'Mag' van fysio geen crossfit/bodypump meer doen

08-01-2019 16:30 102 berichten
Beste mensen,

Ik heb even een 2nd opinion nodig. Eigenlijk 3rd.

Aan de buitenkant van mij zie je niet veel maar ik heb kifose, scoliose, veels te korte beenspieren en daarom ook spastische bekkenbodemspieren al 20 jaar.

Ik deed altijd 1x in de2 weken behandelingen bij een bodystressrelease praktijk. Hij adviseerde me om rustigere sporten te doen zoals yoga, zwemmen en fietsen (saaai). Ook heb ik af en aan bekkenbodemtherapie en ook zij geeft aan doe rustigere sporten.

Punt is ik ben net begonnen met crossfit en ik vind het superleuk, kleine klasjes veel 1 op 1 begeleiding etc. Ik was dus ook echt verdrietig dat iedereen roept doe dat nou niet, te intens, zo gaat je probleem nooit over.

Overigens als ik niet sport heb ik er ook last van, met huishouden etc.

Is er iemand die eenzelfde probleem heeft en hier omheen heeft gewerkt?
Ik ben nooit geopereerd en heb ook nooit een korset gedragen. Wel mensendiecktherapie. Moest je draaien met je bekken en spieren oprekken in schouders en benen.

Ik probeerde 1 oefening uit die tijd te doen maar dat lukt me helaas niet meer. Op mijn buik liggen en met mijn handen mijn voeten pakken. Ik kan er net niet bij.
BabyGroot schreef:
08-01-2019 17:59
Je spieren zijn kort en stijf geef je aan. Waarom je dan in hemelsnaam geen yoga wil doen, snap ik niet. Je hebt zoveel vormen. Wil je de langzame haha of flow yoga niet, ga dan voor power of bikram yoga. Krijg je echt wel spieren van, maar die blijven tegelijkertijd ook lang.
Van crossfit worden je spieren ook sterk, maar een grote kans dat ze wel korter worden en pezen ook iets verharden. Tenzij je dus veel rekt, waarvoor je dus weer bij yoga uitkomt.
Ik heb wel aan yoga gedaan. Na 2x was ik het zat. Je wordt er nauwelijks moe van en wel gefrustreerd want de helft van de tijd lukt een oefening maar half.
biobitch1984 schreef:
08-01-2019 19:48
Ik heb wel aan yoga gedaan. Na 2x was ik het zat. Je wordt er nauwelijks moe van en wel gefrustreerd want de helft van de tijd lukt een oefening maar half.
Dat is omdat je het moet leren. En er zijn allerlei soorten yoga. Van bikram en vinyasa yoga word je zeker wel moe, zeker als je het goed doet. Van yin minder, maar dat is weer heel goed voor je soepelheid. Iyengar is ook minder intensief maar juist weer geschikt om de ‘techniek’ te leren.

Wat voor yoga deed je?
En heb je weleens aan spinning/rpm gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Draag je zooltjes voor je scoliose? Ik heb het zelf ook en bij mij zit er lengte verschil in mn benen
SallySpectra* schreef:
08-01-2019 19:57
En heb je weleens aan spinning/rpm gedacht?
Heb vroeger (2011) vrij fanatiek aan rpm gedaan. Meestal een dubbele les met bodypump. Ik heb fietsbroeken (passen nu niet) en fietsschoenen (staan nog in NL, zijn iets te krap). Maar de spinning op dit eiland is zelfbedachte zooi. Die van Les Mills is toffer.
lucky82 schreef:
08-01-2019 20:28
Draag je zooltjes voor je scoliose? Ik heb het zelf ook en bij mij zit er lengte verschil in mn benen
Mijn heupen zijn niet recht, maar ik draag geen zolen. Ik heb eigenlijk totaal geen begeleiding of wat dan ook voor mijn rug. Behalve dat ik met sport wel rekening houd met mijn beperkte flexibiliteit. Alleen die bekkenbodem en chronische pijn in mn doos is wat me doet neigen naar euthanasie soms. Mijn rug heb ik mee leren leven.
SallySpectra* schreef:
08-01-2019 19:54
Dat is omdat je het moet leren. En er zijn allerlei soorten yoga. Van bikram en vinyasa yoga word je zeker wel moe, zeker als je het goed doet. Van yin minder, maar dat is weer heel goed voor je soepelheid. Iyengar is ook minder intensief maar juist weer geschikt om de ‘techniek’ te leren.

Wat voor yoga deed je?
Volgens mij was het een soort mix tussen yoga en pilates. Geen idee. Vooral veel poses aannemen. Ik vond het een beetje saai.

Zondag ga ik batchata dansen.. dat wordt nog wat, houten klaas die ik ben.
Alle reacties Link kopieren
Ze zeiden tegen mij ook dat ik dat beter niet kan doen omdat mijn lichaam de gewichten niet aan kon, ze zeiden dat het onmogelijk was om pijnvrij te sporten.

Ben toen eerst met een personal trainer begonnen en echt lichte gewichten zodat mijn lichaam de gewichten beter kon houden en de gewrichten niet constant uit de kom konden schieten.
Ga nu naar de reguliere crossfit lessen, dus het is zeker niet onmogelijk.
Moet er ook zeker bij zeggen dat ik minder klachten heb nu ik (begeleid) sport.
crossfit is enorm blessuregevoelig en trainers weten amper wat ze doen. Met een scoliose moet je voorzichtig zijn met je rug en zeker geen ongecontroleerde explosieve trainingen doen
scoliose en kyfose gaan ook niet over, je kan het wel slechter maken
Alle reacties Link kopieren
Als je niks doet met scoliose en kyfose word het ook slechter.
DanaJoe72 schreef:
08-01-2019 21:00
Als je niks doet met scoliose en kyfose word het ook slechter.
Tussen nietsdoen en crossfit ligt een hele wereld aan mogelijkheden. het is al voorbijgekomen, fietsen, spinnen, joggen, zwemmen, pilates etc
Alle reacties Link kopieren
Het is echt onzin dat je met scoliose en kyfose alleen mag fietsen, spinnen, zwemmen etc.

Je kan bij elke spiervermoeidheid ongecontroleerd bewegen en een blessure oplopen, ik kon beide heupen om en om uit de kom laten "klakken" bij alleen normaal lopen. Mijn schouders drukten uit de kom als ik mee deed bij yoga met een downward facing dog...
Sinds het trainen met een PT én krachttraining is dat zo goed als weg.
Dat je wat hebt betekend niet gelijk dat iets niet meer kan of mag, er zijn genoeg mensen die ervaring hebben met wat je "probleem" is en die kunnen de uitdaging met je aangaan.
DanaJoe72 schreef:
08-01-2019 21:07
Het is echt onzin dat je met scoliose en kyfose alleen mag fietsen, spinnen, zwemmen etc.

Je kan bij elke spiervermoeidheid ongecontroleerd bewegen en een blessure oplopen, ik kon beide heupen om en om uit de kom laten "klakken" bij alleen normaal lopen. Mijn schouders drukten uit de kom als ik mee deed bij yoga met een downward facing dog...
Sinds het trainen met een PT én krachttraining is dat zo goed als weg.
Dat je wat hebt betekend niet gelijk dat iets niet meer kan of mag, er zijn genoeg mensen die ervaring hebben met wat je "probleem" is en die kunnen de uitdaging met je aangaan.
Maar de fysio van TO heeft er toch wel verstand van, neem ik aan, zeker als het gaat om haar specifieke situatie.
En dat je geen last hebt tijdens of vlak na het sporten betekent niet dat je op de lange termijn niets kan beschadigen.
DanaJoe72 schreef:
08-01-2019 21:07
Het is echt onzin dat je met scoliose en kyfose alleen mag fietsen, spinnen, zwemmen etc.

Je kan bij elke spiervermoeidheid ongecontroleerd bewegen en een blessure oplopen, ik kon beide heupen om en om uit de kom laten "klakken" bij alleen normaal lopen. Mijn schouders drukten uit de kom als ik mee deed bij yoga met een downward facing dog...
Sinds het trainen met een PT én krachttraining is dat zo goed als weg.
Dat je wat hebt betekend niet gelijk dat iets niet meer kan of mag, er zijn genoeg mensen die ervaring hebben met wat je "probleem" is en die kunnen de uitdaging met je aangaan.
wat hebben die luxaties met scoliose te maken?
Mijn crossfittrainer is ook PT en we hebben klassen van max. 6 deelnemers. De eerste 20 minuten wordt besteed aan techniekoefening. Eerst met een stok, dan met een bar. Dan met gewicht erop. De optimale belasting wordt bepaald voordat fde wod begint. Mijn max deadlift is 1x 60 kg. Tijdens een wod is dit 40 kg.

Elke keer wordt het uitgelegd. Ook als je een oefening al 100x hebt gedaan.. gaat hij eerst altijd kijken of iedereen het nog goed doet.
biobitch1984 schreef:
08-01-2019 23:12
Mijn crossfittrainer is ook PT en we hebben klassen van max. 6 deelnemers. De eerste 20 minuten wordt besteed aan techniekoefening. Eerst met een stok, dan met een bar. Dan met gewicht erop. De optimale belasting wordt bepaald voordat fde wod begint. Mijn max deadlift is 1x 60 kg. Tijdens een wod is dit 40 kg.

Elke keer wordt het uitgelegd. Ook als je een oefening al 100x hebt gedaan.. gaat hij eerst altijd kijken of iedereen het nog goed doet.
Iedereen kan zich PT noemen, is geen beschermd beroep. Als jij gewoon wil blijven doen wat je doet en het advies van de fysio naast je neer wilt leggen dan moet je dat helemaal zelf weten. de kans bestaat alleen dat daar op een bepaald moment spijt van gaat krijgen. Een kapotte rug is nooit meer te repareren.
.
anoniem_6537ae3e04527 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 02:15
Reden: Dubbel
99.58% gewijzigd
Daar heb je gelijk in. Het punt is dat elke behandelaar weer wat anders zegt. En dat ik zelfs met voetbal last kreeg van mijn knie. Dit als gevolg van de NL winterkou en die korte bovenbeenspier. Oprekken en het was over.

Iemand die ik ken mocht van de dokter nooit meer sporten.. alleen dammen en schaken. Hij heeft na dat adves 3x een iron man gdaan. Waarvan 1 in Hawaï. Ik kijk even aan of de oefeningen die ik heb gekregen werken. Stoppen kan ook volgende maand nog.

Het is duur om te sporten hier. En huis tuin en keuken abo bij de sportschool is al minimaal $55 (dat is met korting). Een losse les crossfit lost $15 en met een abo onbeperkt $100. Yoga is ook minstens $10 per les.

2x yoga pw en 2x pw crossfit abo is $80 + $80 = $160 pm

Als je dan ook nog 1x pw PT bij doet zit je op 4×$40 = $160 er nog bij.

Betekend dat je $320 dollar per maand kwijt bent aan sporten :"-(
biobitch1984 schreef:
08-01-2019 23:12
Mijn crossfittrainer is ook PT en we hebben klassen van max. 6 deelnemers. De eerste 20 minuten wordt besteed aan techniekoefening. Eerst met een stok, dan met een bar. Dan met gewicht erop. De optimale belasting wordt bepaald voordat fde wod begint. Mijn max deadlift is 1x 60 kg. Tijdens een wod is dit 40 kg.

Elke keer wordt het uitgelegd. Ook als je een oefening al 100x hebt gedaan.. gaat hij eerst altijd kijken of iedereen het nog goed doet.
Zo wordt er bij ons ook getraind. Heel veel uitleg, techniek, checks door de trainer enz.
biobitch1984 schreef:
09-01-2019 02:14
Daar heb je gelijk in. Het punt is dat elke behandelaar weer wat anders zegt. En dat ik zelfs met voetbal last kreeg van mijn knie. Dit als gevolg van de NL winterkou en die korte bovenbeenspier. Oprekken en het was over.

Iemand die ik ken mocht van de dokter nooit meer sporten.. alleen dammen en schaken. Hij heeft na dat adves 3x een iron man gdaan. Waarvan 1 in Hawaï. Ik kijk even aan of de oefeningen die ik heb gekregen werken. Stoppen kan ook volgende maand nog.

Het is duur om te sporten hier. En huis tuin en keuken abo bij de sportschool is al minimaal $55 (dat is met korting). Een losse les crossfit lost $15 en met een abo onbeperkt $100. Yoga is ook minstens $10 per les.

2x yoga pw en 2x pw crossfit abo is $80 + $80 = $160 pm

Als je dan ook nog 1x pw PT bij doet zit je op 4×$40 = $160 er nog bij.

Betekend dat je $320 dollar per maand kwijt bent aan sporten :"-(
Jij hebt niet het advies gekregen om nooit meer te sporten je heb het advies gekregen om bepaalde dingen niet meer te doen en dan gaat het om kracht en explosief trainen. Het voorbeeld van de man die je geeft is gewoon niet zo handig. Ik kan daar tegenover genoeg voorbeelden zetten van mensen die blijvende schade hebben overgehouden aan CrossFit. Zonder scoliose.
En ik snap niet wat je wil zeggen met je rekensom, fietsen en joggen kost niets
Het is natuurlijk maar een advies dus je hoeft het niet op te volgen maar je zult de eerste niet zijn die maar door gaat want ach kan best en dan straks helemaal niks meer kan echt 24/7 heel erge pijn heeft.
TsumTsum schreef:
09-01-2019 08:17
Het is natuurlijk maar een advies dus je hoeft het niet op te volgen maar je zult de eerste niet zijn die maar door gaat want ach kan best en dan straks helemaal niks meer kan echt 24/7 heel erge pijn heeft.
Wat je in je achterhoofd moet houden is dat de mechaniek van de rug ingewikkeld is en als het misgaat zenuwpijnen het resultaat kunnen zijn en tegen zenuwpijn is geen kruid gewassen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven