours en nu is het waarschijnlijk veel warmer. Dus ik focus mij alleen maar op mijn eigen doelstelling/prestatie. Maar aanmeldingen kan nog tot juli dus namen van deelnemers zijn nog niet zichtbaar.
Alle reacties Link kopieren
SadSloth, ik heb geen maximum temperatuur. Als het zwaar is, hetzij door warmte, parcours, afstand, niet zo fit, schakel ik gewoon terug naar een lagere snelheid. Petje/zonneklep op scheelt ook een bak. Voldoende drinken en eten, maak af en toe je hoofd nat. En mocht het echt niet lukken, stukjes wandelen of desnoods stap ik uit. Dit heb ik gelukkig nog niet hoeven doen.

Wat voor afstand gaat het worden? Bij mij wil het mentaal nog wel schelen of ik maar 5 km hoef af te zien of 25 km. ;-D
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven