Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alle reacties Link kopieren
@Ugli...ik lach me echt dood om jouw verhalen :rofl: Ik zie het echt zo voor me...een paard wat er dan zo vandoor gaat ahahaha.

Wij hebben trouwens een binnenbak,waarvan het dak gelukkig goed is :-) Alleen de zijkant is een stuk open en als de wind daar op staat dan giert het nogal door die bak heen.

@Wat fijn Lizenlotte,dat deze les wel goed is gegaan en je zo het vertrouwen weer een beetje terug hebt!!En ook dat ze je voorlopig op dat vertrouwde paard laten.

@Wennas..is toch ook niet normaal zeg,dat zelfs een zadelmaker niet reageert!! Wil je wat goed doen voor je paard...reageert er niemand.Ik zou daar ook flink van balen zeg!

@Miss-P Wel al een erg leuk vooruitzicht om eventueel mee te kunnen met zo'n bosrit!!
Maar zijn er geen bosritten voor echte beginners?Ik weet dat je op "vind mijn buitenrit" ook bosritten hebt voor beginners.
(sorry als dit al ter sprake is gekomen,er was zoveel te lezen dat ik niet alles heb onthouden ben ik bang ;-) )

Ik heb mijn dame gisteren eerst maar eens lekker losgegooid in de binnenbak.Alle paddocks zijn veranderd ik kleine meertjes,dus ze kunnen bijna niet naar buiten.Ze was zo blij dat ze even de bene kon strekken,dat ze gewoon een paar vreugdebokjes deed.En in volle galop door die binnenbak crossen....staart in de lucht! Daarna nog even gelongeerd zonder lijn.
Vanmiddag maar weer even haar de benen lekker laten strekken.Vind het zo sneu dat ze nu zoveel binnen staat.Het mag van mij 25 graden worden...ben klaar met dat pleurisweer!!
:HA:

Spatjes/spatsies
En ik hoor het hier door hoe je schrijft, dat plat Utrechts :)

Heel vreemd dat bedrijven helemaal niet reageren. Dat voorbeeld van die zadelmakers ook, ik maak dat normaal gesproken bij andere bedrijven eigenlijk zelden mee.

Ik heb een reactie van de Parelli instructeur. Leuk/enthousiast. Ze stelt 5 lessen voor van een uur (ik ga vragen of ik eerst een keer vrijblijvend mag komen kijken) en geeft aan dat we dan eerst beginnen met grondwerk. Ze zegt: "So the important thing would be to wear boots which are strong enough to protect your foot in case a horse steps on it."
Wat voor laarzen moet ik hier nu weer voor kopen? O_O
Zijn dat outdoorlaarzen? Tips voor een budgetvriendelijke optie?
Die laarzen die hier onlangs geplaatst zijn vond ik supermooi, maar ik ben nu wel even klaar met veel geld uitgeven (heb net een huis gekocht en heb nu al een vermogen gespendeerd aan lessen en spullen.) :$
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denken goede stalschoenen. Die hebben vaak een stevige neus. Géén ijzeren zool, want als een paard daar op staat dan deukt die zool in en worden je tenen afgehakt/gecrushed door die zool, en die zool deukt dan niet terug uit dus dan zitten je tenen ook echt klem. Ook geen rijlaarzen of gympen (ervaringsdeskundige hier haha). Heel misschien bergschoenen als je die toevallig hebt? Zou ik even navragen denk ik. Voordeel is als je ze moet kopen dat je dan wel meteen fijne stalschoenen hebt, die komen echt wel van pas op stal hoor. Helemaal als je zelf mag opzadelen of paarden uit het land of paddock halen, dan komen je tenen nogal eens in de buurt van die pletmachientjes. Ik ga ze ook aanschaffen nu, mijn gympies zijn niet meer te redden na dat waterballet van zondag en ik heb geen oud paar gympies meer liggen om op over te stappen, alleen nog mijn goede laarsjes en gympen die heel duur waren.

Ja echt hoor Saskia! Ik wou dat ik kon zeggen dat ik overdrijf maar hij gaat echt op een drafje dwars door alles en iedereen heen, niet zo'n sullige sjok waarbij je nog om de hals kunt springen om hem tegen te houden.

Ah te schattig, dat sjeesen als ze los mogen. En dan rollen net zolang tot ze weer geruïneerd zijn. :-D Hier gaan ze altijd in volle galop richting het land (we laten ze los in de bak en ze gaan zelf over het pad naar achteren het land in). Soms zit er een nieuw paard tussen, die snapt er dan helemaal niks van dus die gaat de 1e keren aan de hand. Maar zodra hij snapt dat het eindstation het land is sjeest hij ook mee met de groep haha.
saskia18 schreef:
25-02-2020 12:18

@Miss-P Wel al een erg leuk vooruitzicht om eventueel mee te kunnen met zo'n bosrit!!
Maar zijn er geen bosritten voor echte beginners?Ik weet dat je op "vind mijn buitenrit" ook bosritten hebt voor beginners.
(sorry als dit al ter sprake is gekomen,er was zoveel te lezen dat ik niet alles heb onthouden ben ik bang ;-) )

Ik heb mijn dame gisteren eerst maar eens lekker losgegooid in de binnenbak.Alle paddocks zijn veranderd ik kleine meertjes,dus ze kunnen bijna niet naar buiten.Ze was zo blij dat ze even de bene kon strekken,dat ze gewoon een paar vreugdebokjes deed.En in volle galop door die binnenbak crossen....staart in de lucht! Daarna nog even gelongeerd zonder lijn.
Vanmiddag maar weer even haar de benen lekker laten strekken.Vind het zo sneu dat ze nu zoveel binnen staat.Het mag van mij 25 graden worden...ben klaar met dat pleurisweer!!
Aaah, dat klinkt heerlijk voor haar. Wat sneu dat ze nu bijna niet naar buiten kan. Ik kan me voorstellen dat ze helemaal los ging en zo blij reageerde. Fijn dat ze even de benen kon strekken. Fijn dat ze vanmiddag weer even lekker kan rennen en gek doen.

Ik denk wel dat er ook bosritten zijn voor beginners. Ik had die website zelf laatst al gevonden (maar dank voor de tip, erg leuke site!!) en had al wel wat leuke dingen gezien. Ik ga het nog eens verder uitzoeken. In april ga ik in elk geval mee op een buitenrit, daar mocht ik gewoon mee. Maar dat is sowieso pas halverwege april of zo, dan kan ik ook alweer IETS meer (al ben ik dan nog steeds een echte beginner, daar niet van :)).
Alle reacties Link kopieren
Denk het ook, zolang je je paard maar ten alle tijden je paard onder controle kan houden én zolang je een buitenrit kiest waarbij je in de gangen gaat die je beheerst is het goed.
Dank Ugli.... stalschoenen...... check.
Mijn bankrekening vindt het nu overigens wel bijna mooi geweest :)

Het pakket lessen dat de Parelli trainer aanbiedt omvat namelijk ook vijf privélessen van een uur. Superleuk en leerzaam, maar ook vrij prijzig en alles bij elkaar heb ik de laatste maanden heel veel geld uitgegeven. :)

Maar echt superleuk dat het kan!! Ik ga er binnenkort naartoe voor een kennismaking en proefles. We beginnen met grondwerk, allemaal enorm interessant voor mij! En blij dat ik toch weer iets gevonden heb dat best wel lijkt aan te sluiten bij wat ik zoek. Het is ongeveer 40 km/35 minuten, maar dat is nog wel te doen.
De meeste opties waren veel verder weg, dus het was nog soort van toeval dat ik opeens iets tegenkwam dat zo relatief dichtbij was.
Lijkt een leuke, jonge vrouw. Ben heel benieuwd hoe ze uiteindelijk in dit dorp terecht is gekomen, ze is Italiaans volgens mij. Nadeel is wel dat de lessen in het Engels zijn. Het is bij iets dat zo nieuw is wel fijn om in je moedertaal te communiceren, het is allemaal al intensief genoeg. Maar komt goed!
De paarden gaan mij vast veel leren en hun taal is gelukkig universeel :)
Als er een sjeesbeest bij zit die wil ontsnappen roep ik gewoon STOP, go back, turn around... toch Ugli? ;)
Ugli schreef:
25-02-2020 13:30
Denk het ook, zolang je je paard maar ten alle tijden je paard onder controle kan houden én zolang je een buitenrit kiest waarbij je in de gangen gaat die je beheerst is het goed.
Bij al deze punten is de conclusie helaas dat dit nog allemaal niet het geval is en dat ik nog geen enkele gang echt beheers. Een sjeesbeest die opeens op zoek wil naar een nieuw leven die gaat er gewoon met mij vandoor :)
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 25-02-2020 19:16
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
fijn dat je een reactie hebt gekregen pippilotta! ik ben benieuwd hoe je het gaat ervaren. wanneer begin je? en ga je deze lessen dan naast je huidige paardrijlessen doen en dus 2 keer per week lessen? dat zou ik ook heel graag willen, 2 keer per week maar daarvoor heb ik helaas de tijd en het geld niet :-(
saskia ik kan het me goed voorstellen dat je paard helemaal uitgelaten was dat ze de benen kon strekken, dit weer is ook echt niet leuk meer voor haar. van mij mag het mooie weer ook gauw komen!
Alle reacties Link kopieren
pippilotta ik neem aan dat ze je niet op een sjeesbeest gaan zetten, het lijkt me sowieso niet dat ze die inzetten bij een buitenrit met een onbekende ruiter. komt vast wel goed tegen de tijd dat het mooie weer er aan komt, dan heb je ook al wat meer lessen gehad natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Tsja paardrijden is een dure hobby haha, maar als je eenmaal de spullen hebt doe je daar in principe heel lang mee, dan zijn het vooral de lessen en buitenrittenndie op lopen.

Engels lijkt mij ook wel even wennen vanwege de Engelse paardentermen (wat is een volte in het Engels?), maar geen onoverkomelijkheid. Volgens mij is het voor de Engelse sjeesbeest trouwens wooooowww in plaats van hooooo. :biggrin:

Tegen de tijd dat de buitenrit is beheers je vast de stap wel! Zolang je je paard op veilige afstand van de andere paarden/mensen/objecten en op het pad/aan de kant van de weg kunt houden, is het prima! Hoeft gelukkig geen 10 meter volte of gebroken lijn uitgeperst te worden op buitenrit, haha!
Ugli schreef:
25-02-2020 21:17
Tegen de tijd dat de buitenrit is beheers je vast de stap wel! Zolang je je paard op veilige afstand van de andere paarden/mensen/objecten en op het pad/aan de kant van de weg kunt houden, is het prima! Hoeft gelukkig geen 10 meter volte of gebroken lijn uitgeperst te worden op buitenrit, haha!
Ja, inderdaad, ze laten je waarschijnlijk rijden op het braafste paard dat ze hebben en je hoeft inderdaad verder niets ingewikkelds te doen en (bijna) alleen maar te genieten.
Ja, daar ben ik ook helemaal niet bang voor hoor. Sowieso gaan die eigenaren zelf mee en het is een vaste kudde paarden. En inderdaad gebruiken ze hun braafste paarden.
Ik ben sowieso niet bang dat er iets gebeurt of zo, ik heb er vooral heel veel zin in!

Ha ha...ja, die Engelse termen. Ik weet het ook niet. Het scheelt dat ik veel Nederlandse termen ook nog niet weet, anders is het weer lastig schakelen.

@ Lizenlotte: ik moet nog even een reactie afwachten. Ik hoop dat ik vandaag of morgen weer iets hoor (in elk geval deze week). Ze stelde de weekenden voor, dus ik heb wat data en tijden voorgesteld (zaterdagen in maart en april).
Ik weet eigenlijk nog niet wat ik ga doen, ik ga denk ik hier nu ook gewoon een aantal lessen nemen en kijken hoe het voelt en of er een plek is die echt mijn duidelijke voorkeur heeft. Dan maak ik denk ik een keuze, maar als ik het allebei leuk vind en op allebei de plekken weer andere dingen leer, dan blijf ik misschien op beide plekken een keer per week les volgen. Het ligt ook een beetje aan de dagen/tijden en hoe ik dat kan combineren.

Ik ga ook nog een les volgen bij de mevrouw van de Fuchsen, dus ook daar ga ik nog even kijken hoe ik het vind en wat het beste bij mij past (en wat het beste te combineren is met werk, andere activiteiten etc.).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmorgen voor het eerst weer gereden!! :cheer2: Op het paard van een vriendin. Niet de kleinste.... stokmaat minimaal 175cm :O Wat ik eigenlijk ook nooit gewend was. Mijn verzorgpony was 157cm :) Dus met dit paard was het wel even heel anders lichtrijden. Ik voelde me een echte beginner :proud:
Maar ik moet toegeven, het viel me niet tegen. Eerst voor de zekerheid stappen aan de longeerlijn en ze zei als je er straks klaar voor bent, kun je ook draven. Maar daar was ik al klaar voor, dus meteen in draf :-D Daarna zonder longeerlijn verder in stap en draf. Ze zei als je wil galopperen dan hoor ik het wel. Toen zei ik, nou ik wil morgen ook nog kunnen lopen 8-) Ik heb het dus zo gelaten. Misschien volgende keer. Zie er totaal niet tegenop, maar ik ben bang voor spierpijn :) Oh en mijn conditie is echt ver te zoeken :facepalm: Goede reden om meer te gaan bewegen.
Uitstappen deden we buiten de bak op het zandpad. Heen tegen de wind in en terug vol de zon in mijn gezicht. Heerlijk :sun:
Alle reacties Link kopieren
Super lady nine dat je weer voor het eerst gereden hebt! Ik geloof meteen dat dit ietsje anders was dan een pony van 1.57 :lol: groot gelijk dat je met galopperen nog even wacht, ben benieuwd hoe en of je morgen nog kunt lopen ;-)
Wat die conditie betreft, die word bij mij nu beter na 4 lessen van een uur merk ik. Ik kon gisteren zomaar naar de 3e verdieping lopen op het werk zonder dat ik naar adem moest happen nl terwijl ik normaal al naar lucht moet happen als ik op de 2e verdieping ben .. :-$
Superleuk, Lady_Nine! Leuk ook dat het zo goed ging. En wat heerlijk, buiten....met de zon in je gezicht. Dat lijkt me echt superlekker!
Heb je al iets afgesproken voor een volgende keer?
Pippi, leuk hoe enthousiast je in de paardenwereld duikt. Ik heb je PB gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Nine schreef:
26-02-2020 14:28
Ik heb vanmorgen voor het eerst weer gereden!! :cheer2: Op het paard van een vriendin. Niet de kleinste.... stokmaat minimaal 175cm :O Wat ik eigenlijk ook nooit gewend was. Mijn verzorgpony was 157cm :) Dus met dit paard was het wel even heel anders lichtrijden. Ik voelde me een echte beginner :proud:
Maar ik moet toegeven, het viel me niet tegen. Eerst voor de zekerheid stappen aan de longeerlijn en ze zei als je er straks klaar voor bent, kun je ook draven. Maar daar was ik al klaar voor, dus meteen in draf :-D Daarna zonder longeerlijn verder in stap en draf. Ze zei als je wil galopperen dan hoor ik het wel. Toen zei ik, nou ik wil morgen ook nog kunnen lopen 8-) Ik heb het dus zo gelaten. Misschien volgende keer. Zie er totaal niet tegenop, maar ik ben bang voor spierpijn :) Oh en mijn conditie is echt ver te zoeken :facepalm: Goede reden om meer te gaan bewegen.
Uitstappen deden we buiten de bak op het zandpad. Heen tegen de wind in en terug vol de zon in mijn gezicht. Heerlijk :sun:
Super leuk zo!


Een volte in het Engels is circle!
Alle reacties Link kopieren
stom eigenlijk zeg dat het in het engels wel gewoon een cirkel heet en dat wij in nl dan moeilijk doen door het over een volte te hebben ..
lizenlotte schreef:
26-02-2020 18:09
stom eigenlijk zeg dat het in het engels wel gewoon een cirkel heet en dat wij in nl dan moeilijk doen door het over een volte te hebben ..
Dat begreep ik ook al niet helemaal. :)
We hèbben daar toch al een woord voor: een rondje... of een cirkel...
Oriander schreef:
26-02-2020 16:16
Pippi, leuk hoe enthousiast je in de paardenwereld duikt. Ik heb je PB gestuurd.
Je hebt er een terug :mail:
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
26-02-2020 19:16
Dat begreep ik ook al niet helemaal. :)
We hèbben daar toch al een woord voor: een rondje... of een cirkel...
Ja maar dan begrijpen leken ook wat je doet!

Mijn les ging vandaag wel oke. Heel basis gereden, maar daar wordt ze ook steeds losser in dus dat is positief.
Alle reacties Link kopieren
en heb je je vanavond opgegeven voor de wedstrijd wennas??
Wennas schreef:
26-02-2020 21:07
Ja maar dan begrijpen leken ook wat je doet!

Mijn les ging vandaag wel oke. Heel basis gereden, maar daar wordt ze ook steeds losser in dus dat is positief.
Fijn! Dat klinkt inderdaad goed.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed Lady Nine! Ik ben het even kwijt, hoe lang had je niet gereden? Smaakt naar meer zeker! :)

Circle, weer wat geleerd haha. Volgens mij is volte het enige figuur/gang/oefening wat een redundant naam heeft als ik zo even nadenk.

Basis is soms ook fijn, vooral met een paard die het moeilijk vindt. Ik baal altijd een beetje als ik op een lastig paard zit en we gaan iets verder in de oefeningen, sommigen kunnen namelijk niet eens wijken en dan mag je ze dat dus ter plekke proberen te leren haha.
Alle reacties Link kopieren
Lizenlotte: Hahaha. Ik heb eerst die clinic 1 maart! Afhankelijk van wat zij er van vindt moet ik van mezelf inschrijven. Er zijn de komende tijd genoeg leuke wedstrijden dus ik kan er zo een inschrijven, hoeft geen weken van tevoren.

Ugli: ja, basis is ook heel belangrijk. als je daar fouten in hebt komen ze in elke oefening naar boven drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven