Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Balen, Niqqi!!
Hier ook alleen de paar maneges waar ik juist niet benieuwd naar was (eentje heb ik mijn eerste lessen gehad, andere enorm grootschalig en paarden staan veel binnen, derde is waar ik die buitenrit wil gaan maken - ik heb gevraagd voor maandag, maar niks meer op gehoord).
De paar maneges waar ik nog benieuwd naar was doen niet mee.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer Pippilotta en niqqi. Hebben de maneges waar jullie in geïnteresseerd zijn ook geen fb pagina? Ms dat ze individueel een open dag houden op een andere datum? De manege van de kakkers hier doet dat nl. Wel
Ik ga morgen trouwens toch maar niet heen, de orthopeed heeft me weer flink pijn gedaan en het lijkt me verstandig om me nu echt meer rustig te houden, dan is rondhobbelen op zo'n open dag met mijn krukken niet zo handig natuurlijk..
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
17-09-2020 20:17
Effe kijken, wat ik daar van vindt: achterlijk, belachelijk, zuigend, absurd, idioot.....
Ik ook, maar ik moet toch betalen... :cencored:
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
19-09-2020 12:53
Ik ook, maar ik moet toch betalen... :cencored:
Dan ging ik ergens anders een bijrijdpaard zoeken. Pensionstallen zat. Ik investeerde dat geld liever in lessen.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
19-09-2020 12:53
Ik ook, maar ik moet toch betalen... :cencored:
Bedoel je nou dat de pensionstal zelf jou ook nog om een bijdrage vraagt? Of lees ik het verkeerd? (Sorry, somd gebeurt dat)
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
19-09-2020 18:39
Dan ging ik ergens anders een bijrijdpaard zoeken. Pensionstallen zat. Ik investeerde dat geld liever in lessen.
Ja da's natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.. Al zou ik ook die neiging hebben. Is het een hoog bedrag?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
19-09-2020 18:39
Dan ging ik ergens anders een bijrijdpaard zoeken. Pensionstallen zat. Ik investeerde dat geld liever in lessen.
Zo makkelijk is dat niet. Ik rij western en daar is het aanbod dun bezaaid. Daarnaast wil ik het liefst maar één dag in de week komen (vaak staat een paard 30 minuten auto rijden verderop en ben ik met verzorging en rijden minstens 4 uur van huis). De meeste mensen die een bijrijder zoeken doen dit juist voor meer dagen. Ik kom wel extra in geval van vakantie of nood, maar niet structureel.
Toen ik vorig jaar na vier jaar bijrijden een nieuw paardje moest zoeken ben ik tien maanden bezig geweest, en vier paarden verder! Het moet namelijk zowel klikken met het paard als de eigenaar. En dan was dit nog niet mijn meest ideale keuze, want ik wilde buitenrijden en dit paard stond in een buitenrijloze polder. Daarom ben ik gaan lessen om het leuk en uitdagend voor mezelf te houden.

Ik moet 10 euro per maand aan de pensionstal betalen als bijrijder. Ik vind het echt belachelijk, maar daar kan de eigenaresse van het paard niets aan doen. Ze heeft zelfs aangeboden om het voor mij te betalen, maar dat vind ik ook niet fair, want ik mag haar paard al gratis rijden (als ik maar les neem). Dus ik betaal het wel, maar was nieuwsgierig of meer mensen hier bekend mee waren, want voor mij is het nieuw.
Alle reacties Link kopieren
Die 10 euro zou ik gewoon betalen ja, dat is het echt niet waard om iets nieuws te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Eendje_ schreef:
20-09-2020 08:04
Zo makkelijk is dat niet. Ik rij western en daar is het aanbod dun bezaaid. Daarnaast wil ik het liefst maar één dag in de week komen (vaak staat een paard 30 minuten auto rijden verderop en ben ik met verzorging en rijden minstens 4 uur van huis). De meeste mensen die een bijrijder zoeken doen dit juist voor meer dagen. Ik kom wel extra in geval van vakantie of nood, maar niet structureel.
Toen ik vorig jaar na vier jaar bijrijden een nieuw paardje moest zoeken ben ik tien maanden bezig geweest, en vier paarden verder! Het moet namelijk zowel klikken met het paard als de eigenaar. En dan was dit nog niet mijn meest ideale keuze, want ik wilde buitenrijden en dit paard stond in een buitenrijloze polder. Daarom ben ik gaan lessen om het leuk en uitdagend voor mezelf te houden.

Ik moet 10 euro per maand aan de pensionstal betalen als bijrijder. Ik vind het echt belachelijk, maar daar kan de eigenaresse van het paard niets aan doen. Ze heeft zelfs aangeboden om het voor mij te betalen, maar dat vind ik ook niet fair, want ik mag haar paard al gratis rijden (als ik maar les neem). Dus ik betaal het wel, maar was nieuwsgierig of meer mensen hier bekend mee waren, want voor mij is het nieuw.
Dat zou ik ook graag willen: een verzorg/ leasepaard voor 1 dag in de week. Niet te vinden hier in de buurt. Men zoekt iemand voor minimaal 3 dagen en dan het liefst met bakken ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
20-09-2020 08:24
Die 10 euro zou ik gewoon betalen ja, dat is het echt niet waard om iets nieuws te zoeken.
Ik ook. Is het niet een bijdrage voor de kantinekosten of zo? Dat betalen wij maandelijks in ruil voor koffie, thee, frisdrank en snoep.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
10 euro is nog wel te overzien maar het is wel zuigen hoor.
Als je western wilt rijden, moet je in het zuiden zijn van Nederland. Daar gebeurt dat meer. Ik woon nu in het oosten. Hier zijn er heel weinig van. Hier springen ze bijna alleen maar.
Alle reacties Link kopieren
Hier bijna alleen dressuurstallen in de buurt. Western lijkt me overigens wel erg interessant.

Ik heb vandaag een tweede proefles gehad bij een manege, maar het viel erg tegen. Het paard wat ik kreeg was behoorlijk lastig en begon op een gegeven moment te bokken. Moest daarna ook even gereden worden door iemand anders om hem even te leren dat hij zich moet gedragen. Al met al niet zo'n succes dus.
Alle reacties Link kopieren
nee dat is zeker geen succes dan niqqi, geeft je ook echt een veilig gevoel zo maar niet heus als je zo'n paard krijgt bij je proefles :-?
wat jammer. en nu? heb je nog een alternatief?
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
22-09-2020 21:54
nee dat is zeker geen succes dan niqqi, geeft je ook echt een veilig gevoel zo maar niet heus als je zo'n paard krijgt bij je proefles :-?
wat jammer. en nu? heb je nog een alternatief?
Niet echt, maar ze hebben mij wel verteld dat ik er niet meer op hoef en ik kan eventueel een maand paard krijgen (dus dan mag ik de hele maand op dezelfde). De vorige pony die ik had was namelijk wel erg leuk en ze hebben nog wel meer fijne en makkelijke paarden, maar ik had vandaag denk ik even wat pech. Blijkbaar lag het aan het feit dat aan de ene kant van de bak het licht kapot was waardoor een hoek erg donker was.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
22-09-2020 21:31
Hier bijna alleen dressuurstallen in de buurt. Western lijkt me overigens wel erg interessant.
Jij woont zeker in Brabant? Hier vrijwel alleen springstallen. Ik woon in Twente.
Maar in Brabant zijn toch een paar westernstallen, waarvan de bekendste natuurlijk die van Rieky Young. En dan heb je ook gelijk de beste.

Amalia, het paard waar mijn vriendin haar oog op had laten vallen, is goedgekeurd en komt einde deze week deze kant op. Evita krijgt dus aanspraak. Ze is nu niet meer zo gestrest maar staat wel veel in een hoekje in de wei te simmen.
Alle reacties Link kopieren
Ah nee toch Lizenlotte, balen dat het niet op schiet. Hopelijk gaat je been snel meewerken.

10 euro om paard te rijden is niks, maar ik snap uit je verhaal dat jij als bijrijder juist een dienst verleent aan de eigenaar. Dat vind ik wel krom zeg, maar ik zou er alsnog niet een favoriet paardje voor laten schieten.

Ah Niqqi volgende keer beter, liep hij te trappen naar je been of echt bokkesprongen te maken? Sommige paarden zijn nu eenmaal wat lastiger dan anderen, gelukkig zit er zat leuks voor jou tussen. :)

Ik mocht voor het eerst op een koudbloed Appaloosa merrie. Ik was er voor gewaarschuwd want madam moest op de poetsplaats gepoetst en zou nogal vals zijn dus ik verwachtte nogal wat. Nou ik heb er niks van gemerkt, ik moest haar even omkopen met wat lekkers toen ik de stal in kwam want toen draaide ze boos van me af maar toen waren we meteen bff's haha. In de les was ze ook leuk om te rijden, zo krom als een hoepeltje en een eigen willetje maar die kon ik zowaar ook laten nageven kleine stukjes Soms denk ik dat ik zowaar iets op steek tijdens de lessen haha.
Alle reacties Link kopieren
Top, iones! Nu nog hopen dat ze elkaar leuk vinden.

Leuk, ugli! Sommige paarden hebben gewoon een rustige benadering nodig anders worden ze inderdaad chagrijnig. Fijn dat de les goed ging en je nu toch wat lijkt te leren!

Ik had gisteren weer de eerste les na de corona op de vereniging. Instructrice was eigenlijk heel positief. Dacht dat ik al die maanden fanatiek getraind had, maar nee hoor, pas sinds een week of 2-3 :hihi: ze voelde ook wel echt heel fijn. Als ze nog iets meer kracht en conditie heeft waarmee ze de verruimingen wat meer meters vol kan houden moet ik echt gewoon gaan starten en niet miepen.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
23-09-2020 16:15
Jij woont zeker in Brabant? Hier vrijwel alleen springstallen. Ik woon in Twente.
Maar in Brabant zijn toch een paar westernstallen, waarvan de bekendste natuurlijk die van Rieky Young. En dan heb je ook gelijk de beste.
Nee, in het noorden van het land.
Ugli schreef:
23-09-2020 16:30
Ah Niqqi volgende keer beter, liep hij te trappen naar je been of echt bokkesprongen te maken? Sommige paarden zijn nu eenmaal wat lastiger dan anderen, gelukkig zit er zat leuks voor jou tussen. :)
Bokkesprongen wat volgens mij kwam omdat hij dus niet zo houdt van andere paarden. Bovendien was hij nogal angstig omdat een hoek van de bak wat donkerder was dan de andere. De manege vertelde me wel dat je een maandpaard kan hebben, dus dan kan je in ieder geval voor een hele maand op je voorkeurspaard rijden.

Altijd leuk als een paard toch beter uitvalt dan dat je van anderen hoort Ugli. En mooi om te horen dat je het gevoel hebt dat je vooruit gaat!
Mag ik meeschrijven? Ik schreef eerst mee in het andere paarden-topic, maar ik zag dat die niet meer zo actief was. Na 2 jaar heb ik mijn ww kunnen resetten en heb ik weer toegang tot mijn eigen account!
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag meeschrijven, als het maar on topic is.
Alle reacties Link kopieren
Hier na een paar maanden worstelen (paard niet altijd even fit en niet altijd lekker in zijn vel) ineens enorme vooruitgang. Ik ben helemaal terug gegaan naar af. Alleen maar basis geoefend, met op zijn tijd een stap training. (Niet dat ik nou eerder hogere dressuur reed hoor. )

Ineens is het alsof er een paar kwartjes zijn gevallen. Paard is fijn en ontspannen. Dus we trainen langzaam weer iets meer.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren
wat fijn hex dat het rijden beter gaat nu je weer helemaal terug naar de basis bent gegaan :-)
ugli jij merkt dus ook vooruitgang in je rijskills, fijn! jij voelt paarden volgens mij heel goed aan of niet. leuk vind ik dat altijd als je kijkt waarom een paard doet wat hij doet en dat je rekening boudt met zijn karakter.
wennas wat een mooi compliment dat ze dacht dat je al die tijd had getraind :-)
iones superfijn voor Evita dat Amalia dit weekend arriveert, hopelijk knapt ze wat op als ze niet meer alleen staat en worden ze dikke vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
24-09-2020 18:55
Top, iones! Nu nog hopen dat ze elkaar leuk vinden.

Leuk, ugli! Sommige paarden hebben gewoon een rustige benadering nodig anders worden ze inderdaad chagrijnig. Fijn dat de les goed ging en je nu toch wat lijkt te leren!

Ik had gisteren weer de eerste les na de corona op de vereniging. Instructrice was eigenlijk heel positief. Dacht dat ik al die maanden fanatiek getraind had, maar nee hoor, pas sinds een week of 2-3 :hihi: ze voelde ook wel echt heel fijn. Als ze nog iets meer kracht en conditie heeft waarmee ze de verruimingen wat meer meters vol kan houden moet ik echt gewoon gaan starten en niet miepen.
Leuk hoor! Wat starten jullie?
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ik wil graag gaan paardrijden en heb op dit moment manege Berestein op het oog. Iemand ervaring met deze manege? Ik heb ooit vroeger gereden, maar heb sindsdien een angst gehad voor paarden door een nare rijles.
Totaal ongeveer 5 lessen gehad en ik wil het heel graag weer oppikken. Is dit een manege waar ze je goed kunnen begeleiden met een angst voor paardrijden?
Alle reacties Link kopieren
Hexopbezemsteel schreef:
26-09-2020 10:16
Hier na een paar maanden worstelen (paard niet altijd even fit en niet altijd lekker in zijn vel) ineens enorme vooruitgang. Ik ben helemaal terug gegaan naar af. Alleen maar basis geoefend, met op zijn tijd een stap training. (Niet dat ik nou eerder hogere dressuur reed hoor. )

Ineens is het alsof er een paar kwartjes zijn gevallen. Paard is fijn en ontspannen. Dus we trainen langzaam weer iets meer.
Top! Fouten zitten toch eigenlijk altijd in de basis, dus nooit verkeerd om daar naar terug te gaan.

Als wij gaan starten mag ik van mezelf 1x L2, daarna M1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven