Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Alle reacties Link kopieren
Paarden zijn de laatste paar jaar heel erg duur. Je koopt voor €5000 nog een natte krant als je niet uitkijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ach echt, dat verklaart echt alles. Ons budget is rond de 2000 en ze mogen niet boven de 12 zijn, dus dan zitten we in gevaarlijk gebied.

De 1e pak hem beet 5 jaar hadden we namelijk redelijk normale paarden. Toen is er 1 verdronken in de sloot, kregen we er allerlei maffo's voor terug die kwamen en gingen en vlak daarna zijn 2 oudjes van de manege gegaan en ook daar kwamen steeds maffo's voor terug die kwamen en gingen, waardoor de overige paarden een te zware last moesten dragen (veel van die maffo's konden vrijwel niet ingezet worden in de meeste lessen want die waren gewoon te gevaarlijk) en daardoor geblesseerd raakten en zo is het balletje 5 jaar blijven rollen met de droesuitbraak vorig jaar als absolute dieptepunt. Sinds een paar maanden is het laatste paard wat er al stond toen ik hier kwam verkocht, dus nu staat er geen één orgineel paard meer (voor mij). Bizar vind ik, want op mijn vorige manege hebben 4 van de 10 ponies het 10 jaar met mij overleefd. En dat getal is al een stuk lager dan het had moeten zijn door een rampzalige rhino uitbraak én er stonden 2 oudjes van boven de 30 en 3 van boven de 20.

Ik kijk af en toe nog op de site van mijn oude manege en 1 van die 4 is inmiddels overleden (oma merrietje van ver over de 30, daar reed ik mijn allereerste lesje op als 9 jarig meisje). De rest is still going strong, niet kapot te krijgen zijn die.

Wat is de reden dat ze ineens zo duur zijn geworden?
Alle reacties Link kopieren
Weinig gefokt in de crisis.
Iemand nog nieuws?

TumTummetje, op welke dag heb jij ook alweer les?

Ik kreeg vanmiddag een appje van mijn lerares, of ik zaterdag een uurtje eerder kon. Maar ze schreef er ook bij dat we het er zaterdag verder over kunnen hebben, maar dat ze van plan is om een ‘summer camp holiday course’ (klinkt lekker Penny ;)) te organiseren in juli en dat dat misschien ook interessant kan zijn voor mij (blijkbaar kan het op een van haar drie paarden).
En dat ze had nagedacht over ‘een paar oplossingen’ als ik tijdens deze fijne zomermaanden wat vaker zou willen komen om te oefenen.
Ik ben dus zeer benieuwd. Ik vind het wel heel leuk dat ze zo meedenkt.
Zij heeft nog een andere (fulltime) baan, iets dat ook heel pittig is. Dit lesgeven doet ze er bij. Daarnaast heeft ze maar drie paarden, dus in die zin ook echt geen eindeloze mogelijkheden.

Ik had vorige week aangegeven dat ik het gevoel had dat je eigenlijk wat meer moet rijden en ‘kilometers’ moet maken (net als met autorijden). En dat dat dus best lastig is als beginner (een bijrijdpaard of zo). En toen zei ze ook nog dat het jammer is dat er in de buurt niet meer maneges zijn die volgens natural horsemanship methodes rijden/paarden houden.

Het zou wel superleuk zijn, juist tijdens deze fijne maanden. Mijn lerares heeft geen binnenbak en het waait daar verschrikkelijk hard, dus nu is de ideale tijd om wat meer te rijden.

Ben benieuwd wat ze bedacht heeft.
Wel leuk, ik dacht eigenlijk ook dat het geen optie was, omdat ze haar paard niet teveel (dus niet meer dan 1 uur per week) wil laten verkloten door een beginner die echt alles verkeerd doet.

Zondag weer regen voorspeld voor de paso-dag. Hopelijk valt het mee. 3x is scheepsrecht.

Ik heb trouwens echt wel flinke spierpijn gehad van afgelopen zaterdag.
Ik moet trouwens wel even kijken of het iets haalbaars is. Ik bedenk me net dat bijvoorbeeld nog een uur privéles me dan in totaal 550 euro in de maand kost. Het moet wel leuk blijven :)
Dat is wel erg veel.
Bovendien heb ik waarschijnlijk het meest aan een uur privéles en daarnaast iets in een heel klein groepje of zo.
Maar ik wacht wel even af: er zijn blijkbaar meerdere opties.
Het voelt trouwens nog steeds als de juiste beslissing dat ik naar deze lerares gegaan ben.
Alle reacties Link kopieren
jeetje dat is wel heel veel geld ja pippilotta o_o hopelijk heeft ze dan andere goedkopere opties in gedachten voor je..
en wat ontzettend zonde dat het weer zondag weer zo slecht lijkt te worden :-( en ook echt de hele dag regen en niet te weinig ook nog in Orvelte zag ik.. ik ga duimen dat het reuze meevalt achteraf en dat jullie een heerlijk zonnetje hebben tijdens de pasodag zondag! wat die boeken betreft, zonde zeg dat er zo'n lange levertijd op zit. ben je geen lid van de bieb? dan kun je eerst kijken of je er wat aan hebt voor je het boek koopt en hoef je met wat geluk ook niet zo lang te wachten voor je er in kunt beginnen.
oh ja, ik zal je vragen nog even beantwoorden: ik heb deze week vrijdagmidag les ipv maandagmiddag, en de buitenrit in Laar is de 20e gepland.

hebben jullie trouwens ook die foto van the queen of England gezien, op haar paard? ik wil ook met 94 nog kunnen paardrijden! jullie dan?
Ik heb de foto even opgezocht, jeetje! Wat onwijs stoer!

Zo ver had ik nog niet gekeken: de hele dag regen..... bleh. Hopelijk valt het mee.

De 20e is al snel, lekker.
Veel paardrijden voor jou deze maand.
Fijn dat je nu vrijdag je les hebt.

Ja, dat kan ik inderdaad doen met de boeken. Ik zag overigens dat het boek ergens anders sneller leverbaar is.

Ik ben benieuwd waar mijn lerares mee komt. Dat zomerkamp klinkt sowieso ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
ruiterkamp is echt mijn ultieme meisjesdroom die nooit uitkwam :-( ik ben dus nu al vast jaloers ;-)
Miss-Pippilotta schreef:
03-06-2020 21:00
Ik ben benieuwd waar mijn lerares mee komt. Dat zomerkamp klinkt sowieso ook leuk.
Volgens mij heb je wel een klik met de lerares, anders zou ze dat zomerkamp niet voorstellen. Dat klinkt inderdaad heel leuk. Ik heb wel ruiterweekenden gedaan en daarbij heerlijke lange buitenritten gemaakt, maar het lijkt me ook fijn (en goed) om ergens heen te gaan een paar dagen en dan veel les te krijgen. Weet iemand een leuk adres waar dit aangeboden wordt?
lizenlotte schreef:
03-06-2020 21:04
ruiterkamp is echt mijn ultieme meisjesdroom die nooit uitkwam :-( ik ben dus nu al vast jaloers ;-)
Het leuke is dat het nog steeds kan, lizenlotte.
anoniem_387696 wijzigde dit bericht op 03-06-2020 22:18
0.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat verklaart Wennas. Een beetje mini huizencrisis dus haha!

Ja jammer he van het weer...Ik mag alleen in de buitenbak rijden door Corona dus hoop dat het weer ons genadig zal zijn. We zullen zien en anders och, we zijn Nederlanders dus we smelten niet van een beetje regen haha!

Ja ik zag de foto, dat worden goals voor mij haha. En dan op net zo'n mooi paard natuurlijk.

Ik wilde ook altijd op ponykamp! :'-( Ik zat altijd de advertenties in de Penny door te nemen, maar ik heb nooit gemogen. Ik heb vorig jaar bijna een grote mensen ponykamp geboekt: Een trektocht door Italië te paard. Op de valreep is dat toch een zonvakantie Griekenland geworden omdat het mijn aller eerste vakantie helemaal alleen zou worden en ik dat toch een iets te grote stap vond. Ik kreeg laatst nog een link doorgestuurd voor een trektocht door Ijsland te paard. 1 van die 2 komt op mijn bucketlist voor volgens jaar. :heart:
Ruiterkamp klinkt echt leuk MissP! Maar idd wat een geld 😳 Eigen paard is goedkoper 😅

Ik ben sowieso al fan van the Queen, maar op een paard vind ik haar helemaal einde!
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
03-06-2020 19:24
Ik moet trouwens wel even kijken of het iets haalbaars is. Ik bedenk me net dat bijvoorbeeld nog een uur privéles me dan in totaal 550 euro in de maand kost. Het moet wel leuk blijven :)
Hoeveel betaal je dan voor een uur priveles? 50 euro?

Ik ben nog steeds benieuwd van wie Wennas centered riding les heeft :)

En ruitervakanties zijn heerlijk! Op western gebied heb ik buitenrijden én leren (les) gezien in Frankrijk (Freedom Ranch) en Hongarije (Western Horse Stable). Maar zelf daar nog niet geweest.
@ Ugli en Lizenlotte: ik kan me helemaal voorstellen dat zo’n ponykamp echt jullie droom was vroeger. Het is ook echt helemaal Penny en fantastisch als kind, lijkt me. Waarom konden/mochten jullie vroeger niet?

@ Ugli: die trektochten klinken fantastisch!!

@ Eendje: ik betaal 55 euro voor een uur privéles met een paard van haar (met een eigen paard betaal je 225 euro voor 5 lessen). Dat is een prima prijs. Maar 2 uur privéles per week is gewoon erg veel, dat doet ook bijna niemand denk ik.

Wat gaaf, die (western) ruitervakanties in het buitenland.

@ Oriander:
Die ruiterweekenden klinken superleuk.

@ Astoria: dat bedacht ik me ook al ja. Dat kost een eigen paard waarschijnlijk niet eens per maand.
Hoe is het met jouw paard??
Alle reacties Link kopieren
Ohhh die ene in Frankrijk moet nu ook op mijn bucket list!

Miss Pippilotta, het was altijd te duur. Ik heb een zus en we rijden al vanaf het begin samen paard (nu nog steeds, we rijden in dezelfde les) dus we wilden uiteraard samen op kamp.
Alle reacties Link kopieren
voor mijn ouders was het ook te duur, ik heb 5 zussen en mijn moeder is altijd thuis geweest voor ons. pa moest het dus alleen verdienen, en dan kunnen veel dingen niet. ponykamp hoorde daar ook bij. het is al heel wat dat ik en mijn oudste zus op les konden, de andere 4 hadden er gelukkig voor mijn ouders geen interesse in. zij zaten op basketbal, turnen, dansles en de zwemclub.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me ook weer even..ga straks even op m'n gemakje alle berichten doorlezen ;-)
Hier nog steeds druk met werk en paard. Ik had er bijna een 2e paard bij gehad.
Die foto die ik op facebook had gezet,waar ik op rijd,dat paard had ik bijna gekocht.
Ik had al een bod gedaan,maar ik kwam erachter dat het paard pssm 1 heeft en ik heb mijn bod daarom weer ingetrokken.
ik vind het echt een heerlijk paard,maar ik zou het niet aan kunnen zien mocht hij straks symptomen krijgen.
Daar spaar ik wel ff door voor een gezond paard. Nu was hij trouwens ook niet goedkoop...vroegen ze ook nog 4000 voor.

Ik hoop voor je dat het droog is zondag Miss P!
Ugli schreef:
04-06-2020 09:37
Ohhh die ene in Frankrijk moet nu ook op mijn bucket list!
Zeker als je het gastenboek ziet:
http://www.freedomranch.nl/page/gastenboek
Ugli schreef:
04-06-2020 09:37
Miss Pippilotta, het was altijd te duur. Ik heb een zus en we rijden al vanaf het begin samen paard (nu nog steeds, we rijden in dezelfde les) dus we wilden uiteraard samen op kamp.
Wat leuk dat je met je zus rijdt. Misschien kan je met haar naar de Freedom Ranch gaan?
Miss-Pippilotta schreef:
04-06-2020 09:02


@ Astoria: dat bedacht ik me ook al ja. Dat kost een eigen paard waarschijnlijk niet eens per maand.
Hoe is het met jouw paard??
In een dure maand ben ik 400 euro kwijt. Gaat goed met Bolle! Had gister weer een hysterische bui en we zijn het rijden goed aan het oppakken.

Saskia, ik snap dat je de gok niet durft te nemen. Pssm geeft niet bij alle paarden klachten, maar als het wel klachten geeft ben je echt niet blij. 4000 euro is echt wel een hoop geld voor een koudbloed met pssm....
Alle reacties Link kopieren
Klopt inderdaad Astoria. En ondanks dat ik echt heel erg getwijfeld heb,durf ik het toch echt niet aan.
Maar goed...ik hoef nu ook niet verder te twijfelen.Hij is verkocht...en word binnenkort al opgehaald.


Ponykamp...word dat nu ook nog niet voor volwassenen georganiseerd?Volgens mij heb ik op FB weleens wat voorbij zien komen.Dan is het in ieder geval voor 18 plus,maar of er dan ook echt wat "ouderen" bij zitten?

Ik wilde vroeger ook wel op ponykamp,maar durfde nooit.Mijn zus zat op rijles..ik niet.Ik verzorgde wel paarden,maar daar zat ik een keer op en dat was dan ook alles.Dus ik durfde nooit mee met zo'n ponykamp.Bang dat ik af zou gaan als een gieter :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb echt gezocht naar volwassen ponykamp, maar dat is eigenlijk niet te vinden. Wel ruitervakanties, maar niet de heerlijke sfeer van ponykamp (kampvuur, bosspelen, nachtritten etc).
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb trouwens ooit geïnformeerd bij de Freedom Ranch om een soort groepsvakantie samen te stellen (normaal doen ze alleen één gezelschap in de stacaravan van 2-4 personen).

Toen gaven ze aan:
We hebben in het verleden verschillende weken met groepen gedaan in verschillende opzetten.
1 is dat de groep kampeert in eigen meegebrachte tenten.
2 is dat de groep verblijft in een gite
3 is dat de groep eigen accomodatie regelt.

Het leukste was altijd de kampeer weken, en die prijs ligt ook het laagst. Je organiseert idd je eigen groep, en je kan dan ook de paarden activiteiten zo afstellen naar je groeps behoefte. Bv een week naturel horsemanship met allerlei grondwerk. We kunnen samen een passend programma maken.


Ze kwamen met kamperen (met eigen tent/camper), composttoilet en douchen in stacaravan, zondag tot zaterdag met ma-vr paardrijprogramma gemiddeld 3 uur per dag (grondwerk, natural horsemanship, western les, buitenrit, trailles). Was toen 550 euro per persoon bij 5 of 6 personen.
Andere optie was 8 persoons huis die zij voor je huren (4 slaapkamers 2 badkamers), prijs was toen 700 euro per persoon bij minimaal 6 personen.
En ze hebben dus de stacaravan (2 slaapkamers) voor 759 euro per persoon bij 2-4 personen.
Allen voor een week inclusief alle maaltijden.

Kunnen we niet met zijn allen een pennyweekje creëren? :lol:
Alle reacties Link kopieren
Dag allen,

Ik meld mij ook even weer.
A.s maandag voor het eerst weer les 🙂.
Zin in!
Ondertussen stiekem aan het nadenken over het aanschaffen van een shet of andere kleine pony. Helaas weinig stallingmogelijkheden in de buurt. Als we toch de mogelijkheid hadden voor iets aan huis...
Ponykamp was ook mijn kinderdroom. Vanwege de kosten nooit gedaan.
Eendje_ schreef:
05-06-2020 07:47
Oh, ik heb trouwens ooit geïnformeerd bij de Freedom Ranch om een soort groepsvakantie samen te stellen (normaal doen ze alleen één gezelschap in de stacaravan van 2-4 personen).

Toen gaven ze aan:
We hebben in het verleden verschillende weken met groepen gedaan in verschillende opzetten.
1 is dat de groep kampeert in eigen meegebrachte tenten.
2 is dat de groep verblijft in een gite
3 is dat de groep eigen accomodatie regelt.

Het leukste was altijd de kampeer weken, en die prijs ligt ook het laagst. Je organiseert idd je eigen groep, en je kan dan ook de paarden activiteiten zo afstellen naar je groeps behoefte. Bv een week naturel horsemanship met allerlei grondwerk. We kunnen samen een passend programma maken.


Ze kwamen met kamperen (met eigen tent/camper), composttoilet en douchen in stacaravan, zondag tot zaterdag met ma-vr paardrijprogramma gemiddeld 3 uur per dag (grondwerk, natural horsemanship, western les, buitenrit, trailles). Was toen 550 euro per persoon bij 5 of 6 personen.
Andere optie was 8 persoons huis die zij voor je huren (4 slaapkamers 2 badkamers), prijs was toen 700 euro per persoon bij minimaal 6 personen.
En ze hebben dus de stacaravan (2 slaapkamers) voor 759 euro per persoon bij 2-4 personen.
Allen voor een week inclusief alle maaltijden.

Kunnen we niet met zijn allen een pennyweekje creëren? :lol:
Ik ben misschien een snob, maar bij het horen van woorden als 'kamperen' en 'composttoilet' haak ik af :mrgreen:
Een weekend in een iets luxere accommodatie zou ik zeker overwegen!

Wat leuk Nightelf, en shet!! Ik vind A-welshjes ook altijd zo schattig, die nemen ook niet zo veel ruimte in (als je hun karakter niet meerekent tenminste).
Alle reacties Link kopieren
Kamperen prima, maar composttoilet hell no!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven