Hardlopen #7

03-02-2019 17:57 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor iedereen die van hardlopen houdt (of wil gaan houden). Niveau, ervaring, aantal trainingen per week, of je marathons loopt of helemaal geen wedstrijden: het maakt niet uit, iedereen is welkom.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oh ik wil ook echt weer beginnen met hardlopen. Kennen jullie dat? Dan denk je “vanaf nu ga ik het elke week doen!” . Gaat een paar weken goed en dan is het gedaan :eh: Motivatie is er lang niet altijd. Maar ik ga het weer oppakken!
@Bauke: ik ben echt jaloers op jou prestaties hoor. Marathon als training ruim onder de 4 uur. Ik durf er niet eens over te dromen. Respect

@Jo96; misschien helpt het om een deel te nemen aan een wedstrijd. Dan heb je een stok achter de deur om te blijven trainen. Of zoek een beginnershardloopgroep op in de buurt om je bij aan te sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Jo96 schreef:
10-02-2019 21:10
Oh ik wil ook echt weer beginnen met hardlopen. Kennen jullie dat? Dan denk je “vanaf nu ga ik het elke week doen!” . Gaat een paar weken goed en dan is het gedaan :eh: Motivatie is er lang niet altijd. Maar ik ga het weer oppakken!
Een tip die ik je nog kan meegeven: kleine doelen stellen! Een loopschema volgen helpt ook, dan kun je echt je trainingen afkruisen, en voel je niet alleen progressie maar zie je het ook :)
Alle reacties Link kopieren
anoniem gewoon een maandje doortrainen. misschien verras je jezelf met waar je dan staat.En anders je eerste wedstrijd gewoon nog even uitstellen. Ik zou het ook hebben hoor dat ik liever een tijd door zou trainen en dan in ieder geval een leuke wedstrijd beleving hebben dan al meedoen terwijl je er nog niet klaar voor bent en dan helemaal alleen ergens achterin lopen. Begrijp mij goed er moet iemand laatste zijn en dat is ook helemaal niet erg. Maar het is zoveel leuker om eerst meer energie te steken in de trainingen, geduld te hebben en dan wel de leuke wedstrijd sfeer kunnen proeven.
Ben zelf een aantal keren meegefietst met iemand helemaal achterin het lopersveld. (nog ruim binnen het limiet!) Zo'n troosteloze bedoeling is het dan zeker bij wat kleinere evenementen.

Jo ik herken dat helemaal niet. Ik overdenk altijd alles uitvoerig als ik ergens voor ga maar besluit ik er voor te gaan dan geef ik het zeker een jaar de kans ook al lijkt het tegen te vallen. Geef ik de kinderen ook altijd mee als ze ergens mee willen beginnen. Nooit afhaken voordat je het een kans hebt gegeven. veel dingen zijn tenslotte niet altijd vanaf het begin heel erg leuk en gaan zonder slag of stoot terwijl je er achteraf heel veel plezier gaan beleefd en daarna aan gaat beleven.
Volgen een concreet schema , voer geen discussie met jezelf of je gaat of niet wat je gaat (tenzij ziek of blessure). En maak pas achteraf balans op of het waard is geweest. Zo ja ga je door, zo nee begin je er nooit meer aan en zoek je iets waar je na een jaar wel enthousiast over bent.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
08-02-2019 20:38
Thuis dat is heel wat 10kilo eraf. Goed hoor.

Dianaf goed bezig. Ik neem nooit een telefoon mee alleen als ik echt hele dagen ga trailen zoals volgend weekend. Maar dan loop ik ook echt risico te verdwalen. Heb nu wel een mini telefoontje gekregen moet alleen nog een sim kaartje in. Dan wil ik wel proberen er een gewoonte van te maken om bij lange trainingen altijd een telefoon mee te nemen.

Ik heb zelf een hele kleine ouderwetse telefoon, dus die past prima in mijn heupband of racevest. Het gaat er mij dan om, dat als ik zo ver van huis ben, en er gebeurd iets, dat ik kan bellen. Zoals ik dus schreef, een groot deel van de afstand kwam ik bijna niemand tegen. Als het een drukkere omgeving is, neem ik wel iets van identificatie of zo mee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb me ingeschreven voor halve marathon eind april.
En nu ben ik beetje bang. ;-D Dat ik het niet kan.


Ik kan nu zonder moeite & met gemak 15,2km rennen in 1.27uur. (dan wil ik het liefst nog verder)
Tien weken om op te bouwen is dus wel haalbaar, en ik had nodig een (groot) doel dichterbij nodig want trainingen gaan beetje op en af qua doelstelling... Dus ergens heb ik er wel echt zin in!


Vandaag staat duurloop a 16km op het programma (tempo 5.53/km) heel realistisch voor mij. Ik ga zo de deur uit. :)

Jeuh, hardloopse allemaal deze week! (het wordt beter weer volgens mij :P )
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis, leuk hoor! Welke ga je lopen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Leuk Thuis-in-eigen-huis! Ik heb zo wie zo een halve marathon staan in november.
Maar dat dat duurt nog wel even!
En doe eigenlijk nooit mee aan kortere loopjes..maar misschien is het toch leuk om tussendoor nog een paar andere lopen te doen.
Ik wil nu ook een schema gaan volgen om misschien nog iets sneller te worden.
Ik loop nu puur op mijn eigen schema/gevoel..., wil toch kijken wat ik er nog uit kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Welke ga je doen Draver?

Ik heb vorig jaar een aantal halve marathons gedaan. Ik heb ook niet altijd zin om een eind te reizen voor 5-10 km. :$ :facepalm: Dus dan kom je vaker op een langere afstand uit, én trainingstechnisch kwam dat gewoon beter uit.

Het liefst loop ik een 10-15 km. Lekker overzichtelijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
11-02-2019 13:50
Thuis-in-eigen-huis, leuk hoor! Welke ga je lopen?
De Halve van Haren (2e paasdag; april)!

Ik ben net terug; 16km in 1.36.42, ik was ''verdwaald'' en door de paniek remde ik iets af, dus als ik niet op dat gevoel had gereageerd had ik sneller kunnen zijn. Het was ook nieuwe route, en dat vind ik ook altijd spannend. (bij loopjes heb ik dat niet zo, want dan is het ''veiliger'').
Dus wel tevreden. :)
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik meegedaan aan de Noord Aa polderloop/ 15 km, veel te snel begonnen, niet een top tijd, maar het is gelukt en ik was zeiknat! Hahaha.
Sinds kort loop ik op gevoel en niet meer met muziek, runkeeper zie ik dus na afloop van mijn rondje.

@Learnsinglaugh, welkom.
De reden waarom ik begonnen ben met hardlopen is omdat ik wilde afvallen.
Dat is redelijk gelukt.

@Baukje, dank voor de tip ik loop tijdens mijn trainingen dus veel te snel!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
@dianaf ik ga de Berenloop doen op Terschelling, deze heb ik afgelopen jaar ook gelopen en erg goed bevallen. Supergoede sfeer en mooie route over het strand,
door het bos ..prachtig eiland!
Ik maak er dan een lang weekend van, zit samen in een huisje met nog een paar andere hardloopvriendinnen...erg gezellig.
Kortere loopjes kunnen ook erg uitdagend zijn trouwens! Een leuke boscross ofzo?

@Thuis-in-eigen-huis de halve van Haren schijnt ook een erg mooie loop te zijn.
Ik heb ook wel eens HM gelopen in Sneek en Leeuwarden...maar ook de eilanden zijn mooi...Ameland, Schiermonnikoog etc..
Ik vind de sfeer en beleving van zo,n loop erg belangrijk...genieten daar gaat het om!
Haha, oeps, ik type leuk Haren, maar het is de halve van de Haar (bij kasteel de Haar) :proud: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Is hardlopen over het strand niet enorm zwaar?

Ik baal een beetje van mezelf. Ik heb me tot nu toe heel strak aan mijn schema gehouden en drie keer per week gelopen, alleen ben ik nu enorm verkouden. Zaterdagochtend ben ik gegaan (want kom op, niet te flauw, het is maar een verkoudheid) en toen heb ik daar de rest van de dag last van gehad. Vandaag dus maar even overgeslagen...

... Alleen moet ik morgen werken van 8-20 (en om zeven uur de deur uit), daarna nog naar de fysio, en als ik daarvan thuis kom ben ik GAAR. En de dag erna vertrekken we naar Londen met leerlingen, waarvan ik pas op zondag thuis ben - en dan ben ik een week niet geweest.

Overigens gaat het lopen - als ik niet mijn longen uit mijn lijf hoest - wel een stuk beter dan de vorige keer! Dat is twee jaar geleden maar dat was echt een enorme worsteling, en nu gaat het vrij gemakkelijk (tot nu toe, ik ben pas halverwege het programma). Erg typisch dat dat na twee jaar nauwelijks sporten blijkbaar toch nog in je lijf zit.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Draver schreef:
11-02-2019 17:36
@dianaf ik ga de Berenloop doen op Terschelling, deze heb ik afgelopen jaar ook gelopen en erg goed bevallen. Supergoede sfeer en mooie route over het strand,
door het bos ..prachtig eiland!
Ik maak er dan een lang weekend van, zit samen in een huisje met nog een paar andere hardloopvriendinnen...erg gezellig.
Kortere loopjes kunnen ook erg uitdagend zijn trouwens! Een leuke boscross ofzo?
Wat klinkt dat leuk zeg! Over de berenloop heb ik al meer positieve verhalen gehoord. Je hebt het over kortere loopjes en cross, heb je tips? Vroeger veel gedaan en blijft tof.
Alle reacties Link kopieren
@learnsinglaugh...Wat kortere loopjes betreft doe ik die niet veel...in ieder geval te weinig. Ik heb idd wel cross/bosloopjes gedaan die trekken mij dan nog wel aan.
Is natuurlijk een andere ondergrond dus..loopt wel anders.
Wil nu ook weer wat meer volgens schema gaan lopen en misschien ook wat meer kortere loopjes doen. Dus dat ben ik zelf ook nog wat aan het uitvogelen.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje of het hardlopen over strand zwaar is heeft met name te maken met de waterstand. Bij laag water kun je soms over een biljartlaken lopen. Maar bij springvloed blijft er alleen maar het losse zand over , als er al een strookje stand overblijft. Verder speelt natuurlijk ook wind extra parten op het strand. Maar het zwaarste zijn meestal de strand op en afgangen als die onverhard zijn.
Alle reacties Link kopieren
Van het weekend had ik een verjaardag en zat met iemand over de aankomende marathon te praten. Dus ik gaf aan dat ik met een camelback ging lopen.
Nou... commentaar was niet van de lucht. o_o Dat kon echt niet hoor, dat was echt not done. Iemand anders die hem blijkbaar ook ging lopen (voor de zoveelste keer) moest ook even laten weten dat dát echt niet kan hoor als je een serieuze hardloper was.

Ik was echt verbaasd, want ik dacht eerst dat ze mij nog in de maling zaten te nemen. Maar ze waren serieus. Ik moest er dan maar voor zorgen dat mensen langs het parcours stonden om mij dingen (gelletjes/water) aan te geven.

Dat was trouwens hoe we op het onderwerp kwamen. Diegene vroeg namelijk nog of ze voor mij ook een bidon/flesje water moest meenemen als ze toch langs het parcours stond voor iemand anders.

Enfin, ik was verbaasd, maar ga gewoon met mijn camelback lopen. Ik vind het fijn om zelf een deel bij mij te hebben, naast de spullen bij de verfrissingsposten. Ik ga toch geen toptijd lopen, maar het is wel een topprestatie en die loop ik het liefst op mijn eigen manier. En stel dat je iemand niet ziet of die ander ziet mij niet? Echt teveel gedoe!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Wat een onzin zeg.
Bij afstand als marathon lijkt het me erg prettig zelf dingen bij de hand te hebben en niet afhankelijk te zijn van verfrissingspost of iemand langs het parcours. Dat heeft niks te maken met hoe ''serieus'' je bent (wat een uitspraak; die rent zelf zeker niet?)

Ik ga zo even intervallen, gister kracht/core gedaan en voel het in mijn billen dus word nog leuk ;-D
Alle reacties Link kopieren
Je ziet het steeds meer hoor dat mensen bij een gewone marathon met drankposten toch met een camelbak lopen. Gewoon doen waar je jezelf plezierig bij voelt. Ik doe het bij marathon trails wel als er geen drankposten zijn maar bij een wegmarathon nooit om praktische redenen. 2 kilo extra meedragen heeft echt invloed op je tempo als je voor jezelf echt snel wil lopen. En als je in een hogere hartslag zone loopt kost het drinken uit een slang te veel energie plus dat je ongemerkt daardoor ook nog eens te weinig drinkt hetgeen je dus onderweg niet ziet maar pas na afloop als je drinken nog geheel niet op blijkt.
Ik ga dus of voor alles aan laten geven of weg laten zetten bij de drankpost of voor een beetje van mezelf uit flesjes zodat ik in ieder geval de eerste 20km goed drink en de rest van de drankposten.
Het blijft altijd een afweging en zo is er ook wat te zeggen voor een drinkzak. Je hebt niet altijd aangevers ter beschikking, het lukt niet altijd om elkaar te vinden, je hebt in ieder geval je eigen drank. Maar zorg in ieder geval altijd dat je een alternatief plan hebt. Zoals je de verzorgers mis kan lopen en mis kan grijpen bij een drankpost kan ook je waterzak het net op dat moment begeven, je slang kan bevriezen (nu is die kans in april niet echt reëel) etc. .
Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad straks bij mijn halve marathon uitga van de drinkposten, ik drink sowieso niet veel tijdens het rennen (heb 2x 115ml en 1x 150ml bij me) en met mijn verwachtte eindtijd (op/of net onder 2.05) ga ik dat extra gewicht niet meenemen, dan heb ik genoeg aan wat word aangeboden.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
14-02-2019 12:14
Wat een onzin zeg.
Bij afstand als marathon lijkt het me erg prettig zelf dingen bij de hand te hebben en niet afhankelijk te zijn van verfrissingspost of iemand langs het parcours. Dat heeft niks te maken met hoe ''serieus'' je bent (wat een uitspraak; die rent zelf zeker niet?)

Ik ga zo even intervallen, gister kracht/core gedaan en voel het in mijn billen dus word nog leuk ;-D

Erg hè.

De ene liep niet, de andere wel (binnen in 3,5 uur of zo). Maar ja, je hoort wel vaker rare dingen. Dat als je wielrent je geen witte sokken mag dragen of zo...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Thuis-in-eigen-huis schreef:
14-02-2019 12:43
Ik moet wel zeggen dat ik inderdaad straks bij mijn halve marathon uitga van de drinkposten, ik drink sowieso niet veel tijdens het rennen (heb 2x 115ml en 1x 150ml bij me) en met mijn verwachtte eindtijd (op/of net onder 2.05) ga ik dat extra gewicht niet meenemen, dan heb ik genoeg aan wat word aangeboden.
Bij een halve marathon kun je dat doen. Vooraf goed drinken en desnoods onderweg niets drinken en daarna bij drinken. Bij de hele marathon kom je de tweede helft gigantisch in de problemen als je de eerste helft al niet goed drinkt.
baukje schreef:
14-02-2019 13:26
Bij een halve marathon kun je dat doen. Vooraf goed drinken en desnoods onderweg niets drinken en daarna bij drinken. Bij de hele marathon kom je de tweede helft gigantisch in de problemen als je de eerste helft al niet goed drinkt.
Ja, zit aardig wat verschil tussen hele of halve inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Eens hoor Baukje.

Bij een afstand van 15 km (of als het heel warm is ook bij een kortere) neem ik een bidon mee. Voor als ik tussendoor toch dorst heb en vaak sla ik de eerste drankpost over omdat deze vaak super druk is.
Ik heb één keer gehad dat de drankposten niet evenredig verdeeld waren. Zoiets als na 3 en 6 km en vervolgens pas weer bij 13-14 (2 km voor de finish of zo). Dat was gezien de warmte (vol in de zon en wat wind) voor mij een te groot gat om te overbruggen, dus liep op een gegeven moment gewoon niet lekker meer.

Ik ga ook zeker niet genoeg water meenemen voor de hele marathon, want ik wil gewoon gebruik maken van de drankposten. Maar stel dat het heel warm is, heb ik zelf nog iets voor tussendoor en voor dingen als mijn telefoon.

Maar ik vond het erg jammer dat ik gelijk weg werd gezet als een niet serieuze loper, terwijl ik vind dat een serieuze loper de keuze maakt op basis van wat je nodig hebt om goed te kunnen lopen ipv wat is acceptabel/de norm.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven