Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
RP, fijn dat het vandaag weer beter ging! Dit vasthouden voor de volgende keer, dan zal het vast weer goed komen.

Eigenlijk wil ik alleen deze week een interval lopen, omdat ik er dan maar 1 dag tussen heb. Aan de andere kant zou het ook beter zijn om vaker een interval te doen, maar ik ben er niet zo'n fan van.
Misschien pak ik een rondje van 8 km en deel ik die op in interval momenten. Elke kilometer dan een versnelling er in, zoiets. Denk ik. Misschien.
Alle reacties Link kopieren
@tessa;

2 voorbeelden wat je zou kunnen doen;

2 km inlopen
1 minuut zo hard mogelijk
1 minuut gewoon lopen Of dribbelen en zo door gaan tot je 4 km heb daarna nog 2 km uitlopen

Of een andere
2 km inlopen
1,5 hardlopen
2 minuten wandelen
Deze 2 3 x herhalen
2 km uitlopen
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo gelukkig ben je inmiddels weer opgeknapt maar voor je dan echt weer de oude bent ben je vaak al weer een paar weken verder. Niet te streng zijn voor jezelf dus.

Tesse er zijn oneindig veel variaties op interval training en net als je duur op moet bouwen moet je interval trainingen ook opbouwen. Ik doe vaak lange intervallen maar ik ben dan ook hoofdzakelijk bezig met ultralopen. Ander is het vaak efficienter om kortere intervallen (200-400-600m tot maximaal 1000m) te doen en dan op een hoger tempo zodat je echt je snelheid ontwikkeld. Ik doe het altijd op afstand maar feitelijk kun je het ook vertalen naar duur. Maar ik vind het op afstand gemakkelijker doseren omdat ik dan iedere 200m precies zie hoeveel sec ik te snel of te langzaam heb gelopen en aan de hand daarvan kan ik dan mijn tempo iets bijstellen. Bij een HIT training doe ik dan wel weer minuten maar dan moet ik toch steeds vol gas. Dus is het geen kwestie van doseren maar gaan.
Maar veel belangrijker dan hoe lang of ver de intervallen zijn is niet eens zo belangrijk, belangrijker is op welke tempo je ze loopt. En dan is heel persoonlijk en afhankelijk van je omslagpunt. Weet je die niet dan moet je naar je wedstrijdtijden of je tijden op de 5 en 10km voluit gelopen kijken.

Behalve duurlopen en interval trainingen zijn er natuurlijk nog veel meer soorten trainingen. zoals hierboven al genoemd vaartspel (kan in je eentje ook prima en dan moet je gebruik maken van de omgeving bv bij iedere paal een tandje harder of bij iedere bocht van tempo wisselen. etc), maar ook wisselduurlopen, tempo lopen , duurloop met tempoblokken , HITT trainingen, climaxlopen, piramidelopen, km blokken etc etc. Interval training is maar een van de vele vormen van snelheidstraining.
En een training staat ook nooit op zich. Je kunt nooit spreken van een goede training want of de training goed is wordt bepaald door de trainingen die je ervoor hebt gedaan en wat je daarna gaat doen. Daarom is een goed (persoonlijk ) schema zo belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Nou, die interval is er niet van gekomen. Na mijn vorige post op dinsdag heb ik op vrijdag weer een lekker rondje gelopen. Toen dus op zondag en maar 1 rustdag gehad. En het was warmer dan gedacht. En ik had pap in de benen. En mentaal werd het een ding. En.. Goed, conclusie voor mezelf was dat 1 dag er tussen nu even niet werkte en dat ik maar tevreden moest zijn met een 10 km in een rustiger tempo.

Vandaar dat ik gisteren het niet weer heb geprobeerd, maar vanmorgen met een heerlijke temperatuur het bos in ben gegaan en heerlijk heb gelopen.

Enige tegenvaller vandaag: m'n Garmin Forerunner is er totaal mee opgehouden! Hij wil niet meer opladen en wil ook niet meer aan. Knap balen, want ik vond het een fijn hardloophorloge.

Dus wie heeft een goede tip voor een volgend hardloophorloge? Het hoeft geen bijzondere functies te hebben. Als ik maar kan aflezen wat m'n tempo, de afstand en de tijd is, dan ben ik al tevreden. Garmin beviel goed, dus als iemand daar een ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag.
Alle reacties Link kopieren
@tessa ik heb een forerunner 45. Ben hier erg tevreden mee en kan je deze dan ook echt aanraden!!
Alle reacties Link kopieren
Zonde tessa! Maar dan beter dan overbelasten.

Ik ben nog op zoek naar een fijn hardloophorloge. Ik wil zelf eigenlijk wel muziek en een cadans meter. Ik denk zelf aan de garmin forerunner 245. Maar voor nu geen tips. Ik denk dat je wel in die lijn moet blijven qua hardloophorloges.
Alle reacties Link kopieren
tessa0407 schreef:
22-07-2020 20:11
.

Enige tegenvaller vandaag: m'n Garmin Forerunner is er totaal mee opgehouden! Hij wil niet meer opladen en wil ook niet meer aan. Knap balen, want ik vond het een fijn hardloophorloge.

Heb je hem wel geprobeerd te resetten? Dat wil nog wel eens helpen.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, bedankt voor de tip! Hoe, geen idee, maar hij doet het weer. Ik ga ondertussen wel rondkijken voor een andere. Voor nu denk ik aan de Forerunner 30 of 35. Ik hoef geen duur gadget horloge maar wil een praktische waarop ik tijdens het lopen afstand, snelheid en tijd kan zien.

Vanmiddag weer een rondje geweest en eindelijk in km iets verder gekomen. Rondje 12 km met een gemiddelde van 10,5 km/u (5:46 min/km), dus heel tevreden. Hopelijk kan ik na de zomer de 15 km weer een keer aantikken.
Alle reacties Link kopieren
Tessa: netjes hoor! Die 15 na de zomer moet wel lukken zo toch? Garmin had trouwens ook een storing wereldwijd, kan het dat niet geweest zijn?

Ik had me voor deze week voorgenomen een keer extra te lopen. Het is gelukt, maar je moet niet vragen hoe. Ik had het 2x mentaal heel zwaar, wat eigenlijk niets met het lopen zelf te maken had. De 3e heb ik een iets rustigere gepakt, even geen opbouw en mezelf er bij neer gelegd dat ik de echte winst volgende week zou halen als ik wel weer een extra rust dag heb. Maar ook die ging moeizaam, alleen maar harken en mentaal ook weer niet lekker. Gevolg was dat ik vandaag weinig zin had.

Toch gegaan en uiteindelijk intervallen 12-5-5-5 min gedaan. (Slaat misschien voor anderen nergens op maar ik start altijd veel te hard, dus de eerste interval hou ik prima vol maar als ik dan eenmaal gewandeld heb kom ik niet meer in het ritme). Loop ik die eerste 12 min dus echt met gemak in 5:07 min/km, daarna 5:32 min/km en 5:39 min/km en de laatste alleen uitgelopen tot 5 km met totale tijd 30:04. Zeker gezien hoe het afgelopen week ging (en pas 6 weken weer bezig), lekker ongepast tevreden mee.
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo'n hardlooptopic.
Ik zal hier af en toe ook wat posten.

Ik ben weer aan het opbouwen. De laatste jaren gaat het hardlopen niet vanzelf. Ik ben ook kilo's aangekomen en daarbij ben ik onregelmatiger gaan lopen. Niet fijn dus.

Dus nu maar weer proberen door middel van een opbouw/beginnersschema weer wat in vorm te komen.

Vandaag heb ik weer gelopen: 1-2-2-3-3 minuten, daar tussendoor een wandelpauze. Pff was nog best warm. Vrijdag had ik lekker in de regen gelopen.
Jullie zijn lekker aan het lopen!
Ik heb de afgelopen 2 weken niet zo veel kilometers gelopen, maar wel veel wezen wielrennen en mountainbiken.
Vandaag weer een rondje hardlopen gedaan, heb 6 km gelopen in 34 min. (Gem 5.43 min/ km, wat mooi tempo is voor mijn doen)
Alle reacties Link kopieren
RP, jij hebt ook behoorlijke snelheid zeg! En idd, ik weet ook niet wat het is, dat extra lopen. In vakanties heb ik geregeld om de dag gelopen en hoewel het zwaar was, ging het wel. Ik liep dan wel altijd met een groepje.

Edjeraketje, welkom! Zo beginnen de meesten, dus hopelijk geeft het jou wat je nodig hebt. Ik heb gemerkt dat op het moment dat ik een half uur achter elkaar kon lopen, het vanaf toen beter ging.

Eviva, met al dat fietsen houd je je conditie wel mooi op peil!

Gisteravond heb ik uiteindelijk een nieuw hardloop horloge besteld. Het is de Garmin Forerunner 35 geworden. Niet te veel poespas, maar deze zijn ook intervaltrainingen kunnen weergeven en de 30 kon dat niet. Een stok achter de deur om eens te proberen :-)
Alle reacties Link kopieren
Zo, daar ben ik weer!

@Edjeraketje, welkom.
Hardlopen in de regen is fijn he?

@Tessa, wat is de reden dat het de Garmin Forerunner 35 is geworden? Toevallig ben ik al geruime tijd op zoek naar een hardloophorloge. Ik kan geen keuze maken, wie heeft de gouden tip?

@Eviva, goed bezig.

Na 8 juli heb ik nog 3x gelopen:

19 juli: 10 km.
21 juli: 6.5 km.
25 juli: 10 km.

Fietsen vind ik ook erg fijn, in de maand juli stond er 43 km. op de teller.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Garmin heeft tot dusver wel een "probleempje" de afgelopen dagen Tessa, wat je misschien wel gemerkt hebt.

https://www.nu.nl/tech/6066652/hackers- ... eling.html
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 27-07-2020 19:05
33.12% gewijzigd
Ik heb een Garmin forerunner 30 maar die heb ik sinds een week sowieso ff aan de kant gegooid.. dat blauwe kleurtje van het bandje ging me tegenstaan (droeg m eerst dag en nacht maar was m even beu nu).
Ik hou nu mijn loopjes rechtstreeks op Strava bij via mijn telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Mother2009, ik heb de 30 en 35 vergeleken met elkaar. De 35 kwam er dan iets beter uit. En bij de 35 kan je schijnbaar iets instellen dat je interval training kan lopen (ik denk dat er dan steeds piepjes komen ofzo?), dus dat gaf de doorslag.

Eviva, ik heb nu een heel oude Forerunner, maar deze ging gewoon niet meer aan als ik het knopje indrukte. Dat zou daar toch bijna niet mee te maken kunnen hebben? Ook als ik 'm aan de oplader legde, ging hij niet opladen. Uiteindelijk is het na een reset wel weer aangegaan en heb ik er ook weer een ronde meegelopen, maar ja, misschien is ie wel gewoon aan het opraken?
Ik loop altijd op m'n horloge, dus wil geen risico lopen dat ie het niet meer doet als ik bv op vakantie ben.

Vanavond heb ik 'm uitgeprobeerd en ik moet zeggen: eenmaal alles ingesteld is het gebruiksvriendelijk horloge. Nu alleen even een basisrondje gedaan, dus verder niets bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het welkom heten hier!


@tessa0407 Ik loop al langer hard hoor, maar ben maar weer met een beginnersschema bezig. Ik loop af en toe met mijn vereniging mee, maar merk dat ik niet vooruit kom. Zo'n training is vaak een km of 6, maar het is echt harken. Veel wandelen tussendoor dus. En dat voelt niet fijn.
Maar dank voor je opbeurende berichtje. Daar moet ik ook naartoe werken, dat ik weer een half uur achter elkaar kan lopen. Denken aan het doel, waar ik naartoe wil. Stiekem wil ik de 10,5 km gaan lopen in Egmond...

Ik heb nu een dikke knie. Lijkt vocht in te zitten, misschien toch weer teveel gedaan de laatste weken. Een afspraak bij de fysio is gepland. Misschien moet ik ook weer even naar de huisarts. Het zal ook met mijn (kleine) overgewicht te maken hebben en misschien met de stand van mijn voeten...
Ik kan nu niet goed hurken en bukken, en hardlopen lijkt me nu niet zo handig. ~snik~

@Mother2009 Ja hardlopen in de regen is heerlijk. Ik vind het met de warmte nooit zo fijn, ik heb het gauw warm...

Wat goed dat sommigen van jullie ook fietsen en wielrennen. Ik heb hier een mountainbike staan, maar toch komt het er nooit van om hier ook mee te gaan fietsen. Ik heb dat wel gedaan toen ik een aantal jaar geleden helemaal niet hardliep in verband met een blessure.

Ik heb zelf een Forerunner 235, hier kun je mooi je eigen trainingen inzetten. Ook intervallen wat heel handig is natuurlijk. Je hoort dan idd met piepjes wat je moet gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Zo ik kom ook eens even uit het stof.....

Fijn om al jullie berichten te lezen!!

Na mijn voedselvergiftiging enorm moe geweest en het lopen als zeer zwaar en vermoeiend ervaren.

Denk dat het ook een combi is dat ik nu geen doel meer heb. Was natuurlijk aan het trainen voor de marathon. Ook al wist ik diep van binnen dat de kans heel groot was dat deze niet door zou gaan toch flink aan het trainen gegaan.
En nu.... dus geen doel meer. Dit in combi met ziek geweest te zijn maakt dat het ik het nu moeilijk motiverend vind om het weer op te gaan pakken.

Heb ondertussen wel wat 10- 15 km rondjes gelopen.

Tijdens laatste rondje besloten om me op deze afstanden even voorlopig te gaan richten ( mede Ivm werkdruk) en op snelheid. Hopelijk gaat dit weer een doel voor me worden!!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ondanks dat alle wedstrijd doelen een voor een wegvielen juist meer gaan lopen in de corona tijd. Ik was misschien wel even de motivatie om te trainen kwijt maar de motivatie om te lopen is er altijd. En de afgelopen maanden was het op sociaal gebied een stuk rustiger waardoor er meer tijd en ruimte ontstond voor het hardlopen. Ben ook veel in andere gebieden gaan lopen.
Volgende week ga ik in de Eifel lopen. Heb al zoveel voorpret bij het uitstippelen van routes.
overigens is er ineens wel een wedstrijd doel op mijn pad gekomen waardoor het trainingsomvang ineens nog verder omhoog moest de afgelopen maand. Heb in september een 24 uurs loop. Het blijft natuurlijk afwachten of het door kan gaan. Maar met maar een 40 tal deelnemers valt het niet onder een groot evenement.
voor nu in ieder geval voldoende motivatie om er flink aan te trekken.
Eind augustus heb ik nog een trail van 43km. Die gaat bijna zeker ook wel door omdat een ieder op zijn eigen tijdstip start en je maar 10 min vooraf op de startlocatie aanwezig mag zijn. Niet het 'wedstrijd' gevoel wat je eigenlijk wil hebben maar voor nu een mooie mogelijkheid een stuk voor mij onbekend natuurgebied te verkennen.
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen was ik al om 6.00 klaar wakker. Heb mijn schoenen aangedaan en ben gaan rennen, heerlijk door het bos en langs het meer. Rondje van 10 km.

Morgen wil ik eindelijk een duurloop doen, denk maar weer zo vroeg op staan beviel me prima!
Alle reacties Link kopieren
@friet wat snel weer op niveau! Goed bezig! Wedstrijden zijn hier in de regio ook niet echt meer. Alleen nog 1 waarbij je minimaal 7km moet en die vrij zwaar is. Het lijkt me enerzijds leuk maar ik ben bang dat voor de eerste keer dat te heftig is. Ik wil liever een keer een 5 lopen voor ik daar aan begin. Er is altijd een leuke in maart, dus richt me denk ik op 2021. Zit er ook geen druk op. Er zijn trouwens nu w veel virtual runs die je kan doen, misschien leuk voor de motivatie?

Ik heb vorige week een zeer matige week gehad qua lopen. Maar wel 3x geweest ondanks niet in mijn ritme komen. Zaterdag stevig tempo gaan fietsen omdat het ook al warm was, zondag wel gaan lopen. Omdat ik veel te hard gestart was van de nood en deugd gemaakt en er een tempoloop van gemaakt.

Deze week dan ook even niet teveel vooruitgang, na de slechte vorige week. Dinsdag heb ik laat 3x 10 min gelopen en gisteren ook laat 2x 15 min (was nog bijna 30 graden). Wel op traag tempo voor mij, echt zeker een halve minuut per km langzamer dan mijn natuurlijke snelheid. Vroeg lukt mij normaal al niet maar nu zeker niet omdat ik ook gewoon elke dag om 7u van huis moet.

Ik denk er aan om morgenavond nog even laat te gaan. Ik merk wel zeker vooruitgang nog steeds ondanks dat ik de laatste week betere en slechtere weken/dagen afwissel. En ik begin het ook echt weer leuk te vinden, gisteren ook echt tijdens het lopen genoten. :-]
Alle reacties Link kopieren
@rp7... zit nog verre van op niveau hoor.
Km lopen lukt Ansich wel weer naar de snelheid is er helemaal uit.

Maar goed, dat komt ook wel weer!

Leuk om alvast voor een doel in 2021 te gaan trainen! Dan heb je idd nu nog geen druk maar wel al een mooi doel
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
07-08-2020 20:20
@rp7... zit nog verre van op niveau hoor.
Km lopen lukt Ansich wel weer naar de snelheid is er helemaal uit.

Maar goed, dat komt ook wel weer!

Leuk om alvast voor een doel in 2021 te gaan trainen! Dan heb je idd nu nog geen druk maar wel al een mooi doel
Gezien wat je allemaal gehad hebt is het en dat je er toch best wel even uit gelegen hebt is die kilometers maken al een prestatie he. Snelheid komt later inderdaad wel.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weken heerlijke hardlooproutes door de eifel gelopen. Best trots op mezelf dat ik daar dan in mijn eentje erop uit durf te trekken. Maar de meeste routes waren gelukkig ook wel goed aangegeven.
Vanochtend thuis een interval training gedaan. Nog voor het werk om de warmte voor te zijn. En weer eens een interval training want aan de snelheid moet ook gewerkt worden. Hoewel dat nu de komende dagen met die voorspelde hitte niet aan de orde is. Hoop morgenochtend nog een lange duurloop te kunnen doen voordat het echt warm wordt.
Had voor volgende week een kort tripje in de planning om op de sallandse heuvelrug mijn km's te kunnen maken maar ik heb het ivm de hitte maar geannuleerd. Loop ik maar vanuit huis in de vroege ochtend. En zal waarschijnlijk de duur wel aan moeten passen. Maar goed je moet toch inspelen op de omstandigheden.
Lekker bezig Baukje.
Mijn man heeft weer een eerst georganiseerd klein evenement meegedaan over (naakt :) ) strand liep het parcours.
Loeizwaar vandaag met die hitte en alles onverhard/ mul zand.
Maar toch nog 10 km in 42 min gelopen.
Trots op hem!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven