Hardlopen deel 5

02-05-2016 12:55 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic voor alle hardlopers.

Beginners, gevorderden, opnieuw-beginners, semi-professionals: iedereen is welkom.



Deel hier je ervaringen, tips en vragen over alles wat met hardlopen te maken heeft: wedstrijden, rust, trainingen, schoenen, eten, kleding, muziek, blessures, etc.



Deel 4 vind je hier



Enkele handige links

Runner's World website van tijdschrift Runner's World met artikelen over van alles en nog wat

The Injured Runner Wat als je geblesseerd bent? Een expert is altijd de aangewezen persoon om voor jou te bepalen wat de beste oplossing is. Maar hier vind je informatie over soorten blessures en verschillende manieren om ze te voorkomen en verhelpen.

8 Hardloopapps voor android Gratis apps die je begeleiden bij het opbouwen van je conditie en/of die je gelopen afstanden, snelheid en routes bijhouden. Met o.a. het beginnersprogramma van Evy Gruyaert.

5 apps voor iPhone

Runinfo handig voor het samenstellen van schema's

Couch to 5k (Engels) oftewel: vanaf de bank naar 5 km lopen. Uitgeschreven schema met drie trainingen per week op de pagina, met onderaan een link naar de app.
What a nuanced anxiety
Vraagje: hoe werkt Evy? Ik moet 300 punten hebben om te kunnen beginnen. Moet ik daar voor betalen?
Alle reacties Link kopieren
Oh, dat weet ik niet Kittens. Ik heb gegoogled op Evy en kwam deze link tegen. Volgens mij is haar podcast ook gratis te vinden.
What a nuanced anxiety
Ik zal nog eens verder zoeken dan...

Nog een vraag, want ik gebruik nu even een andere app en na een aantal weken zie ik dat je rennen en wandelen ook afwisselt met joggen. Maar wanneer ren je en wanneer jog je? (In km p/u)
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo'n hardlooptopic!



Ik ben een trouwe meelezer hier, maar dit nieuwe deel doet mij uitnodigen om ook eens een bericht te schrijven.



Ik ben Suus, doe aan hardlopen sinds 2011. Ik ben gestart met hardlopen om gezond te blijven en als ontspanning, maar inmiddels is het veel meer dan dat. Het geeft mij zelfvertrouwen in het dagelijks leven en het leert mij om mijn eigen kunnen niet te onderschatten. Het is ook mijn therapie bij minder goede momenten. Hardlopen is een vast onderdeel in mijn leven dat ik nooit meer op wil geven.



Ik heb drie weken geleden de marathon van Rotterdam gelopen. Na de marathon van Amsterdam is het blijven kriebelen en inmiddels heb ik mij alweer ingeschreven voor de volgende in november (Valencia). Die wil ik sneller gaan lopen, dus ben gestart met extra core-stability en krachttraining onder begeleiding van een bevriende fysiotherapeut. In 2017 wil ik mij gaan focussen op het ultralopen. De Old Mutual Two Oceans marathon staat heel hoog op mijn lijstje. Mijn ultieme doel/droom is denk ik toch de Marathon des Sables in Marokko. Hoop dat het mij gegund is om die ooit te lopen.



Wat is jullie ultieme doel/droom?
Alle reacties Link kopieren
Yes een nieuw hardlooptopic! Veel loopplezier allemaal!



@Kittens: Ik heb ook geen idee! Ik dacht altijd dat Evy gratis was. Je zou anders ook eens kunnen kijken naar Renate, volgens mij is dat vergelijkbaar. Qua rennen/joggen, dat ligt een beetje aan jouw basistempo. Voor mij is joggen ongeveer 8 km/uur, en rennen is 10-12 km/uur. Ik heb geleerd dat als je tijdens het joggen niet gemakkelijk een gesprek kunt voeren, je tempo te hoog is.



@Runningsuus: Leuk dat je komt meeschrijven en wat een leuke loopdoelen! Voor mij is een ultraloop een brug te ver, mijn eerste doel is om sneller te worden op de HM (<1.50) en M (<4.00), en daarna zie ik wel weer verder! Het lijkt me wel heel gaaf om eens mee te doen aan de Roparun!



Ik heb afgelopen zaterdag 21 km gelopen op een rustig tempo. Van tevoren was het plan om zo'n 15 km te lopen, maar ik had me iets vergist in de lengte van in het rondje en toen vond ik het wel zo leuk om door te lopen tot de 21,1 Ik merkte wel dat het een tijdje geleden was dat ik zo'n afstand had gelopen, ik had echt vermoeide benen gisteren! Vandaag voelen ze alweer wat beter gelukkig, maar ik hou nog lekker een dagje rust!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 02 mei 2016 @ 13:30:

Ik zal nog eens verder zoeken dan...

Nog een vraag, want ik gebruik nu even een andere app en na een aantal weken zie ik dat je rennen en wandelen ook afwisselt met joggen. Maar wanneer ren je en wanneer jog je? (In km p/u)

Met joggen wordt meestal bedoeld: rustig hardlopen. Wat rustig is hangt van je eigen tempo af. Ik denk dat in je app ze dan beginnen aan interval: stukken wat sneller rennen afwisselen met rustig lopen zonder te gaan wandelen.



RunningSuus, welkom! Herkenbaar dat hardlopen echt onmisbaar is geworden. Grote doelen heb je, mooi!

Ik train op dit moment naar een 10km-wedstrijd eind mei,dan wil ik rond of onder de 50 minuten lopen. In september wil ik een halve marathon lopen, mijn tweede. Die moet in elk geval onder 2 uur maar hoe sneller hoe beter.



Gioia:
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
@ Gioia: Lekker rondje! Ik heb dat ook vaak, dat ik het aantal kilometers 'mooi' wil afronden :-) Snel worden is ook een mooi doel. Ik loop ongeveer even snel als jij denk ik maar vind het kilometers maken nu nog te leuk om mij toe te leggen op sneller worden. Dus dat gaat nog even in de ijskast voor mij.



@ Tyche: Dank voor het warme welkom. Jij hebt ook mooie doelen! Dat het echt onmisbaar is geworden merk ik vooral aan dat ik nooit last heb van 'geen zin'. Voor mij is er geen 'geen zin' ofzo. Ik ga gewoon en voer daarover geen discussies met mijzelf
Alle reacties Link kopieren
quote:Kittens schreef op 02 mei 2016 @ 13:30:

Ik zal nog eens verder zoeken dan...

Nog een vraag, want ik gebruik nu even een andere app en na een aantal weken zie ik dat je rennen en wandelen ook afwisselt met joggen. Maar wanneer ren je en wanneer jog je? (In km p/u)



Hoi Kittens!

Ik denk dat ze met joggen bedoelen: hardlopen in een tempo dat je nog goed een uitgebreid gesprek kunt voeren.
Alle reacties Link kopieren
Een asociale terugvindpost! Ik wist niet dat we alweer vol zaten met het vorige deel
Bedankt voor de antwoorden!

Het is maar goed dat dat joggen pas later ter sprake komt, want ik denk dat mijn rennen nu, jullie joggen is



Ik heb nog maar 2 dagen gelopen via een app. Interval. Ging prima.

Ik weet nog niet hoe ik het vind, dat hardlopen.

Dus ook niet of ik mee ga schrijven hier. Wel fijn dat ik hier met mijn vragen terecht kan!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik meld me weer!

Ben sinds een jaar aan het lopen, momenteel train ik voor de halve marathon. Ik gebruik de asics app, vind ik heel fijn omdat hij feedback geeft op je snelheid.



Heeft iemand trouwens ervaring met sportrusten? Volgens mij is dat een schema waarbij je max 14 km loopt maar wel langere afstanden kunt lopen.
Leuk een nieuw topic!



Ik schrijf niet heel fanatiek mee maar ik vind het wel leuk om mee te lezen.



Ik heb me trouwens ingeschreven voor de halve marathon op Terschelling. Dus daar ben ik nu voor aan het trainen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ademes schreef op 02 mei 2016 @ 14:17:

Ook ik meld me weer!

Ben sinds een jaar aan het lopen, momenteel train ik voor de halve marathon. Ik gebruik de asics app, vind ik heel fijn omdat hij feedback geeft op je snelheid.



Heeft iemand trouwens ervaring met sportrusten? Volgens mij is dat een schema waarbij je max 14 km loopt maar wel langere afstanden kunt lopen.Ik heb wisselende ervaringen gehoord in mijn omgeving. Het is wel geschikter voor geoefende hardlopers denk ik. Tenminste, dat geldt voor de hele marathon. Maar heb er zelf geen ervaring mee omdat ik de lange duurlopen juist fijn vind.
Alle reacties Link kopieren
Leuk weer een verse start. Misschien ook weer uitnodigend voor nieuwe mensen om mee te schrijven. vandaag een rustdag dus zelf niets te melden op hardloopfront.

Kittens zelf geen ervaring met Evy

Suus leuk dat je nu ook mee gaat schrijven. De Two oceans en de marathon des sables (hoewel die laatste mij denk ik wel iets te zwaar is) spreken mij ook erg aan maar gaan ver boven het budget wat ik aan hardlopen uit wil geven. Maar gelukkig zin er heel veel goedkope en mooie alternatieve op ultragebied. Ik heb mij voor dit jaar ingeschreven voor de twee daagse van de veluwe zoomtrail over 95km en onlangs de schitterende sallandtrail over 75km gelopen. Mijn doel voor dit jaar is de 100km van Winschoten.

Mijn droom is de great wall marathon. Maar ook die gaat ver boven mijn budget dus zal een droom blijven. Ik wil nog wel de marathon van Athene en de Jungfrau marathon een keer lopen.



Ademes geen ervaring met sportrusten. Denk dat het prima mogelijk is er een marathon op te lopen maar ik geloof niet dat je hem dan ook echt op een duurloop 3 tempo kunt lopen maar meer als een rustige duurloop. Zelf loop ik als voorbereiding op de marathon ook nooit geen ellelange duurlopen. Maar wel trainingen van een 23-27km met flinke tempblokken. Voor mij is dat efficiënter dan hele rustige duurlopen tot wel drie uur.
Ik zou ook willen beginnen met hardlopen. Wat zijn jullie ervaring met de schoenen van Skechers? Ik zag ze bij de van Haren, en mensen bij de Perry Sport willen hetzelfde: verkopen.
Ik meld me ook! Wel even als lezer want loop wel maar niet noemenswaardig. Vind het leuk om jullie te lezen!!
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk een hardlooptopic, ik doe mee! Morgen ga ik les 27 van Evy doen en ik ga 26 juni -denk ik- meedoen met de ladiesrun. Hoogstwaarschijnlijk met mijn beste vriendin.



In eerste instantie begonnen met hardlopen onder het mom van 'een paar kilootjes kwijtraken', maar tot mijn grote verbazing vind ik het best fijn en houd ik het ook vol. Ik merk dat mijn conditie erop vooruit gaat en dat het bovendien ook heel goed is voor mijn gemoedstoestand.



Wanneer lopen jullie het liefst hard?
test
Alle reacties Link kopieren
quote:Wanneer lopen jullie het liefst hard?Gelijk zodra de gelegenheid zich voor doet. In het weekend is dat meestal in de ochtend zodra het ontbijt gezakt is. Door de week na het werk of in de avond. Het liefste zou ik ieder dag zo rond negen/tien uur gaan, maar ja door de week moet er gewoon gewerkt worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ze niet schoenen van Skechers.
Alle reacties Link kopieren
Gaat bij jou het lopen 's ochtends je ook gemakkelijker af?



Ik merk dat ik op mijn best ben in de avond/middag. Toch wil ik een keer proberen voor mijn werk te gaan lopen. Dan zou ik nog voor 6:00 mijn bed uit moeten.
test
Alle reacties Link kopieren
Dat kan ik nog niet eens zeggen. Ik denk dat ik feitelijk 's avond het beste presteer, dan in de loop van de ochtend en in de namiddag het minste. Maar dat kan ook komen omdat ik er dan een werkdag op heb zitten of als ik in het weekend 's middags loop ik daarvoor al drukke bezigheden heb gehad.

's ochtends heel vroeg ben ik alleen geschikt voor een rustig duurloopje. Voor een echte training moet ik echt al wel een paar uur in beweging zijn.

Beetje tegenstrijdig, lopen is mijn hobby en toch heb ik het het liefste gewoon toch al tijdig afgewerkt in het weekend. En als ik na het werk nog kan lopen doe ik dat liever dan na het avondeten omdat ik anders met warm eten er weer rekening mee moet houden. Alleen donderdag avond train ik standaard op de baan. Dinsdag en woensdag probeer ik altijd voor het avond eten nog te lopen.
quote:ErnstigeSchade schreef op 02 mei 2016 @ 19:58:

Wanneer lopen jullie het liefst hard?



Ik loop 2 keer in de week bij een vereniging.

1 keer in de ochtend en 1 keer in de avond. De derde keer is afhankelijk van wat ik die dag allemaal moet doen. Ik heb geen voorkeur wat betreft ochtend of avond.
Alle reacties Link kopieren
hé, grappig een hoop nieuwe mensen ineens!

Ik loop wanneer het mij het beste uitkomt, maar als ik mag kiezen: 's avonds als het lekker lang licht blijft.



@ernstigeschade: zo ben ik ook begonnen; voor die kilootjes, nog geen 5 jaar geleden en nu.... een week zonder 3 trainingen komt alleen voor als ik écht ziek ben. Ga zo door!



over sportrusten las ik vandaag dit: sportrusten: hoe is het de 14km lopers vergaan bij de marathon in rotterdam



De marathon des Sables zou echt niks voor mij zijn, veel te warm. Ik zit stiekem te kijken naar de triatlon. tweeduizendzeventien. Nu eerst trilrunning uitproberen.



@rozebriefpapier: ik begon ook hard te lopen met skechers, maar dat waren geen officiele hardloopschoenen! Het ging heel goed, maar ik zou toch aanraden bij een speciaalzaak langs te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het zo mooi om met zonsondergang te lopen <3

Laatst gingen mijn beste vriendin en ik -dachten wij- 5 kilometer door het bos joggen. 'Helaas' raakten we verdwaald en hebben we naast die 5 km ook nog eens 8 km moeten lopen, voordat we bij de auto waren :P



Ben je trouwens ook daadwerkelijk afgevallen Anke?
test

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven