Hoe vochtgehalte in lichaam verhogen?!

08-01-2019 19:51 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben flink aan het sporten. Eens in de week ga ik op de weegschaal die ook vet/vocht/spieren meet. Ik krijg langzaam minder vet en meer spieren. Het enige dat ik echt niet veranderd krijg is het vochtgehalte. Hij meet 51% en dat is minimaal. Ik drink minstens 2 liter water of thee per dag, 2 kleine kopjes koffie, eet weinig zout. Vet en spieren zijn 29% en 34%, voor mijn leeftijd (44) oke maar niet spectaculair. Ik heb het idee dat als ik mijn vochtgehalte kan verhogen de rest ook zal veranderen. Iemand tips en advies?
Alle reacties Link kopieren
Oh nee die ?! is een foutje in de titel :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Door je zoutinname te verhogen, met zout houdt je lichaam vocht vast
(Let op je bloeddruk...)
Veel vocht vasthouden is helemaal niet goed. Ik zou dat eens met de huisarts bespreken, want ik denk dat wat jij wilt niet de bedoeling kan zijn.
nee natuurlijk kan dat niet. je drinkt genoeg. meer vocht vasthouden is slecht en vocht afdrijven ook. Ik snap sowieso die fixatie op cijfers niet. die meetapparaten zijn namelijk erg onbetrouwbaar en zeggen niets over je daadwerkelijke vet/ droge massa verhouding
Alle reacties Link kopieren
Toch zie ik vrouwen met een vochtgehalte boven de 60%, zij hebben dan ook meer spieren en minder vet. Is dat dan toeval? Vast niet toch?

Het gaat mij niet puur om de cijfers maar vooral om hoe het eruit ziet natuurlijk. De cijfers gebruik ik als indicatie. Zijn er wel betrouwbare manieren om vet en spierpercentage te meten?
Alle reacties Link kopieren
Die weegschalen zijn helemaal niet accuraat, ik zou me er niet teveel op vastpinnen.
eeka schreef:
08-01-2019 20:09
Toch zie ik vrouwen met een vochtgehalte boven de 60%, zij hebben dan ook meer spieren en minder vet. Is dat dan toeval? Vast niet toch?

Het gaat mij niet puur om de cijfers maar vooral om hoe het eruit ziet natuurlijk. De cijfers gebruik ik als indicatie. Zijn er wel betrouwbare manieren om vet en spierpercentage te meten?
60% is veel teveel. Bodybuilders trainen zichzelf zo droog mogelijk en dat is niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
08-01-2019 20:11
60% is veel teveel. Bodybuilders trainen zichzelf zo droog mogelijk en dat is niet voor niets.
Cateautje, die, term "droog" slaat niet op vocht maar op vet:

"Het systematisch en gecontroleerd reduceren van het lichaamsvetpercentage met behoud van spiermassa wordt aangeduid met de term droog trainen"
Alle reacties Link kopieren
Ik vind terug dat als je je vetpercentage wil opvolgen, je ook gewoon je buikomtrek kan meten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat jij zwerft in de filosofie van creatine het brengt vocht in je spieren en zo creeer je meer volume.
Werd eerder veel toegepast als je op een dood spoor zat.
Je maakt ruimte die zich uiteindelijk vult met spieren.

Ik bleef er altijd weg van.
aliva schreef:
08-01-2019 20:16
Cateautje, die, term "droog" slaat niet op vocht maar op vet:

"Het systematisch en gecontroleerd reduceren van het lichaamsvetpercentage met behoud van spiermassa wordt aangeduid met de term droog trainen"
Ook op vocht hoor.
eeka schreef:
08-01-2019 20:09
Toch zie ik vrouwen met een vochtgehalte boven de 60%, zij hebben dan ook meer spieren en minder vet. Is dat dan toeval? Vast niet toch?

Het gaat mij niet puur om de cijfers maar vooral om hoe het eruit ziet natuurlijk. De cijfers gebruik ik als indicatie. Zijn er wel betrouwbare manieren om vet en spierpercentage te meten?
Nee want spieren kunnen vocht vasthouden. De ene vrouw houdt sowieso meer vocht vast dan de ander en het verschilt ook per week. Weegschalen kunnen echt niet het verschil tussen vet en vocht meten trouwens
Cateautje schreef:
08-01-2019 20:24
Ook op vocht hoor.
Jazeker, voor wedstrijden drogen fitnessmodellen en bodybuilders zichzelf ernstig (gevaarlijk) uit. Dan zie je de spierdefinitie beter
Cateautje schreef:
08-01-2019 20:24
Ook op vocht hoor.
Allebei inderdaad. Heul veel drinken zodat je zo min mogelijk vocht vasthoudt en daardoor worden je spieren ook beter zichtbaar.
betrouwbare vetmeting is de huidplooimeting over 9 plooien
Alle reacties Link kopieren
Zout eten dan houd je vocht vast. Bij mij tenminste. Ik zie het voordeel er niet echt van.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk. Dit was geen goed idee van mij. Ik moet mij richten op vergroten spiermassa en verbranden van vet. Toch? Ik doe krachttraining gecombineerd met hiit. Meer kan ik niet doen :A:
eeka schreef:
08-01-2019 20:50
Duidelijk. Dit was geen goed idee van mij. Ik moet mij richten op vergroten spiermassa en verbranden van vet. Toch? Ik doe krachttraining gecombineerd met hiit. Meer kan ik niet doen :A:
Je bent hartstikke lekker bezig. Kijk in de spiegel i.p.v. op de weegschaal. :)
eeka schreef:
08-01-2019 20:50
Duidelijk. Dit was geen goed idee van mij. Ik moet mij richten op vergroten spiermassa en verbranden van vet. Toch? Ik doe krachttraining gecombineerd met hiit. Meer kan ik niet doen :A:
hiit is prima, maar gezien je leeftijd wees reeel, een fitgirl ga je niet meer worden maar je kan nog wel veel gezondheidsvoordelen halen
Alle reacties Link kopieren
Die diagnoseweegschalen geven gekke getallen die nergens op slaan: Als je dikke benen hebt denkt die weegschaal dat je overal zoveel vet hebt als in je benen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-01-2019 20:53
hiit is prima, maar gezien je leeftijd wees reeel, een fitgirl ga je niet meer worden maar je kan nog wel veel gezondheidsvoordelen halen
:'( noooo zeg het niet. Ik weet dat je gelijk hebt maar ik vind het echt niet leuk!
eeka schreef:
08-01-2019 21:16
:'( noooo zeg het niet. Ik weet dat je gelijk hebt maar ik vind het echt niet leuk!
jammer dat je het tweede deel van de boodschap niet ziet want die is veel belangrijker
Alle reacties Link kopieren
Oh dat zie ik wel natuurlijk. En dat was ook mijn primaire reden om te beginnen. Maar nu het zo lekker gaat, ik heel veel complimenten krijg over mijn uiterlijk en ik er echt blij van word gaat toch die lat omhoog. Menselijk toch?
eeka schreef:
08-01-2019 21:36
Oh dat zie ik wel natuurlijk. En dat was ook mijn primaire reden om te beginnen. Maar nu het zo lekker gaat, ik heel veel complimenten krijg over mijn uiterlijk en ik er echt blij van word gaat toch die lat omhoog. Menselijk toch?
ja maar er schuilt een gevaar in, als dit je primaire motivatie wordt zal je het jaar niet afmaken. Ik zie veel afhakers omdat ze niet snel resultaat zien. In het begin kan het hard gaan als je nooit eerder veel sportte. Maar de stilstand en achteruitgang gaan ook komen. Fixatie op percentages en fixatie op uiterlijk op jouw leeftijd is een recept voor teleurstelling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven