Olympische Winterspelen Milaan 2026
zondag 18 januari 2026 om 11:30
TO trapt af. Ik heb me verbaasd over de keuzes die de KNSB heeft gemaakt. Er is inmiddels veel over gezegd en geschreven maar ik blijf het jammer vinden dat Joy Beune niet de 1500 meter mag rijden op de OS. Ik hoop echt dat er nog een van de drie afhaakt.
Verder vind ik het best vreemd dat Suzanne Schulting nu ze is aangewezen voor de 1500 meter shorttrack dat ze dit weekend niet aanwezig is op het EK in eigen land. Zou juist een ideale gelegenheid zijn om wedstrijdritme te krijgen en de relay te oefenen.
Verder vind ik het best vreemd dat Suzanne Schulting nu ze is aangewezen voor de 1500 meter shorttrack dat ze dit weekend niet aanwezig is op het EK in eigen land. Zou juist een ideale gelegenheid zijn om wedstrijdritme te krijgen en de relay te oefenen.
zondag 18 januari 2026 om 12:05
Waarom is dat vreemd? De andere olympiers deden ook niet mee aan het EK.PoesMinoes schreef: ↑18-01-2026 11:30TO trapt af. Ik heb me verbaasd over de keuzes die de KNSB heeft gemaakt. Er is inmiddels veel over gezegd en geschreven maar ik blijf het jammer vinden dat Joy Beune niet de 1500 meter mag rijden op de OS. Ik hoop echt dat er nog een van de drie afhaakt.
zondag 18 januari 2026 om 12:10
Jawel hoor, alle olympiërs doen mee aan het EK (wat dit weekend wordt verreden), behalve Schulting dus.vivapimpelmees schreef: ↑18-01-2026 12:05Waarom is dat vreemd? De andere olympiers deden ook niet mee aan het EK.
zondag 18 januari 2026 om 12:12
vivapimpelmees schreef: ↑18-01-2026 12:05Waarom is dat vreemd? De andere olympiers deden ook niet mee aan het EK.
Het EK shorttrack. Daar is de rest wel, maar Schulting niet. Ze heeft dit jaar niet of nauwelijks shorttrack wedstrijden gereden, wil daar pas mee aan de gang na de langebaanwedstrijd op de OS.
Tjezus, wat vals
zondag 18 januari 2026 om 12:21
Ik had het over kortebaan schaatsen. Schulting heeft een compleet ander wedstrijdschema dan de andere shorttrackers en ik kan me prima voorstellen dat het niet in haar opbouw naar de OS past.PoesMinoes schreef: ↑18-01-2026 12:10Jawel hoor, alle olympiërs doen mee aan het EK (wat dit weekend wordt verreden), behalve Schulting dus.
zondag 18 januari 2026 om 12:25
Ik heb er zin in. De hele sfeer rondom zo'n toernooi is fantastisch. Het verbaast me wel altijd hoe kort het toernooi eigenlijk is. Hebben anderen dat ook?
Nog een vraag. Jutta Leerdam heeft een aanwijsplek gekregen. Is dat voor de afstand waar zij tijdens het OKT was gevallen, terwijl zij favoriet is?
Nog een vraag. Jutta Leerdam heeft een aanwijsplek gekregen. Is dat voor de afstand waar zij tijdens het OKT was gevallen, terwijl zij favoriet is?
zondag 18 januari 2026 om 13:14
Kikkertje schreef: ↑18-01-2026 12:25Ik heb er zin in. De hele sfeer rondom zo'n toernooi is fantastisch. Het verbaast me wel altijd hoe kort het toernooi eigenlijk is. Hebben anderen dat ook?
Een beetje. Ze hebben een matrix gemaakt waarbij afgewogen wordt hoeveel kans Nederland heeft op een specifieke medaille. Er mogen 9 vrouwen mee. De 1000 meter voor vrouwen heeft alleen de eerste en tweede plek binnen de top-9, dus de schaatsers die op 1 en 2 eindigden waren (zo ongeveer) zeker. De nr. 3 plek stond pas helemaal onderaan de matrix (plek 15), en degene die daar eindigde (Naomi Verkerk) had dus bij voorbaat al weinig kans. Als de 9 plekken vergeven zijn voordat je bij plek 15 bent, kan dus de nummer 3 van het OKT niet mee. Dan wordt iemand anders aangewezen. Leerdam had zich al geplaatst via de 500, en was een logische toevoeging.
Hoop dat ik dit een beetje duidelijk uitleg
Tjezus, wat vals
zondag 18 januari 2026 om 13:19
Het bericht ging over het EK dat dit weekend in eigen land wordt verreden. De WK afstanden waren vorige week in Polen. Ik begrijp dat je dat hebt verwisseld. Kortebaanschaatsen is overigens weer iets anders.vivapimpelmees schreef: ↑18-01-2026 12:21Ik had het over kortebaan schaatsen. Schulting heeft een compleet ander wedstrijdschema dan de andere shorttrackers en ik kan me prima voorstellen dat het niet in haar opbouw naar de OS past.
Dat terzijde denk ik dat Schulting meer kans maakt op een medaille op de 1500 meter shorttrack dan op de 1000 meter langebaan. Haar tweede plek op het OKT had ze te danken aan de val van Jutta Leerdam want anders was ze nummer 3 geworden op de 1000 meter en daardoor op plek 15 in de matrix beland. De plek waar nu Naomi Verkerk staat die niet naar de OS gaat.
Op de 1500 meter shorttrack heeft Nederland niet echt iemand die als favoriet wordt gezien en Schulting kent het spelletje natuurlijk wel. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe haar enkel zich gaat houden als ze vaker rondjes op een shorttrackbaan moet gaan rijden, de reden dat ze twee jaar geleden is overgestapt van shorttrack naar het langebaan schaatsen.
zondag 18 januari 2026 om 13:43
zondag 18 januari 2026 om 14:22
Ik heb niks verwisseld hoor. Ik leg alleen maar uit waarom het mij logisch lijkt dat ze nu niet aan het EK shorttrack mee doet.PoesMinoes schreef: ↑18-01-2026 13:19Het bericht ging over het EK dat dit weekend in eigen land wordt verreden. De WK afstanden waren vorige week in Polen. Ik begrijp dat je dat hebt verwisseld. Kortebaanschaatsen is overigens weer iets anders.
Dat terzijde denk ik dat Schulting meer kans maakt op een medaille op de 1500 meter shorttrack dan op de 1000 meter langebaan. Haar tweede plek op het OKT had ze te danken aan de val van Jutta Leerdam want anders was ze nummer 3 geworden op de 1000 meter en daardoor op plek 15 in de matrix beland. De plek waar nu Naomi Verkerk staat die niet naar de OS gaat.
Op de 1500 meter shorttrack heeft Nederland niet echt iemand die als favoriet wordt gezien en Schulting kent het spelletje natuurlijk wel. Ik ben echt heel erg benieuwd hoe haar enkel zich gaat houden als ze vaker rondjes op een shorttrackbaan moet gaan rijden, de reden dat ze twee jaar geleden is overgestapt van shorttrack naar het langebaan schaatsen.
Iedereen vond het ook logisch dat Jenning en Joep en de rest niet meededen aan het EK kortebaan.
zondag 18 januari 2026 om 14:34
zondag 18 januari 2026 om 14:38
vivapimpelmees schreef: ↑18-01-2026 14:22Ik heb niks verwisseld hoor. Ik leg alleen maar uit waarom het mij logisch lijkt dat ze nu niet aan het EK shorttrack mee doet.
Iedereen vond het ook logisch dat Jenning en Joep en de rest niet meededen aan het EK kortebaan.
Ja, maar die hebben de rest van het jaar wel gereden, Schulting op het NK na niet.
Tjezus, wat vals
zondag 18 januari 2026 om 17:16
Ja, heb ik met de gewone spelen ook altijd. Aan de andere kant ook weer logisch. Met voorbereidingen e.d. is een ploeg toch gauw een maand weg (of in ieder geval bezig) denk ik. En veel sporters hebben ook nog een baan naast het sporten.
zondag 18 januari 2026 om 18:03
Vanuit het perspectief van de sporter snap ik het hoor. Vanuit het perspectief van de tv-kijkende liefhebber kan het wat mij betreft niet lang genoeg duren. Heb ook zó genoten van Parijs 2024!
zondag 18 januari 2026 om 18:13
zondag 18 januari 2026 om 18:25
Vergeet shorttrackers Hanne en Stijn Desmet niet! Zeker Hanne is kansrijk voor goud op drie afstanden. De 500, 1000 en 1500 meter.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in