hardlopen op blote voeten

10-07-2018 15:58 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een fervent duurloper, en informeer mezelf regelmatig over nieuwe ontwikkelingen en inzichten op het gebied van hardlopen, met name boeit me het debat over hardlopen op blote voeten. De belangrijkste argumenten pro, namelijk dat het je voetspieren sterk houdt en je je voeten hardloop-technisch beter gebruikt (dan met zeer dempende schoenen), kan ik achter staan. Ik doe zelf ook voetspieroefeningen en zorg dat ik mijn voeten goed gebruik. Dat ik meestal op onverharde en vaak onregelmatige ondergrond loop, vraagt daar ook om. Maar dat is tevens een reden voor mij om met schoenen aan te blijven lopen, want het lijkt me dat ik anders al gauw ergens in loop. Bovendien, as it is, ontwikkel ik al genoeg eelt op mijn voetzolen, wat ik simpelweg niet mooi vind.
Mijn vragen aan blotevoeten-hardlopers zijn dan ook: waar lopen jullie om te voorkomen dat je in dingen trapt, en 2/ hebben jullie veel eeltvorming, en zo ja, wat doe je daarmee?
wildemimosa wijzigde dit bericht op 10-07-2018 16:00
Reden: correctie
0.42% gewijzigd
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
Ben je dan niet bang dat je ergens in stapt bijvoorbeeld glas ofzo?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Auw!
Alle reacties Link kopieren
Scheelt je wel een steentje in je schoen🤣
Je hebt toch ook van die speciale bare foot hardloopschoenen. Geen idee of dat wat is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het hardlopen wel eens geprobeerd met five fingers-schoenen, die geven wat bescherming tegen glas en doornen, en je wikkelt anders af omdat je tenen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen, maar ik vond het geen succes omdat ik de ongelijke stukken op de weg erg goed voelde, en je hardlopend nu eenmaal minder goed kunt kijken waar je je voeten neerzet.
Het schijnt een kwestie van wennen te zijn.

Afbeelding

http://www.vibram.nl/
zazamaenade wijzigde dit bericht op 10-07-2018 16:28
14.68% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die altijd op blote voeten loopt. Hij zegt dat trappen in glas of andere scherpe voorwerpen niet gouw gebeurd, omdat je meteen voelt dat je op iets staat en daarom dus niet doortrapt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nooit een poging gedaan het te proberen (behalve af en toe een paar rondjes uitlopen op blote voeten op het binnen grasveld van de baan). Ik vind het sowieso zonde om alles wat ik al opgebouwd heb naast mij neer te leggen en helemaal weer met minuten loopjes te gaan beginnen terwijl ik intussen mensen die dat wel gedaan hebben evengoed nog met allerlei blessures zie.
Zo blijkt ook wat even werd gesuggereerd dat voorvoet/middenvoet landing minder blessure gevoelig was dan hak landing achterhaald. Het geeft andere blessures en bij de een lijkt het een beter te passen dan bij de ander. Heel persoonlijk dus.
Het lijkt mij ook zo belastend voor je enkels! Ik weet nog dat ik ooit een keer mijn hardloopschoenen niet kon vinden, en dus maar een ander soort gymschoenen ofzo aan had gedaan. Deze ondersteunden de enkels niet, en ik moest al na 1 km stoppen omdat het voelde alsof ik mijn enkels aan het overbelasten was.
OliebolmetKrenten schreef:
10-07-2018 16:25
Ik ken iemand die altijd op blote voeten loopt. Hij zegt dat trappen in glas of andere scherpe voorwerpen niet gouw gebeurd, omdat je meteen voelt dat je op iets staat en daarom dus niet doortrapt.
Als je landt op een stuk glas is het lastig om dan niet 'door te trappen'.

Hardloopschoenen geven ook steun aan je voeten en enkels, ben je niet bang dat je dat gaat missen zonder schoenen?
Alle reacties Link kopieren
Hardlopen op blote voeten op openbare weg is vragen om problemen. Kneuzingen, wondjes door in glas/ kleine steentjes etc. trappen, problemen met eeltlagen, restjes urine en hondenpoep, rubber van banden, stoten met tenen ... .
Mijn man doet dit. Het bevalt hem prima; inmiddels loopt hij ook in veel andere situaties op blote voeten. Hij heeft ook barefoot running schoenen voor als het koud is in de winter.

Het vergt inderdaad een andere techniek. Als je het een tijd niet gedaan heb, moet je het helemaal weer opbouwen. Dan is het echt maar 15 minuten per dag met een rustdag er tussen omdat je voetzolen het anders niet redden. Dus over de belasting van je enkels hoef je je geen zorgen te maken: dat gaat heel geleidelijk omdat je zolen het tempo dicteren. Mijn man rent op allerlei oppervlakken; bos is het fijnste maar stoep of asfalt is ook prima. Mijn man trapt nergens in omdat je daarvoor volgens hem wel een zintuig ontwikkelt. Je doet alles vanzelf veel bewuster omdat je zoveel zintuigelijke info via je voeten krijgt.

Ik vind zelf die info via je voetzolen te overweldigend en doe het niet. Mijn zoon loopt ook graag op blote voeten maar hij doet niet aan hardlopen.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 10-07-2018 17:01
10.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
10-07-2018 16:48
Als je landt op een stuk glas is het lastig om dan niet 'door te trappen'.

Hardloopschoenen geven ook steun aan je voeten en enkels, ben je niet bang dat je dat gaat missen zonder schoenen?
het argument om blootsvoets te gaan hardlopen is juist dat je voeten er sterker door worden, en dat schoenen dragen zwakke voeten faciliteert.
Ik doe het zelf niet, zoals ik al schreef omdat ik niet ergens in wil trappen. Overigens letten op waar je loopt moet wel als je op bospaden loopt zoals ik, dat kost me geen moeite. Het goed gebruiken van mijn voeten maakt het hardlopen fysiek juist plezieriger, dan het hardlopen op verharde paden, waar mijn voeten weinig hoeven te doen.
Gezien de antwoorden tot nu toe, zijn er hier weinig blote-voetenhardlopers..
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
10-07-2018 16:58
Mijn man doet dit. Het bevalt hem prima; inmiddels loopt hij ook in veel andere situaties op blote voeten. Hij heeft ook barefoot running schoenen voor als het koud is in de winter.

Het vergt inderdaad een andere techniek. Als je het een tijd niet gedaan heb, moet je het helemaal weer opbouwen. Dan is het echt maar 15 minuten per dag met een rustdag er tussen omdat je voetzolen het anders niet redden. Dus over de belasting van je enkels hoef je je geen zorgen te maken: dat gaat heel geleidelijk omdat je zolen het tempo dicteren. Mijn man rent op allerlei oppervlakken; bos is het fijnste maar stoep of asfalt is ook prima. Mijn man trapt nergens in omdat je daarvoor volgens hem wel een zintuig ontwikkelt. Je doet alles vanzelf veel bewuster omdat je zoveel zintuigelijke info via je voeten krijgt.

Heeft hij veel eeltvorming?

Ik vind zelf die info via je voetzolen te overweldigend en doe het niet. Mijn zoon loopt ook graag op blote voeten maar hij doet niet aan hardlopen.
don't watch the movie, read the book
Wat is veel? Zijn voeten veranderen er wel door, maar hij was vroeger juist heel gemeen voor zijn voeten door super strakke schaatsen en klimschoenen te dragen. Schaatsers dragen dus loeistrakke schaatsen zonder sokken om maximaal grip te houden. Dus hij had al wat rare eeltplekken en tenen die vaak blauw zien. Ze worden langzaam wat breder, maar hij had hele smalle voeten dus dat is niet erg.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
10-07-2018 17:09
Wat is veel? Zijn voeten veranderen er wel door, maar hij was vroeger juist heel gemeen voor zijn voeten door super strakke schaatsen en klimschoenen te dragen. Schaatsers dragen dus loeistrakke schaatsen zonder sokken om maximaal grip te houden. Dus hij had al wat rare eeltplekken en tenen die vaak blauw zien. Ze worden langzaam wat breder, maar hij had hele smalle voeten dus dat is niet erg.
Kijken mensen niet vreemd op als ze hem op blote voeten zien hardlopen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Het schijnt dat je dan vooral met platte voeten moet lopen dus niet landen op je hak, maar zelf ben ik toch ongerust dat ik mezelf bezeer en dan wekenlang thuis moet zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik loop in de stad op barefeet-schoentjes, en dan bij voorkeur in het park. Maar ik vind het wel moeilijk een goede route te vinden, ben er nog niet helemaal uit. Een bekende van mij loopt altijd in de duinen.
Vroeger, toen ik nog niet in de hoofdstad woonde, liep ik altijd en overal op blote voeten. Ik vond het wel meevallen met het eelt.
retrostar schreef:
10-07-2018 18:53
Het schijnt dat je dan vooral met platte voeten moet lopen dus niet landen op je hak, maar zelf ben ik toch ongerust dat ik mezelf bezeer en dan wekenlang thuis moet zitten.
Je gaat het vanzelf goed doen als je het voelt. Met blote voeten wordt je automatisch gecorrigeerd als je je voet neerzet op een manier die niet lekker voelt. Maar je zal dus niet snel met een verkeerde houding te veel doen, want je moet het juist heel rustig opbouwen ivm je eelt.

Mijn man heeft, los van dit blotevoeten hardlopen, een tijd geleden een opleiding gedaan tot hardlooptrainer voor "natuurlijk hardlopen". Dat ging niet uit van rennen met blote voeten, maar wel vanuit het idee dat hardlopen iets moet zijn dat je jezelf niet als een soort geforceerd doel moet opleggen. Veel mensen rennen een bepaalde afstand, gewoon omdat ze een doel willen. En of ze zich nou slecht of goed voelen; dat doel wordt dan soort van heilig. Ze willen het opbouwen, de prestatie vergroten, en voor je het weet zit je inderdaad weer een tijd thuis met een blessure omdat de doelen vaak opgehoogd worden voordat echt al je pezen, aanhechtingen, gewrichten etc. goed aan de belasting gewend zijn. Daar gaat gewoon tijd overheen.

Het idee waarmee hij loopt, is meer dat je het moet doen om de plezierige beleving. Hij gaat een bepaalde tijd lopen, en niet een bepaalde afstand. Op een goede dag loopt hij dus verder dan op een dag dat het eens minder gaat, maar hij rent niet door zijn grenzen heen en kan er dan wel van genieten. Als je het hardlopen op deze manier opbouwt, met daarbij (als je wilt) de hele rustige opbouw met blote voeten, dan is dit iets dat je tot ver na je 70e kan volhouden, zonder al die intervallen van een tijdje goed presteren maar dan weer een tijd er niet aan toe komen of door een blessure weer moeten stoppen.
Dat is ook wat mij erin aanspreekt, blijmetmij. Gewoon een beetje rennen tussen de vogeltjes. Niet die flauwekul met een koptelefoon op je kop en een Vlaamse dame die zegt dat ze ‘fier’ op je is.
Keuken1987 schreef:
10-07-2018 17:31
Kijken mensen niet vreemd op als ze hem op blote voeten zien hardlopen?
Nou het valt wel op, ook bijvoorbeeld op het schoolplein weten mensen die wij helemaal niet kennen meteen dat hij "die vader op blote voeten" is. Soms krijgt hij leuke reacties, en soms hele bizarre; iemand die vlak bij de supermarkt hysterisch tegen hem gaat gillen dat hij gevaarlijk doet en dat er overal glas kan liggen bijvoorbeeld. Mensen die zich nergens in verdiepen hebben wel snel een mening natuurlijk. Daarom heb ik ook wel geholpen met schoenen zoeken die hij lekker vindt zitten, zodat hij soms ook wel schoenen aan doet terwijl dat voor hem niet zou hoeven. Bij een oudergesprek op school ofzo, wil je soms gewoon serieus over je kind praten en dan niet de aandacht afleiden als "ouder met een afwijkende levensstijl".
Alle reacties Link kopieren
Ik was blote voeten hardloopster. Ik vond het de hemel op aarde. Heb opgebouwd op gras (woonde vlakbij een begraste dijk en weilanden) en ben nooit ergens in gaan staan. Toen mijn voeten en kuiten wat meer konden hebben heb ik vibram 5 fingers gekocht en kon daarop bijna overal wel lopen.

Qua eeltvorming: ik vond mijn voeten zachter dan daarvoor.

Was het een succes? Nouja, niet helemaal. Ik vond het heel fijn en liep tussen de 10 en 12 km blootvoets. Voor langere stukken had ik een rugtasje met schoenen mee. Maar helaas heb ik wel een marsfractuur opgelopen. Middenvoetsbeentje gebroken dus. Door de druk op de voorvoet is een botje langzaam een beetje gaan scheuren, zeg maar. Omdat ik andere blessures had en gewend was aan pijn, heb ik er te lang mee doorgerend...

Inmiddels kan ik door andere blessures helemaal niet meer rennen, maar mocht het kunnen dan zou ik weer blootvoets willen. Maar dan wel stoppen bij pijn ;-).
Alle reacties Link kopieren
Staartmees_en_co schreef:
10-07-2018 20:03
Ik was blote voeten hardloopster. Ik vond het de hemel op aarde. Heb opgebouwd op gras (woonde vlakbij een begraste dijk en weilanden) en ben nooit ergens in gaan staan. Toen mijn voeten en kuiten wat meer konden hebben heb ik vibram 5 fingers gekocht en kon daarop bijna overal wel lopen.

Qua eeltvorming: ik vond mijn voeten zachter dan daarvoor.

Was het een succes? Nouja, niet helemaal. Ik vond het heel fijn en liep tussen de 10 en 12 km blootvoets. Voor langere stukken had ik een rugtasje met schoenen mee. Maar helaas heb ik wel een marsfractuur opgelopen. Middenvoetsbeentje gebroken dus. Door de druk op de voorvoet is een botje langzaam een beetje gaan scheuren, zeg maar. Omdat ik andere blessures had en gewend was aan pijn, heb ik er te lang mee doorgerend...

Inmiddels kan ik door andere blessures helemaal niet meer rennen, maar mocht het kunnen dan zou ik weer blootvoets willen. Maar dan wel stoppen bij pijn ;-).
Balen jôh, dat je niet meer kan hardlopen. Ik hoop dat het in de toekomst toch weer mogelijk gaat zijn voor je. Zelf heb ik vorig jaar voor het eerst sinds ik aan hardlopen doe twee keer een dusdanige blessure gehad dat ik niet kon hardlopen. Ik had nooit blessures, dus het was echt een verandering van mindset en deed me beseffen hoe afhankelijk je bent van je lichaam. Gelukkig van beide blessures (voet en heupgewricht) weer helemaal hersteld.
don't watch the movie, read the book
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
10-07-2018 19:48
Je gaat het vanzelf goed doen als je het voelt. Met blote voeten wordt je automatisch gecorrigeerd als je je voet neerzet op een manier die niet lekker voelt. Maar je zal dus niet snel met een verkeerde houding te veel doen, want je moet het juist heel rustig opbouwen ivm je eelt.

Mijn man heeft, los van dit blotevoeten hardlopen, een tijd geleden een opleiding gedaan tot hardlooptrainer voor "natuurlijk hardlopen". Dat ging niet uit van rennen met blote voeten, maar wel vanuit het idee dat hardlopen iets moet zijn dat je jezelf niet als een soort geforceerd doel moet opleggen. Veel mensen rennen een bepaalde afstand, gewoon omdat ze een doel willen. En of ze zich nou slecht of goed voelen; dat doel wordt dan soort van heilig. Ze willen het opbouwen, de prestatie vergroten, en voor je het weet zit je inderdaad weer een tijd thuis met een blessure omdat de doelen vaak opgehoogd worden voordat echt al je pezen, aanhechtingen, gewrichten etc. goed aan de belasting gewend zijn. Daar gaat gewoon tijd overheen.

Het idee waarmee hij loopt, is meer dat je het moet doen om de plezierige beleving. Hij gaat een bepaalde tijd lopen, en niet een bepaalde afstand. Op een goede dag loopt hij dus verder dan op een dag dat het eens minder gaat, maar hij rent niet door zijn grenzen heen en kan er dan wel van genieten. Als je het hardlopen op deze manier opbouwt, met daarbij (als je wilt) de hele rustige opbouw met blote voeten, dan is dit iets dat je tot ver na je 70e kan volhouden, zonder al die intervallen van een tijdje goed presteren maar dan weer een tijd er niet aan toe komen of door een blessure weer moeten stoppen.
Dat is ook mijn insteek bij het hardlopen, gewoon omdat ik de activiteit zelf prettig vind. Zonder trainingsschema, zonder planning, zonder doelstelling. Ik zou het een corvee gaan vinden als ik het anders zou doen.
En in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, dat je geen vooruitgang boekt zonder trainingsschema, kan ik er aan toevoegen dat ik "vanzelf" , dus zonder dit als doel voor ogen te hebben gehad, vooruit ben gegaan van een half uurtje per dag 7 jaar geleden, tot een duur nu van tussen de 1 en 3.30 uur per keer.
don't watch the movie, read the book
Staartmees_en_co schreef:
10-07-2018 20:03
Ik was blote voeten hardloopster. Ik vond het de hemel op aarde. Heb opgebouwd op gras (woonde vlakbij een begraste dijk en weilanden) en ben nooit ergens in gaan staan. Toen mijn voeten en kuiten wat meer konden hebben heb ik vibram 5 fingers gekocht en kon daarop bijna overal wel lopen.

Qua eeltvorming: ik vond mijn voeten zachter dan daarvoor.

Was het een succes? Nouja, niet helemaal. Ik vond het heel fijn en liep tussen de 10 en 12 km blootvoets. Voor langere stukken had ik een rugtasje met schoenen mee. Maar helaas heb ik wel een marsfractuur opgelopen. Middenvoetsbeentje gebroken dus. Door de druk op de voorvoet is een botje langzaam een beetje gaan scheuren, zeg maar. Omdat ik andere blessures had en gewend was aan pijn, heb ik er te lang mee doorgerend...

Inmiddels kan ik door andere blessures helemaal niet meer rennen, maar mocht het kunnen dan zou ik weer blootvoets willen. Maar dan wel stoppen bij pijn ;-).
Joh wat jammer! Heb je een alternatief gevonden om toch lekker te bewegen? zwemmen, steppen, roeien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven