Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Hier in jeugd en volwassen leeftijd lessen gevolgd. Gewoon in lessen met volwassenen. Mooiste herinneringen komen van manege in Oldenzaal. In de zomermaanden inrijden in de bak en daarna de bossen in. Fantastisch.

Later weer geprobeerd, maar de vaardigheden wat kwijt waardoor ik krampachtig teugels vasthield. Deed altijd pijn na het rijden. Ik blijk artrose te hebben dus ben gestopt. Af en toe met kinderen of vrienden een buitenrit doe ik nog wel
Alle reacties Link kopieren
Ooh Mermedina, dat had ik twee weken terug. Ik heb nauwelijks ervaring met paarden en ging er één een halster om doen om hem naar de bak te brengen. Dat hoofd ging van boven naar beneden, precies alle kanten op die ik niet wilde. En de ervaren vrijwilliger ‘jaa hij weet bij wie hij het kan maken hoor’. Oké thanks he. :sigh:
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
12-01-2020 22:58
Ooh Mermedina, dat had ik twee weken terug. Ik heb nauwelijks ervaring met paarden en ging er één een halster om doen om hem naar de bak te brengen. Dat hoofd ging van boven naar beneden, precies alle kanten op die ik niet wilde. En de ervaren vrijwilliger ‘jaa hij weet bij wie hij het kan maken hoor’. Oké thanks he. :sigh:
Hahahaha, herkenbaar.

En ahum ik heb als beginner ook eens een paard laten weglopen van stal, dat deed hij vaker als hij zijn kans schoon zag, net na het afhalen van het halster als je de deur op een te grote kier had laten staan. Hopla.

Dan ging hij buurten bij zijn vriendin aan de overkant. Nou, stop een paard zonder halster maar eens terug zijn stal in als nitwit met paarden.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
12-01-2020 23:09
Hahahaha, herkenbaar.

En ahum ik heb als beginner ook eens een paard laten weglopen van stal, dat deed hij vaker als hij zijn kans schoon zag, net na het afhalen van het halster als je de deur op een te grote kier had laten staan. Hopla.

Dan ging hij buurten bij zijn vriendin aan de overkant. Nou, stop een paard zonder halster maar eens terug zijn stal in als nitwit met paarden.

Hahaha, had ik ook kunnen doen. Ik was zo druk met dat halster dat ik vergat z’n deken af te doen. Kon ik erachteraan in de bak. Hij ging gelukkig nog niet rollen. :proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Paardrijden is leuk en er zit heel veel verschil in maneges.

Ik denk dat je wel een goede te pakken hebt omdat ze de tijd namen om een gesprek met je aan te gaan en eerst wat privé lessen krijgt.

Maar mocht het om de ene of andere reden toch niet goed bevallen probeer dan eerst een andere voor je opgeeft.
Want welk paard je hebt en welke instructrice en de rest van je groepsleden kunnen zoveel verschil maken in hoe je het ervaart.
wendy7373 schreef:
12-01-2020 22:35
Dank je wel voor je mooie bericht.

Ja de paarden hadden het goed bij mij,maar ook de dood hoort erbij,als je dieren heb.
Nou ik ben benieuwd hoe het gaat bij jou,je kan mij altijd een berichtje sturen als je wil.
Klopt... helaas.
Lijkt me vreselijk om afscheid te moeten nemen van je paard na lange tijd. En juist door het rijden en verzorgen bouw je in al die jaren natuurlijk een enorme band op.

Ik ga zeker laten weten of ik het leuk vind en hoe mijn eerste ervaringen zijn. Over twee weken is pas mijn eerste les (dus daarna pas bericht), ben erg benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Leuk joh! Ik rijd al vanaf jongs af aan. Ongeveer een jaar tot anderhalf jaar moeten stoppen omdat ik mijn rijbewijs moest halen als arme student. Toen ik stopte had ik enkel op pony's gereden en toen ik weer begon was dat op een nieuwe manege op paarden (geen eigen paard, dus manege paarden). Dat was wel even wennen hoor! Pony's nemen je 9 van de 10 keer in de maling, testen je uit of vertikken het gewoon voor je te werken. Paarden zijn veel gemoedelijker, minder gehaaid en daardoor ook wat meer ruitergericht, maar ook wat schrikkeriger. Vooral dat schrikken om elke poep en scheet heb ik aan moeten wennen, pony's zijn echt bombroef vaak. En paarden stuiteren veel meer, daar ging mijn mooie zit haha.

Draven is in het begin pittig, want je stuitert alle kanten op. Probeer je onderrug te ontspannen en te laten mee veren, als je die aanspant stuiter je nog veel erger. Lichtrijden (staan-zit in draf) is echt oneindig veel beter en ook eeuwig vol te houden, dus hoe sneller je dat leert hoe beter. Galopperen kan intimiderend lijken maar is beter uit te zitten dan de draf, het gaat alleen sneller.

Zorg voor paardrijhandschoentjes anders eindig je met blaren op je vingers afhankelijk van welke teugels je manege gebruikt.

Zorg dat je een paard goed leert "lezen", dat voorkomt ongewenste verassingen. Oortjes plat is boos, oortjes naar voren is nieuwsgierig, oortjes strak naar voren, hoofd omhoog, snuiven en drentelen of deinzen is angst, dat soort dingen. Zelfs de paarden die wat pittiger in de omgang zijn kan je veilig mee overweg als je hun lichaamstaal kent, zowel op stal als op de rug. Geeft je ook meer zekerheid.

Het wordt sowieso leuk, dat kan niet anders! :-D Ik rijd 1x per week en nog steeds elke week spierpijn (maar ik krijg snel spierpijn), dus bereid je daar maar vast op voor de 1e keer in elk geval, haha. Buiten rijden is echt super! We zijn ook weleens wezen zwemmen met de paarden in de zomer, echt hilarisch is dat.
feniks02 schreef:
12-01-2020 22:40
Gereden als kind tot tiener, daarna weer gestart met 37 jaar na de geboorte van de vierde, die lag in de kinderwagen als ik mijn rondje reed in de moederles,

was veel banger dan vroeger, gelukkig niet gevallen, ( ik gaf nb nog borstvoeding)
en gestopt toen de lessen stopte...
nu 48 en het kriebelt nog steeds..... maar slechte conditie en bang voor blessures maar koningin elizabeth rijdt ook nog paard he!
wel een ervaren ruiter maar, ...hmmmm
Met kleine kinderen snap ik dat je bang en erg voorzichtig was.
Zou leuk zijn als je het weer op kunt pakken als het nog steeds kriebelt. Al is het maar af en toe.

Wow, rijdt zij nog paard?! Bizar... wel gaaf!
Mermedina schreef:
12-01-2020 22:44
Ik ben ook pas op latere leeftijd (boven de 40) begonnen met paardrijden. Ik ben zeer sportief dus ik had verder nergens last van, geen spierpijn althans, wel vond ik het eng! Hoog! Ze hadden echt een heel groot beginnerspaard. Kanonne. Ik moest met een krukje opstijgen. En zachtjes gaan zitten, ik weet het nog want ik plofte toch nog een beetje neer. Oeps.

In het begin voelde het heel onstabiel, ik was geen eenheid met het paard en het voelde heel raar aan. Toen ik naar huis fietste, voelde het nog steeds aan alsof mijn voeten in de beugels zweefden, heel apart. Een beetje zoals na lang schaatsen en je gaat weer lopen ineens, dan zit de schaatsbeweging nog in je benen.

Ik deed standaard teveel. Veel te veel, ze riep steeds dat het paard het werk moest doen, haha. Het makkelijkst vond en vind ik het nog steeds als ik zonder beugels mag rijden maar soms moeten we lichtrijden en dus mét beugels. Dat vind ik echt vele malen moeilijker maar voor veel mensen is dat andersom.

Ik rijd bij de manege en dan krijg je van alles: scheef lopende paarden, bokkende paarden, snelle paarden, brede paarden en ze voelen allemaal anders aan, ze ‘zitten’ niet allemaal even lekker.

We hadden ook een paard dat altijd dreigde te bijten op stal bij het opzadelen. Vond-ie leuk. Alleen bij sommigen flikte hij dat niet. Een paard leest dus heel goed je lichaamstaal. Wat heb ik als beginner geoefend met dat beest, bluffen werkte niet. Ik doe ook aikido en meditatie en alleen als ik écht rustig was, bleef dat paard het ook. Dat was toe nu toe de beste les van een paard ooit aan mij!
Erg leuk en heel nuttig om je ervaringen te lezen.
En super dat je ook echt pas later begonnen bent en echt nog hebt leren rijden (en het bent blijven doen).
Polsjef schreef:
12-01-2020 22:56
Hier in jeugd en volwassen leeftijd lessen gevolgd. Gewoon in lessen met volwassenen. Mooiste herinneringen komen van manege in Oldenzaal. In de zomermaanden inrijden in de bak en daarna de bossen in. Fantastisch.

Later weer geprobeerd, maar de vaardigheden wat kwijt waardoor ik krampachtig teugels vasthield. Deed altijd pijn na het rijden. Ik blijk artrose te hebben dus ben gestopt. Af en toe met kinderen of vrienden een buitenrit doe ik nog wel
Jammer en heftig dat je door artrose niet meer kunt rijden. Wel heel fijn om af en toe nog een buitenrit te doen (zeker ook leuk met de kinderen).
Mermedina schreef:
12-01-2020 23:09
Hahahaha, herkenbaar.

En ahum ik heb als beginner ook eens een paard laten weglopen van stal, dat deed hij vaker als hij zijn kans schoon zag, net na het afhalen van het halster als je de deur op een te grote kier had laten staan. Hopla.

Dan ging hij buurten bij zijn vriendin aan de overkant. Nou, stop een paard zonder halster maar eens terug zijn stal in als nitwit met paarden.
Oh myyy er komen er hele herinneringen boven van vroeger op de stal. Dat we Tinus weer bij een van de andere paarden weg konden plukken.

TO je hoeft je niet zo snel te schamen dus, zelfs een paard in de verkeerde stal is normaal! :rofl:
sugarmiss schreef:
12-01-2020 23:26
Paardrijden is leuk en er zit heel veel verschil in maneges.

Ik denk dat je wel een goede te pakken hebt omdat ze de tijd namen om een gesprek met je aan te gaan en eerst wat privé lessen krijgt.

Maar mocht het om de ene of andere reden toch niet goed bevallen probeer dan eerst een andere voor je opgeeft.
Want welk paard je hebt en welke instructrice en de rest van je groepsleden kunnen zoveel verschil maken in hoe je het ervaart.
Ja, dat geloof ik wel.
Ga ik zeker doen.

De eigenaresse (van haar krijg ik ook de privélessen) leek me in elk geval een hele prettige vrouw.
Ik had er ook wel een goed gevoel over. Ze nam de tijd, ze liet me alles zien (de kantine van waaruit je ook op een groepsles kon kijken), de stallen met paarden, het paard waar ik de eerste lessen op zou gaan rijden, andere paarden, plek waar zadels e.d. lagen.
Ze zijn ook aangesloten bij de KNHS en FNRS (voor zover dit iets zegt, daar moet ik me nog in verdiepen, ik zou denken dat je dan aan bepaalde eisen moet voldoen en dat ook gecontroleerd wordt).
Ik vond de sfeer ook goed; er waren een paar andere dames in de kantine en die waren allemaal erg relaxed, open en informeel (zowel tegen mij als met de eigenaresse).
YellowLemon schreef:
13-01-2020 00:02
Oh myyy er komen er hele herinneringen boven van vroeger op de stal. Dat we Tinus weer bij een van de andere paarden weg konden plukken.

TO je hoeft je niet zo snel te schamen dus, zelfs een paard in de verkeerde stal is normaal! :rofl:
Ha ha ha
Ja, ik lees heel wat leuke ervaringen hier.
Zoiets zou mij ook wel kunnen overkomen. En dan zit je te zweten als beginneling...... pffffff. Zo van; help......hoe ga ik dit nu oplossen......heb het helemaal verprutst.
Ik had trouwens eerst een andere manege gemaild, maar helemaal nooit een reactie ontvangen. Nou verwacht ik van een manege dat men vooral druk is met de dieren, dus ik verwacht niet direct een antwoord. Maar helemaal NIET vond ik toch niet echt een fijn teken in het jaar 2019, waarin email toch wel ingeburgerd moet zijn als je een bedrijf hebt.
Dus niet meer achteraan gegaan, gaf mij geen goede en hartelijke eerste indruk.

Heb trouwens ook gekeken naar reviews en ervaringen van anderen (Google, Facebook etc.).
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
13-01-2020 00:16
Ik had trouwens eerst een andere manege gemaild, maar helemaal nooit een reactie ontvangen. Nou verwacht ik van een manege dat men vooral druk is met de dieren, dus ik verwacht niet direct een antwoord. Maar helemaal NIET vond ik toch niet echt een fijn teken in het jaar 2019, waarin email toch wel ingeburgerd moet zijn als je een bedrijf hebt.
Dus niet meer achteraan gegaan, gaf mij geen goede en hartelijke eerste indruk.

Heb trouwens ook gekeken naar reviews en ervaringen van anderen (Google, Facebook etc.).
Mijn manege is daar helaas ook super slecht mee, toch is het een super fijne manege. Goed voor hun paarden, leuke lessen, betaalbaar. Ik vind de groep waarin ik rij ook echt leuk, achteraf een bakkie samen doen.

Oh en bij decathlon shop je betaalbare en goede kleding etc
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
13-01-2020 00:11
Ha ha ha
Ja, ik lees heel wat leuke ervaringen hier.
Zoiets zou mij ook wel kunnen overkomen. En dan zit je te zweten als beginneling...... pffffff. Zo van; help......hoe ga ik dit nu oplossen......heb het helemaal verprutst.
Oh schaam je je er niet voor, het overkomt de ervaren ruiter ook vaker dan hij/zij toe wil geven. Ik ben altijd een goedzakje dat de deur (half) open houdt zodat ze lekker kunnen kijken, maar dat gaat niet altijd goed. Gisteren ging mevrouw nog op zoek naar een ander leven hier tijdens het borstelen. :lol: Dat doen ze dan 1x en daarna gaat die deur voortaan gewoon dicht, maar ja met 20 paarden kan dat dus zo 20 keer mis gaan. :biggrin:

Als ze weg lopen dan gaat ze vaak weer mee terug als je ze aan de manen/voorpluk mee neemt, of je pakt even een halster touwtje en gooit die in een lus om de hals, dan gaan ze ook wel weer mee.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
12-01-2020 22:24
Wat heerlijk zeg.
Klinkt goed!
Leuk dat je het weer hebt opgepakt en elke week buiten kunt rijden!
Rijd je elke week op hetzelfde paard (en is dat een paard van de manege of je eigen paard)?
Ik heb geen eigen paard maar er zijn 2 paarden die ik kan rijden daar dus meestal 1 van die 2. 1 is een Fries, een echte knuffelbeer is dat 💕
Ik heb vroeger als kind gereden, totdat de manege mij steeds meer ging tegenstaan. Later als dertiger nog een poging gedaan bij een andere manege, maar ik liep tegen exact dezelfde dingen aan. Ik heb nu maar geconcludeerd dat ik manege's niet zo leuk vind. Vroeger ook een tijdje als bijrijder gereden, dat was wel leuk.

Toen ik als dertiger weer begon had ik vooral enorm veel spierpijn (zo'n echt manegepaard, dat zonder drijven geen stap deed).
Wat een leuk topic. Bij mij kriebelt het soms ook ontzettend. Als kind paard gereden op de manege, wat me op een gegeven moment erg tegen ging staan. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond als puber en daar heel veel gereden. Buiten, western style en dat vond ik echt heerlijk. Urenlange ritten gemaakt in de vrije natuur. Had daar ook een vast paard waar ik op reed en kende haar door en door. Bij manegepaarden is dat echt anders. Bij terugkomst ooit gezocht naar een stal waar western gereden wordt maar in mijn omgeving niks te vinden. Ben ook wel wat huiverig want ben vaak van m’n paard gedonderd en heb een soort valangst gekregen daardoor.

Door een topic als deze nemen de kriebels wel weer erg toe zeg :-). Veel plezier TO! Ben heel benieuwd naar je ervaringen :-).
Alle reacties Link kopieren
Super leuk! Ik rij ook paard bij een manege. Wij hebben regelmatig moeders die door hun dochters zijn aangestoken en dus rond de 40-50 beginnen met paardrijden. Dat is geen enkel probleem hoor.

Toen ik las op latere leeftijd dacht ik dat je al met pensioen was. Ik ken ook mensen van in de 70 die nog rijden :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ooit begonnen toen ik zes was op een manege, en daarna twee eigen paardjes gehad. Op mijn 17e gestopt. Later weer begonnen en weer gestopt. Mijn dochter is ook gaan rijden en ik heb een aantal vriendinnen die kunnen rijden dus z’on 1 x per jaar doen we een buitenrit in Noordwijk. Na die twee uur moet ik twee dagen bijkomen, (40 jaar) en heb ik een week spierpijn. Ik merk ook dat ik het een stuk enger vind. Vroeger kon het me niet gek genoeg, hoe wilder hoe beter, maar nu raak ik lichtelijk paniekerig als het paard wat opgewonden raakt onderweg. Zelf een eigen paard vind ik teveel werk dus dat wil ik niet meer. Maar het blijft in je bloed zitten!
Ugli schreef:
12-01-2020 23:53
Leuk joh! Ik rijd al vanaf jongs af aan. Ongeveer een jaar tot anderhalf jaar moeten stoppen omdat ik mijn rijbewijs moest halen als arme student. Toen ik stopte had ik enkel op pony's gereden en toen ik weer begon was dat op een nieuwe manege op paarden (geen eigen paard, dus manege paarden). Dat was wel even wennen hoor! Pony's nemen je 9 van de 10 keer in de maling, testen je uit of vertikken het gewoon voor je te werken. Paarden zijn veel gemoedelijker, minder gehaaid en daardoor ook wat meer ruitergericht, maar ook wat schrikkeriger. Vooral dat schrikken om elke poep en scheet heb ik aan moeten wennen, pony's zijn echt bombroef vaak. En paarden stuiteren veel meer, daar ging mijn mooie zit haha.

Draven is in het begin pittig, want je stuitert alle kanten op. Probeer je onderrug te ontspannen en te laten mee veren, als je die aanspant stuiter je nog veel erger. Lichtrijden (staan-zit in draf) is echt oneindig veel beter en ook eeuwig vol te houden, dus hoe sneller je dat leert hoe beter. Galopperen kan intimiderend lijken maar is beter uit te zitten dan de draf, het gaat alleen sneller.

Zorg voor paardrijhandschoentjes anders eindig je met blaren op je vingers afhankelijk van welke teugels je manege gebruikt.

Zorg dat je een paard goed leert "lezen", dat voorkomt ongewenste verassingen. Oortjes plat is boos, oortjes naar voren is nieuwsgierig, oortjes strak naar voren, hoofd omhoog, snuiven en drentelen of deinzen is angst, dat soort dingen. Zelfs de paarden die wat pittiger in de omgang zijn kan je veilig mee overweg als je hun lichaamstaal kent, zowel op stal als op de rug. Geeft je ook meer zekerheid.

Het wordt sowieso leuk, dat kan niet anders! :-D Ik rijd 1x per week en nog steeds elke week spierpijn (maar ik krijg snel spierpijn), dus bereid je daar maar vast op voor de 1e keer in elk geval, haha. Buiten rijden is echt super! We zijn ook weleens wezen zwemmen met de paarden in de zomer, echt hilarisch is dat.
Aah, supergoede tips, heel erg bedankt!

Ik wou dat mijn eerste les nu al was, ha ha.

Goed om in gedachten te houden allemaal.
Handig ook om te weten van de houding voor draf en dat het pittig is in het begin.
Handschoentjes ga ik dan misschien kopen als ze niet te duur zijn (hekel aan handschoentjes die iedereen gedragen heeft).

Ha ha, van pony’s had ik gehoord dat ze veel eigenwijzer (maar ook onverschrokkener) zijn ja. Een heel verschil als je dat gewend bent
Redcurls schreef:
13-01-2020 06:47
Mijn manege is daar helaas ook super slecht mee, toch is het een super fijne manege. Goed voor hun paarden, leuke lessen, betaalbaar. Ik vind de groep waarin ik rij ook echt leuk, achteraf een bakkie samen doen.

Oh en bij decathlon shop je betaalbare en goede kleding etc
Ik geloof wel dat het inderdaad niet alles zegt, hoor.

Ik heb al een mooie rijbroek gekocht. Cap en schoenen was ik pas na de proeflessen van plan, maar uiteindelijk zojuist toch een cap besteld, omdat ik een hekel heb aan dingen op mijn hoofd die iedereen gedragen heeft.

Ik zag wel heeeeele mooie caps, met ook heeeeeeele mooie prijzen (met Swarovski stenen en weet ik veel). Ik heb gewoon een goedgekeurde cap besteld, een mooiere/dure komt ooit wel als ik het echt leuk zou vinden.
Laarzen doe ik nu ook nog niet.
Ugli schreef:
13-01-2020 08:24
Oh schaam je je er niet voor, het overkomt de ervaren ruiter ook vaker dan hij/zij toe wil geven. Ik ben altijd een goedzakje dat de deur (half) open houdt zodat ze lekker kunnen kijken, maar dat gaat niet altijd goed. Gisteren ging mevrouw nog op zoek naar een ander leven hier tijdens het borstelen. :lol: Dat doen ze dan 1x en daarna gaat die deur voortaan gewoon dicht, maar ja met 20 paarden kan dat dus zo 20 keer mis gaan. :biggrin:

Als ze weg lopen dan gaat ze vaak weer mee terug als je ze aan de manen/voorpluk mee neemt, of je pakt even een halster touwtje en gooit die in een lus om de hals, dan gaan ze ook wel weer mee.
Ha ha
Goede tips, houd ik in mijn achterhoofd.
Ik vrees dat ik ook vrij soft ben met dieren, dus ze zullen met mij ook wel een loopje proberen te nemen.

Ik houd maar in mijn achterhoofd dat je de eerste keren toch eerst een beetje leert omgaan en wennen... als ik het nu zou moeten doen allemaal dan zou ik niet weten waar te beginnen.

Stap voor stap zal het allemaal wel goed komen. :)
lh1974 schreef:
13-01-2020 09:35
Ik heb geen eigen paard maar er zijn 2 paarden die ik kan rijden daar dus meestal 1 van die 2. 1 is een Fries, een echte knuffelbeer is dat 💕
Wat schattig!
Heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven