Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Ik zit tussen Utrecht en Den Bosch. Man snapt er niet veel van, maar hij vindt paard gelukkig wel lief. Paard hem ook, maar dat komt omdat hij hem buitensporig veel koekjes geeft ;)

Ik moet zeggen dat ik door dit topic wel mijn manegetijd een beetje mis, het was altijd zo leuk en gezellig. Misschien moet ik ook maar weer eens een paar groepslesjes gaan rijden :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Mannen met een paardenvrouw hebben het niet altijd gemakkelijk :biggrin:
In de tijd dat ik paarden had heeft hij wel zijn best gedaan om er mee om te gaan, maar het zit gewoon niet in die jongen helaas. Hij heeft zelfs nog lessen gevolgd, maar dat draaide uit op een hernia. Ik had wel lieve paarden, die deden geen vlieg kwaad, dus hij was er wel wijs mee.
Voorschoten is voor mij helaas te ver weg. Ik wil het liefst met de fiets erheen. Misschien raak ik zo verliefd, dat ik ook wel eens een extra dagje wil helpen op de stal. Dat lijkt mij namelijk zo aardend. Even alles loslaten en met de paarden bezig zijn.
Ha ha, ik heb het in een berichtje van vanmiddag ook over halster... ik merk nu al dat het inderdaad een wereld is met enorm veel termen die je dus echt nikssss zeggen als je nooit gereden hebt.
Alleen al voor de outfit: chaps, jodhpurs.
Ik voel me een echte dummy :)
@miss_pippilotta, ik ga even bij horze.nl neuzen 🤗
Leuk, veel plezier :)
Astoria schreef:
22-01-2020 16:25
Zeker geen domme vragen ;)

Met contact bedoel ik dat ze met hun hoofd uit de stal kunnen en aan elkaar kunnen snuffelen.
Met weidegang bedoel ik: Komen de paarden, buiten de lessen om, uit stal? Worden ze dagelijks, liefst met een groepje, in de wei of in de paddock gezet?
Contact met soortgenoten en vrij kunnen bewegen is zó belangrijk voor paarden, als een manege dat niet begrijpt moet je er niet willen komen.
Ja, in de stal kunnen ze dat. Ze kunnen met hun hoofd uit de stal en snuffelen aan elkaar.
Er staan ook niet zo enorm veel paarden.
Die andere manege waar ik mocht komen kijken heeft wel heel veel paarden geloof ik.
Weidegang weet ik dus niet. Moeilijk te zien ook, ik ben er natuurlijk maar kortere tijd aanwezig. Dan moet ik regelmatig een keer langsrijden om te zien of ze in de wei staan.
@ Astoria: ja, gewoon weer een paar groepslesjes. Of een forum meet & greet penny paardenkamp :)
Ik zat idd net te denken, als iedereen een beetje de basis onder de knie heeft is het misschien wel leuk om met een groepje van het forum een buitenrit te gaan maken :-]
Ja,leuk!!!!! Ik ben voor. Lekker door het bos of over het strand.

Vanavond weer gereden en ik weet weer op welke knopjes ik moet "drukken". Blijf nu ook alweer beter achteroverzitten bij het (aan) galopperen. Ik ben er wel bijna afgekukkeld. Maar ze ging snel genoeg terug naar de stap zodat ik mijn beugels weer kon vinden. :cheer2: Was echt heel suf, ze ging van een flinke galop terug naar een hele hobbelige draf en toen was ik het even kwijt. Daarna ging het weer goed. Ik krijg nu alleen mijn knieën niet tegen elkaar. :facepalm:
Vandaag lag de focus vooral op de figuren, maar die zitten er nog goed in.

Astoria, ik zit in een super leuke les. De leeftijden gaan van een jaar 18/20 tot een jaar of 40/50. Het is net een soort kippenhok, maar er wordt wel serieus gereden. En grappig tussen Utrecht en Den Bosch mijn broertje is net verhuisd van de ene naar de ander. Maar dan zit je wel in een mooi gebied om buiten te rijden of niet?


Ikkuz, dat is jammer. Je hebt ook twee maneges in Leidschendam. En er zit er ook een bij Leidschenveen. En dan heb je Berenstein nog en nog een paar, maar daar vergeet ik de naam altijd van. Ik weet niet waar je in Den Haag woont. Berenstein bijvoorbeeld is voor mij dan weer te veel weg....

Miss_Pippelotta, ik ga morgen als ik achter de computer zit nog even verder neuzen. Zag wel al een leuk vest.

Rockola, mijn man wil ooit zelf ook gaan rijden. Als in: wanneer wij een eigen paard hebben. Hij heeft wel al een aantal privélessen gehad en op vakantie gaat hij mee met buitenritten. Dus het begin is er. :yes:
Mijn oudste heeft Gereden, maar is nu inmiddels gestopt. Mijn jongste is net begonnen. Ik rij alleen heel soms in de vakantie.

Mijn ouders zijn alle2 dik in de 70, hebben vroeger in hun jeugd paardgereden. Maar als ze zomers naar de camping gaan, gaan ze sinds een paar jaar ook weer rijden!
@ tumtummetje: nah, echt mooi buitenrijden valt tegen. Zit hier midden in de polder, dus ik kan prima naar buiten, maar het liefst rij ik dan toch in het bos.

@love2hike: in de 70 en dan nog rijden, zo stoer vind ik dat!
Jaaaaa Astoria, een buitenrit met een groepje van dit forum. Dat zou pas echt gaaf zijn!!

Wauw Love2Hike, wat ontzettend gaaf van je ouders! Mijn ouders zijn begin 70, bij mijn vader thuis hadden ze vroeger een boerenbedrijf, dus die heeft wel vaker op (en achter :)) een paard gezeten. Maar mijn moeder zou ik er voor 5000 euro nog niet op krijgen, denk ik. :)
Stoer dat ze nog af en toe rijden!

Tumtummetje: fijn dat het echt alweer beter gaat en dat je alweer een beetje aanvoelt wat je moet doen.
Schrikken dat je er bijna af bent gevallen, zeg! Gelukkig goed afgelopen, mooi dat het toch nog lukte om dat tegen te houden. Als je na korte tijd flink valt is het misschien even een drempel om door te gaan.
Het zal nu vast elke keer een stukje beter gaan en je zult misschien wel snel sprongen (of sprongetjes :)) maken.
Wanneer is je volgende les? Wat voor soort abonnement/kaart heb je nu? Super dat je in zo’n leuke groep zit. Dat is toch ook wel gezellig en prettig, leuke mensen en een goede sfeer. Dan voel je je tenminste ook op je gemak.
Morgen zul je wel spierpijn hebben?
Love2hike, wat gaaf dat je ouders nog steeds af en toe op een paard zitten. Mijn moeder heeft het ooit een keer geprobeerd en die is er toen ook meteen afgevallen. Dus die was meteen klaar. Mijn vader zie ik het wel doen, maar dan alleen in stap.

miss_P, het viel wel mee hoor en ik ben niet bang om te vallen. Dat scheelt misschien ook wel. Maar dit was vooral een balansdingetje.
Spierpijn valt reuze mee eigenlijk. Voel mijn schouders een beetje. Mijn houding is nog iets te krampachtig, denk ik. Ik rij standaard op woensdagavond. Dat komt in onze thuisplanning het beste uit. Vanavond kan ik weer die kant op, want dan rijdt mijn dochter.

Astoria, dat is dan wel weer jammer. Ik rij ook het liefste buiten, maar moet eerst mijn basis weer een beetje op orde krijgen. Mocht ik ooit een eigen paard krijgen dan gaat hij echt naar een stal waar je makkelijk met hem/haar/het naar buiten kan.
Hay Tumtummetje,

Ook Berestein is voor mij ver weg. Regio kan ik hier helaas niet plaatsen ivm herkenbaarheid. Leuk dat je meedenkt! Ik heb ook een tip van anoniem gehad die ik meeneem. Ik kan denk over een paar maanden starten, dus via dit topic mee te lezen al wat voorpret! En vooral geruststelling.
Woensdag vind ik ook wel een leuke dag, zo lekker midden in de week.

Dames, ik wil even kwijt dat ik echt heel blij word van dit topic! Het is dankzij jullie allemaal echt een superleuk en actief topic geworden. Zoveel enthousiaste en aanstekelijke verhalen, goede tips, enz.
Dat had ik helemaal niet op deze manier verwacht toen ik het geopend heb.
Het motiveert en stimuleert mij ook echt.
Ik hoop straks ook als ik eenmaal les heb. Ik heb soms de neiging om op te geven als iets niet lukt....in plaats van even door te zetten. En dit topic en jullie verhalen helpen mij volgens mij wel om vast te houden aan mijn doel; ooit buitenritten kunnen maken.
Ook het doel/idee om oooooit een forum-buitenrit te maken met een groepje. Ook al komt het er misschien helemaal nooit van, het idee zelf is al wel echt een motivatie/stimulans.
Dank jullie wel dus voor al jullie leuke, enthousiaste en inspirerende bijdragen.

Ik heb eindelijk antwoord van die manege waar ik steeds maar niks van hoorde. Een leuke reactie wel. Ik mag komen kijken en een losse proefles doen. Moet nog even afspreken wanneer (ze appte me, heb terug geappt, maar nog niets gehoord, hoop dat het niet weer zo lang duurt :)). Zij hebben ook een pakket van 5 privélessen (25 euro per les) en daarna groepslessen met maximaal 6 ruiters, 17,50 euro voor een les (als vervolgvraag nog gesteld of dit dan losse lessen zijn of per kwartaal, of jaarabonnement - want dit laatste heeft gewoon niet zo mijn voorkeur).
Deze manege spreekt mij wel meer aan dan de manege in het andere dorp die mij gisteren mailde.
Dus ik ga bij deze manege kijken. Op foto's ziet het er mooi en verzorgd uit en het is naar mij idee ook wat kleinschaliger. De groepjes zijn ook wat kleiner.
EN, ik zie dat zij ook mogelijkheden hebben voor lease. Op hun site staat dit: "ook leasen wij paarden en pony's aan mensen die graag wat vaker willen rijden en verzorgen, maar niet de mogelijkheid hebben voor een eigen paard/pony. Ervaring is natuurlijk wel vereist."
Ooit zou dit best iets voor mij kunnen zijn als eerste volgende stap.

Maar goed....eerst maar eens op een paard stappen :)
Tumtummetje schreef:
23-01-2020 08:39

Ik rij ook het liefste buiten, maar moet eerst mijn basis weer een beetje op orde krijgen. Mocht ik ooit een eigen paard krijgen dan gaat hij echt naar een stal waar je makkelijk met hem/haar/het naar buiten kan.
Daarom vind ik de plek van een manege ook wel belangrijk. Hoe makkelijk/snel ben je in een mooi bos om lekker buiten te kunnen rijden..

Met een eigen paard is het natuurlijk superfijn dat je helemaal zelf kunt bepalen hoe/wanneer en waar je gaat rijden.
Alle reacties Link kopieren
wow wat tof dat er nog mensen van 70 zijn die paard rijden :-) mooi vind ik dat!
pippilotta ik hoop dat je snel wat weer hoort van die manege, het klinkt goed en ook heel tof dat je daar ook een paard zou kunnen leasen tzt als je dat zou willen :-)
samen een rit maken in de toekomst lijkt mij ook heel tof, en idd goed om me te stimuleren als het straks niet in een keer lukt.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
21-01-2020 20:25
ja dat was voor mij bedoeld pippilotta ;-) superbedankt iones, ik ben zeker geinteresseerd in kim :-) maar jij hebt dus al ervaring met de manege in ootmarsum, en die is niet zo fraai begrijp ik. dat had je gerust eerder mogen zeggen hoor, ik vind dat soort dingen belangrijk en ben dus blij dat je het me nu zegt. ik ben er zelf nog niet geweest dus had geen idee. ik ga kim zeker bellen nu ik eindelijk een nummer heb!
Graag gedaan! De manege in Ootmarsum was eerst veel beter, toen het nog een maatschap was. En toen waren er ook veel meer activiteiten. Maar de oorspronkelijke eigenaar kon er niet tegen dat de jongere zaken partner de boel veel beter reilde en zeilde. Nu is de boel een beetje stilgevallen daar. Maar toen vond ik wel al dat er slecht passende zadels waren. De paarden waren overigens wel goed doorvoed, en ze krijgen weidegang. Toch denk ik dat je bij Bekhuis meer individuele begeleiding krijgt en die heb je in het begin gewoon hard nodig.
Het is daar heel kleinschalig.
iones wijzigde dit bericht op 23-01-2020 16:59
1.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
22-01-2020 10:36
Het blijft toch altijd kriebelen..altijd eigen paarden gehad, maar ik rijd sinds een jaar of 10 niet meer. Maar de lekkere geur van het leer en paardenzweet ;-D dat snappen alleen paardenmensen. Afgelopen week wandelden we in een mooi natuurgebied waar we ruiters zagen. Dan lijkt het mij ook wel weer heerlijk! Ik ben altijd meer een buitenrit mens geweest, ik vind de wat ruigere paarden leuk. En er liep een hele mooie grote fjordenruin bij met lange manen. Mijn man had het direct door, hij vindt dat ik gewoon weer een paard moet kopen. Maar dan zou ik hem op pension moeten zetten en dat lijkt me nog niet alles. Bovendien zou ik eerst weer wat lessen moeten nemen. Ik word volgend jaar 50..
Begin gewoon eens bij een manege en zie waar het schip strandt. Misschien vind je het wel best zo. Misschien gaat het meer jeuken en komt er toch een paard op je weg. Een leuke haflinger, fjord, of ijslander. Of een fries...
En in pensionstalling is toch niet zó erg? Als jij vooral van buitenritten houdt, moet je je richten op een stal waar je goed buiten kunt rijden. Niet faciliteiten waar je toch geen gebruik van wilt maken, zoals stapmolen, binnenbak, solar etc, die allemaal extra kosten met zich mee brengen. IN de buurt van Eindhoven wemelt het van alle kanten van pensionstallen.
Ik zou dan voor een pensionstal gaan met dagelijkse weidegang en mooi buitengebied.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
23-01-2020 16:50
Begin gewoon eens bij een manege en zie waar het schip strandt. Misschien vind je het wel best zo. Misschien gaat het meer jeuken en komt er toch een paard op je weg. Een leuke haflinger, fjord, of ijslander. Of een fries...
En in pensionstalling is toch niet zó erg? Als jij vooral van buitenritten houdt, moet je je richten op een stal waar je goed buiten kunt rijden. Niet faciliteiten waar je toch geen gebruik van wilt maken, zoals stapmolen, binnenbak, solar etc, die allemaal extra kosten met zich mee brengen. IN de buurt van Eindhoven wemelt het van alle kanten van pensionstallen.
Ik zou dan voor een pensionstal gaan met dagelijkse weidegang en mooi buitengebied.
Ik zou ook eerst naar een gezellige manege hier in de buurt gaan om te zien hoe het gaat. Ik ben niet zonder reden gestopt natuurlijk. Ik had zelf land en stallen en een bak, alleen niet bij ons huis gelegen. Ook geen luxe voorzieningen zoals stroom en water, dus vooral in de winter viel het me zwaar. Al die zware jerrycans enz.. Ik kreeg te veel lichamelijke klachten om er nog van te genieten, ik heb mezelf daar echt gesloopt de laatste jaren. Toch lijkt het me ook wel moeilijk om een paard op pension te zetten, omdat ik niet gewend ben om alles uit handen te geven. Het zal wel moeten, mijn rug en nek kunnen dat zware werk niet meer aan. Misschien is rijden zelfs al te veel gevraagd. Dat zou ik moeten ondervinden.
Al met al moet ik gewoon eens een rustig buitenritje maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh het valt ook niet mee om het uit handen te geven hoor. Maar het heeft ook z'n voordelen. Je moer altijd iemand aan huis hebben als je op vakantie gaat en je moet het maar zien te regelen. Op een pension gaat het vanzelf door. Wij moeten altijd mensen regelen voor onze paarden als we weg willen.
Miss-Pippilotta schreef:
23-01-2020 15:10
Dames, ik wil even kwijt dat ik echt heel blij word van dit topic! Het is dankzij jullie allemaal echt een superleuk en actief topic geworden. Zoveel enthousiaste en aanstekelijke verhalen, goede tips, enz.
Dat had ik helemaal niet op deze manier verwacht toen ik het geopend heb.
Het motiveert en stimuleert mij ook echt.
Als je niet zo ver weg woonde, zou ik zelfs graag met je mee gaan naar je les, maar alleen als je het leuk zou vinden natuurlijk. Ik ga altijd graag naar een manege, lekker even paarden en pony's kijken.

Ik wil ook graag op de lijst voor de Viva-Penny-buitenrit.
Alle reacties Link kopieren
Vind ik ook leuk, paarden en ponies kijken op een manege.

Het zal echter niet meevallen om iedereen bij elkaar te krijgen voor een rit.
@ RockOla: dat klinkt wel zwaar inderdaad. Ik hoop dat (af en toe / op recreatief niveau) toch nog gaat lukken. Mocht dat wel gaan en je wil toch iets meer, maar niet meer al het werk, dan zou een leasepaard voor bijvoorbeeld 3 dagen in de week ook nog ooit een optie zijn misschien.
Mij lijkt dat best een fijne optie, omdat een eigen (en fulltime) paard veel werk met zich meebrengt.

@ Lizenlotte: superleuk. We gaan dat echt ooit proberen en als doel in ons hoofd houden (ook al zal het organisatorisch en praktisch lastig worden, zoals Iones zegt. Ik denk dat het nog wel kan, alleen iedereen met zijn eigen paard zal lastig worden. Maar alle echte beginners moeten eerst zelfstandig leren rijden, zodat ze überhaupt alleen en buiten kunnen rijden).

@ Oriander: wat lief. Dat zou ik wel leuk vinden hoor. Een collega van mij gaf ook aan een keer mee te willen. Ze vindt het ook heerlijk om gewoon even lekker tussen de paarden en pony’s te zijn. Ze heeft lang gereden, maar toen ze zwanger wilde worden is ze gestopt en daarna nooit meer begonnen.
Haar kind is nu groot, wie weet steek ik haar wel weer aan. :)
Zo heel moeilijk moet het niet zijn om een buitenrit te organiseren toch? Ik heb ook wel eens meegereden met een rit waaraan een hele groep van het bokt forum aan mee deed.
Gewoon ver van tevoren een datum prikken, en een centrale locatie uitzoeken zodat het voor de meeste mensen goed aan te rijden is.

Ik had het ook leuk gevonden om ergens te staan waar de mogelijkheden om buiten te rijden iets groter zijn, en op zich zijn er hier wel een paar stallen die aan de rand van een klein bos of landgoed liggen, maar daar zijn de ruiterpaden niet echt fantastisch. Daarbij vond ik het belangrijker om mijn paard op een stal te zetten waar de verzorging en omstandigheden voor hem zo optimaal mogelijk waren. Ik rijd tenslotte maar een paar uurtjes per week, en hij staat daar 24/7.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven