Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
04-02-2019 10:29
Scheveningen! :P
Al had ik Curacao ook niet erg gevonden, daar kan je wel reis heen winnen (je startnummer is lotnummer). :P
Tof. En mag je daar dan ook meedoen aan een run?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
03-02-2019 20:05
Vandaag ook in Apeldoorn gelopen, maar dan de Asselronde (25km), past ook zo mooi in mijn marathon schema.

En man, wat was het lekker weer! Zonnig en niet te koud, dus liep in een shirtje zonder mouwen. Maar één keer even koud gehad, namelijk toen we op de hei liepen en wind schuin tegen hadden.

Ik was in 2:35 weer binnen, bijna 7 minuten snellen dan de vorige keer. Ik had wel voor de 2,5 uur willen gaan, maar met dit heuvelige parcours ben ik gewoon nog te 'langzaam'. Ik kon de laatste 5 km nog mooi versnellen en heb zelfs over de Loolaan gesprint!

Nu wel wat vermoeide benen, maar ben 'bezig' gebleven. Als in, niet de rest van de dag op de bank gehangen. Ik voel mij dus nog best fris, hopelijk blijft dat nog even!
Klinkt goed Diana! Lekker hersteld ook?
Ik deed zondag ook de 25 km, op 6:30 met pacers. Paar drinkposten erbij en ik was met 2:41 binnen. Heerlijk weer inderdaad!
Vanavond ff flink geintervald, morgen een 75 min D2 training, zaterdag 180 min in D1 en zondag wil ik indien geen pijntjes een snelle 5 gaan lopen. Ik krijg de lol weer wat terug na die fijne 25k, gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Dianaf en Lorelai, goed gedaan! Fijn dat jullie het allebei zo naar je zin hebben gehad. 25 km, wat een end zeg!

Het weer is vandaag niet bepaald motiverend maar ik ben toch maar gewoon gegaan. Het voordeel van die modderige paadjes: een rustig tempo aanhouden gaat een stuk makkelijker. 10 km gelopen in iets minder dan een uur; ik was redelijk nat maar dankzij mijn zonneklep geen last van regen in het gezicht, dat scheelt.
Vanavond nog wat yoga denk ik, nog twee dagen van de 30-dagenserie te gaan.
What a nuanced anxiety
Ik ben net terug, wat een regen, volgens buienradar zou het droog zijn (in elk geval in het begin; wat ook niet waar was) maar het bleef vallen. Net geen 13km gemaakt net onder 1uur en 15min, vrij stabiel gelopen. Wel lekker, jammer dat je zo doorweekt raakt.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 17-02-2019 19:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem hoe doe je ze nu en op welk tempo loop je ze? Geniale tips heb ik niet. Zelf vind ik de interval training juist leuk als afwisseling van de andere trainingen. Belangrijk is wel dat je ze rondom je omslagpunt loopt. En om het behapbaar te maken moet er toch opbouw inzitten. En om het leuk te houden moet er voldoende variatie inzitten. Maar de precieze indeling is erg afhankelijk van je niveau, je doel en het tijdstip in je trainingsschema op weg naar je doel.
Thuis in eigen huis ik heb sinds kort een echt regendicht jack en ben daar wel blij mee. Hoewel ik het 13 jaar ook gered heb zonder een water dicht jack. Moet zeggen dat ik regen tijdens het lopen niet eens zo erg vind. Maar wel als het langer dan drie uur is (vandaar dat jack met loopjes van meer dan 12 uur in de planning).
De eerste Evy training zit erop. En in de gierende regen dus ik was best trots op mezelf. Les 1 ging nog niet soepel en had flinke steken in mijn zij en kramp in mijn enkel. Denk dat ik dus les 1 nogmaals doe en doorga naar les 2 als les 1 soepel verloopt.

En als ik hier dan lees over 25 km of loopjes van meer dan 12 uur o_o o_o
Vrijdagavond ga ik weer :whip:
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop toch dat die loopjes van 12 uur een typefout is ;)

Hier ook in de regen getraind, thermoshirt en relatief waterdicht jack aan en het ging best heel lekker. Vond het best een pittige training maar het lukt me steeds beter om de groep bij te houden. Het verschil is er nu vooral in de rustige stukken. Mijn rustige tempo ligt een stuk lager dan dat van de anderen. Als we op tempo moeten lopen, is het verschil veel minder klein.
Iemand die al een poos niet had kunnen trainen vond me erg vooruit gegaan en daar ben ik best wel trots op. Het is hard werken en vaak nog frustrerend maar er is ook zeker groei en dat is fijn.
Ik overweeg zelfs dit weekend een rustige duurloop van 11km te gaan doen om toch de afstand uit te blijven breiden.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem123456123456 schreef:
06-02-2019 15:38
Wat heb ik toch een hekel aan intervallen :swear:
Vanaf nu moet ik ze iedere week doen. Mijn basistempo moet omhoog.

Iemand de geniale tip om het leuker te maken?
Intervallen in m’n eentje vind ik ook niet leuk en doe ik daarom ook niet. In een groep vind ik het wel leuk (misschien de geniale tip?).

Andere tip: ik heb mijn basis snelheid verhoogd door snelheidstrainingen op de loopband. Ik zal geen fan worden van de loopband, maar ik zat qua basissnelheid altijd onder de 12 km/u (kroop naar de 11.7). Na lid te zijn geworden van de sportschool en de beschikking te hebben over een loopband is dit goed omhoog gegaan. Ik heb afgelopen zondag de 10 mijl in 12.6 km/u gelopen.

Door de loopband steeds iets harder te zetten en te intervallen met het stijgingspercentage bouw je een goede basissnelheid op. Zo’n band is nogal dwingend, je moet wel mee, anders lig je er af. Je kunt dus een hoge inspanning leveren zonder daar heel erg bij te moeten focussen, buiten moet je op snelheid altijd blijven aanzetten. Tip: doe met name korte oefeningen op de loopband. Ik ga normaal tot max. 30 minuten, anders wordt het wel erg saai. Gelukkig hebben we op de sportschool een ingebouwde tv in de loopband, kun je kijken naar de zender die je wil.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
multomap schreef:
06-02-2019 21:43
Ik hoop toch dat die loopjes van 12 uur een typefout is ;)
Nou nee eigenlijk. Heb begin april een wedstrijd van 120km staan dus daar ga ik echt wel langer dan 12 uur over doen. zeker met dat losse zand en die stukken strand erbij. Gelukkig is de kans dat het de hele dag regent erg klein (al zou je dat na vannacht niet zeggen)
Alle reacties Link kopieren
Lees al een hele tijd mee en lijkt me leuk om mee te praten.
Loop al een kleine 11 jaar hard puur recreatief.
Ik loop vooral halve marathons..., en wil ooit nog een x een hele lopen.
Ik loop meestal 3 x per week en daarvan 1 x met een groep..
Leuk om jullie ervaringen te lezen en tips te delen!
Alle reacties Link kopieren
Welkom draver, gezellig dat je mee komt schrijven.
Wat een wind vandaag he. Hier een korte training vandaag ivm de wedstrijd voor zondag. Rustig duurloopje van 70min /14km met daarin 3x10min vlot. Voor zondag wordt heel veel regen voorspeld zag ik. Dat gaat dus een natte marathon worden.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:55
0.00% gewijzigd
Intervallen doe ik met behulp van lantaarnpalen/bomen of slootjes. Dan vind ik het wel oke.

En het is wel leuk als je resultaat ziet; van 10km net onder het uur, loop ik die nu met gemak (zonder mezelf uit te putten dus) net onder 55min. Zo zit er wel voortgang in.
deze week voor het eerst 16 km gelopen in 1 uur en driekwartier. ik denk dat ik deze km eens een maand aan hou om eraan te wennen. ik heb het gerend maar de laatste 2 km was wel wilskracht. eerst dit maar eens soepel lopen.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Draver, welkom.

Afgelopen dinsdag stond er 5.7 km. heuvelintervaltraining met de loopgroep van mijn werk op de planning.
Vandaag heb ik een rustdag en zondag as. mag ik knallen tijdens een 15 km. wedstrijd. Zin in.

@Baukje, 120 km. zo dat is wel heel ver, succes.

Helaas is het vinden van een huis nog niet gelukt, maar ik geef niet op!
mother2009 wijzigde dit bericht op 07-02-2019 16:39
2.24% gewijzigd
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ga je meedoen aan ''groeten uit Schoorl'' mother & baukje?


Gister dus bijna 13km gerend, vandaag rustdag (dus maar even 20km gefietst), morgen staat ook rondje intervallen op de planning.
Alle reacties Link kopieren
@Thuis-eigen-huis, nee ik ga meedoen aan de Noord AA Polderloop.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Ah, veel plezier en succes! :D
@thuis-in-eigen-huis; Ik loop wel zondag in Schoorl. Zie wel op tegen de regen die voorspeld wordt. Tijdens de Dam by night en Dam tot Dam afgelopen jaar ook zoveel regen. Echt niks aan. Loop jij ook in Schoorl?

@Baukje; wat bijzonder 120 km. Heb je al eerder zo'n lange afstand gelopen? Waar ga je de wedstrijd lopen?
Nee, ik ga de 24ste meedoen aan Lansingerlandrun; 10km.

Hele grote (bekenden) runs met veel starters durf ik niet aan, teveel prikkels voor me.


Succes zondag!
Alle reacties Link kopieren
Mii71 nee nog nooit zo ver gelopen. Wel inmiddels al veel ultra's gelopen waaronder 3 keer een 100km maar dat is dan ook gelijk mijn verst gelopen afstand. De wedstrijd in is Texel, twee keer het eiland rond een keer linksom, een keer rechtsom.
Thuis in eigen huis, niet in schoorl maar in zaltbommel (two rivers)

Anoniem wat jij doet met 30sec sprinten is eigenlijk niet echt een interval training maar een sprinttraining. Kan ook nuttig zijn zeker als je de korte sprintjes afwisselt met hele korte pauzes. Dan krijg je een HITT training. Maar voor een interval training kun je beter gericht doseren en iets langere afstanden nemen. Gezien je huidige tempo en je streeftempo zou je ze denk ik al wel op 6.00min/km kunnen trainen. Korte intervallen (200tjes, 400tjes mogen nog wat sneller). Langzaam opbouwen tot je bv 6-8 keer 1000m op dit tempo kunt lopen met een dribbel pauze van 200-400m. Maar je kunt dat langzaam opbouwen van 400tjes naar 600tjes naar 800tjes.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 03-03-2019 09:55
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Smam, goedzo, de eerste training gedaan! Het weer is nu wel op z'n miserabelst, als de lente dichterbij komt wordt het alleen maar beter en dan kun je ook alweer langer lopen.

Fitch, lekker hoog tempo zeg op de 10 mijl!

Lisbeth, jij hebt dus ook 10 mijl gelopen. Goed om af en toe even pas op de plaats te maken voordat je verder opbouwt.

Anoniem, ja dat zijn de meters.
Zoals baukje zegt doe je interval niet op je hardst; dan zou je snel opbranden. Het idee is om stukken op een tempo te lopen dat je normaal gesproken niet volhoudt. Hoe korter de interval, hoe hoger het tempo. Je moet het ook opbouwen: niet elke training, en niet gelijk beginnen met tien herhalingen.
De piekpunten zeggen helaas niet zo veel; ik heb weleens zogenaamd 2:20 ofzo gelopen omdat ik net gunstig met mijn arm zwiepte tijdens de meting. ;-D

Ik heb net een half uurtje gelopen na het werk. Voelde harkerig en traag (en dat was het ook), maar fijn om het gedaan te hebben.

Succes iedereen die dit weekend een wedstrijd gaat lopen!
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven