Paardrijden - kletstopic (leeftijd/niveau: niet belangrijk)

11-11-2020 16:27 774 berichten
Al meer dan 3000 posts kletsen we over paardrijden en alles wat met paarden te maken heeft. Deel hier je avonturen en ervaringen.
Het maakt niet uit of je pas (weer) begonnen bent met rijden of je hele leven al rijdt.
Iedereen mag meeschrijven. Er schrijven beginners mee, maar ook veel mensen die hun hele leven al paardrijden of als kind gereden hebben en door dit topic de draad weer op hebben gepikt.

Deel 1 van het topic vind je hier:
sport/paardrijden-op-latere-leeftijd/li ... ges/455821

Happy new topic!! :flirting: :cheer2:
Wennas schreef:
14-11-2020 21:33

Wat afzien zeg Lizenlotte!!! Wat een onzin ook dat je niet ziek gemeld zou kunnen worden. Ik ben in december gevallen, vandaag geprobeerd te springen, maar daar had ik echt nog last van. Moet er niet aan denken dat ik jouw baan had en al zo snel weer volledig aan het werk zou moeten.
Duurt ook lang he? Bijna een jaar geleden. Wordt het wel weer helemaal zoals het was denk je? Of blijf je last houden af en toe?
Wel weer fijn dat je het springen geprobeerd hebt, maar natuurlijk confronterend dat je er echt nog last van had.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wennas dat zegt idd wel hoe lang je nog last kunt houden dat jij het nu nog steeds merkt met springen.. echt balen!
Ik vind het juist gek dat er op sommige maneges nog steeds les wordt gegeven aan volwassenen in groepjes, hier staat toch echt dat er zowel binnen als buiten niet meer dan
2 volwassenen ruiters en een instructeur aanwezig mogen zijn:
https ://www.knhs.nl/nieuws/2020/coronavirus-en-paardensport/

Iones goed dat je Evita na hebt laten kijken, hopelijk helpt de behandeling en de rust.
Fijn om te lezen dat de nieuwe paarden elkaar nu geaccepteerd hebben, hopelijk komt het met de rest ook goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, klopt, maar voor een manege is vrij rijden met toezicht toch het makkelijkst lijkt me. Zeker als het alternatief helemaal niet meer rijden is. Voor de paarden is het ook niet goed om steeds plots stil te staan en dan weer ineens aan het werk moeten. Zeker op maneges waar paarden vaak toch veel binnen staan.

Ik heb geen idee, MissP! Ik hoorde wel van andere mensen dat ze er een jaar tot anderhalf mee zoet zijn geweest, dus het lijkt me niet abnormaal dat ik er nog wat van merk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal, ik lees en schrijf ook graag mee. Vroeger erg veel met paarden bezig geweest zowel met dressuur op de manege, als met western en parelli met de paarden van mijn tante.

Een tinker ruin, uit de bergen van Ierland, die ik des tijds zelf ingereden heb, en een prachtige Quarter dame die mijn tante afgelopen jaar op de respectabele leeftijd van 28 heeft moeten laten gaan omdat haar longen erg slecht werden.

Ik kreeg het druk met bijbaantjes, jongens en school en naar een grote stad zonder maneges in de omgeving verhuisde, waardoor ik er geen tijd meer voor had maar nog steeds als ik langs weides kom schieten de tranen me nog wel eens in mijn ogen. Momenteel bezig met een verhuizing terug naar die regio dus als dat gaat lukken, wie weet...
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss-Pippilotta schreef:
14-11-2020 21:48
Wat fijn zeg! Veel beter dan in het begin, toen ze nog eventjes alleen was (en tegelijkertijd ook nog op een vreemde plek).



Hopelijk komt dat ook goed.
Geniet nog maar de laatste paar dagen of weekje van het veulen.
Ja, het is sneu om te zien dat een paard zich niet helemaal prettig voelt. Amalia had het gemakkelijker toen ze kwam, die was niet alleen, die had meteen Evita ook al deed die niet echt aardig de eerste week.

Ik geniet nog van het veulen maar het zal voor Sierra wel beter zijn als ze weg gaat. Ik kan de groep dan hopelijk gaan mixen zodat ze allemaal nieuw gras erbij krijgen. Het zal wat gemakkelijker worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
mittensz schreef:
15-11-2020 10:11
. Momenteel bezig met een verhuizing terug naar die regio dus als dat gaat lukken, wie weet...
Overal zijn wel stallen te vinden, zolang je maar vervoer hebt om er heen te gaan.
Wil je weer op de manege op les of liever iets van jezelf?
Alle reacties Link kopieren Quote
iones schreef:
15-11-2020 17:47
Overal zijn wel stallen te vinden, zolang je maar vervoer hebt om er heen te gaan.
Wil je weer op de manege op les of liever iets van jezelf?
Jep, dat is hier inderdaad ook precies het probleem. Een uur reizen minimaal, aangezien ik geen auto heb.

Ik zou dan het liefst weer bij mijn tante gaan rijden, met de Tinker. Iets van mezelf is het ultieme doel, maar momenteel nog even niet haalbaar :biggrin:. Zijn er hier meer met ervaring met parelli?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar waar wonen jullie dan toch dat je minimaal een uur moet reizen?
Ik heb in Eindhoven gewoond. Maar of je nu aan de noordkant of aan de zuidkant woont, het STIKT er omheen van de maneges en pensionstallen. Te kust en te keur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja stallen genoeg, maar of je er een paard moet willen stallen is een tweede. In sommige stukken van de randstad is het echt dramatisch gesteld wat dat betreft. Zonder auto zit dat uur er ook zo op natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wennas schreef:
15-11-2020 09:56
Ja, klopt, maar voor een manege is vrij rijden met toezicht toch het makkelijkst lijkt me. Zeker als het alternatief helemaal niet meer rijden is. Voor de paarden is het ook niet goed om steeds plots stil te staan en dan weer ineens aan het werk moeten. Zeker op maneges waar paarden vaak toch veel binnen staan.

Ik heb geen idee, MissP! Ik hoorde wel van andere mensen dat ze er een jaar tot anderhalf mee zoet zijn geweest, dus het lijkt me niet abnormaal dat ik er nog wat van merk.
Ja ze mogen dus nog gewoon lessen geven met 2 man. Dat is met 8 personen in een les natuurlijk drama maar wij zijn maar met 4 en kunnen dan om-en-om, de ene week de ene en de andere week de andere. Maar ja, te veel koppijn lijkt me dat dus dan maar helemaal niet op mijn manege. :( Héél irritant dat de kids onder 18 wel gewoon elkaar mogen lopen aansteken in de groepslessen, die zijn juist degenen die slecht afstand houden en veel hulp nodig hebben. En ondertussen mochten we gewoon met 30 man op de indoor schietbaan staan schieten afgelopen week, nou ik kwam echt veel dichter bij mensen dan dat ik met een paard zou komen.

/Klaagmodus uit, ik vind het gewoon kut regels maar goed wat doe je er aan.

Wat een gebed zonder end Lizenlotte, belachelijk dat je weer aan het werk zou moeten. Zouden ze aangepast werk voor je kunnen regelen? 2 uurtjes kantoor werk per dag of zo (eventueel verspreid over een half uurtje met wat uurtjes rust ofzoites).
Alle reacties Link kopieren Quote
ik werk in de thuiszorg als helpende ugli , dus nee kantoorwerk zit er niet in en voorkomen dat ik moet tillen en bukken ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wennas schreef:
15-11-2020 23:24
Ja stallen genoeg, maar of je er een paard moet willen stallen is een tweede. In sommige stukken van de randstad is het echt dramatisch gesteld wat dat betreft. Zonder auto zit dat uur er ook zo op natuurlijk.
Tsja, paardenliefhebbers kunnen beter niet in de randstad wonen. Geen goede plek voor ze. Het is er duur en er is vaak voor al dat geld niet eens fatsoenlijke uitloop voor de paarden of heel kort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zal ik dan wat blijheid in het topic gooien? Ik heb gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt, in de regen :lol:
Het bos is echt mooi in de herfst. De ruiterpaden echter verschrikkelijk nat. Dus ik heb random paden gereden en met de gps gekeken of ik niet teveel afdwaalde. Mijn richtingsgevoel is prut. Die van mijn paard ook trouwens of ze houdt gewoon van lange bosritten :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Meld zich!!

Ik heb altijd op paarden van anderen gereden en sinds 1992 een eigen pony die inmiddels 35 jaar is. Daar word uiteraard niet meer op gereden en staat al meer dan 10 jaar op een boerderij waar hij een top verzorging krijgt met iedere dag weidegang met zijn vriendjes.
Ik heb altijd in de dressuursport met hem gereden, en nadat hij met pensioen is gegaan, heb ik nog een tijd lang de paarden van een vriendin gereden. Maar ik kreeg het steeds drukker en ben er mee gestopt.

Nu rijdt ik niet meer, mis het af en toe wel, al ga ik nog regelmatig mijn eigen ouwetje een poets/knuffelbeurt geven.
Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren Quote
Oeh wat fijn Eendje_. Lijkt me heerlijk om nu lekker door de bossen te rijden! Je paard wilde waarschijnlijk gewoon extra genieten haha.

Ik ga aankomende zaterdag privelessen bij een dressuuramazone. Ben benieuwd of dat gaat bevallen. Weer eens wat anders dan lessen op een manegepaard of mijn leasepaard.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat leuk niqqi, ik ben benieuwd hoe je dat gaat ervaren :-)
eendje het bos is zeker mooi nu om te rijden, je paard wou daar natuurlijk extra lang van genieten. ik geef hem geen ongelijk.. ;-)
elmo dat is een respectabele leeftijd, 35 jaar.. hopelijk is hij verder nog gezond?
mittensz wat jammer dat je zo'n lange reistijd hebt als je les zou nemen, gelukkig heb je de tinker van je tante nog om je een beetje mee uit te leven. best veel tinkers hier trouwens ineens he, grappig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lizenlotte, ja hij is nog helemaal gezond, al gaat ie de laatste tijd wel wat minder zien. Hij krijgt voer speciaal voor oudere paarden en daar doet ie het prima op.

Fijn he eendje, die bosritten, vond het vroeger ook altijd heerlijk!!
Carpe Diem
Alle reacties Link kopieren Quote
groepslessen mogen weer lees ik op de knhs, super fijn voor jullie! :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las inderdaad dat ze weer hervat mogen worden! Goed nieuws inderdaad :D
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is 6,5 en heeft eerst 3 lessen longeren gehad en rijdt nu alweer sinds 3 lessen mee in de groep op een pony. Ik heb zelf geen verstand van paardrijden maar ik ben haar outfit bij elkaar aan het kopen.
Mijn vraag: wat is het verschil tussen laarzen en jodphurs + chaps? Ze draagt maat 128 en schoenmaat 32/33.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leren of kunstleren laarzen zijn duurder dan stoffen/kunstleren/leren chaps met kunstleren/rubberen/leren jodhpurs.Een ander alternatief zijn rubberen rijlaarzen. Er zit niet zoveel verschil tussen beiden, met jodphurs voel je je paard wat beter maar ik vond als kind rubberen laarzen het fijnste want daar kun je gewoon klakkeloos tot aan je schenen mee in de stront staan.

Jaaa weer les! Zo blij mee! Gelukkig duurde het niet lang deze keer. Ik kreeg alweer berichten dat maffo paard iemand getrapt had en dat stemcomandopaard opgejaagd moest want die was ook helemaal wappie, dus ging al lekker daar.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Lizenlotte, wat balen dat je nog steeds zo veel klachten hebt en de orthopeed je ook niet verder kan helpen, hopen dat de Frauenartzt wat voor je kan betekenen of een second opinion wat uithaalt.

@Eendje, heerlijk he buitenrijden en niks leukers als gewoon lekker door de bossen dwalen, gelukkig zijn er aps tegen het verdwalen dus een slecht richtinggevoel is dan niet erg. Ik heb een prima richtinggevoel, ben een keer in het bos hier verdwaald, toen had ik medicatie en "mijn noordpijl" wees naar het zuiden. :facepalm:

@Elmo, wat een mooie leeftijd heeft jouw pony, goed op gewicht houden is op die leeftijd meestal een behoorlijke opgave.

@Mittenz, leuk dat je het paardengebeuren weer wil gaan oppakken. Hier wel wat parelli ervaring maar ik ben niet zo van de systemen, dus ik hussel wat en pak overal wat van mee.

Ik heb veel buitengereden afgelopen weken, paard is het eerste half uur behoorlijk snel, hyper en wat gefrustreerd als ze niet snel mag. Daarna super braaf en ontspannen.

@Iones, fijn dat de dames het samen kunnen goed vinden!

Ik zit te wachten op afspraak met zadelpasser voor een nieuw zadel. Spannend, wordt een Deuber El Campo, ik heb nu het luxeprobleem dat ik niet weet welke kleurencombinatie ik ga kiezen, mijn paard is een donkere valk en door de seizoenen een toverbal, wat in de zomer prachtig op haar staat kleurt in de winter absoluut niet en vice versa. Ik kocht altijd simpele zwarte zadels maar wil nu wel eens iet speciaals, ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, nieuw zadel uitzoeken! Een niet-te-donkere bruin zou ook wel leuk zijn toch? Of lichtbruin combineren met donkerbruin. Ik denk nu aan Spirit/Mustang kleurtje bij valk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thing1 schreef:
19-11-2020 10:27
Mijn dochter is 6,5 en heeft eerst 3 lessen longeren gehad en rijdt nu alweer sinds 3 lessen mee in de groep op een pony. Ik heb zelf geen verstand van paardrijden maar ik ben haar outfit bij elkaar aan het kopen.
Mijn vraag: wat is het verschil tussen laarzen en jodphurs + chaps? Ze draagt maat 128 en schoenmaat 32/33.
Laarzen zijn.. laarzen :devil: jodhpurs zijn schoenen en chaps zijn dan de schachten (om je je been zit dus).



Leuk een nieuw zadel! Ik zou gaan voor donkerbruin, maar dan niet bijna zwart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Boira heb je een nieuw zadel gevonden? zo ja welke kleur is het uiteindelijk geworden??

ik heb zo iets cools ontdekt; een fysiotherapeut vlak bij mijn ouders die speciale ruiterfysio/fitness geeft :-) ze hebben daar ook een flexchair waarmee je een beeld krijgt van jouw probleemzones. ik ga daar zeker meer info aanvragen, lijkt me erg nuttig voor mij om mijn zit te verbeteren en mijn bekken te verstevigen. ms kan dat zelfs al wel eerder dan dat ik weer kan paardrijden? ook het sporten in een groepje lijkt me leuk, weer een mogelijkheid om hopelijk leuke nieuwe mensen te leren kennen! en goed vombineerbaar met een bezoek aan mijn ouders, wat het minder vervelend maakt om er 40 minuten voor te moeten rijden. zijn mijn ouders ook meteen blij dat ze me wat vaker zien ;-)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven