Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alecta schreef:
13-01-2020 10:15
Ik heb vroeger als kind gereden, totdat de manege mij steeds meer ging tegenstaan. Later als dertiger nog een poging gedaan bij een andere manege, maar ik liep tegen exact dezelfde dingen aan. Ik heb nu maar geconcludeerd dat ik manege's niet zo leuk vind. Vroeger ook een tijdje als bijrijder gereden, dat was wel leuk.

Toen ik als dertiger weer begon had ik vooral enorm veel spierpijn (zo'n echt manegepaard, dat zonder drijven geen stap deed).
Mag ik vragen tegen welke dingen je aanliep / welke dingen je tegenstonden?

Iedereen waarschuwt voor de spierpijn, dat zal dus wel heel erg worden (vooral omdat ik totaal niks gewend ben).
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
13-01-2020 13:51
Ik geloof wel dat het inderdaad niet alles zegt, hoor.

Ik heb al een mooie rijbroek gekocht. Cap en schoenen was ik pas na de proeflessen van plan, maar uiteindelijk zojuist toch een cap besteld, omdat ik een hekel heb aan dingen op mijn hoofd die iedereen gedragen heeft.

Ik zag wel heeeeele mooie caps, met ook heeeeeeele mooie prijzen (met Swarovski stenen en weet ik veel). Ik heb gewoon een goedgekeurde cap besteld, een mooiere/dure komt ooit wel als ik het echt leuk zou vinden.
Laarzen doe ik nu ook nog niet.
bij decathlon heb ik voor 50 euro een goede degelijke cap zonder gekkigheid gekocht en laarzen voor 50 euro, zit een rits in, trekken heeeerlijk aan. ik rijd sinds kort ook proefjes op de manege, voor schappelijke prijs de wedstrijd outfit bij decathlon gekocht. voor je het weet ben je verknocht aan alles hahahahaha.

qua manege, blijf kijken waar jij je prettig bij voelt. Ik heb 1 les waar ik 2 keer extra in mee heb gereden, rijdt een nogal snobistisch zeurgrietje in mee, vond ik heel vervelend, die les pak ik dan niet meer, maar voor de rest alleen maar leuke lessen en leuke mensen.
noctua schreef:
13-01-2020 11:53
Wat een leuk topic. Bij mij kriebelt het soms ook ontzettend. Als kind paard gereden op de manege, wat me op een gegeven moment erg tegen ging staan. Ik heb een tijdje in Amerika gewoond als puber en daar heel veel gereden. Buiten, western style en dat vond ik echt heerlijk. Urenlange ritten gemaakt in de vrije natuur. Had daar ook een vast paard waar ik op reed en kende haar door en door. Bij manegepaarden is dat echt anders. Bij terugkomst ooit gezocht naar een stal waar western gereden wordt maar in mijn omgeving niks te vinden. Ben ook wel wat huiverig want ben vaak van m’n paard gedonderd en heb een soort valangst gekregen daardoor.

Door een topic als deze nemen de kriebels wel weer erg toe zeg :-). Veel plezier TO! Ben heel benieuwd naar je ervaringen :-).
Dat klinkt heel gaaf, die tijd in Amerika.
Echt, wauw.
Misschien toch nog eens op zoek gaan (of dus misschien als bijrijder of zoiets?). Lekker weer in de natuur rijden, fantastisch.
Iets lager niveau / minder “gek” dan vroeger misschien, zodat je weer meer vertrouwen krijgt en kans op vallen minder groot is.
Ik hoop dat dit topic ook voor jou een inspiratie/motivatie is. :)
Dutchgirly schreef:
13-01-2020 11:59
Super leuk! Ik rij ook paard bij een manege. Wij hebben regelmatig moeders die door hun dochters zijn aangestoken en dus rond de 40-50 beginnen met paardrijden. Dat is geen enkel probleem hoor.

Toen ik las op latere leeftijd dacht ik dat je al met pensioen was. Ik ken ook mensen van in de 70 die nog rijden :-D
Ha ha, daarom had ik “latere” leeftijd alvast maar tussen aanhalingstekens gezet.
Hoor je inderdaad vaker, moeders die (opnieuw) worden aangestoken door hun dochters. Leuk is dat.

Fijn dat het nog goed kan komen. :)
Alle reacties Link kopieren
Decathlon heeft ook caps van €20. Vanochtend weer even wezen kijken, maar mijn maat is nog steeds uitverkocht. :sigh:
Ik doe er trouwens zo’n hoofddoekjebandelastiekding onder, dat kan tenminste in de was.
.
beetjegek schreef:
13-01-2020 12:14
Ik ben ooit begonnen toen ik zes was op een manege, en daarna twee eigen paardjes gehad. Op mijn 17e gestopt. Later weer begonnen en weer gestopt. Mijn dochter is ook gaan rijden en ik heb een aantal vriendinnen die kunnen rijden dus z’on 1 x per jaar doen we een buitenrit in Noordwijk. Na die twee uur moet ik twee dagen bijkomen, (40 jaar) en heb ik een week spierpijn. Ik merk ook dat ik het een stuk enger vind. Vroeger kon het me niet gek genoeg, hoe wilder hoe beter, maar nu raak ik lichtelijk paniekerig als het paard wat opgewonden raakt onderweg. Zelf een eigen paard vind ik teveel werk dus dat wil ik niet meer. Maar het blijft in je bloed zitten!
Ha ha, weer die spierpijn. Het is blijkbaar veel intensiever dan ik verwacht had!

Ik kan me voorstellen dat je nu voorzichtiger/banger bent dan vroeger. Dat hoor je ook wel vaker.
Je bent je bewuster van de risico’s, toch wat minder soepel, met kinderen word je denk ik ook voorzichtiger, enz.

Wel gaaf dat je dochter ook rijdt en dat je soms samen kunt rijden! Mooi hoor!
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 13-01-2020 14:07
3.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ooo wat leuk, alleen de OP nog gelezen, maar ik ben ook achter in de 30 en wil graag weer paardrijden! Heb als puber paardgereden en vaak paarden verzorgd bij mensen thuis, vond ik geweldig. Helaas voelde ik me niet zo thuis op een manege waar ik paardrijles had en was ik ook nog te onzeker.
Nu wil ik ook graag weer beginnen, maar weet niet hoe. Een manege is iig niets voor mij, te grootschalig en teveel mensen. Ik houd van weinig mensen om me heen en meer 1 op 1 contact :)
Ik ga vanavond alles lezen hier.
Redcurls schreef:
13-01-2020 14:01
bij decathlon heb ik voor 50 euro een goede degelijke cap zonder gekkigheid gekocht en laarzen voor 50 euro, zit een rits in, trekken heeeerlijk aan. ik rijd sinds kort ook proefjes op de manege, voor schappelijke prijs de wedstrijd outfit bij decathlon gekocht. voor je het weet ben je verknocht aan alles hahahahaha.

qua manege, blijf kijken waar jij je prettig bij voelt. Ik heb 1 les waar ik 2 keer extra in mee heb gereden, rijdt een nogal snobistisch zeurgrietje in mee, vond ik heel vervelend, die les pak ik dan niet meer, maar voor de rest alleen maar leuke lessen en leuke mensen.
Fijn dat het jou zo goed bevalt en dat de lessen en mensen over het algemeen zo leuk zijn.

Ha ha, ja he?! Ik zag op internet ook al zoveel geweldig mooie spullen. Heb dan ook al neiging helemaal los te gaan. :)
Maar eerst eens kijken of het iets voor me is. Daarna mag ik losgaan.

Ik zag trouwens caps van 800 of 1000 euro. Zo erg mag ik van mezelf niet losgaan. Zelfs niet als ik het heel leuk vind :)
Anoniem262821034 schreef:
13-01-2020 14:05
Decathlon heeft ook caps van €20. Vanochtend weer even wezen kijken, maar mijn maat is nog steeds uitverkocht. :sigh:
Ik doe er trouwens zo’n hoofddoekjebandelastiekding onder, dat kan tenminste in de was.
Ik moet op deze manege een gecertificeerde cap hebben, denk dat die duurder is?
Slimme tip van de hoofddoekjebandelastiekding. Bij Kruidvat en zo toch? Ga ik halen.
Delila- schreef:
13-01-2020 14:06
Ooo wat leuk, alleen de OP nog gelezen, maar ik ben ook achter in de 30 en wil graag weer paardrijden! Heb als puber paardgereden en vaak paarden verzorgd bij mensen thuis, vond ik geweldig. Helaas voelde ik me niet zo thuis op een manege waar ik paardrijles had en was ik ook nog te onzeker.
Nu wil ik ook graag weer beginnen, maar weet niet hoe. Een manege is iig niets voor mij, te grootschalig en teveel mensen. Ik houd van weinig mensen om me heen en meer 1 op 1 contact :)
Ik ga vanavond alles lezen hier.
Leuk!! Houd ons op de hoogte, daar is dit topic ook voor.
Genoeg tips en mogelijkheden die misschien bij je passen.
Bijrijder? Kleinschalige stal, privéles?
Ik snap wel wat je bedoelt, ik zit ook wel een beetje zo in elkaar. Denk dat zoiets op de lange termijn ook beter bij mij zou passen.
Ik hoop dat je iets gaat zoeken en vinden en dat je ons op de hoogte houdt van de vorderingen. Zou superleuk zijn als je weer kunt gaan rijden!
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
13-01-2020 14:12
Ik moet op deze manege een gecertificeerde cap hebben, denk dat die duurder is?
Slimme tip van de hoofddoekjebandelastiekding. Bij Kruidvat en zo toch? Ga ik halen.

Oh ik was er vanuit gegaan dat die bij Decathlon wel gecertificeerd is, maar eerlijk gezegd niet naar gekeken.
Dat doekje had ik nog liggen van 15 jaar geleden, wie wat bewaart.. :P maar denk dat ze dat inderdaad bij Kruidvat wel hebben. Of anders zo’n winkeltje als By Claire (oid)?
.
Anoniem262821034 schreef:
13-01-2020 14:27
Oh ik was er vanuit gegaan dat die bij Decathlon wel gecertificeerd is, maar eerlijk gezegd niet naar gekeken.
Dat doekje had ik nog liggen van 15 jaar geleden, wie wat bewaart.. :P maar denk dat ze dat inderdaad bij Kruidvat wel hebben. Of anders zo’n winkeltje als By Claire (oid)?
Ik ga kijken!

Ik zou dat even nakijken, bij maneges die aangesloten zijn bij de KNHS heb je volgens mij een cap met keurmerk nodig (geen idee of ze dat checken, maar sowieso wel fijn als een cap aan bepaalde eisen voldoet).
Ik dacht dat de eigenaresse van deze manege zei dat niet alle caps van Decathlon zo’n keurmerk hebben.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 21-01-2020 11:45
99.77% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
13-01-2020 14:37
Ik ga kijken!

Ik zou dat even nakijken, bij maneges die aangesloten zijn bij de KNHS heb je volgens mij een cap met keurmerk nodig (geen idee of ze dat checken, maar sowieso wel fijn als een cap aan bepaalde eisen voldoet).
Ik dacht dat de eigenaresse van deze manege zei dat niet alle caps van Decathlon zo’n keurmerk hebben.
Wordt niet echt actief gecheckt of je een cap met keurmerk hebt denk ik, maar als je valt en je loopt iets serieus op kan je problemen met de verzekering krijgen denk ik.
Misschien dus wel gecertificeerd, even googelen inderdaad (het zegt mij helaas ook nog onvoldoende).
Erg goedkoop trouwens, 20 euro.

Je wilt inderdaad wel een veilige, goede cap, voor het geval je toch valt..
Alle reacties Link kopieren
4 pagina's lang en nu ontdek ik het topic pas.

Ik hoop dat ze jou aan de longeerlijn zetten TO, dan leer je een onafhankelijke zit te hebben en dat geeft je ook het nodige vertrouwen in het begin. Want het is in het begin op oudere leeftijd denk ik wel eng soms en je zult mogelijk daarom in een strijd met jezelf terecht komen. Maar het is lonend als je die strijd aangaat en uiteindelijk overwint.

Ik heb eigen paarden, en hoewel ik vroeger serieus trainde, rijd ik nu voornamelijk buiten. Dat vind ik tegenwoordig leuker. Ik ben ook een natuurliefhebber. Ben net begonnen met een jong paard en ik hoop die binnenkort mee te kunnen nemen. We hebben hier in de regio met een paar mensen en buitenrijdclubje opgericht. Om de zoveel tijd wordt er ergens een rit uitgezet en gaan we er met paard in de trailer naartoe om te rijden. Zo kom je ook eens ergens anders.

Ik vind het nog steeds een ongekende luxe om mijn eigen paard op de trailer te zetten en ergens af te spreken met anderen om daar te gaan rijden.
Dat kan ik me helemaal voorstellen, Iones. Dat is ook een ongekende luxe en vrijheid en mooi dat je dat na lange tijd nog steeds ziet en zo waardeert (vaak worden dingen al snel erg vanzelfsprekend).
Mooi initiatief, dat buitenrijdclubje.

Het lijkt mij ook fantastisch om in het bos / in de natuur te rijden.
Er schreven hier ook mensen over zwemmen met hun paard. Dat moet ook een gaaf gevoel zijn.

Ik vind het mooi als je van jongs af aan hebt leren rijden. Het lijkt me ook echt de ultieme ontspanning.

Eigen paarden hebben is natuurlijk sowieso supergaaf. Heb je de paarden bij huis staan of in een stal (waar ze eventueel ook een deel van de verzorging/voeren op zich nemen)?

En heb je al lang eigen paarden?

Het lijkt me mooi dat je dan dus echt een band kunt opbouwen, elkaar door en door kent (door de verzorging, het rijden enz.).
Dat zou misschien wel helpen qua vertrouwen; die longeerlijn.
Ik hoop ook dat ik doorga, want het zal misschien inderdaad eng zijn in het begin. En zo gezegd was ik altijd al niet een enorme held / heel onbevangen.

Ik weet alleen wel dat ze in het begin natuurlijk de meest lieve, rustige paarden gebruiken, dus in die zin probeer ik dat dan maar in mijn achterhoofd houden als ik het hoog en eng vind.
Ik heb nu echt geen idee hoe het gaat voelen. Het is zo lang geleden dat ik überhaupt op een paard heb gezeten (als puber op vakantie in het buitenland geloof ik).
Alle reacties Link kopieren
Vraag dan gewoon of je in het begin aan de longeerlijn mag. En dan moet het streven zijn, dat je in het begin mag vasthouden aan het zadel of een touwtje om de nek van het paard, maar dat je uiteindelijk moet kunnen lichtrijden en in de galop komt terwijl je armen ontspannen langs je lichaam hangen.
Dit is voor jou prettiger, maar voor het paard nog veel meer.

Ik heb mijn eerste paard op mijn 23e gekocht. En die heb ik de eerste 10 jaar in pensionstalling gehad. Daarna verhuisde ik weg uit het dure Brabant naar Twente, en hier heb ik ze aan huis. Mijn eerste paard iones leeft nu nog en wordt in juni 30. Maar hoewel hij goed eet is hij mager en ik denk dat hij op zijn laatste loodjes loopt. Het zal drama zijn als hij sterft, want Sierra, de merrie waar ik mee fok hangt heel erg aan hem. Zij is de alpha in de groep. Ik heb nog een kleine pony erbij lopen, een zoon van mijn merrie en mijn jonge rijpaard.
iones schreef:
13-01-2020 21:55
Vraag dan gewoon of je in het begin aan de longeerlijn mag. En dan moet het streven zijn, dat je in het begin mag vasthouden aan het zadel of een touwtje om de nek van het paard, maar dat je uiteindelijk moet kunnen lichtrijden en in de galop komt terwijl je armen ontspannen langs je lichaam hangen.
Dit is voor jou prettiger, maar voor het paard nog veel meer.

Ik heb mijn eerste paard op mijn 23e gekocht. En die heb ik de eerste 10 jaar in pensionstalling gehad. Daarna verhuisde ik weg uit het dure Brabant naar Twente, en hier heb ik ze aan huis. Mijn eerste paard iones leeft nu nog en wordt in juni 30. Maar hoewel hij goed eet is hij mager en ik denk dat hij op zijn laatste loodjes loopt. Het zal drama zijn als hij sterft, want Sierra, de merrie waar ik mee fok hangt heel erg aan hem. Zij is de alpha in de groep. Ik heb nog een kleine pony erbij lopen, een zoon van mijn merrie en mijn jonge rijpaard.
Dat kan ik wel doen. Ik denk dat ik het de eerste twee lessen of zo maar even aankijk; haar aanpak en mijn gevoel en zo. Dat vind ik dan ook wel netjes richting haar (vertrouwen in hun aanpak). Als ik het echt te eng/lastig vind ga ik dit vragen.

Wat fijn dat je paarden nu aan huis staan.
30 jaar, fijn dat je eerste paard al zo lang bij je is. Ik hoop dat hij het nog een tjjdje volhoudt (zonder pijn natuurlijk).
Dat zou inderdaad heftig zijn voor Sierra dan. Zielig ook om te zien.
Leuk dat je ook nog een kleine pony van haar hebt en een rijpaard. Mooi clubje zo, en ik kan me voorstellen dat dat echt als een rijkdom voelt.
Hoeveel tijd ben je per week met de paarden bezig dan (verzorging, rijden, alles)?
Alle reacties Link kopieren
Elke dag ben ik een uur bezig met de stallen uit te mesten. En dan 's avonds nog een keer de paarden binnen halen en voeren. En rijden doe ik niet elke dag. Daar heb ik geen behoefte meer aan. Dat deed ik vroeger wel. En ik rij lang niet altijd een uur. Twintig minuten is soms genoeg of een half uur.
Dat is dan ook wel lekker dat ze aan huis staan. Dan is het misschien makkelijker om eventjes kort te gaan rijden en zo.
Alle reacties Link kopieren
Ja, maar op een pensionstal is het gezelliger. Daar zijn altijd andere mensen en dat motiveert ook een beetje.
Dat kan ik me wel voorstellen ja.
Je hebt een gezamenlijke passie, kunt daar even met elkaar over kletsen, steekt elkaar ook weer aan, je wordt weer fanatiek en enthousiast.
Alle reacties Link kopieren
ik heb vroeger ook les gehad van mijn 13e tot mijn 18e, daarna moest ik het zelf betalen van mijn ouders en was het uit met de pret :-(
ik ben nu 40 en wil al jaren graag weer beginnen maar vind het lastig om de stap te nemen, weet zelf niet waarom.. ik ga dus iig dit topic volgen en hoop dat jullie ervaringen me over de streep trekt om toch ook weer te gaan beginnen.
een cap en paardrijlaarzen heb ik een paar jaar terug al gekocht, die staan nu te verstoffen omdat ik het tot nu toe nog te eng vond om de stap te nemen :-$
ik las in het bericht van polsje iets over een manege in oldenzaal, welke was dat als ik vragen mag? tips over andere goede maneges in die buurt zijn ook welkom. :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven