Hoe berekent Apple jouw hartslagzones?

02-12-2023 07:27 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Ik wil graag sporten voor vetverbranding. Nu zie ik online dat je dan het beste 220 - leeftijd en daar dan 60-70% van moet pakken. Dat dat de beste zone is om vet te verbranden.

Ik ben 42 dus in mijn geval zou m’n hartslag dan max. 125 bpm moeten zijn. Als ik in m’n Apple Watch kijk staat er bij mij ‘zone 2 135-145 bpm’. Best wel wat hoger dus. Houdt de Apple Watch rekening met meer factoren dan alleen je leeftijd dat ie hier op uitkomt?
Ik wil wel zo efficiënt mogelijk trainen. Hopelijk heeft iemand hier een antwoord op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de zone dat je nog kan fluiten, zingen en praten. zonder echt te hijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg even, ik heb het idee dat mijn Apple Watch resultaten ook niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je maximale hartslag bereken je door 220 te verminderen met jouw leeftijd. Dat zou 220 - 42 = 178 zijn. En daarvandaan bereken je dan je hartslagzones. Alleen is dit een standaardberekening waar individueel van afgeweken wordt.

Al je je persoonlijke maximale hartslag wilt weten, dan kun je de volgende link lezen en daarmee aan de slag gaan:

https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... requentie/
Alle reacties Link kopieren Quote
Je verbrandt nog steeds vet bij een wat hogere hartslag. Hoe dichter bij je maximale hartslag (die per persoon verschilt), hoe meer de verbranding ook op koolhydraten gaat, maar dat is percentueel. En omdat je bij die intensere training in totaal meer energie verbruikt, verbrand je dus óók vet.
Dus wil je zo veel mogelijk vet verbranden dan is een hogere inspanning ook prima, wil je het lang volhouden op gematigde intensiteit dan is een lagere hartslag handiger. Denk: stevig wandelen, fietsen, rustig joggen als je getraind bent.

Het belangrijkst is niet de exacte hartslag, maar dat het een gewoonte wordt om regelmatig te bewegen. Daarvoor is het helpend dat je voldoening haalt uit wat je doet, zodat je het blijft doen.
What a nuanced anxiety
Moet je niet eerst uitvinden wat jouw hartslag bij rust en bij verschillende zones van inspanning is? Het maakt toch ook uit of je 1,55m bent, of 2,03m?

Ik heb net een Garmin, en ik had nooit enig idee van mijn hartslag. Maar mijn hartslag blijkt heel laag te zijn. Als ik niks doe zit ik bijvoorbeeld altijd ruim onder de 50.
tvp
anoniem_6698ff8a2486f wijzigde dit bericht op 23-02-2024 06:58
99.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
02-12-2023 11:52
Je verbrandt nog steeds vet bij een wat hogere hartslag. Hoe dichter bij je maximale hartslag (die per persoon verschilt), hoe meer de verbranding ook op koolhydraten gaat, maar dat is percentueel. En omdat je bij die intensere training in totaal meer energie verbruikt, verbrand je dus óók vet.
Dus wil je zo veel mogelijk vet verbranden dan is een hogere inspanning ook prima, wil je het lang volhouden op gematigde intensiteit dan is een lagere hartslag handiger. Denk: stevig wandelen, fietsen, rustig joggen als je getraind bent.

Het belangrijkst is niet de exacte hartslag, maar dat het een gewoonte wordt om regelmatig te bewegen. Daarvoor is het helpend dat je voldoening haalt uit wat je doet, zodat je het blijft doen.
Interessant. Ik eet geen (of echt heel minimaal) koolhydraten. Ik heb dus ook geen koolhydraat reserves. Wil dat dan zeggen dat ik sowieso in vetverbranding zit en het voor mij dus juist handig is om in hogere zones te trainen (want dan verbrand je meer calorieën per minuut)?
Alle reacties Link kopieren Quote
coderood schreef:
12-12-2023 17:08
Interessant. Ik eet geen (of echt heel minimaal) koolhydraten. Ik heb dus ook geen koolhydraat reserves. Wil dat dan zeggen dat ik sowieso in vetverbranding zit en het voor mij dus juist handig is om in hogere zones te trainen (want dan verbrand je meer calorieën per minuut)?
Daar heb ik te weinig verstand van, dus iemand met verstand van stofwisseling kan dit beter uitleggen.
Bovenstaande was al een versimpeling want je slaat bv koolhydraten ook op als vetten en wat je het eerste verbrandt is glycogeen dat makkelijk beschikbaar is. En opgeslagen vet kan worden omgezet in glucose om als brandstof te dienen.
Koolhydraten zijn net als vetten, eiwitten, vitaminen, mineralen en vezels essentieel voor mensen.
What a nuanced anxiety

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven