Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alle reacties Link kopieren
NightElf schreef:
27-02-2020 12:17
Wat hebben jullie alweer veel geschreven.

Grappig, bij ik is het ook 22 jaar geleden.

Ik heb gisteren weer gereden op dezelfde (ietwat slome) pony. Deze keer lukte het al een stuk beter om meer in een goed tempo te rijden.
Ik heb er weer van genoten.
Klinkt goed Nightelf! Durf je het galopperen al aan? En hoe gaat het vandaag met de spierpijn?
Ik voel wel overal spieren van gisteren, maar echt pijn kan ik het niet noemen. Lopen lukt ook gewoon :-)
Wat toevallig allemaal die 22 jaar :)

Mijn dochter mocht vanavond voor het eerst in de manege galopperen. Geweldig vond ze het! Ging ook best goed. Helemaal alleen, zonder dat iemand ernaast rende (wilde ze zelf).

Miss-p wat leuk dat je zoveel verschillende dingen gaat proberen! Je gaat wel heel snel, haha. Super!

Tumtummetje, stoer zeg een wedstrijd!
En dat is ook al snel! Nou ja, heb je ook niet veel tijd om zenuwachtig te worden :P

Welkom Flor40!
Alle reacties Link kopieren
oeh tumtummetje, stoer! zo snel ook al.. maar wat er al gezegd werd, nu hoef je iig niet al te lang zenuwachtig te zijn! ik ben zo benieuwd naar je ervaring!
lady nine wat tof voor je dochter dat ze voor het eerst heeft gegallopeerd , en dan ook nog zonder iemand ernaast. echt super dat het zo goed ging! :-)
Leuk, TumTummetje. Klinkt alsof het goed gaat komen!
Goed oefenen dan maar, de komende twee lessen.

Ik snap dat je daar naar uitkijkt, Coucherdusoleil.

@ Lady_Nine: wat super dat het zo goed ging. Knap hoor!

Ja, je hebt gelijk. Het is nu wel een beetje veel. Ik ga het wel snel in een normaler tempo voortzetten, want het moet wel te combineren zijn met werk, sociale activiteiten, huishouden en af en toe niks doen. Ik heb geen gezin, dat scheelt natuurlijk.
Maar ook financieel wil ik niet alles tegelijk doen, omdat ik ook net in mijn eentje een huis gekocht heb en daar ook
nog allerlei (1.000) nieuwe dingen voor wil.
Ik ga wel keuzes maken. Even kijken wat ik het leukst vind en waar ik me het fijnst voel.
En het ligt ook een beetje aan de planning: als het goed is ga ik bij de manege in mijn dorp na deze vijf privélessen door met groepslessen. Geen idee nog op welke dag of tijd en of dat voor mij fijn is. En ik weet ook nog niet hoe ik groepslessen vind.
En bij die andere manege heb ik nog helemaal geen beeld.
Als ik het allebei leuk vind en het komt qua tijden handig uit dan zie ik nog wel.
Maar ik ga niet al mijn tijd volledig volplannen.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
27-02-2020 16:29
Misschien vinden meer van jullie dit soort workshops interessant, ze organiseren zoiets vaker in het jaar.
EquiDay lijkt me dan echt iets voor jou. Een paardenevenement gericht op natural horsemanship in Ermelo. Volgens mij 2x per jaar (april en oktober).
Alle reacties Link kopieren
Lady_Nine schreef:
27-02-2020 22:06
Klinkt goed Nightelf! Durf je het galopperen al aan? En hoe gaat het vandaag met de spierpijn?
Ik voel wel overal spieren van gisteren, maar echt pijn kan ik het niet noemen. Lopen lukt ook gewoon :-)
Wat toevallig allemaal die 22 jaar :)

Mijn dochter mocht vanavond voor het eerst in de manege galopperen. Geweldig vond ze het! Ging ook best goed. Helemaal alleen, zonder dat iemand ernaast rende (wilde ze zelf).

Miss-p wat leuk dat je zoveel verschillende dingen gaat proberen! Je gaat wel heel snel, haha. Super!

Tumtummetje, stoer zeg een wedstrijd!
En dat is ook al snel! Nou ja, heb je ook niet veel tijd om zenuwachtig te worden :P

Welkom Flor40!
Geen spierpijn vandaag :-).

Galopperen zou ik wel aandurven. In mijn lesgroep wordt echter nog niet gegaloppeerd. Ik begreep van de instructrice dat ze dit laat afhangen van de pony’s. Ze staan nu nog grotendeels binnen en zouden daarom meer onvoorspelbaar zijn (mijn medelessers zijn volwassen vrouwen die ongeveer een half jaar rijden. Sommigen lijken wat angstig).
Als heeft beter weer is staand de pony’s grotendeels buiten. Ik wacht rustig af.
Alle reacties Link kopieren
Gaaf zeg Tumtummetje,dat je een wedstrijd gaat doen!! Lijkt mij ook geweldig,maar zover ben ik nog lang niet :-?

Je hebt echt veel plannen Miss P! Lijkt me heel erg leuk en leerzaam.Je hebt echt goed de smaak te pakken he..van het paardenvirus :-) Maar dat je zoveel wilt leren is echt een teken dat je ervoor gaat.Hou het alleen wel leuk voor jezelf ;-)

@Flor40-Welkom..je hebt heel wat leesvoer...ik zie dat er al 43 pagina's zijn om door te spitten hahaha.

Ik heb op dit moment een nogal pijnlijke rug...maar ja..de dame moet wel bewegen,aangezien de paddocks zeiknat zijn en ze verder weinig beweging krijgt.En longeren weet ze ondertussen ook wel. Makkelijk dat er meiden op stal lopen,die wel willen helpen :-) Gisteren heeft ze fijn gereden met een meisje van stal.Zo krijgt ze toch haar beweging en blijf ik met mijn rug ff met 2 benen op de grond.
Alle reacties Link kopieren
wat vervelend van je rug saskia, hopelijk gaat het nu ietsje beter? heb je daar vaker last van? wel fijn dat er vrijwilligers zijn om je meissie haar nodige beweging te geven nu jij beter even met 2 benen op de grond kunt blijven :-)
nightelf jammer wel dat in jouw groep nog niet word gegallopeerd, hopelijk komt dat binnenkort ook bij jullie aan bod!
lady nine fijn dat het meeviel met de spierpijn en dat je nog normaal kon lopen.
pippilotta ik vind het ook leuk om te zien hoe het paardenvirus je te pakken heeft en dat je je er in verdiept, maar het is idd wel wat veel tegelijk nu dus ik kan me voorstellen dat je keuzes moet gaan maken straks.
Flor heb jij je inmiddels al door de 43 pagina's gelezen of ben je nog bezig? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wel fijn dat dat dan zo kan, Saskia!

Het moeilijkste aan galop is eigenlijk het terug gaan in draf. Klinkt misschien vreemd, maar zeker op het begin vallen ze meer in draf dan dat het een nette overgang is en dan krijg je meestal een draf die erg hobbelt. De galop zelf zit eigenlijk makkelijker dan draf.

Ik zou vandaag eigenlijk een paard van iemand anders gaan rijden omdat de eigenaar er niet meer op durfde. Kreeg gisteren bericht dat het toch al gelukt is dus dat is enerzijds mooi, maar anderzijds vind ik het ook wel jammer. Ik vind problemen oplossen namelijk wel erg leuk altijd. Vaak hoef je maar 1 of 2 dingen te veranderen voor een wereld van verschil
Alle reacties Link kopieren
Nou, voor het eerst in een paar jaar weer gereden! Ik neem nu privé les. Ik steeg zo op en reed direct al weg, alsof ik nooit ben gestopt. Alleen die spierpijn... pff haha. Heerlijk om weer te rijden. Goed gepraat met degene die mij les gaf, aangezien ik op een ver gevorderd niveau zit gaan we nu vooral oefenen met het aan de teugel lopen, want man, dat blijft moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
fijn dat je het meteen weer oppikte karl marx. hoe lang heb je niet gereden en hoe lang reed je voor je stopte?
Alle reacties Link kopieren
pippilotta jij mag vandaag ook weer toch? veel plezier alvast!
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
29-02-2020 12:08
fijn dat je het meteen weer oppikte karl marx. hoe lang heb je niet gereden en hoe lang reed je voor je stopte?
Ik heb 15 jaar gereden en 3 jaar dus niet.
Alle reacties Link kopieren
ah, dan snap ik dat het je makkelijk afging. 3 jaar is natuurlijk niet te vergelijken met de 22 jaar dat de meesten hier niet gereden hebben ;-) en 15 jaar rijervaring is ook geen kattepis. ik hoop dat ik dat over 10 jaar ook over mezelf kan zeggen :-)
priveles is wel fijn he, vind ik tenminste. ik vind met een klein groepje ook nog te doen maar zou het vreselijk vinden als ik in een groep van 8 tot 10 zou moeten rijden wat je nog wel eens ziet :-? gelukkig heb je op mijn manege max 3 mensen in een groepsles, dat vind ik goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, het valt tóch niet mee de spierpijn :facepalm:
Gisteren was het erger dan donderdag en vanmorgen werd ik wakker van de pijn... (Verlamd gevoel binnenkant bovenbenen).
Nu toch maar even doorzetten met rijden dan :biggrin: Woensdag mag ik weer :lol:
Alle reacties Link kopieren
haha lady nine jouw spieren moesten dus nog even wakker worden en zich bedenken wat er gebeurd is? :lol:
Alle reacties Link kopieren
ik voelde het deze week voor het eerst niet dat ik gereden had, en dit was mijn 5e les.. je moet dus nog 3 keer door die pijn heen voor je lichaam er aan gewend is ;-)
@ Eendje: iemand hier gaf me inderdaad de tip over Equiday. Dank je wel. Ziet er inderdaad erg leuk uit. Ik ga kijken of ik kan (met al die andere dingen :)) en anders ga ik in oktober. Maar lijkt me zeker superleuk.

@ Saskia: balen van je rug, hoe gaat het vandaag? Fijn dat je hulp hebt van wat meiden op stal.

@ Wennas: jammer dat het niet doorging (al is het fijn dat het probleem opgelost is).

@ Karl_Marx: klinkt goed. Fijn dat het zo goed ging en leuk dat je weer begonnen bent en het heerlijk vond.
Heb je vanaf nu weer iedere week les?

@ Lady_Nine: au..... tegen de tijd dat het over is en je weer een beetje kunt lopen mag je weer. Ach ja, weet je in elk geval dat je echt hard gewerkt hebt en ècht iets gedaan hebt.
Ik heb pijn aan mijn polsen, omdat ik me nog steeds teveel omhoog trek bij lichtrijden, dat is dus NIET de bedoeling.

@ Lizenlotte: ik heb dit weekend veel paardloze activiteiten, vandaag was ik de hele dag weg met een vriendin.
Ik had daarom eenmalig les op vrijdagmiddag.
Voor de les was ik al de hele dag vrij en erg druk, dus ik ging echt snel snel tussen alles door.. Maar toen ik er eenmaal was was het echt heerlijk om even te rijden.
Ook eerst nog geknuffeld met mijn lievelingspaard. De eigenaresse was er zelf niet, maar ik ga vragen of ik dat lieve paard volgende week mag poetsen. Degene van wie ik les had dacht dat het wel zou mogen.
Qua rijden ben ik nog steeds bezig met het leren van dezelfde dingen, dus wat dat betreft heb ik geen spannende update. :)
Mijn voeten/benen gaan soms te ver naar voren in draf.
Wel weer fijne tips gekregen.

Jij mag ook weer bijna, Lizenlotte!
Alle reacties Link kopieren
jaaa ik mag ook bijna weer idd, kijk er echt naar uit! dat probleem heb ik ook best vaak pippilotta, die voeten zijn sowieso heel lastig voor mij omdat ik onbewust toch bang ben om mijn beugel weer te verliezen, ik moet daar niet zoveel over nadenken dat weet ik maar toch gebeurd het steeds..
het zou leuk zijn als je je lievelingspaard mag poetsen idd zeg!
Karl_Marx schreef:
29-02-2020 09:55
Nou, voor het eerst in een paar jaar weer gereden! Ik neem nu privé les. Ik steeg zo op en reed direct al weg, alsof ik nooit ben gestopt. Alleen die spierpijn... pff haha. Heerlijk om weer te rijden. Goed gepraat met degene die mij les gaf, aangezien ik op een ver gevorderd niveau zit gaan we nu vooral oefenen met het aan de teugel lopen, want man, dat blijft moeilijk.
Het 'aan de teugel' laten lopen is ook heel moeilijk. Wat ik wel vind is dat daar erg vaak de nadruk op gelegd wordt zonder naar de rest van de beweging te kijken. Ik zie vaak paarden prachtig in de krul lopen, maar de voorwaartse beweging is dan nergens te bekennen. Zorg dat je paard goed actief is in de achterhand, en laat hem de lichtste spanning op de teugel nemen. Pas dan heb je echte nageeflijkheid. Is echt moeilijk, maar dat gevoel overtreft alles.
Alle reacties Link kopieren
De nadruk zou eigenlijk moeten liggen op het aanspannen van de buikspier en daarmee het achterbeen er onder krijgen. Het hoofd is eigenlijk maar bijzaak. Het is inderdaad jammer dat de nadruk vaak wel op het hoofd ligt. Dar het wat meer is dan alleen het hoofd in positie brengen verklaart wel waarom het zo moeilijk is.

Lekker zo, Miss P! Ik vind paardrijden ook echt heel ontspannend, terwijl ik er vaak wel moe vanaf kom.
@ Wennas: ja, het is inderdaad echt ontspannend, heerlijk! De paarden hebben ook echt een rustgevende werking op mij.

@ Lizenlotte: ik zag nog jouw opmerking over de groepslessen; wat lijkt me dat fijn, met maar drie personen in een groepje... bij ons is het geloof ik met vijf of zes, dat lijkt me niet zo fijn en ik kijk daar ook niet zo naar uit.
lizenlotte schreef:
29-02-2020 18:15
jaaa ik mag ook bijna weer idd, kijk er echt naar uit! dat probleem heb ik ook best vaak pippilotta, die voeten zijn sowieso heel lastig voor mij omdat ik onbewust toch bang ben om mijn beugel weer te verliezen, ik moet daar niet zoveel over nadenken dat weet ik maar toch gebeurd het steeds..
het zou leuk zijn als je je lievelingspaard mag poetsen idd zeg!
O, en ik kan me helemaal voorstellen dat je dat doet omdat je daar onbewust bang voor bent en dat je daar toen echt door geschrokken bent.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta, een groepsles van 5 of 6 is nog prima te doen hoor. Bij mijn dochter is dat ook zo. Ze rijden niet allemaal achterelkaar, dat is fijn.
Zelf reed ik vroeger ook met 5 tijdens les.
Alle reacties Link kopieren
Wij reden vroeger met 10-12 in een les. Was toen heel normaal, maar is eigenlijk echt veel te veel. Bij de vereniging lessen we nu in groepjes van 4, dat is op zich wel prima, maar privé vind ik wel en stuk prettiger als je echt komt om te verbeteren. Groepsles heeft natuurlijk als voordeel dat het een stukje gezelliger en goedkoper is en daarbij leer je ook om rekening met anderen te houden in de bak.
Alle reacties Link kopieren
het gebeurd nog veel hoor met 8 tot 10 in een groep. bij de andere 4 maneges waar ik heb geinformeerd was dat het geval.. alleen waar ik nu rijdt dus gelukkig niet. daarom wilde ik hier ook heel graag heen. vroeger reden we met 6 in de groep als ik me niet vergis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven