Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@tessa ik zou voor 12,5 gaan. Trailen is andere koek en dat verschil naar 20 is te groot.

Ik wil trouwens niet te hard juichen maar ik heb net nog 1,5 uur gesport en ik heb 0,0 last nu terwijl ik de kuiten flink belast heb. :cheer2: Heb ik het misschien toch een keer goed ingedeeld qua arbeid/rust.
Alle reacties Link kopieren
tessa0407 schreef:
10-09-2020 21:43
Zeefietser, jij loopt dus op een bijzondere plek, een groot schip neem ik aan? Hoe doe je dat praktisch? Gewoon rondjes aan boord lopen? Ik heb absoluut geen zeebenen, dus echt respect!

RP, wat balen dat je kuit weer opspeelt. Ik neem sinds ik meer ben gaan hardlopen dagelijks magnesium. Een collega gaf die tip. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik niet weet of ik verschil merk, aangezien ik geen echte klachten had.
Ach grote boot niet echt. Maar idd gewoon rondjes aan dek. Kan trouwens niet op alle boten waar ik op vaar maar die waar de laatste 5 jaar op zit, mooie schone dekken zonder stalen obstakels waar je overheen moet.

Nu in de zuid chinese zee en deze middag tikten we zelfs nog even de 40 graden aan in de zon.

Magnesium gebruik ik ook, scheelt heel erg in de krampen in mijn benen en en voeten
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
De stap van 12,5 naar 20km vind ik erg groot.(sowieso te groot) Weet niet wanneer de trail op de planning staat en of je nog een aantal maanden de tijd hebt om te trainen? En is het hier in nederland of ga je echt naar de Eifel of de Ardennen (of elders met wezenlijk hoogtemeters). Veel trail terrein in nederland is natuurlijk niet veel anders dan je trainingsrondjes in het bos. ik neem tenminste aan dat de meeste mensen ook onverhard trainen. Hoewel ik in nederland ook wel pittige trails heb gelopen hoor. Maar het is nooit 20km aaneengesloten je lichaam over zwaar terrein heen slepen.
Afgelopen week toch nog behoorlijk wat km's gemaakt. Zaterdag nog een langere duurloop (plm 30km) en dan is het echt enkel nog maar vormbehoud tot aan de wedstrijd. Begin er nu wel schrik voor te krijgen. Waarom heb ik mij eigenlijk ingeschreven, waarom ga ik wederom het gevecht met mezelf aan. En dan 24 uur lang.
Je gaat de 24 uur van Deventer doen Baukje? Heel veel succes.
Gisteren had ik per ongeluk 2x gelopen (per ongeluk omdat het niet het plan was), in de ochtend had ik yoga maar die had ik afgemeld omdat ik me niet helemaal lekker voelde (dan is dat het advies gezien corona) maar dat trok snel weg en toen ben ik maar rondje gaan hardlopen (10km).

Daarna kwam het bericht binnen dat groep (van atletiekvereniging) heuveltraining zou gaan doen bij het enige gebied hier wat op een heuvel lijkt :P en ook nog onverhard, en eigenlijk vond ik dat te leuk om te laten schieten.

Dus hup daarheen fietsen (12km heen en terug) en meedoen, met alle extra sprints de heuvel op en de trappen met de uitkijkpost was het wel een goede training voor de trails die komen (volgende week heb ik 27,5km bij de Smokkelaarstrail, weer eens iets wat doorgaat!! :-D ) we kwamen uit op een bijna 9km.

Samen met wandelen hond en mijn eigen rondje (kom ik totaal uit op 32km aan wandel/hardloopkilometers) en het fietsen heb ik gister goed mijn best gedaan :)
maar nu ook geen spierpijn en fris en fruitig wakker geworden, en ga zo een herstelronde doen op lage hartslag en weer aan de wandel met hond ;)

Blij mee dat ik/dit lichaam dit gewoon kan. :) :)
Alle reacties Link kopieren
Zo Thuis, jij barst ook van de energie! Dat krijg ik hier ook wel eens te horen, maar ik ben ook gewoon graag in beweging.

Baukje, bedankt voor je advies. Ik neig nu idd toch naar de 12,5 km. Het gaat om de Alphense Bergen trail. Wat ik zo lees is het een pittige trail met klimmetjes. Dan is 12,5 km waarschijnlijk al voldoende uitdaging.
Maarre, ga jij serieus 24 uur achter elkaar hardlopen?

Ik ga vanmiddag nog even een ronde hardlopen. Eens kijken hoe het vandaag gaat. Ik zat er over te denken om even wat dagen rust te nemen, maar aan gezien de komende dagen warmer worden en het vandaag lekker weer is, wil ik het toch nog even proberen. Heb een 15 km over de hei in gedachten, hopelijk voelt het beter dan de afgelopen 2 keer.
Alle reacties Link kopieren
Zondag uiteindelijk een 16 km gelopen over de hei, erg mooi! En het lopen ging ook goed, dat was erg fijn. Wel merk ik dat ik weer iets verder ben gelopen en hoogteverschil heb gehad. Morgen waarschijnlijk een rustig, kort loopje.

Maar... het heeft mij wel over de streep gehaald om mij in te schrijven voor m'n allereerste trailrun :-) Bedankt voor jullie adviezen, want ik heb uiteindelijk voor de 12,5 km ingeschreven. Eerst maar eens ervaren wat dit is en gewoon genieten daarvan!
Klinkt goed Tessa!

Ik heb zondag een rustige 6 km gelopen op tempo 6.35 min per km.
Was heerlijk.
Vandaag 4 km wandelen en hardlopen afgewisseld maar nu is voet weer beetje pijnlijk.
Andere voet begon ook al en heb ook last van polsen en tinteling vingers dus ga bijna denken dat het iets reumatisch achtig is ofzo.
Maar ff naar huisarts als het zo blijft.
Klinkt goed Tessa, ik ben ook bij die trail (maar doe de langste afstand) vond die vorig jaar ook erg leuk!

Gisteren herstelloop (12km) gedaan, maar het was toen al warm maar was wel leuk loopje en ook nog kracht/core training gedaan in de avond.

Vanavond hadden we baantraining (uiteindelijk 10km gelopen) en het was nog warmer, mag mocht pret niet drukken. Het ging fijn en heb genoten. Ik vind op baan lopen net zo leuk tegenwoordig als weg of onverhard. Je kan zo fijn je tempo in de gaten houden, ik merk dat ik weer ga groeien (sneller word) sinds na hersenschudding, dus mij betreft ben ik weer helemaal terug nu en begin bijna het in de cijfers terug te zien (significante verschillen bedoel ik dan). Dus weer lekker gelopen!

Verstandig om naar huisarts te gaan inderdaad Eviva als het zo blijft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit inmiddels in mijn rustweek. Van het weekend nog een 30 en een 18km gedaan. Maandag extra rustdag. Gisteren een klein rondje van 15km. vandaag weer een extra rustdag en dan donderdag nog een piepklein intervalletje. Wel raar hoor om dan ineens zo weinig te lopen. Heb steeds het gevoel iets vergeten te zijn/te spijbelen of zo. Maar goed komend weekend kan ik mijn hart weer ophalen aan het lopen. Ik denk dat het voor mijn gevoel het langste weekend ooit gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Eviva, dat klinkt niet fijn. Ben je bekend met reumatische klachten?

Thuis, heb je die trail al eens eerder gelopen? Nog tips?
Fijn dat het weer zo goed gaat!

Baukje, voor de eerste kilometers/uren heel veel plezier gewenst, daarna veel sterkte en doorzettingsvermogen:-)
Heb je zoiets al eens eerder gedaan? 24 uur hardlopen.... Respect!

Zelf vandaag 12 km gelopen. Ik wilde gisteren, maar heb mn benen een extra dagje rust gegeven. Vandaag ging eigenlijk prima, dus zondag mss weer iets langer.

Ik zag dat de 7 Heuvelen ook geopend is. Daar wil ik me ook graag voor inschrijven. Al zullen de omstandigheden dit jaar heel anders zijn, het blijft een mooie loop!
Succes Baukje!

Ja Tessa, die trail heb ik al eens eerder gelopen; het is een mooie trail (vind ik) dus mijn tip is: geniet! Ik weet niet of je vaker trails loopt maar als je het niet vaak doet; snelheid is minder belangrijk dan voeten goed plaatsen, het kan natuurlijk opeens ongelijk of glad zijn (door regen etc).
Alle reacties Link kopieren
Baukje, heel veel succes.

Wat lopen jullie lekker, thuis, tessa, en RP7. Krijg er zin van om weer wat langer te gaan lopen (blijf nu hangen bij zo'n 10 km, wat ook lekker is).

Eviva, hoe gaat 'ie?
What a nuanced anxiety
Lief dat je het vraagt Tyche.
Nog steeds wat vage klachten dus ben voor de zekerheid vrijdag bloed gaan prikken op advies van huisarts. Alle vitamines worden gecheckt, schildklier en geloof ook evt. reuma.
Ik ben sinds 2 maanden vegetariër dus sowieso kan ik wel een tekort op hebben gelopen op bijv b12, maandag uitslag

Hardlopen Doe ik nog wel maar op een laag pitje momenteel. (2x per week paar kilometer).
En meestal nog paar keer wielrennen erbij.

Fijn dat je zo lekker aan het lopen bent ook! :)
Alle reacties Link kopieren
Baukje, hoe is afgelopen weekend gegaan? Is het wat betreft temperatuur nog meegevallen, ondanks de zon?

Eviva, vervelend dat je nog zo'n last van klachten hebt. Is er meer duidelijkheid uit het bloedonderzoek gekomen?

Tyche, 10 km vind ik zelf ook een fijne afstand. Gewoon even lekker een uurtje onderweg, goed te overzien.

Thuis, bedankt voor de tip! Ik laat tijd los en ga het eerst maar eens ervaren.

Sinds donderdag niet meer gelopen, even een paar extra dagen rust gepakt. M'n heup was af en toe gevoelig en ik merkte dat er een "moeten" in mijn hoofd ontstond. En dat wil ik niet, dus even pas op de plaats. Vanmiddag wil ik weer een rondje gaan lopen en het plan is een rustige 10 km door het bos.
En daarna eens af en toe oefenen voor die trail!
Alle reacties Link kopieren
tessa0407 schreef:
23-09-2020 14:05
Baukje, hoe is afgelopen weekend gegaan? Is het wat betreft temperatuur nog meegevallen, ondanks de zon?
Het was toch nog aardig warm hoor maar echt last heb ik er niet van ondervonden. Het is na alle tevredenheid verlopen. Heb ruim 174 km gelopen. Vooraf had ik van die afstand niet durven dromen. En met de ervaring van nu denk ik dat ik er nog wel meer uit moet kunnen halen dus zeker ook voor herhaling vatbaar. Was zondagavond wel helemaal total los. Ben maandag ook niet kunnen gaan werken. Maar inmiddels gaat het op een losse teennagel na weer oke.
Tessa slim dat je even rust neemt. Luister naar je lichaam!

Baukje wow wat bovennatuurlijk goed! Echt respect. Mooie overwinning !

Ik heb bloed laten prikken en er kwam wel wat bij. Ik dacht zelf aan reumatische klachten maar ik blijk een heel laag ijzer en ferritine te hebben (ferritine van 9 , ideaal is 120 )
Dat verklaard de algehele malaise en de vermoeidheid en pijn in benen en voeten etc. .
Nu aan de ijzerpillen en niet te zwaar bewegen .
Doe nu hooguit 2x in de week een 5 km als overhoud op een heel rustig tempo en wat fietsen.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, een diepe buiging! Wat ontzettend knap om zo'n afstand te lopen! Heb je nu dan 24 uur achter elkaar gelopen? En je zou het dus nog wel weer een keer willen doen?

Eviva, dat is inderdaad een heel laag ferritine gehalte. Gaan ze nog bekijken waar dat vandaan komt? Wat ik begreep is dat je dan wel je ijzer kan opkrikken, maar als je lichaam het niet goed opnemen (waardoor je ferritine, de opslag, dus laag blijft), het uiteindelijk niet zo veel nut heeft steeds zoveel ijzer te nemen.
Wat zal jij je vermoeid voelen zeg, beterschap!

Zelf heb ik gisteren 12 km gelopen, maar dit keer grotendeels echt kleine bospaadjes. Ik wilde eens ervaren hoe dat trail lopen nu is, nou, ik vond het erg leuk! Echt geprobeerd om de focus van op snelheid lopen los te laten en gewoon te lopen en te genieten. Dit smaakt naar meer :-)
tessa0407 schreef:
24-09-2020 12:53
Baukje, een diepe buiging! Wat ontzettend knap om zo'n afstand te lopen! Heb je nu dan 24 uur achter elkaar gelopen? En je zou het dus nog wel weer een keer willen doen?

Eviva, dat is inderdaad een heel laag ferritine gehalte. Gaan ze nog bekijken waar dat vandaan komt? Wat ik begreep is dat je dan wel je ijzer kan opkrikken, maar als je lichaam het niet goed opnemen (waardoor je ferritine, de opslag, dus laag blijft), het uiteindelijk niet zo veel nut heeft steeds zoveel ijzer te nemen.
Wat zal jij je vermoeid voelen zeg, beterschap!

Zelf heb ik gisteren 12 km gelopen, maar dit keer grotendeels echt kleine bospaadjes. Ik wilde eens ervaren hoe dat trail lopen nu is, nou, ik vond het erg leuk! Echt geprobeerd om de focus van op snelheid lopen los te laten en gewoon te lopen en te genieten. Dit smaakt naar meer :-)
Ik ben sinds 3 maanden vegetariër geworden. Maar ik eet verder hartstikke gezond en ook veel ijzerrijke producten zoals veel groene groente en iedere dag een handje noten.
Tijdens mijn zwangerschap was mijn ferritine ook erg laag, 4 jaar geleden,toen at ik ook gezond en zelfs nog vlees dagelijks.
Verder leef ik heel gezond; ik rook en drink niet.
Ik heb soms ook het idee dat er iets is met het opnemen, heb dit wel aangekaart bij mijn huisarts maar ze zei dat ik op meerdere zaken ben gecontroleerd in het bloed en dat als er echt een enge ziekte aan ten grondslag ligt, je vaak ook tekorten ziet in de bloeduitslag op andere gebieden.
Verder was alles goed.
Wel denk ik dat ze ook niet te snel wil oordelen over een opname probleem Voordat er uit de volgende bloedtest (over 4 weken ) komt of ik de ijzertabletten wel of niet goed heb opgenomen en of mijn ferritine dus wel of niet goed is gestegen.

Super leuk dat je trail paadjes hebt gelopen.
Ik heb ook eens een trail gelopen en hoewel de eindtijd (niet representatief) me erg tegenviel, heb ik wel heel erg genoten
Zoveelste poging om het hardlopen op te pakken en hier mee te schrijven, maar toch probeer ik het weer.

Na jaren blessure leed en weer opnieuw beginnen met hardlopen, weer geblesseerd zijn, weer gaan hardlopen, te snel starten, te weinig lopen ivm werk of prive, weer opnieuw starten en zo voorts ben ik nu met een beginners hardloopcursus begonnen.

10 weken techniek les, huiswerk en rustig opbouwen onder begeleiding van een trainer! Tot nu toe heb ik er echt lol in en gaat het goed! Hopen dat dit de start is dioe ik nodig heb om (weer) te blijven lopen!
Alle reacties Link kopieren
Iemand hier bekend met een zere bil spier?
Heb sinds een tijd last van een diepe spier in mijn bil. Vooral bij lang zitten krijg ik er last van, weet dan niet meer hoe te moeten zitten.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
01-10-2020 20:46
Iemand hier bekend met een zere bil spier?
Heb sinds een tijd last van een diepe spier in mijn bil. Vooral bij lang zitten krijg ik er last van, weet dan niet meer hoe te moeten zitten.
Jaren terug last gehad van de m. piriformis. Ben toen best wel een tijdje uit de running geweest. Door de fysio laten behandelen icm vele oefeningen en daarna heel langzaam weer opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Kraaijenpootje, welkom! Hopelijk helpt de regelmatigheid van een loopgroep om de basis te krijgen en daarna het ook zelf verder op te kunnen pakken.

Het is hier momenteel erg rustig... Zelf heb ik vorige week woensdag gelopen en zou toen zaterdag weer gaan. Dit lukte door verschillende omstandigheden, net zo min als zondag. Op maandag en dinsdag was werk de spelbreker. Ik hoop toch echt vandaag te kunnen gaan lopen, want er zit nu al een week tussen. Op zich niet erg, maar ik wil zo veel mogelijk ritme houden, zeker nu die trail over een goeie 3 weken is.
M'n heup/dij blijft wat gevoelig, maar tijdens het lopen heb ik er geen last van. Thuiswerken is niet direct bevorderlijk merk ik, want ik heb hier thuis niet een afgestelde bureaustoel en afgesteld bureau.

Hoe gaat het bij de anderen met lopen? Lukt het zo tussen de buien door? Echt, als het al hoost, dan heb ik niet echt de drang om nog te gaan lopen. Droog van start en tijdens het lopen een bui, dat vind ik een stuk minder erg.
Kraaienpootje leuk dat je het weer oppakt!! Hopelijk blijf je blessurevrij nu.
Balen hè dat je dan weer helemaal opnieuw moet opbouwen.

Hey Tessa jammer dat je vanwege omstandigheden niet heb kunnen lopen. Gaat het vandaag lukken/ is het gelukt?

Ik heb zondag 4 km gelopen en gisteren 3 km.. vandaag hoop ik nog paar km te gaan.. moet echt weer helemaal opbouwen (ivm zere voet en ijzergebrek echt minimaal gelopen afgelopen 2 maanden).
Mijn conditie is nog ver te zoeken, maar goed, hoop het weer op te kunnen pakken als mijn ijzer weer helemaal oké is .

Edit: net heerlijk gelopen en na afloop zag ik ook nog een prima tempo vergeleken met gisteren, 5 km in 28.58 min.
Fijn om weer 5 km achter elkaar te kunnen hardlopen.
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 07-10-2020 20:31
12.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier nog gewoon in de running. Goed hersteld van de ultra en vorige week toch al weer 90km weggetikt. Na het weekend begin ik bij een nieuwe trainer dus tot die tijd verzin ik even zelf de trainingen. Vandaag een rustige duurloop. Morgen weer een interval training. Door de regen laat ik mij overigens niet weerhouden. Al was het zonnetje vandaag wel weer erg lekker. Maar ik loop gewoon zoals ik vooraf gepland heb of de zon nu schijnt of dat het met bakken uit de hemel komt.
En als je een paar keer achter elkaar op de fiets of met hardlopen helemaal natgeregend bent dan lijkt het soms alsof het alleen maar regent. Maar als je echt op gaat tellen hoe vaak je nu echt helemaal natregent terwijl ik 6 keer per week hardlopen en iedere dan naar en van mijn werk fiets dan is dat echt heel weinig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven