Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
10-08-2018 15:54
Goed bezig! Geen klachten verder? Rug, benen, handen, schouders? Dan helemaal top.

Wilde vanmorgen fietsen (boodschappen doen), ja hoor, lekke band. Zit het lek bij het ventiel, dus niet te plakken... :facepalm:
Probeer al 7 jaar lang mijn zoon bandenplakken te leren, zinloos want in die 7 jaar 5 keer lek, iedere keer het ventiel.
fietsen varen vrouwelijk doen
Nee nergens last van. Enige waar ik tegenaan liep is dat mijn bidon niet goed in de houder bleef zitten. Ik was de stad nog niet uit of hij was er al uit gevallen, en ik had een rugzakje bij me dus toen heb ik hem daarin gedaan.
Maar dat is wel onhandig.
Ik heb een bidon van een liter, zou dat te groot zijn? Of zou ik er gewoon gaffer tape ofzo omheen kunnen doen zodat hij breder is en beter blijft zitten in de bidonhouder? Heb nu het idee dat die helemaal niet klemt..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zo zeggen een nieuwe bidonhouder. Nog nooit meegemaakt dat de bidon eruit viel. Dat die wat langer is maakt niet uit. En zo nodig ook een nieuwe bidom, zou kunnen ja dat die te smal is.

En oh ja fiets gewoon een paar georganiseerde tochten em voor je het weet verzuip je in de bidons.
fietsen varen vrouwelijk doen
ClumsyNinja schreef:
10-08-2018 23:28
Nee nergens last van. Enige waar ik tegenaan liep is dat mijn bidon niet goed in de houder bleef zitten. Ik was de stad nog niet uit of hij was er al uit gevallen, en ik had een rugzakje bij me dus toen heb ik hem daarin gedaan.
Maar dat is wel onhandig.
Ik heb een bidon van een liter, zou dat te groot zijn? Of zou ik er gewoon gaffer tape ofzo omheen kunnen doen zodat hij breder is en beter blijft zitten in de bidonhouder? Heb nu het idee dat die helemaal niet klemt..
Als je water in je rugzak gaat doen, kun je beter een drinkwaterzak (met drinkslang) eraan kopen. Dan hoef je nl. niet te stoppen om te drinken, maar kun je gewoon doorfietsen en drinken tegelijk. Wel moet je er dan zorgen dat drinkwaterzak goed past/plat op je rug blijft zitten in de rugzak. Als je zo'n bult in de rug voelt drukken van een omgevallen waterzak, fietst het niet prettig meer nl.
Bidon moet gewoon goed in bidonhouder passen/klemmen.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja de camelback, heb er ook zo een, heel handig rugzakje voor het fietsen. De waterzak ligt al sinds 1 keer gebruikt, werkloos in een la. Drinken uit de bidon lukt onderweg ook heel goed. En ach je staat ook vaak zat stil voor een stoplicht, brug, kruipunt etc.

Het is nou niet bepaald zo dat wij prof wielrenner zijn die de busjes uit een auto aangereikte krijgen, of dat de weg wordt afgezet voor het passeren. Uiteindelijk maakt het voor de je gefietste kilometers toch niet uit. Dan sta je even still, who cares.
fietsen varen vrouwelijk doen
Nieuwe bidonhouder, zou ik ook zeggen. Of kijken of een andere bidon beter past. Ik heb op mijn racefiets twee bidonhouders, op mijn mountainbike eentje. Ik fiets nooit met een rugzakje, dat vind ik irritant. Ik heb wel een zadeltasje, daarin doe ik mobiel, sleutels, wat geld, soms regenjasje.
Ik heb alleen bidons van 750 en 500 ml. Misschien heeft je bidon een afwijkend formaat? Hier zitten ze eigenlijk muurvast, ook in de ATB, waarmee flink gestuiterd wordt.
Heb mijn bidonhouder een beetje verbogen en nu zit het prima gelukkig!

Gisteren een rondje van bijna 70km gedaan met een gemiddelde snelheid van 25 kilometer per uur. Had zelf het idee dat het echt mega lekker ging, maar werd 2x ingehaald door een andere fietser en die gingen zó veel harder!
Ok ik ben natuurlijk een totale beginner maar hoe hard fietsen jullie wel niet?!

Voor nu vind ik verder leuker dan harder. Oftewel, ik ga liever 2 a 3 uur fietsen en dan niet zo hard, dan een uur en dan idioot snel. Komt ook omdat ik zelfs mijn slakkegangetje op de fiets nog best spannend vind. Voor een bocht rem ik bijvoorbeeld helemaal af terwijl ik anderen daar snel en schuin doorheen zie gaan. Het zal best kunnen maar ik doe even rustig aan!

Ik had 1,5 liter water bij me maar dat was eigenlijk niet genoeg denk ik. Had me een partij dorst toen ik thuis kwam...
Alle reacties Link kopieren
Dat lag er bij mij nogal aan of ik alleen fietsten of in een groepje. Alleen mikte ik ergens rond de 28 km op de rechte stukken. Maar in een groepje rijd je zo hele stukken boven de 30 omdat je minder luchtweerstand hebt.

Maar trek je niet zoveel aan van anderen. Al die mensen die ook 25 per uur rijden haal je niet in, want die rijden even hard als jou ;).

Mocht je nou straks wel wat harder willen, probeer dan vooral op souplese te blijven rijden en niet op meer kracht. En je kunt heel snel leren wat harder te rijden als je een beetje gaat intervallen. Dus een kilometer of 2 wel 28 rijden en dan nog gewoon rustig fietsen tot je weer de energie hebt om wel weer een stukje harder te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit jaar wel al 10 keer buiten gefietst. En de laatste keer dat ik buiten fietste was ergens juni ging ik nog gemiddeld 30 km/h.

Nu al 2 maand geen trap meer gezet en pas eind augustus weer op de fiets. Dan ga ik ook niet zo snel meer als halverwege juni. Is een van de nadelen van mijn baan op zee, probeer conditie bij te houden met hardlopen, toch wel een 25% fiets conditie verlies altijd.

Komt meestal wel snel weer terug.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
10-08-2018 18:26
Probeer al 7 jaar lang mijn zoon bandenplakken te leren, zinloos want in die 7 jaar 5 keer lek, iedere keer het ventiel.


:rofl: Das wel lastig ja. ;-D
Ik kan prima plakken, maar meestal (sinds ik samenwoon) krijg ik er de kans niet meer voor. Vriend vindt het zalig om te sleutelen aan fietsen, ook aan de gewone stadsfiets. De mijne vindt hij met name een uitdaging omdat hij oud is en roestig. :hyper:
Hij was dus erg blij dat er een nieuwe band om moest, want dan kon hij die nieuwe sleutel nr 15 gebruiken. :facepalm:

ClumsyNinja, een bidon van een liter is best groot! Maar als je 1,5 liter drinkt, is dat wel nodig. Als je zoveel drinkt is een camelback misschien wel handig, die heb je met blazen van 1 liter, maar je kunt ook grotere kopen van 2 of 3 liter. (Wel even vacuüm maken, anders klotst het als een gek.) Een grote bidon vind ik één nadeel hebben, ik krijg hem soms heel slecht uit de houder. Daar is op mijn fiets niet zoveel ruimte voor.

Als ik veel gefietst heb, dan fiets ik op mijn mtb ongeveer 25. Momenteel (fiets er weinig) ben ik blij als ik boven de 20 zit. Heb natuurlijk wel heuveltjes.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja hier geen heuvels, maar het was met 25 gemiddeld over de hele fietstocht. En ik woon midden in Amsterdam dus ik moet natuurlijk ook de stad uit en weer in en dat gaat helemaal niet snel, dus stukjes van 28/30 per uur haal ik zeker wel.
Ik vind het echt zo'n heerlijk gevoel, zowel het fietsen zelf als buiten de stad komen en een beetje toeristje spelen!

Ja misschien drink ik inderdaad veel maar ik heb gewoon dorst. Ik las ook over eten meenemen dus ik fiets braaf rond met 2 mueslirepen maar daar heb ik dus echt helemaal geen trek in halverwege. Maar water... Ik zou denk ik wel 3 liter opkunnen haha.
dianaf schreef:
15-08-2018 11:00
:rofl: Das wel lastig ja. ;-D
Ik kan prima plakken, maar meestal (sinds ik samenwoon) krijg ik er de kans niet meer voor. Vriend vindt het zalig om te sleutelen aan fietsen, ook aan de gewone stadsfiets. De mijne vindt hij met name een uitdaging omdat hij oud is en roestig. :hyper:
Hij was dus erg blij dat er een nieuwe band om moest, want dan kon hij die nieuwe sleutel nr 15 gebruiken. :facepalm:

Wonen jullie een beetje in de buurt? Dan kom ik voortaan mijn fiets wel langs brengen ;)
OMG ik háát sleutelen..
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
15-08-2018 11:37
Wonen jullie een beetje in de buurt? Dan kom ik voortaan mijn fiets wel langs brengen ;)
OMG ik háát sleutelen..
Amsterdam -> Apeldoorn is maar een uurtje met de trein. ;-)
Hij vindt het echt heel leuk en zou best mechanieker willen zijn. Geen fietsenmaker, want hele dagen bandenplakken ziet hij ook niet zitten.

Over de trein gesproken. Wat ik ook vaak zie is dat men met de trein ergens heen gaat en dan terug fietst. Of op een andere locatie gaan toeren. Een dagkaartje voor je fiets kost namelijk maar € 6,20.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Wow, 70km vind ik echt al wel veel! Ik fiets sinds dit seizoen en doe vaak s avonds een rondje van rond de 30-35 km. Zondag heb ik een rondje van 50 gedaan, maar daar heb ik ook ruim de tijd voor genomen. De laatste 20km was op de dijk met veel wind en dat vond ik echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 70 ook best veel hoor. Meestal fiets ik 30-40 km. Als ik er zin in heb, wordt het 50, maar dat is het meestal wel. Dan ben ik meestal bijna thuis en heb geen zin om een verder rondje te bedenken. Ben dan gewoon een oude taart of zo... ;-D
dianaf wijzigde dit bericht op 15-08-2018 19:41
33.88% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik fiets overigens gemiddeld zo'n 25km per uur, daar zitten rechte stukken bij waarop ik lekker door kan trappen, maar ook stukken met stoplichten en veel verkeer (stad uitwaarts). Vind mijn snelheid ook niet zo belangrijk, ik fiets echt voor de lol. Heb wel in mijn hoofd een keer een triatlon (1/4e ofzo) te gaan doen, maar ook dat is meer voor de uitdaging dan voor een toptijd.
viennas schreef:
15-08-2018 19:37
Wow, 70km vind ik echt al wel veel! Ik fiets sinds dit seizoen en doe vaak s avonds een rondje van rond de 30-35 km. Zondag heb ik een rondje van 50 gedaan, maar daar heb ik ook ruim de tijd voor genomen. De laatste 20km was op de dijk met veel wind en dat vond ik echt vreselijk.
Hoe veel keren per week ga je dan ongeveer?
Alle reacties Link kopieren
viennas schreef:
15-08-2018 19:41
Heb wel in mijn hoofd een keer een triatlon (1/4e ofzo) te gaan doen, maar ook dat is meer voor de uitdaging dan voor een toptijd.
Ik heb dat eens gedaan, gewoon op mezelf (ook 1/4): eerst gaan zwemmen, dan de fiets op, daarna gelopen (in mijn geval gestapt omwille van mijn knieën).

Alles op het gemakje, tussenin op een bankje zitten eten.

Het was een mooie zomerdag en ik heb er ook de hele dag over gedaan haha.
Maar supertof om te doen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn lompste schema die ik dit jaar gedaan heb, moest even een crash cursus doen vanwege de fietselfstedentocht en de zondag ervoor pas thuiskomen.

Maandag 35 km, Woensdag 70 km, Vrijdag 100 km, maandag elfstedentocht 235 km. Welke ik voor het grootste gedeelte gefietst heb voorop in een groep, niet de snelste groep maar toch.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
16-08-2018 08:35
Hoe veel keren per week ga je dan ongeveer?
Haha, dat varieert nogal van 0 tot 3 keer. Ik loop ook nog regelmatig hard en zwem 1 keer in de week. Eigenlijk van alles te weinig om echt vorderingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
viennas schreef:
16-08-2018 13:08
Haha, dat varieert nogal van 0 tot 3 keer. Ik loop ook nog regelmatig hard en zwem 1 keer in de week. Eigenlijk van alles te weinig om echt vorderingen te maken.

Herkenbaar. Ik probeer alles 2x te doen, maar dan loop ik wel het risico dat ik op een gegeven moment overal te moe voor ben... :facepalm:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Clumsyninja, met deze snelheid kun jij je gerust aansluiten bij een fietsgroep. De Fietsbelles (vrouwengroep) zit in Amsterdam en die heeft in elk geval een groep die gemiddeld 25km/u fietst (dinsdag en zondag).
Helm is verplicht.
Je kunt ook een tweede bidonhouder plaatsen. Dan kun je 2x 750ml meenemen.
anoniem_374651 wijzigde dit bericht op 23-08-2018 09:55
1.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En vrouwenwielrennen zou je ook graag meenemen als je dit zo wegtrapt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven