Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Echt.... wauw, wauw.... zo gaaf.... samen zwemmen, buiten rijden zonder zadel, bij hem liggen.
Kan me voorstellen dat je hem enorm mist en hetzelfde zoekt (en nooit vindt...). En je vergelijkt natuurlijk sowieso alles met hem... hoe heette hij (of word je dan te herkenbaar?)
Heb even gegoogeld op het ras. Mooie paarden hoor.
Jammer dat je ze niet makkelijk kunt vinden hier.
Alle reacties Link kopieren
rockola wat gaaf dat je dat allemaal met je zweed kon doen.. ik snap dat je hem enorm mist en hoopt dat je zijn dubbelganger ooit vind. leuk trouwens dat jouw man ook motorcrosst, mijn vriend ook :-) hij rijdt ook echt wedstrijden hier in dld en wint daar ook bekers mee in de seniorenklasse. dat zal er voor mij wel niet inzitten met het paardrijden maar dat hoeft ook niet, het is al mooi dat er 1 van ons tweeen bekers mee mag nemen naar huis met de sport ;-)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook als een droompaard voor mij Rockola. :heart: Hij was vast fantastisch.

Mij lijkt bitloos ook heel gaaf, jammer dat dat niet gaat op de manege. 1x geprobeerd op een tuiger, die barstte nog net niet in lachen uit en heeft me alle hoeken van de bak laten zien (ik weet niet hoe ik hem uiteindelijk weer stil gekregen heb :lol: ). Valt helaas niet echt te trainen bij een manegepaard denk ik.

En zonder zadel pff...Nee geef mij maar een barebackpad, mijn ladyparts hebben genoeg zadelloos geleden in mijn jeugd haha. Doe het nog zeer sporadisch als het zadel stuk is en er geen pad is of als het paard een wondje heeft ergens. Maar het zijn vooral KWPNachtigen hier. Je Zweed zat zadelloos vast heel fijn (vergeleken met warmbloedjes)!

Zwemmen doen we wel, is echt hi-la-risch. Sommigen weigeren 1 teen in het water te zetten, anderen gaan voetje voor voetje onder het mom van moet dit nou en weer anderen hopsen het water in en gaan enthousiast staan slaan en spetteren. Alles en iedereen zeiknat en je mag naderhand de peeskappen opvissen, maar worth it. :lol: De ponies willen nog weleens pootjes van de grond en zwemmen.
ugli wijzigde dit bericht op 28-01-2020 22:05
0.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oeps. :shame:
Rockola, je Zweed klinkt echt als een heerlijk beest! Soms heb je wel eens zo'n paard waar je direct een klik mee hebt en waar je dan een bijzondere band mee krijgt die nergens mee te vergelijken is. Once in a lifetime paarden noemen ze dat ;)
Ik ben ook blij met mijn Stinkertje hoor, wat anderen er ook van vinden. Ik snap alleen nooit zo goed wat ze eruit halen om mijn paard te beledigen. Ik vind elk paard leuk, van Akhal-Teke tot Zwitsers Warmbloed.

Ugli, rijden zonder bit zou ook voor manegepaarden mogelijk moeten zijn, maar dan moet er wel per paard gekeken worden naar welke vorm van bitloos zij preferen. Daarnaast moet er op een heel andere manier gereden worden, namelijk veel meer op zit en benen.
BBP's zijn fantastisch! Mijn paard zit ook heerlijk zonder (want haast geen schoft en een ruggengraat die er niet op ligt), maar het scheelt wel heel veel witte haren op mijn broek...
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
28-01-2020 18:42
Echt.... wauw, wauw.... zo gaaf.... samen zwemmen, buiten rijden zonder zadel, bij hem liggen.
Kan me voorstellen dat je hem enorm mist en hetzelfde zoekt (en nooit vindt...). En je vergelijkt natuurlijk sowieso alles met hem... hoe heette hij (of word je dan te herkenbaar?)
Heb even gegoogeld op het ras. Mooie paarden hoor.
Jammer dat je ze niet makkelijk kunt vinden hier.
Hij kwam uit een of andere vage handelstal waar ze hem wilden betuigen. Dit was helemaal fout gegaan, dus ze zaten met hem in de maag. Hij wilde wel onder het zadel, maar was laat gecastreerd en had nogal wat hengstengedrag. Ik zag hem staan, hij zag er vreselijk uit. Maar ik was herstellende van een hernia, dus ik had alle tijd, en hij had iets..Ik kocht hem voor 1800 gulden toen, en ben rustig met hem aan de slag gegaan. Hij was heel wantrouwig, maar al snel werden we maatjes. En na een paar maanden werd het een heel stoer paard. Ook best vurig, ik ben er ook wel eens afgevallen. Ze noemden hem Bertus bij de handelaar, dat hebben we zo gelaten. :biggrin: We hebben jaren plezier gehad met elkaar, en ik heb nadien nooit meer zo'n paard gehad. En dus ging de lol er voor mij toen ook wel een beetje af eigenlijk. Na hem had ik een Tinker, maar hoewel dit een lief paard was zat er verder weinig bij. En lui..vreselijk.Dat was mijn Zweedje niet, dat was een gifkikker met zijn dikke hengstenhals.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
29-01-2020 10:44
Rockola, je Zweed klinkt echt als een heerlijk beest! Soms heb je wel eens zo'n paard waar je direct een klik mee hebt en waar je dan een bijzondere band mee krijgt die nergens mee te vergelijken is. Once in a lifetime paarden noemen ze dat ;)
Ik ben ook blij met mijn Stinkertje hoor, wat anderen er ook van vinden. Ik snap alleen nooit zo goed wat ze eruit halen om mijn paard te beledigen. Ik vind elk paard leuk, van Akhal-Teke tot Zwitsers Warmbloed.

Ugli, rijden zonder bit zou ook voor manegepaarden mogelijk moeten zijn, maar dan moet er wel per paard gekeken worden naar welke vorm van bitloos zij preferen. Daarnaast moet er op een heel andere manier gereden worden, namelijk veel meer op zit en benen.
BBP's zijn fantastisch! Mijn paard zit ook heerlijk zonder (want haast geen schoft en een ruggengraat die er niet op ligt), maar het scheelt wel heel veel witte haren op mijn broek...
Ik vind ook alle paardenrassen leuk in principe. Tinkers en Friezen vind ik héél leuk! Als ik ooit een eigen paard wil, wil ik een Fries haha. Of zo'n trekkert. Er staat nu een Frans(?) trekpaard op onze manege, een nieuwe aanwinst. Die lijkt me ook heel leuk, echt zo'n grote harses heeft-ie. Ze doen hier ook altijd heel laatdunkend over het tinkertje wat bij ons staat. Klopt ze bakt niks van dressuur (ook de galop maar op 1 hand).

Nou ja, het paard waar ik op zat was te dominant dus ik had niks meer te vertellen zonder bit. Hij negeerde mijn benen/zit gewoon. Ja inderdaad met BBP spaar je je broek, vooral in de zomer is het zoooo ranzig, zo'n kletsnatte bips vol haar.
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag van een groentje; is een BBP hetzelfde als een freestyle-dekje?
Vanaf volgende week mag ik elke week meelopen in een buitenles (alleen stappen, en iemand naast je die het paard begeleidt). Ik zit dan alleen op een dekje. Fijn, want je voelt de warmte en beweging van het paard goed. :heart:
OohBoy schreef:
29-01-2020 14:19
Even een vraag van een groentje; is een BBP hetzelfde als een freestyle-dekje?
Vanaf volgende week mag ik elke week meelopen in een buitenles (alleen stappen, en iemand naast je die het paard begeleidt). Ik zit dan alleen op een dekje. Fijn, want je voelt de warmte en beweging van het paard goed. :heart:
Geen idee wat het antwoord op je vraag is, maar het lijkt me heerlijk ontspannend wat je gaat doen, zo stappen met een dekje.
OohBoy schreef:
29-01-2020 14:19
Even een vraag van een groentje; is een BBP hetzelfde als een freestyle-dekje?
Vanaf volgende week mag ik elke week meelopen in een buitenles (alleen stappen, en iemand naast je die het paard begeleidt). Ik zit dan alleen op een dekje. Fijn, want je voelt de warmte en beweging van het paard goed. :heart:
Nog nooit gehoord van een freestyle-dekje en ik kan het ook niet echt vinden op google, maar ik denk dat het wel een beetje op hetzelfde neerkomt. BareBackPad is in principe een veredeld zadeldekje met antislip aan de onderkant waar een singel aan vastgemaakt kan worden.
Klinkt leuk en ontspannend, veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
29-01-2020 14:19
Even een vraag van een groentje; is een BBP hetzelfde als een freestyle-dekje?
Vanaf volgende week mag ik elke week meelopen in een buitenles (alleen stappen, en iemand naast je die het paard begeleidt). Ik zit dan alleen op een dekje. Fijn, want je voelt de warmte en beweging van het paard goed. :heart:
Ik kende die term niet dus even gegoogled, het klinkt als een andere naam voor hetzelfde. Gewoon een zacht iets dikker zadeldekje met een singel er aan vast waardoor je zadelloos kan rijden zonder extreem stuk te gaan van onderen. Is inderdaad heel leerzaam en ook heel zen vind ik (afgezien van die paar keer dat je een pluk manen moet vast grijpen als meneer/mevrouw ineens opzij springt en het op een rennen zet voor een wandelaar of zo).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties! Zal dan inderdaad hetzelfde zijn, ik had ook al even gegoogeld en het leek er verdacht veel op.
Doel is in eerste instantie ook voelen, ervaren, ontspannen. Heb nu al een paar keer onofficieel mee mogen lopen als een vaste ruiter niet kon, en het is heerlijk!
En er is ook zeker de mogelijkheid om ‘echt’ te leren rijden, te beginnen met zelf ‘sturen’, maar alles zonder druk en op mijn tempo. Heb er echt zoveel zin in!
Alle reacties Link kopieren
Zeker! Volgens mij reed Anky van Grunsven heel vaak zadelloos. Krijg je een mooie zit van. :)
@ RockOla: wat een mooi verhaal over Bertus. Die band die jullie hadden. En ik begrijp wel dat je een paard met karakter/een beetje pit mooi vindt. Er moet wel iets in zitten inderdaad.

@ Ugli: geweldig om te zien lijkt me dat, dat zwemmen met een groep paarden en zien hoe ze allemaal weer anders reageren.

@ TumTummetje: hoe ging jouw les vanavond? Wat heb je allemaal gedaan?
Rockola, jou paard klinkt echt als een droompaard! Heerlijk om zo'n maatje te hebben (en onmogelijk om daarvan een tweede vinden).

Ugli, bitloos rijden lijkt mij ook wel leuk om te doen. Ik vind het sowieso leuk om te zien dat je nog meer kan met je paard dan alleen het "standaard" rijden. Had ik vroeger geen idee van...... In de zomervakantie gaan we paardrijden en daar hebben we ook de mogelijkheid om te gaan zwemmen met paarden. Ik zit er heel hard over te denken om dat te gaan doen met mijn dochter.

Toevallig vroeg een meisje uit de les gister of ze zonder zadel mocht rijden (dat mocht dit keer niet), maar vroeg mij wel af of ik dat alweer zou durven. Vroeger wel vaak gedaan. Zo'n BBP lijkt mij wel heel comfortabel.

Ik heb gisteren lekker gereden. Ging weer een stukje beter. Ik kon dit keer mijn paard overnemen en dacht ik kom er wel op zonder krukje...... Uiteindelijk ben ik toch wel maar een krukje gaan halen :facepalm: Ik ben dus echt geen zestien meer....... Nou is mijn excuus wel dat ze echt heeeeeel groot is (schoft 1,75 denk ik). Volgende keer neem ik dus standaard een krukje mee :proud: As zondag hebben ze dressuurwedstrijden. Dus ik heb gisteren twee proefjes geoefend en dat viel niet tegen. De eerste ging prima, bij de tweede liep ik er tegen aan dat het doorzitten nog niet lekker gaat..... Niet dat ik van plan ben om mee te doen, maar het was een leuke test.

Mocht ik ooit een eigen paard nemen dan heb ik eigenlijk geen idee wat voor "type". Ik neig heel erg naar een stoer, groot, grof paard. Waarschijnlijk ga ik kijken voor een bepaald type en kom dan met iets heel anders thuis (waarschijnlijk ook een schimmel :biggrin: ). Vind vooral de klik belangrijk (en dat mijn dochter, zoon en man er ook op kunnen rijden). Ik zit wel steeds alle paardenrassen te googlen die hier voorbij komen (nou ja, niet allemaal Fries,Tinker, Fjord en Haflinger ken ik allemaal wel).

Wanneer gaan jullie weer rijden? Ik ga vanavond weer naar de manege, maar dan rijdt mijn dochter.
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, de meeste mensen denken aan de kakkige spring ruiter of dressuur dame (niet dat die persé kakkig zijn maar dat is wel het stereotype denk ik), maar er is voor iedereen wat wils! Western, buitenritten, trektochten, vee drijven, strandracen, bitloos...Ik ben een keer op Horse Event geweest (zo heette het geloof ik). Daar doen ze heel erg aan natural horsemanship. De meeste reden daar zonder zadel, zonder hoofdstel met helemaal niks of alleen een touwtje om de nek rond. En een tiener met een Shetlander zonder tuig die allemaal trucjes kon en haar volgde als een hondje (waren samen aan het rennen, samen rollen, Shetje stijgerde tegen haar aan, klom op krukjes, rolde met ballen...). Echt super leuk om te zien!

Haha bij die reuzen moet ik de beugels ook alvast op mijn lengte maat doen voor ik er op kan hoor (ik ben lang dus lengte in combinatie met relatief lange beugels wil nog wel lukken dan haha)! Op zulke warmbloed reuzen is doorzitten heel vaak ook heel lastig, die gooien vaak zo hoog op!

Ja ik denk dat ik hetzelfde heb. Ik schreeuw altijd ik wil een Fries, maar mijn lievelingspaardjes waren meestal van die "lelijke" vuilnisbakkies. Een half new forest half quarter beestje die geen manen en staart had, een schimmel connemara die ALTIJD vies was met zo'n bol buikje en dunne pootjes, een ex-fok merrie met precies 1 haar als voorpluk, een bolle buik en dun nekje en bips...Die vond ik veel leuker dan de schitterende Fries en de half-Fries-half-Andalusiër die nu op stal staan hier (die zijn ook heel leuk hoor, daar niet van...).
Er zijn idd zo veel leuke dingen om te doen met je paard behalve klassiek rijden! Werken aan de hand, wandelen, aan de lange lijnen . Zelf lijken Working Equitation en Endurance me wel leuk, maar ik ben niet serieus genoeg om dat echt op te pakken.

En wat betreft wat voor paard je eventueel zou willen: uiteindelijk kun je nog zo'n mooi paard uitkiezen maar als je geen klik hebt ben je nergens. En die klik voel je snel genoeg als je gaat kijken.

Ik moet mijn paard een week missen, want ik ga op vakantie :'(
Gelukkig wordt er goed voor hem gezorgd door mijn stalgenoten en zijn verzorgster.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga proberen mijn jonge azteca bitloos te rijden. Lancaro is zadelmak en licht ingereden. Maar hij haat het bit. Ik wil best zonder bit rijden maar dan moet hij dat wel verdienen en daar geen misbruik van maken. Afijn, dat zullen ze zien.

Over opstappen zonder krukje: heel mooi dat je dat kan. Maar mijn zadelpasser heeft mij dit stellig afgeraden. Je trekt bij het opstappen je zadel scheef en voor je paard is het ook niet echt goed. Op de landelijke dressuurwedstrijden zie je dat tegenwoordig veel mensen dus voortaan met krukje op stappen.

Ik heb mijn azteca zelf gefokt, uit mijn andalusiermerrie. De vader heeft een hele mooie bloedopbouw: zijn vader is een volle Lusitanohengst, zijn moeder is half andalusier, half quarter.
En ik moet zeggen dat quarters mij ook trekken. Ze zijn enerzijds chique, warmbloed en totaal niet lomp, anderzijds hebben ze flink wat body. Net als Andalusiers en Lusitano's. De laatste twee spreken tot de verbeelding: hoe vaak in films die zich in vroegere tijden afspelen deze paarden ingezet worden. Ze zijn alsof ze uit een schilderij gesprongen zijn. Een paar jaar terug was de serie "war and Piece". Allemaal Andalusiers en Lusitano's. Echt schitterende dieren om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Tis ook heel goed voor de band met je paard om andere dingen zoals grondwerk te doen.
Daarmee heb ik echt het vertrouwen van mijn meissie gewonnen en nu volgt ze me zonder halstertouw overal naartoe.

Wat ik hier lees over de band met je paard,dat heb ik ook heel erg met mijn paard.Ze had het niet zo supergoed toen ik bij haar kwam(ik wijk er niet teveel over uit ivm herkenning) maar ze is zo ontzettend opgebloeid nu ze van mij is.En we hebben in die korte tijd zo'n sterke band gekregen.
Ze is helemaal opgeleefd en doet weer helemaal mee.Voor die tijd was ze totaal in zichzelf gekeerd...en als je haar nu ziet :heart: :heart:

Ik zei altijd...als ik een paard koop,dan is het of een fries,of een tinker.Ik wou een koelbloedig paard en geen overgevoelig warmbloedje...en ik wou absoluut...maar dan ook onder geen beding een merrie!!!
En wat heb ik nu...Een warmbloedige kwpn merrie :rofl: Maar wat ben ik gek met d'r.

Vanavond ga ik weer heerlijk op haar rijden :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook geen merrie als ik weer een paard koop. Met ruinen heb ik altijd een betere klik gehad.
Wat ik jammer vind...tegenwoordig zie je in de dressuur dat de paarden allemaal zwart/zwartbruin zijn. Er zit zo weinig kleur meer aan. Een aantal jaren geleden liep er op een concoursterrein nog een keer een vospaard met een wit hoofd en hoge witte benen. Iedereen vond het een lelijk paard. Maar hij liep geweldig goed en ik vond hem prachtig. En hij was ook echt correct gebouwd. Maar niemand wil zo'n paard meer tegenwoordig, jammer hoor. Een goed paard heeft geen kleur vind ik. Als ik weer een paard koop zal het ongetwijfeld weer een buitenbeentje gaan worden. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist meer met merries. Al mijn bovengenoemde lievelingspaardjes waren merries. Die ene was zo merrie als wat, niemand durfde ooit haar stal in dus mocht ik haar altijd poetsen als een andere op d'r ging. Stonden ze altijd verbaasd te staren als ik zo zonder halster de stal in wandelde en vrolijk ging staan poetsen. terwijl mevrouw even sputterde en het dan op gaf.

Nu zijn mijn favorieten ook weer allemaal merries (en 1 peuter ruintje dan). 1 is net zo vals als de vorige en komt op je af gesprongen met oren plat en happend, dus de meesten deinzen achteruit en slaan die staldeur weer dicht. :lol: Als je gewoon blijft staan draait ze beledigd van je af, blijft even beteuterd staan en komt dan een beetje beduusd kijken wat je van d'r moet.
Als ik heel eerlijk ben: geef mij maar een hengst 😁
Heerlijk dat nuchtere, maar wel de power als het nodig is. Als ik niet naar een pensionstal was gegaan had die van mij ook gewoon hengst gebleven.

Rockola, ik vind het altijd zo raar dat een paard lelijk wordt gevonden om de kleur. Bij de Tinkers heb je er een aantal tussen zitten met aparte kleuren en dan vindt iedereen die paarden zooooo mooi. En ik denk dan bv: "overbouwd, hellend kruis, te groot hoofd..."

Iones, als je paard het bit haat, waarom moet hij het dan verdienen om bitloos te mogen? Bit is geen dwangmiddel. De mijne had tijdens het dressuurwerk in de bak een lichte mate van teugelkreupelheid, hield heel erg in met lopen. Sinds ik hem bitloos rijd is hij veel vrijer geworden in zijn passen, maar de stelling en buiging zijn lastiger en de aanleuning heel anders. Daar moet ik mee aan het werk, maar is voor mij geen reden om hem maar weer een bit in te doen.
Alle reacties Link kopieren
RockOla schreef:
30-01-2020 12:29
Ik wil ook geen merrie als ik weer een paard koop. Met ruinen heb ik altijd een betere klik gehad.
Wat ik jammer vind...tegenwoordig zie je in de dressuur dat de paarden allemaal zwart/zwartbruin zijn. Er zit zo weinig kleur meer aan. Een aantal jaren geleden liep er op een concoursterrein nog een keer een vospaard met een wit hoofd en hoge witte benen. Iedereen vond het een lelijk paard. Maar hij liep geweldig goed en ik vond hem prachtig. En hij was ook echt correct gebouwd. Maar niemand wil zo'n paard meer tegenwoordig, jammer hoor. Een goed paard heeft geen kleur vind ik. Als ik weer een paard koop zal het ongetwijfeld weer een buitenbeentje gaan worden. :biggrin:
Klopt helemaal wat je zegt. Zwart en donkerbruin zijn de commerciele kleurtjes en die vinden de dames chique staan.
Ik was ooit bij de geboorte van een van mijn veulens en haar hoofdje kwam als eerst, zoals dat ook hoort. Ik zag een enorm wit hoofd en daarachter voskleur. Oei, dacht ik, zo níet commercieel!
Maar wat wilden ze graag hebben.... Ik wilde haar eigenlijk niet kwijt. Ik was uiteindelijk weg van haar, een prachtige oranjerode vosmerrie, veel mooier dan bruin. Ik kon goed geld voor haar krijgen en ik moest wat verkopen, dus heb ik dat maar gedaan.
De meeste paarden waar ik op val zijn voskleurig. heel typisch.
Alle reacties Link kopieren
Astoria schreef:
30-01-2020 13:06
Iones, als je paard het bit haat, waarom moet hij het dan verdienen om bitloos te mogen? Bit is geen dwangmiddel. De mijne had tijdens het dressuurwerk in de bak een lichte mate van teugelkreupelheid, hield heel erg in met lopen. Sinds ik hem bitloos rijd is hij veel vrijer geworden in zijn passen, maar de stelling en buiging zijn lastiger en de aanleuning heel anders. Daar moet ik mee aan het werk, maar is voor mij geen reden om hem maar weer een bit in te doen.
Een paard moet ook je vertrouwen verdienen, het niet misbruiken.
Ik ken iemand die een fries heeft. Dat paard maakte zo misbruik van haar, dus moest ze en concessie doen en deed ze een lederen bit. Maar inmiddels durft ze er niet meer op. Ze is bang voor hem geworden. Dat beest is onbetrouwbaar geworden. Hij hoefde ook nooit iets wat hij niet leuk vond. En het vervelende was dat hij niks leuk vond, behalve rondhangen op de wei, vreten en sch..ten.

Ik ga Lancaro de eerst volgende keer bitloos rijden. Maar als hij met me aan de haal gaat, of hij gaat hangen, dan gaat uiteindelijk toch weer het bit erin. Afijn, we zullen zien.
Ik wil overigens niets met dwang doen, ik eis ook niets van mijn paard, ik vraag alles. Nou ja, er is één ding wat ik eis: reactie op mijn benen. Want dat is bepalend of je rijtechnische problemen wel of niet kunt oplossen, waardoor je paard uiteindelijk zijn lichaam goed kan gebruiken tijdens het rijden. Dat is belangrijk, het is bepalend voor zijn fysieke duurzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Iones dat is niet de bedoeling nee dat een paard het voor het zeggen heeft en zijn bazin bang voor hem is.. dan heeft ze het wel heel ver laten komen. Zonde ook van zo'n paard dat hij zo verpest word doordat hij niet gewend is om iets te moeten doen. :-(

Ik zal er dus maar vanuit gaan dat ik maandag met een krukje moet opstappen bij Kim dan? Ik wil het paard niet meer belasten dan nodig is natuurlijk.
Ik heb er echt zin in om daar heen te gaan, ben zo benieuwd hoe zij te werk gaat. Wat een prachtige paarden moet jij trouwens hebben, vooral andulusiers vind ik echt supermooi! Afgelopen maandag heb ik op een Fries gereden, die was wel mooi om te zien maar ik vond haar wat sloom. Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen, had het idee dat de paarden daar al wat ouder waren zo op het oog maar heb het niet gevraagd eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven