Niet kunnen hardlopen

02-12-2019 22:50 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet hardlopen maar ik wil wel; het lijkt me heerlijk om ‘s avonds een sprintje te kunnen trekken door het park. Maar zolang ik me kan heugen is het me nog nooit gelukt om ook maar 1-2 km door te lopen. Ik raak tot duizelen toe buiten adem, hart wil uit borstkas, schenen doen pijn en ik word vanbinnen kwaad en gefrustreerd. Ik snap niet wat ik fout doe; te snel (ga heel langzaam)?

Sinds ik 20 jaar geleden weleens met vriendinnen ging rennen (nouja zij renden en ik bleef hijgend kwaad achter) is dit zo.

Ik ben inmiddels 40, bmi van 21, rook niet en verder normaal actief (fiets elke dag 16km, houd van wandelen/hiken en bij bv krachttraining of yoga boek ik normale progressie).

Herkenbaar? En iemand tips?
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:04
Het zit idd wel diep ja. Maar het lijkt me leuk om te kunnen rennen uit alle macht. Fietsen doe ik al, en zoek juist iets dat ook in eigen tijd kan en overal...
Je kan ook bij een clubje, Start to run bv, dan leer je doseren zodat je jezelf niet over de kop loopt.
Alle reacties Link kopieren
Mademoiselleeeee schreef:
02-12-2019 23:09
Dagelijks zou ik niet doen.
TO wat is je motivatie? Kan je geen sport vinden die je leuk vindt?
Word een beetje vettig. Druk leven. Geen sociaal type. Reis wel voor werk en schoenen zijn mee te nemen. Ik zou graag willen voelen hoe het is om echt te kunnen rennen (na trainen of course).
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
02-12-2019 23:12
Je kan ook bij een clubje, Start to run bv, dan leer je doseren zodat je jezelf niet over de kop loopt.
Gedaan. Woede. Voelde me sukkel. Trainingen tussendoor niet vol te houden, lag steeds achter.
Download nou gewoon dat beginnersschema.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
02-12-2019 23:19
Download nou gewoon dat beginnersschema.

Dit, of accepteer dat dit niet jouw sport is en zoek iets waar je wel van geniet.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
02-12-2019 23:21
Dit, of accepteer dat dit niet jouw sport is en zoek iets waar je wel van geniet.
Dat ga ik doen. Te snel resultaat willen is wel een karaktertrekje; met hardlopen gaat dat niet helaas.

Fietsen doe ik niet competitief. Yoga natuurlijk ook niet; andere sport zelden. Met werk vind ik tegen mn beperkingen aanlopen “uitdagend” maar het hardlopen voel ik me een waggelende kip van 40 die de boot gemist heeft en waarvan de reet bijkans de straatstenen raakt.
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:01
En is er iemand die de frustratie en woede herkent? Ik heb dat dus vooral met hardlopen. Niet met andere sport (en ook niet met werk ofzo).
Woede omdat je iets niets kan? Je bent toch geen kleuter meer?
Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn, dacht je echt dat je uit het niets moeiteloos 5k loopt? Bouw het langzamer op en durf voorbij je ongemak te gaan, als je een normale gezondheid hebt ga je echt niet dood van buiten adem zijn en een hoge hartslag. Zelfs buiten adem kan je gewoon doorrennen, zo train je om juist om te kunnen hardlopen.
Dus, zoek een app op om je te helpen met een goed beginnersschema, koop een paar hardloopschoenen en een goede sportbh (niemand wil rondhotsende borsten)
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
02-12-2019 23:30
Woede omdat je iets niets kan? Je bent toch geen kleuter meer?
Ik denk dat je verwachtingen te hoog zijn, dacht je echt dat je uit het niets moeiteloos 5k loopt? Bouw het langzamer op en durf voorbij je ongemak te gaan, als je een normale gezondheid hebt ga je echt niet dood van buiten adem zijn en een hoge hartslag. Zelfs buiten adem kan je gewoon doorrennen, zo train je om juist om te kunnen hardlopen.
Dus, zoek een app op om je te helpen met een goed beginnersschema, koop een paar hardloopschoenen en een goede sportbh (niemand wil rondhotsende borsten)
Ja wel beetje kleuterachtig. Het is vooral gene voor mn tekortkomingen. Ik ga nml ook door; tot ik bijna moet overgeven en dan ren ik niet meer maar sta tegen boom uit te hijgen.

BH check (en a cup dus hotst niet). Reet daarentegen..
Alle reacties Link kopieren
Je hebt verschillende elementen bij fysiek fit worden en het uithoudingsvermogen is daar slechts één van. Je hebt ook nog je coördinatie (proprioceptie), lenigheid, snelheid (explosiviteit), kracht.

Niet iedereen scoort op alle elementen even goed. Je kunt dan proberen alles naar ongeveer hetzelfde niveau te brengen, óf je kunt ervoor kiezen om je te richten op de elementen waar je al goed in bent en dat verder te trainen. Dat geeft vaak veel meer voldoening.

Ben je doelgericht, kies dan iets waar je makkelijk je doelen behaalt. Je kunt er echter ook voor kiezen om juist je ‘mindset’ te trainen en jezelf wat sportfrustraties te geven en ‘de weg’ als het belangrijkste te zien en niet het einddoel.

Ik ben niet zo goed in die weg. Mijn sensei moet mij er regelmatig aan herinneren dat ‘dojo’ de betekenis van ‘de plek waar je de weg leert’ ofwel ‘oefenruimte’ heeft. En stiekem ben ik niet bazig genoeg voor paardrijden, maar ik kan al heel goed doen alsof. Overal leer ik wel wat. Vooral dáár waar de frustraties zitten.
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:25
Dat ga ik doen. Te snel resultaat willen is wel een karaktertrekje; met hardlopen gaat dat niet helaas.

Fietsen doe ik niet competitief. Yoga natuurlijk ook niet; andere sport zelden. Met werk vind ik tegen mn beperkingen aanlopen “uitdagend” maar het hardlopen voel ik me een waggelende kip van 40 die de boot gemist heeft en waarvan de reet bijkans de straatstenen raakt.
Met hardlopen zie je juist supersnel resultaat. Na twee maanden ren je echt al zoveel beter dan die eerste keren, als je maar 1-2 minuten achter elkaar hardloopt.

En je hebt alleen jezelf ermee als je als een dolle gaat rennen tot je moet overgeven. Voor je het weet zit je met een blessure waarmee je niet eens meer kán hardlopen. Ook daar zou ik me dus wel even in verdiepen.
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:34
Ja wel beetje kleuterachtig. Het is vooral gene voor mn tekortkomingen. Ik ga nml ook door; tot ik bijna moet overgeven en dan ren ik niet meer maar sta tegen boom uit te hijgen.

BH check (en a cup dus hotst niet). Reet daarentegen..
Een kont mag hotsen, dus daar moet je schijt aan hebben (haha)
Dat hijgen heet slechte conditie, begin met een (veel) lager tempo voor een minuutje en dan ga je een minuutje lopen. Dan weer een minuutje rustig hardlopen en dat herhaal je 15 keer.
Er zijn apps te vinden die je kan downloaden zodat je een mooi schemaatje hebt met een goede opbouw. Maar begin gewoon rustiger, snelheid komt vanzelf wel en zoniet, ook goed want je bent lekker bezig.
Hou een beetje als richtlijn aan dat je een gesprek moet kunnen voeren tijden t hardlopen, lukt dat niet, dan ga je te snel.
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:15
Word een beetje vettig. Druk leven. Geen sociaal type. Reis wel voor werk en schoenen zijn mee te nemen. Ik zou graag willen voelen hoe het is om echt te kunnen rennen (na trainen of course).
Met een bmi van 21?!
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
02-12-2019 23:46
Met een bmi van 21?!
Ja, helaas. Ben echt smal gebouwd en woog tot enige jaren geleden 64-66. Na kinderen was ik weer 66 (bmi 19,9)

En toen werd ik luier en ging meer eten (zakelijke diners) meer drinken (goeie wijn) kocht een comfi auto en best lang veel stress en focus op werk en nu heb ik cellulite en voel mn reet achter me bewegen (even gewogen; 71, bmi 21,4)
madamejean wijzigde dit bericht op 02-12-2019 23:57
4.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
02-12-2019 23:43
Een kont mag hotsen, dus daar moet je schijt aan hebben (haha)
Dat hijgen heet slechte conditie, begin met een (veel) lager tempo voor een minuutje en dan ga je een minuutje lopen. Dan weer een minuutje rustig hardlopen en dat herhaal je 15 keer.
Er zijn apps te vinden die je kan downloaden zodat je een mooi schemaatje hebt met een goede opbouw. Maar begin gewoon rustiger, snelheid komt vanzelf wel en zoniet, ook goed want je bent lekker bezig.
Hou een beetje als richtlijn aan dat je een gesprek moet kunnen voeren tijden t hardlopen, lukt dat niet, dan ga je te snel.
Dan ga ik veel te snel ik kan alleen maar ‘gvd kom op nou’ grommen
madamejean wijzigde dit bericht op 02-12-2019 23:53
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
02-12-2019 23:36
Je hebt verschillende elementen bij fysiek fit worden en het uithoudingsvermogen is daar slechts één van. Je hebt ook nog je coördinatie (proprioceptie), lenigheid, snelheid (explosiviteit), kracht.

Niet iedereen scoort op alle elementen even goed. Je kunt dan proberen alles naar ongeveer hetzelfde niveau te brengen, óf je kunt ervoor kiezen om je te richten op de elementen waar je al goed in bent en dat verder te trainen. Dat geeft vaak veel meer voldoening.

Ben je doelgericht, kies dan iets waar je makkelijk je doelen behaalt. Je kunt er echter ook voor kiezen om juist je ‘mindset’ te trainen en jezelf wat sportfrustraties te geven en ‘de weg’ als het belangrijkste te zien en niet het einddoel.

Ik ben niet zo goed in die weg. Mijn sensei moet mij er regelmatig aan herinneren dat ‘dojo’ de betekenis van ‘de plek waar je de weg leert’ ofwel ‘oefenruimte’ heeft. En stiekem ben ik niet bazig genoeg voor paardrijden, maar ik kan al heel goed doen alsof. Overal leer ik wel wat. Vooral dáár waar de frustraties zitten.
Thanks heel interessant dit!!
Alle reacties Link kopieren
Overigens ga ik nu slapen, veel dank voor alle tips en adviezen.

Schema downloaden, aardig zijn voor zelf, niet teveel op reet focusen en langzaam en voorzichtig beginnen.

En Loopschoenen afstoffen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:52
Dan ga ik veel te snel ik kan alleen maar ‘gvd kom op nou’ grommen
Koop een hartslagmeter, reken je maximale hartslag uit en houd je daaraan. Ook al betekent het dat je alleen maar mag wandelen voorlopig. Je moet je grenzen leren voelen.

Niet alles hoeft zwaar te zijn in je leven, je mag ook luisteren naar de grenzen die je lichaam aangeeft en als het (nog) niet zo goed lukt om die grenzen te voelen én te respecteren, ligt dáár je uitdaging.
mermedina wijzigde dit bericht op 03-12-2019 00:07
1.22% gewijzigd
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:52
Dan ga ik veel te snel ik kan alleen maar ‘gvd kom op nou’ grommen
Ik hoor alleen maar “ja maars en dan ga ik te snel” Het is echt niet moeilijk om langzamer te lopen, wederom vind ik t behoorlijk kinds gedrag om tegen jezelf te grommen dat iets niet lukt. Je krijgt van iedereen hetzelfde advies, nml schema volgen en langzamer tempo.
I.p.v. nu al zeggen dat je dan enz enz gaat kan je het ook gewoon proberen, echt proberen en niet wegsprinten en zeggen zie je wel ik ga te hard.
Het is echt geen hogere wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
02-12-2019 23:59
Ik hoor alleen maar “ja maars en dan ga ik te snel” Het is echt niet moeilijk om langzamer te lopen, wederom vind ik t behoorlijk kinds gedrag om tegen jezelf te grommen dat iets niet lukt. Je krijgt van iedereen hetzelfde advies, nml schema volgen en langzamer tempo.
I.p.v. nu al zeggen dat je dan enz enz gaat kan je het ook gewoon proberen, echt proberen en niet wegsprinten en zeggen zie je wel ik ga te hard.
Het is echt geen hogere wiskunde.
Ik maak vaak mee in de sportlessen dat mensen aansporen makkelijker gaat dan mensen afremmen. Het kan echt wel moeilijk zijn voor iemand!
Ik kan het ook niet. Heb evy gedaan, heb een beginnerscursus gedaan, heb met vrienden gelopen, met muziek gelopen, maar zelfs na maanden trainen kon ik nog geen 3 km hardlopen. Ik heb me er bij neergelegd en doe andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
02-12-2019 23:04
Het zit idd wel diep ja. Maar het lijkt me leuk om te kunnen rennen uit alle macht. Fietsen doe ik al, en zoek juist iets dat ook in eigen tijd kan en overal...
De pest voor je knieën, hardlopen. En gezien je fiets afstanden ook helemaal niet nodig: jij beweegt dagelijks ruim voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het, ik kan niets van cardio volhouden. Ik doe het 10 minuten om op te warmen en dan ben ik al kapot. Lukte me al niet in mijn jeugd.
Ook al geprobeerd met start-to-run, ik kan al niet mee met de eerste stap.
Me er gewoon bij neergelegd en ik doe krachttraining. Daar ben ik wel goed in.
Alle reacties Link kopieren
En denk niet na over ademhalen, dat doet een paard ook niet.

Bouw wel langzaam op, bij alles wat je schrijft denk ik dat je veel te hard begint, en dan ga je stuk.

om overbelasting te voorkomen per week met maximaal 10% je aantal km uitbreiden.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
*Sjaan* schreef:
03-12-2019 05:27
De pest voor je knieën, hardlopen. En gezien je fiets afstanden ook helemaal niet nodig: jij beweegt dagelijks ruim voldoende.
Dat hoeft helemaal niet.
SallySpectra* schreef:
02-12-2019 23:46
Met een bmi van 21?!
ach ja onzin natuurlijk. Overigens word je van hardlopen helemaal niet slank

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven