Help hoe werkt mijn racefiets? ;)

07-08-2018 14:51 206 berichten
Ik ben al een tijd fanatiek met spinnen en rpm en nou leek het me zo leuk om ook buiten te gaan fietsen. Dus heb via via een racefiets gekregen, vandaag opgehaald. Nu heeft hij 12 versnellingen maar die werken met schakelaartjes aan het frame.
Eeeeh... Kan iemand deze beginner uitleggen hoe dat werkt?

En als ik een rondje wil fietsen wat is dan een handige routeplanner? Bestaat er een app die me vertelt: eerste rechts tweede links enz? Ik gebruik om ergens naar toe te gaan altijd google maps (ben een held in verdwalen) maar er zijn vást standaard leuke rondjes om te rijden.

Kortom: racefietstips? Graag!
90+ lijkt me doodeng! Dat is toch alsof je in je ondergoed op een motor bent geklommen! En als je dan een lekke band zou krijgen.... Hmmm.

Zeefietser regende het vandaag bij jou niet? Ik wou ook fietsen vandaag maar het weer werkte niet mee :/
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
29-08-2018 23:34
Oh vraagje (super beginners level dus reken me er niet op af). Het leek de laatste keer alsof ik mijn voorband minder goed opgepompt kreeg als mijn achterband. Volgens het metertje op de fietspomp waren ze even hard maar als ik er in kneep voelde de een toch echt veel harder dan de andere. Iemand die hier een verklaring voor heeft? Nu is de achterband oud(er) en de voorband is vervangen toen ik de fiets kreeg, weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben?
Ik sta sowieso nog wel een beetje te stuntelen met die fietspomp, met zo'n klein ventieltje werkt het toch heel anders dan met mijn stadsfiets. Daar nog trucs en tips voor?
Als het goed is moeten je banden even stevig zijn als je ze opgepompt hebt tot dezelfde druk. Waar het aan ligt: geen idee... Wat zou kunnen is dat je ventiel klemt. Dan pomp je niet de band op, maar alleen de slang en gaat er geen lucht het ventiel in. Druk altijd voordat je de pomp aan je ventiel aansluit even het pinnetje van je ventiel in zodat er wat lucht ontsnapt. Dan weet je dat die in ieder geval niet blijft hangen.

Verder niet echt tips. Vuistregel is dat je per 10kg lichaamsgewicht 1 bar druk wil. Dat is een aardige combinatie van weinig weerstand, maar nog wel comfortabel/veilig. Als je wil kun je daarin natuurlijk variëren: Meer druk en je loopt wat meer kans dat je gaat "stuiteren", minder druk en je hebt wat meer grip. Afhankelijk van de kwaliteit van je banden heeft dit allemaal meer of minder effect op je luchtweerstand. Hoe harder hoe minder weerstand. Zelf pomp ik achter er 1,5 bar meer in dan de vuistregel en voor 0,5 tot 1 bar extra. Dat betekent wel dat je sneller je achterwiel kwijt bent bij het remmen. Bij regen doe ik bij beiden een bar minder dan de vuistregel zodat je echt meer grip hebt.

Als ik een fiets zou krijgen die al gebruikt is en wellicht al een tijdje in een schuur heeft gestaan, dan zou ik eigenlijk beide banden (zowel binnen als buiten) vervangen. Valt wel mee wat dat kost, maar dan weet je dat ze dezelfde kwaliteit hebben en het geeft mij altijd een veilig gevoel dat het in ieder geval goed is en dat ik weet hoe lang er op gefietst is. Buitenbanden vervang ik eigenlijk altijd gelijktijdig (tenzij er eentje nog heel nieuw is en er net een groot lek in komt), zodat ze zelfde mate van slijtage hebben. Als je nou langer dan een paar dagen niet fietst, laat dan wat lucht uit je banden lopen zodat de spanning eraf is. Oppompen moet je sowieso na een aantal dagen weer, dus die paar extra pompjes maakt dan niet uit. Mij is trouwens altijd aangeleerd om dat na iedere fietsbeurt te doen, maar ik fiets eigenlijk om de dag en vond het wel best zo, dus doe dit nu meer als ik een dag of vier niet van plan ben te fietsen.

Zeer, zeer, zeer belangrijk in de wereld van het fietsen: dat dopje dat er op je ventiel geschroefd zit, dat gooi je zo snel mogelijk weg! Voor meer van dat soort belangrijke regels: http://www.velominati.com/the-rules/. :)
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
29-08-2018 23:36
90+ lijkt me doodeng! Dat is toch alsof je in je ondergoed op een motor bent geklommen! En als je dan een lekke band zou krijgen.... Hmmm.

Zeefietser regende het vandaag bij jou niet? Ik wou ook fietsen vandaag maar het weer werkte niet mee :/
Gisteren de hele dag tot 1500 zo'n beetje was het droog en zonnig.

Tja 90 op je fiets bergaf, is wel de bedoeling dat je op je fiets blijft zitten. En ach alle keren dat ik nu gevallen ben bij sneheden tussen de 25 en 40, doet altijd zeer en altijd wel iets kapot aan je fiets, kleren of jezelf. Bij hogere snelheden meer schade natuurlijk. Niet teveel over nadenken en ach is was toen 20 dat maakte het toch ook alweer anders.

Oh en ik val nog wel eens om in stilstand. Want of a te moe dus te langzaam na remmen de voet los of b na een bocht helling, verkeerde versnelling en dan opeens sta je stil.

En idd dat dopje op het ventiel, weg ermee.
fietsen varen vrouwelijk doen
ClumsyNinja schreef:
29-08-2018 11:14
Interessant die mio, maar voor nu een beetje veel geld voor mij. Eerst maar eens blijven verdwalen en als ik volgend voorjaar nog steeds fanatiek fiets kan dat er misschien wel bij :)
Zo lang je maar navigatie bij je hebt voor als je verdwaalt, bv op de telefoon. Mijn telefoon is te simpel en trekt dat niet. Ik heb wel de goedkoopste Mio. Deze : https://www.coolblue.nl/product/668017/ ... 11l5DovfWU

Maar hij is ook vaak in de aanbieding voor minder.
Alle reacties Link kopieren
Geschoren benen helpen trouwens ook als je valt :)
Het wordt al weer echt vroeg donker! Ik heb mijn lichtjes maar weer op mijn fiets gezet.

September is dé maand met de grote toertochten: Damclassic, Kneteman, Rapha. Is er een grote tocht waar jullie aan meedoen?

Ik doe in elk geval mee aan de Rapha's 100. Ik heb me ingeschreven voor de Damclassic (105km), maar mijn fietsmaatje kan toch ineens niet. Ik weet dus nog niet of ik die meedoe.
anoniem_374651 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 11:21
1.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn tochten meer aan het begin van het jaar gereden.

Maar loop ook tegen probleem aan dat het vroeg donker is (neem aan dat je dat bedoelde). Licht heb ik niet op mijn racefiets, maar moet toch wat meer haasten als ik thuis kom en nog wat wil fietsen...
Alle reacties Link kopieren
.
willem1959 wijzigde dit bericht op 08-09-2018 10:49
Reden: kan geen paatjes plakken
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
07-08-2018 15:21

Tip 1) Koop een goede fietsbroek. Dat helpt niet tegen zadelpijn maar ik had ooit een goedkope en na 40 km was mijn huid kapot bij de stiknaden. Helaas moest ik die 40 km ook nog terug naar huis. Shirt maakt geen donder uit, sokken ook niet. Goede schoenen dan weer wel, maar test eerst maar eens uit of je het leuk genoeg vindt om te investeren. Helm hoeft niet persé duur te zijn als het om bescherming gaat, maar de duurdere versies hebben nog wel eens een extraatje als vliegengaas. Mijn man heeft twee keer een wesp in zijn helm gehad. De rest van dat verhaal zal ik je besparen ;-D .
Je kunt ook gewoon een petje onder je helm dragen.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Als je een nieuwe helm zoekt, koop er dan een met MIPS erin. Weer stuk veiliger.
Stampertje12 schreef:
07-09-2018 22:51
Maar loop ook tegen probleem aan dat het vroeg donker is (neem aan dat je dat bedoelde). Licht heb ik niet op mijn racefiets, maar moet toch wat meer haasten als ik thuis kom en nog wat wil fietsen...
Ja :proud:

Licht is nu vooral nog voor als het iets uitloopt of iemand rijdt lek. Ik heb ze liever voor de zekerheid bij me. Inhet donker fietsen, doe ik liever niet.
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
07-09-2018 21:48
Het wordt al weer echt vroeg donker! Ik heb mijn lichtjes maar weer op mijn fiets gezet.

September is dé maand met de grote toertochten: Damclassic, Kneteman, Rapha. Is er een grote tocht waar jullie aan meedoen?

Ik doe in elk geval mee aan de Rapha's 100. Ik heb me ingeschreven voor de Damclassic (105km), maar mijn fietsmaatje kan toch ineens niet. Ik weet dus nog niet of ik die meedoe.
Doe niet mee aan een grote georganiseerde tocht nu maar ben wel bezig met een lange tocht. Bijna klaar met even op en neer van Antwerpen naar Parijs terug naar Antwerpen.
Nog 55 km te gaan en terug in Antwerpen maar dat is leuk voor de dag van morgen, daarna trein terug naar Noord Nederland.
fietsen varen vrouwelijk doen
Je bent al bijna weer terug dus! Hoe was het? We hebben de laatste dagen veel regen gehad. Ik hoop dat jij beter weer had!

Ik kon op de valreep nog een kaartje overnemen voor de Gerrie Knetemanntocht. Ik heb vandaag de 75km gefietst. Het was goed georganiseerd, maar ik ben blij dat ik niet de volle mep heb betaald. Originele kaartje was iets van 30 euro. Dat vind ik echt te veel geld voor een georganiseerde tocht, hoe goed ook.
Alle reacties Link kopieren
@pavlovski: 2 jaar geleden reed ik ook de 75 km van de kneteman tocht. Veel te duur inderdaad en heel wat valpartijen aan het begin omdat mensen in een groep rijden en niet opletten. Ik vind het echt niks die drukke dingen maar het stadion was erg leuk natuurlijk :-)

@clumsyninja: hoe gaat het nu met fietsen?

Misschien nog een tip (heb niet alle 8 apagina;s nog gelezen.... Ik heb Lezyne lampjes voor op de fiets. Een grote als koplamp (hoe sneller je gaat hoe verder je wilt kunnen zien) en een hele goede voor achterop. Inmiddels wel nodig en soms ook onder de bomen met weinig zon (Veluwe)
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
09-09-2018 21:49
Je bent al bijna weer terug dus! Hoe was het? We hebben de laatste dagen veel regen gehad. Ik hoop dat jij beter weer had!

Ik kon op de valreep nog een kaartje overnemen voor de Gerrie Knetemanntocht. Ik heb vandaag de 75km gefietst. Het was goed georganiseerd, maar ik ben blij dat ik niet de volle mep heb betaald. Originele kaartje was iets van 30 euro. Dat vind ik echt te veel geld voor een georganiseerde tocht, hoe goed ook.
Mooi weer gehad, mooie wielren gebruinde benen en armen met een wit torso nu. 1 dag met een beetje regen en een straffe wind tegen. 862 km gedaan in 7 dagen.

Idd is aardig aan de prijzige kant 30 euro voor een 75 km tocht. Maar de elfstedentocht is nog wat duurder heb ik zo in mijn geheugen en daar is een aardige wachtlijst altijd voor.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
dikkerdjedap schreef:
10-09-2018 11:27
Misschien nog een tip (heb niet alle 8 apagina;s nog gelezen.... Ik heb Lezyne lampjes voor op de fiets. Een grote als koplamp (hoe sneller je gaat hoe verder je wilt kunnen zien) en een hele goede voor achterop. Inmiddels wel nodig en soms ook onder de bomen met weinig zon (Veluwe)
Heb ook van die dingen, maar vind ze toch niet echt super: ze zijn best vlot leeg en onhandig met opladen dat ze direct in de USB adapter moeten ipv met een kabeltje.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
10-09-2018 16:29
Idd is aardig aan de prijzige kant 30 euro voor een 75 km tocht. Maar de elfstedentocht is nog wat duurder heb ik zo in mijn geheugen en daar is een aardige wachtlijst altijd voor.
Ach, als je onderuit gaat en er in vijf minuten een ambulance bij je staat, dan is het toch wel de moeite waard dat je drie tientjes hebt betaald voor een goede organisatie.
Klinkt echt heel erg gaaf, Zeefietser, die tocht van jou!

Ik was verbaasd over de prijs van de Knetemannclassic. Ik kan me herinneren dat ik hem eerder wel eens reed voor veel minder geld. Ik heb het kaartje nu overgenomen voor €10,00 en dat vind ik een goede prijs voor zo'n grote georganiseerde tocht. Het finishen in het Olympisch Stadion vind ik wel echt heel erg mooi en kan ik ook erg van genieten.
Hahaha ik ben er achter waarom ik mijn voorband niet goed opgepompt kreeg: ik wist niet dat je een racefietsventieltje open moet draaien lol. Die op mn achterband stond toevallig open dus die ging wel.
Oh ik voelde me dom toen ik hier achter kwam! Had gewoon al een week niet gereden omdat het met die laffe voorband minder comfortabel aanvoelde. Nadat ik hier vanmiddag achter kwam meteen weer op de fiets gesprongen en 70km rondje gemaakt. Was zulk mooi weer!

Had nu van te voren een aantal tussenpunten bedacht en google maps laten navigeren met oordopjes in mn oren. Dat werkte grotendeels prima, ben maar 1x verkeerd gereden.

Ik denk dat het binnenkort tijd wordt voor een upgrade met nieuwe pedalen, en dan maar hopen dat het nog een tijdje mooi weer genoeg blijft om te blijven fietsen. En misschien toch maar een sterk lampje aanschaffen...

Zeefietser wat een gave tocht!
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
08-08-2018 14:33
Qua houding op het stuur: in de praktijk zul je het meeste met je handel op de remgrepen rijden.
Ouch! ;)
En ook: hoe? :)
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
Alle reacties Link kopieren
Onderweg kun je je bidons bijvullen bij een tankstation. Of een buitenkraan van een huis...
Vervelend werk en gekke kleren en likdoorns en inkomensbelasting
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
17-09-2018 22:19
Hahaha ik ben er achter waarom ik mijn voorband niet goed opgepompt kreeg: ik wist niet dat je een racefietsventieltje open moet draaien lol. Die op mn achterband stond toevallig open dus die ging wel.
Oh ik voelde me dom toen ik hier achter kwam! Had gewoon al een week niet gereden omdat het met die laffe voorband minder comfortabel aanvoelde. Nadat ik hier vanmiddag achter kwam meteen weer op de fiets gesprongen en 70km rondje gemaakt. Was zulk mooi weer!

Had nu van te voren een aantal tussenpunten bedacht en google maps laten navigeren met oordopjes in mn oren. Dat werkte grotendeels prima, ben maar 1x verkeerd gereden.

Ik denk dat het binnenkort tijd wordt voor een upgrade met nieuwe pedalen, en dan maar hopen dat het nog een tijdje mooi weer genoeg blijft om te blijven fietsen. En misschien toch maar een sterk lampje aanschaffen...

Zeefietser wat een gave tocht!
Tsja, dat krijg je als je de tips die je hier krijgt niet opvolgt :biggrin:
Het is nu nog heerlijk weer maar hebben jullie tips voor als het kouder wordt? Ik zie dat je losse arm en beenstukken kan kopen, maar is het niet veel handiger om gewoon iets met lange mouwen/pijpen aan te trekken? Lijkt me dat die losse stukken alleen maar kunnen afzakken, of zie ik dat verkeerd?

Ik heb nu alleen een sportbh aan onder mijn jersey omdat ik het heel snel warm heb, maar ook daar is speciale onderkleding voor om warmer te blijven zie ik. Kan ik ook gewoon thermoondergoed aandoen dat ik al heb liggen of is het echt iets anders?

Ik weet ook niet zo goed wat ik met het sneller donker worden aan moet. Een extra goede fietslamp kopen en op mijn fiets zetten? Of zo plannen dat ik overdag ga fietsen? Het lijkt me een beetje eng om hard te fietsen in het donker, heb toch het idee dat ik dan niet genoeg ga zien. Er staan natuurlijk ook lang niet overal straatlantaarns.
Ik heb armstukken, voor de benen maak ik een keuze tussen lang of kort. 15gr en zon: kort, 15gr en geen zon: lang. Boven de 15gr: kort, onder de 15gr: lang.

Armstukken zijn handig als je in deze tijd bijvoorbeeld om 9u gaat fietsen. Om 9u is het 12-13gr en best frisjes, maar om 11u is het 17gr, Dan kun je als het warmer wordt de armstukken afdoen. Mijn armstukken hebben zo'n siliconenrand aan de bovenkant, waardoor ze niet afzakken.

Ik plan mijn ritten overdag. Nu het eerder donker wordt betekent het voor mij ook minder fietsen: 1 op mijn vrije dag en 1 of 2 in het weekend. Veel fietsers gaan in de winter mountainbiken, RPM-en/spinnen of op de tacx (of een combinatie van al die dingen).

Ik zelf blijf fietsen 1-2x per week en pak daarnaast het schaatsen op 1-2x per week.
Ik heb zelf een waanzinnig goede voorlamp op mijn fiets. Ik moet wel eens op de fiets naar mijn werk (30km enkele reis). Maar liever fiets ik niet in het donker, dus ik plan mijn ritten anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven