Paardrijden - kletstopic (leeftijd/niveau: niet belangrijk)

11-11-2020 16:27 774 berichten
Al meer dan 3000 posts kletsen we over paardrijden en alles wat met paarden te maken heeft. Deel hier je avonturen en ervaringen.
Het maakt niet uit of je pas (weer) begonnen bent met rijden of je hele leven al rijdt.
Iedereen mag meeschrijven. Er schrijven beginners mee, maar ook veel mensen die hun hele leven al paardrijden of als kind gereden hebben en door dit topic de draad weer op hebben gepikt.

Deel 1 van het topic vind je hier:
sport/paardrijden-op-latere-leeftijd/li ... ges/455821

Happy new topic!! :flirting: :cheer2:
Ik reageer hier nog even op jouw post, Ugli:
Ugli schreef:
11-11-2020 16:04
Nou ja scheve hoepeltjes waren het al, alleen de vorige keer waren er een paar spontaan álle manieren verleerd.
Hmm.... grote kans natuurlijk dat dit nu weer gaat gebeuren. Hopelijk valt het mee en gaat dit niet te lang duren allemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
:cheer: Op naar de volgende 3000 berichten!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah, en nieuw topic. Wat leuk.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
lizenlotte schreef:
11-11-2020 16:33
:cheer: Op naar de volgende 3000 berichten!
Yessss :cheer2:
(Ik mis een emoticon met een paard.)
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag weer gereden, met spierpijn, maar dat komt niet door het paardrijden. Ik doe een soort van fitness, en ik ben daarmee mijn lichaam helaas aan het afbreken ipv aan het opbouwen. Mijn spiermassa heeft ipv toegenomen afgenomen. Kennelijk krijg ik te weinig eiwitten binnen maar dat snap ik niet. Ik eet genoeg dierlijke produkten, elke dag.

Dadelijk naar tennisles, ik hoop dat ik van mijn plek af moet komen als ik achter de bal aan moet. Met paardrijden loop ik hier niet zo tegen aan.

Evita heeft vandaag ook haar capuchonnetje op gekregen. Ik heb het halsgedeelte vast gemaakt aan het dek. Ik heb net gevoeld of ze er onder zweet maar dat was niet het geval. 's Avonds is het namelijk vaak waterkoud.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond, ik kom mij, als het goed is, aanmelden als meelezer. Mijn kind (10) is gek van paardrijden en heeft een verzorgpony. Ik weet er nog vrij weinig van en lees daarom graag mee. En hoop dat als ik ergens tegenaan loop jullie mij misschien kunnen adviseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Bladiebladiebla2016 Leuk zo'n kind die zijn ouder in zijn hobby mee trekt haha. Paardrijden is ook nog eens een sport waar nogal wat bij komt kijken. Ik heb zelf ooit als kind mijn moeder zo ver gekregen dat ze op paardrijles ging. Inmiddels kunnen we samen zo nu en dan buitenritten maken op vakantie oid.

Het is mij wonderbaarlijk goed afgegaan gisteren bij het uit de wei halen van mijn leasepaard. Bij gebrek aan een passend zadel rij ik nu met een barebackpad en dat gaat erg goed. Heerlijk om zo direct in contact te staan met een paard. Vooral de gallop is zo fijn. Draven is wel minder als het echt wat sneller gaat. :')
Alle reacties Link kopieren Quote
fijn niqqi dat het meeviel om het paard alleen uit de wei te krijgen. geeft je toch wat meer zelfvertrouwen of niet.
met een barebackpad heb ik nog nooit gereden, lijkt me ook best eng omdat ik denk dat je minder houvast hebt (of valt dat mee?)
welkom hier bladiebla, leuk dat je je wilt verdiepen in het paardenleven van je dochter :-) zou je zelf ook eens willen rijden of heb je daar geen interesse in?
iones wat ben jij sportief zeg; fitness, tennis en een paard. geen wonder dat je dan spierpijn hebt ;-) gaat het daar nu beter mee?
ik weet niet meer wie schreef dat je nog maar met 2 volwassenen excl. instructeur in de bak mag (ik dacht ugli) , dat is wel echt balen zeg! maar het klopt wel, ik las het ook op de site van de knhs :-( hopelijk wordt die regel na de 18e versoepeld en mogen er dan wel weer groepslessen worden gegeven aan volwassenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb de barebackpad even opgezocht. De verzorgpony heeft ook zo een ding in zijn kast. Weer wat geleerd. :-D

Iones, misschien heb je er iets aan om meer magnesium te slikken om de spierpijn.

Ik rij zelf niet en ben het ook niet van plan. Twee jaar terug was ik nog bang voor paarden. Ik maak grote stappen maar erop zitten... haha

Balen dat je maar met zijn tweeën en een instructeur in de bak mag als volwassenen. Zoon heeft daar gelukkig geen last van. Zou het heel jammer vinden als hij een poos niet met begeleiding zou mogen rijden.
Heey wat leuk een paarden topic.

Ik rijd ook al ruim 30 jaar.
Ik ben in het bezit van twee pony's
Een welsje van 17 en een tinker dame van net 6 jaar.
Ik rijd alleen recreatief van m'n pony's
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic, had ik helemaal nog niet gezien. (het vorige dan)
Toen mijn oudste 11 jaar geleden wilde gaan paardrijden ben ik ook weer gestart met lessen na zeker 10 jaar niet gereden te hebben. Jongste is inmiddels ook besmet met het paardenvirus en sinds 3 jaar hebben we een eigen paardje, een tinker. Heerlijk om lekker mee het bos in te gaan en recreatief mee te rijden.
We zijn nu bezig met de aanschaf van een jong (sport) paard omdat ze toch wat meer ambitie hebben. Ze gaan hem onder begeleiding zelf inrijden, trainen en opleiden. Heb ik mijn haarbal lekker helemaal voor mezelf :-D

Bij onze manege ook 'vrij' rijden met een instructeur die veiligheid en paardenwelzijn in het ook houdt. (ofwel les geeft vanaf de zijlijn)
iones schreef:
11-11-2020 17:02
Vandaag weer gereden, met spierpijn, maar dat komt niet door het paardrijden. Ik doe een soort van fitness, en ik ben daarmee mijn lichaam helaas aan het afbreken ipv aan het opbouwen. Mijn spiermassa heeft ipv toegenomen afgenomen. Kennelijk krijg ik te weinig eiwitten binnen maar dat snap ik niet. Ik eet genoeg dierlijke produkten, elke dag.
Hey balen zeg! Kan iemand met je meedenken of moet je dat allemaal zelf doen?

@Bladiebladiebla2016: Welkom, wat leuk dat je je zo inleest in de hobby van je dochter!

@lizenlotte: hoe gaat het met jou? Ik las in het vorige topic dat je toch nog flink wat pijn hebt? Wat naar zeg.

@Vrouke80: Welkom! Waar kom je vandaan?

@Liefheksje: Leuk zeg! Welke discipline doen je dochters, springen, dressuur of eventing of misschien iets heel anders?
Ik kom uit de buurt van Utrecht
Alle reacties Link kopieren Quote
eeveelution schreef:
13-11-2020 13:57

@Liefheksje: Leuk zeg! Welke discipline doen je dochters, springen, dressuur of eventing of misschien iets heel anders?
Nu doen ze met name mee aan (onderlinge) dressuur- en springwedstrijden van de eigen rijvereniging en manege waar we staan. Oudste wil graag richting springen/ eventing en jongste vindt alles leuk. Vooral oudste is gebrand op een groter paard, ze moet als 19-jarige bij de paarden uitkomen en is dan op voorhand nu al redelijk kansloos met onze Tink van 1m40. Beestje kan wel leuk springen maar past niet helemaal meer in het plaatje.
Alle reacties Link kopieren Quote
De verzorg pony van mijn zoon in ook een Tinker. Wat een leuke beesten zijn dat toch. :heart:
Welkom, nieuwe schrijvers, leuk!

Ik vind Tinkers ook zo leuk om te zien, en hun karakter klinkt ook leuk.
Er schreef hier eerder ook een hele tijd iemand mee met een Tinker.

Lizenlotte: ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat? Ook na de quarantaine van je zoon en meer/teveel belasting.
Alle reacties Link kopieren Quote
goedemorgen. het schaambeen is nog niet compleet genezen, er is ook geen verschil te zien op de foto's in de afgelopen 6 weken :-( het bot is wel recht en ver genoeg genezen om er geen pijn meer aan te kunnen/moeten hebben aldus de orthopeed en hij kan niks doen. hij zei dat er voor hem ook een eind komt aan de ziekenbriefjes die hij kan uitschrijven dus dat ik na de 2 weken die hij me nu nog gegeven heeft weer zal moeten beginnen met integreren op het werk. :-?
ik heb hem gezegd dat ik dat echt niet zie gebeuren, ik kan nog niet eens normaal recht op staan en mezelf douchen zonder pijn door het bukken. laat staan dat ik mensen uit bed kan halen en douchen en met een stofzuiger en volle emmer een trap op kan komen. :-| dan werk ik 2 halve dagen en kan ik me daarna weer ziek melden omdat ik mijn bed niet uit kan komen van de pijn op de derde dag waarmee het hele riedeltje weer opnieuw begint.. zal chefin ook leuk vinden, kan ze weer de planning omgooien en 6 weken voor me betalen :roll:
de orthopeed is nog een keer het hele verhaal nagegaan van de afgelopen 4 maand en heeft me nu geadviseerd om langs de frauenarts te gaan om de organen te checken omdat mijn zoon toen ook nog ongecontroleerd bovenop mijn middel is gevallen toen zijn voet dubbelklapte, hij dacht dat daarmee ms toch inwendig wat kapot kan zijn gegaan omdat dat schaambeen natuurlijk niet de bescherming geeft aan de achterliggende blaas en baarmoeder die het normaal moet geven. ik weet het niet, maar het is niet verkeerd om andere oorzaken uit te sluiten in ieder geval.
als de frauenarts niks vind ga ik voor een second opinion bij een andere orthopeed en als die ook geen reden ziet om me een ziekenbriefje te geven is het ms nog edn optie om de 4 weken vakantie die ik voor dit jaar nog heb staan op te nemen na de 2 weken ziek die ik nu nog op papier heb, waardoor ik nog wat meer tijd heb om te genezen. meer opties zie ik momenteel ook niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Bladiebladiebla2016 schreef:
12-11-2020 20:08

Iones, misschien heb je er iets aan om meer magnesium te slikken om de spierpijn.
Doe ik al. Maar dit is een kwestie van spierenkwestie op eten. Ik doe aan training en ik ben doorgemeten. Ondanks het plussen van de gewichten is mijn spierskeletmassa afgenomen. Ze vragen of ik wel genoeg eet. Kennelijk krijg ik onvoldoende eiwitten binnen, maar dat snap ik niet. Misschien neem ik ze wel niet voldoende op. Zit te overwegen om naar een dietist te gaan.

Tjezes Lizenlotte, dat is BALEN zeg, dat er nog geen verschil is met dat schaambeen. Ik weet niet hoe het voelt als het gebroken is, maar het lijkt erop dat jouw arts niet overtuigd is dat jouw pijn ook echt daar vandaan komt.


Evita heeft de osteopaat erbij gehad. Ze is soms wat iebelig in haar rug ondanks passend zadel, maar niet met bontje dus daar rij ik mee en dan reageert ze niet. Maar goed, dat neemt het probleem natuurlijk nog niet weg. Dus ze is behandeld, en de osteopaat constateerde inderdaad dat de rug iets te diep was achter de schoft en dit was spieratrofie, als gevolg van slecht passend zadel. Ze heeft flink wat triggerpoints behandeld en de wervels wat meer ruimte gegeven. Ik mag nu een week lang helemaal niets met haar doen, dus ik heb de rijles al afgezegd en de buitenrit morgen ook. Ik hoop dat Evita zich er prettiger door gaat voelen als ik er over een week weer op ga zitten.
Mensen beseffen toch niet altijd het belang van een passend zadel.
lizenlotte schreef:
14-11-2020 10:51
goedemorgen. het schaambeen is nog niet compleet genezen, er is ook geen verschil te zien op de foto's in de afgelopen 6 weken :-( het bot is wel recht en ver genoeg genezen om er geen pijn meer aan te kunnen/moeten hebben aldus de orthopeed en hij kan niks doen. hij zei dat er voor hem ook een eind komt aan de ziekenbriefjes die hij kan uitschrijven dus dat ik na de 2 weken die hij me nu nog gegeven heeft weer zal moeten beginnen met integreren op het werk. :-?
ik heb hem gezegd dat ik dat echt niet zie gebeuren, ik kan nog niet eens normaal recht op staan en mezelf douchen zonder pijn door het bukken. laat staan dat ik mensen uit bed kan halen en douchen en met een stofzuiger en volle emmer een trap op kan komen. :-| dan werk ik 2 halve dagen en kan ik me daarna weer ziek melden omdat ik mijn bed niet uit kan komen van de pijn op de derde dag waarmee het hele riedeltje weer opnieuw begint.. zal chefin ook leuk vinden, kan ze weer de planning omgooien en 6 weken voor me betalen :roll:
de orthopeed is nog een keer het hele verhaal nagegaan van de afgelopen 4 maand en heeft me nu geadviseerd om langs de frauenarts te gaan om de organen te checken omdat mijn zoon toen ook nog ongecontroleerd bovenop mijn middel is gevallen toen zijn voet dubbelklapte, hij dacht dat daarmee ms toch inwendig wat kapot kan zijn gegaan omdat dat schaambeen natuurlijk niet de bescherming geeft aan de achterliggende blaas en baarmoeder die het normaal moet geven. ik weet het niet, maar het is niet verkeerd om andere oorzaken uit te sluiten in ieder geval.
als de frauenarts niks vind ga ik voor een second opinion bij een andere orthopeed en als die ook geen reden ziet om me een ziekenbriefje te geven is het ms nog edn optie om de 4 weken vakantie die ik voor dit jaar nog heb staan op te nemen na de 2 weken ziek die ik nu nog op papier heb, waardoor ik nog wat meer tijd heb om te genezen. meer opties zie ik momenteel ook niet..
Wat bizar! Als je zoveel pijn hebt en amper iets kunt, dat je dan geen ziektebriefje zou krijgen. Dat zou wel echt bizar zijn als je hier vakantie voor moet opnemen, terwijl je gewoon echt niet kunt werken. Hopelijk leveren die frauenarts en/of second opinion iets op.
Die second opinion lijkt me sowieso niet zo verkeerd.
Pffff.
Iones; ik heb dat even gemist, maar staat ze nog samen met het paard van jouw vriendin en gaat dit nu goed samen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss-Pippilotta schreef:
14-11-2020 15:42
Iones; ik heb dat even gemist, maar staat ze nog samen met het paard van jouw vriendin en gaat dit nu goed samen?
Ja! Ik had er in het begin effe een hard hoofd in, maar het is helemaal goed gekomen. Nu zijn dit beide merries die achteruit slaan als er een ander paard te dicht achter loopt, maar van elkaar kunnen ze dat onderling wel velen dus dat is goed.

Nu Sierra nog. Ik heb mijn paarden altijd in één groep gehad. Maar Sierra met haar veulen en de kleine roze lopen apart. Ik kan geen andere paarden bij haar introduceren zolang dat veulen er bij loopt. Het zou nu eind deze week opgehaald worden en anders komende week.
Ze staan wel al naast elkaar in de wei, maar Sierra wil nog niet veel van ze weten. We zullen zien hoe het verder verloopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Liefheksje schreef:
13-11-2020 13:23
Wat een leuk topic, had ik helemaal nog niet gezien. (het vorige dan)
Toen mijn oudste 11 jaar geleden wilde gaan paardrijden ben ik ook weer gestart met lessen na zeker 10 jaar niet gereden te hebben. Jongste is inmiddels ook besmet met het paardenvirus en sinds 3 jaar hebben we een eigen paardje, een tinker. Heerlijk om lekker mee het bos in te gaan en recreatief mee te rijden.
We zijn nu bezig met de aanschaf van een jong (sport) paard omdat ze toch wat meer ambitie hebben. Ze gaan hem onder begeleiding zelf inrijden, trainen en opleiden. Heb ik mijn haarbal lekker helemaal voor mezelf :-D

Bij onze manege ook 'vrij' rijden met een instructeur die veiligheid en paardenwelzijn in het ook houdt. (ofwel les geeft vanaf de zijlijn)
Leuk, maar let wel echt heel goed op het karakter met deze constructie.. Je wil echt geen jonge rille als eerste paard, dan durven ze de rest van hun leven niet meer te rijden.


Wat afzien zeg Lizenlotte!!! Wat een onzin ook dat je niet ziek gemeld zou kunnen worden. Ik ben in december gevallen, vandaag geprobeerd te springen, maar daar had ik echt nog last van. Moet er niet aan denken dat ik jouw baan had en al zo snel weer volledig aan het werk zou moeten.

Wat raar dat je helemaal niet meer mag rijden, ugli! Het is echt nog steeds 30 personen per binnenbak.
Bij ons gaan de lessen gewoon door. We rijden in groepjes van 4.. ben benieuwd wat ze nou precies bedacht hebben om de regels te omzeilen. Vorige les was overigens echt zonde van de tijd, gelukkig nog maar twee lessen in de reeks. De volgende sla ik over. Mijn eigen instructeur is begin vd week nog geweest, dat was wel weer hard werken!

Las dat de KNHS half december weer wedstrijden wil organiseren. Ben ook daar heel benieuwd hoe ze dat gaan doen. Ik kan het wel waarderen, als het niet legaal is dan maken we het legaal :yes: Met paardrijden kom je niet bij elkaar in de buurt al zou je het willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fijn dat het goed gaat met Evita! Als ze een week rust moet zal ze wel goed onder handen zijn genomen.
iones schreef:
14-11-2020 17:48
Ja! Ik had er in het begin effe een hard hoofd in, maar het is helemaal goed gekomen. Nu zijn dit beide merries die achteruit slaan als er een ander paard te dicht achter loopt, maar van elkaar kunnen ze dat onderling wel velen dus dat is goed.
Wat fijn zeg! Veel beter dan in het begin, toen ze nog eventjes alleen was (en tegelijkertijd ook nog op een vreemde plek).
Nu Sierra nog. Ik heb mijn paarden altijd in één groep gehad. Maar Sierra met haar veulen en de kleine roze lopen apart. Ik kan geen andere paarden bij haar introduceren zolang dat veulen er bij loopt. Het zou nu eind deze week opgehaald worden en anders komende week.
Ze staan wel al naast elkaar in de wei, maar Sierra wil nog niet veel van ze weten. We zullen zien hoe het verder verloopt.
Hopelijk komt dat ook goed.
Geniet nog maar de laatste paar dagen of weekje van het veulen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven