Paardrijden op “latere” leeftijd

12-01-2020 20:55 3042 berichten
Zijn er meer mensen hier die op latere leeftijd zijn gaan paardrijden of willen gaan paardrijden (en hier eventueel over willen kletsen/ervaringen uit willen wisselen)?

Wat vind je er van? Hoe lang ben je al bezig?
Is het te doen? Vind je het leuk? Rijd je op de manege niet tussen allemaal hele jonge meiden? Heb je groepsles of privéles? Tips? Aandachtspunten?

Ik ben zelf 39 en heb onlangs een kennismakingsgesprek gehad bij een manege. Dat was leuk; lieve mensen, leuke sfeer, paarden zagen er goed en happy uit.
Ik ga binnenkort beginnen met 5 proeflessen (privéles).
Ben zeer benieuwd. Ook of ik het durf en niet als een houten klaas op dat paard zit (ik was vroeger met alles best bang om te vallen en daardoor te stijf en te voorzichtig, ik hoop dat ik daar overheen gegroeid ben :)).

Mijn doel zou zijn om ooit buitenritten in het bos te kunnen maken (erg mooie omgeving voor paardrijden hier).

Wat is jouw doel?
En rijd je op een eigen paard of paarden van de manege?

Dames en heren die al vanaf jonge leeftijd paardrijden mogen uiteraard ook reageren.
Niqqi: ik heb ook een cap van Harry’s horse, die is wel fijn.
Als je de cap later nog in NL wilt gebruiken; bij veel maneges moet je cap een of ander keurmerk/certificering hebben. Caps van Decathlon hebben dat niet allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Lizenlotte, ah ja dat is wel heel rechts haha. Ik zit helemaal links in Nederland.

Mis Pippilotta, ja echt! Ik heb echt een pleuris hekel aan regen maar met een auto is het een factor 100 minder erg, echt wat een verschil. Gewoon niet meer aan huis gekluisterd.

Ik ben opgegroeid met vaatwasser maar heb er nu geen, geen ruimte. :( Ik heb mezelf moeten leren afwassen toen ik hier kwam wonen en ik mis nog elke dag een vaatwasser. Robot stofzuiger zou ik ook graag willen, ik stofzuig nu zo'n beetje om de dag vanwege mijn huisdieren. Alleen het is misschien te klein en krap hier, hij zou misschien klem komen te zitten overal. En ik weet niet of ze hooi op kunnen zuigen. Als ze dat niet kunnen heb ik er al niks aan.

Buitenrit was heel leuk! Ik mocht weer op de allernieuwste, die super snelle tuiger die op stemcomandos werkt zeg maar. Hij was zooooooo vreselijk braaf, ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst op zo'n braaf paard op buitenrit heb gezeten. Op een gegeven moment gallopeerden we langs een stel fietsen die verscholen in het gras lagen. Het vooroppaard dook van het ruiterpad af het fietspad op, maar mijn goedzakje keek echt zo van "oh fietsen, nou en" en karde gewoon rechtdoor toen belandde ik voorop. Achter ons ook dikke paniek ontstaan, maar mijn goedzakje was like "och waar maken jullie je druk om joh" en bleef zo lief rustig en we hebben de groep toen weer stil gekregen. De rest van de tijd reed ik voorop en hij deed het zo goed, koppie omhoog en oortjes naar voren gepriemd zo van "hehe nou kan ik eindelijk MIJN tempo, ik laat wel even zien hoe het moet!"
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
12-07-2020 19:03
@ Niqqi; wat een leuk plan, een maand lang op een paardenstal werken in Griekenland.

Ja, ik kijk er heel erg naar uit! Alleen wle een tijdje geleden dat ik echt regelmatig ging paardrijden. Inmiddels is de laatste keer alweer een jaar geleden, maar ik ga ervanuit dat het wel goedkomt en dat je het niet zomaar verleerd.
Alle reacties Link kopieren
Nuh is net als fietsen joh. :)
Alle reacties Link kopieren
@Lizenlotte, ik weet welke locatie jij bedoelt, leuk! Ben je inmiddels al kennis wezen maken?

@Ugli, heerlijk zo'n buitenrijpaard wat nergens van opkijkt, dat is zorgeloos genieten.

@Niqqi, wat gaaf Griekenland, ik ben met zomerse temperaturen wel fan van de rijleggings van Kramer, ook Decathlon heeft prima kleding met een goede prijs kwaliteit verhouding.

Dit weekend weer een doorbraak met mijn paard op de vrachtwagen, ze blijft nu staan, we zijn inmiddels 2 weken verder en elke dag voeren op de vrachtwagen. Eerst schoot ze er na elke hap af, en tegenhouden is geen optie. Nu blijft ze staan en loopt er rustig op en af, dus binnenkort een proefrondje rijden en dan hopelijk deze zomer nog wat leuke uitjes naar de Eifel en mijn paard meenemen naar mijn vriend in Belgie.
Alle reacties Link kopieren
nee boira ik heb nog niks weergehoord helaas, hoop dat dat snel komt.. wat fijn dat je nu met de vrachtwagen weg kunt! hopelijk gaat de testrit goed.
pippilotta heb je al zin in het paardenkamp? echt zo zonde dat het weer niet echt mee lijkt te gaan werken.. hopelijk word het alsnog beter weer dan voorspeld de komende dagen. iig heel veel plezier alvast!!
ugli wat fijn dat de tuiger zo braaf is op buitenrit, en dat ze de rest ook weer rustig kon krijgen. het was ook echt heerlijk weer zondag om buiten te rijden!
ik heb vrijdag ook weer buiten gereden, en het is zowaar de hele tijd droog gebleven :-) ik moet wel zeggen dat ik het rijden door de plassen niet zo prettig vond, mijn paard ging er ook wel een paar keer onverwachts langs heen ipv door waardoor ik even mijn evenwicht terug moest zoeken en ook soms moest bukken doordat we zo dicht langs de bomen gingen, dat was minder. ze was sowieso wat frisser als anders door het weer. ik kreeg nog wel het compliment dat ik veel vaster in het zadel ben gaan zitten de laatste tijd, ik was met de jongen die mij in het begin les gaf mee naar buiten en hij had me al een tijdje niet zien rijden. we hebben ook gegalopeerd en dat ging ook goed, ondanks dat ik wel wat gespannen was doordat we door de plassen moesten. deze week heb ik ook weer les op vrijdag omdat er nu bij ons ook een ponykamp gaande is tot morgen. echt zo jammer van het slechte weer..
Alle reacties Link kopieren
niqqi wat gaaf dat je gaat werken op een stal in griekenland, je zou voor shirts ook eens kunnen kijken bij scapino op de sportafdeling. daar heb ik een hardloopshirt met lange mouwen vandaan voor weinig geld die ik ook fijn vind om mee te rijden.
en verder idd decathlon niet vergeten, daar hebben ze veel spullen voor schappelijke prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn zeg Boira dat je paard nu fijn met de vrachtwagen/trailer kan. Het is echt niks als ze zo bang zijn inderdaad. We hadden er hier ooit eentje die helemaal uit haar stekker is gegaan onderweg toen ze klem stond in de file op de snelweg, die lag toen helemaal open, die arme ziel.

Ja zondag was echt ideaal paardrijweer! We kwamen nog langs een ouderwetsche volkswagen hippie busje die ijsjes verkocht, maar jammer genoeg had geen van ons een portemonee mee haha. Ja dit paardje is echt een aanwinst, ik kan er niet bij dat hij zo goedkoop was.

Ah ja die plassen hé, sommige maken er een heel drama van haha. De grootste moeite doen om zich er omheen te wurmen, zo lekker half door de bosjes heen. Als de voetjes maar droog blijven. Ik had er ooit 1 die er onverwachte noodprongen overheen maakte, dat was iets minder haha!

Ja echt hé, het is zo vreselijk groen en begroeid! Laatste jaren was dat toch echt een stuk minder. Ik ben ook regelmatig gebitchslapped door planten afgelopen zondag, want steeds als ik voorover dook (en ik ben sowieso al slecht in die timing, vaker wel dan niet te laat), zag meneer het als een uitnodiging om te gassen.

Dat is wel fijn om te horen dat de jongen zoveel verschil zag, you're making progress. :) Ja jammer van het weer he, maar wordt het niet mooi vanaf donderdag ofzo?
Alle reacties Link kopieren
bij ons word het vrijdag pas weer droog en boven de 20 graden..
Alle reacties Link kopieren
Ik ga aankomende donderdag naar een ruitersportzaak en als het me daar te duur is dan ga ik op Decathlon kijken. Alleen een cap pas ik liever in het echt voordat ik hem koop, dus hopen dat ik een redelijk goede voor een schappelijke prijs kan scoren.
Alle reacties Link kopieren
Oh balen Lizenlotte. :(

Ja cap moet je wel het liefste in het echt passen, want die verschillen heel erg qua pasvorm en een cap die niet goed past is zeer onveilig.
@ Niqqi: ik denk idd dat je het paardrijden niet zomaar verleert.
Hopelijk kun je een beetje fijne spullen scoren voor een goede prijs.

@ Ugli: klinkt heerlijk, die buitenrit! Ook weleens fijn om op een braaf en makkelijk paard te rijden. Als je normaal gesproken altijd de ‘lastige’ paarden krijgt dan weet je opeens niet wat je overkomt!

Over de robotstofzuiger: ik vind het een ideaal ding. Ik heb wel een iets duurder model gekocht, vind dat ‘ie echt goed zuigt (maar geen idee of hij hooi opzuigt).

@ Lizenlotte: dank je wel!! Ik heb er wel zin in, hoewel ik merk dat ik ook echt even toe ben aan een paar weken vakantie en geen enkel schema. Dat merkte ik de afgelopen twee dagen toen ik vrij was, hoe fijn dat even is.
Misschien neem ik volgende week nog vrij als het mooi weer wordt. En anders later nog twee weken of zo.
Maar ik heb er zeker zin in, ben benieuwd.
Hier valt het tot nu toe volgens mij wel mee qua weersverwachting. Morgen, vrijdag en zaterdag lijken in elk geval goed te worden.
Hopen op zoveel mogelijk droog weer, ik haat regen....bleh.

Wat goed dat je veel steviger in het zadel zit en dat die jongen echt verschil zag.

Een buitenrit met al die plassen is wel even spannend.
Ik had dat gedoe met die plassen bij de Pasohoeve ook op Maestro.
En tijdens de buitenrit moest ik ook steeds bukken of takken aan de kant slaan met mijn armen.

@ Boira: wat super, die vorderingen op de vrachtwagen! Goed bezig. Fijn als je over een tijdje echt weg zou kunnen met je paard. Dat geeft meer mogelijkheden.
anoniem_6403aefb0a56d wijzigde dit bericht op 14-07-2020 16:05
1.49% gewijzigd
Goede tip over Scapino, Lizenlotte. Ik wil ook nog een shirt met lange mouwen. Zal eens kijken.
Alle reacties Link kopieren
Welkoop heeft ook vaak fijne bovenkleding.
Hallo allemaal, ik kom weer even binnenvallen! De laatste tijd heel druk gehad (allemaal leuke dingen o.a. een nieuw huis gekocht!) dus wat minder geschreven.

Hier alles goed, Bolle gaat zn gangetje. Helaas wel een pony bij ons op stal ingeslapen, bij beide voorbenen het hoefbeen gekanteld :"-(

Heb ik iets gemist? is er al een Viva Penny buitenrit gepland?
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd met je nieuwe huis astoria, leuk! wanneer kun je er in?
wat naar dat die pony ingeslapen moest worden, dat zijn altijd nare dingen.. :-(
nee er is nog geen rit gepland, dus dat heb je iig niet gemist ;-)
pippilotta vertel hoe was de 1e dag van je kamp vandaag??
Alle reacties Link kopieren
Sierra is even drachtig geweest. Van een tweeling. Bij het afknijpen van de een, is de ander er af gekomen. Dus dat is een teleurstelling. Nu weer opnieuw in het traject. Morgen scannen of ze geinsemineerd kan worden.
Moran, de laatste nakomeling die ik van haar heb is in opleiding gegaan. Hij kan verdomd goed springen en volgend jaar zal hij ongeveer verkocht worden.

Morgen komt er een potentiele koper voor Lancaro. Ik ga gewoon weer eens proberen om hem te verkopen. Hij is een paard dat veel tijd nodig heb, en die geef ik hem niet. Dat is zonde van het mooie paard. Hij is niet zo gemakkelijk als zijn moeder, want als dat wel zo was geweest, had ik hem niet weggedaan. Het loopt dus aardig leeg hier. Want mocht Lancaro ook verkocht worden, dan heb ik alleen Sierra en de kleine roze nog.
Maar dan ga ik wel weer op zoek naar een ander paard, een die alles al kent, en die niet iedere dag gereden hoeft te worden.


Mintse gaat dood. Het is niet anders. Hij heeft te lang door moeten tobben op medicijnen waar hij geen zak aan had. HIj is stik benauwd. HIj stond al verschrikkelijk te hijgen en hij had ventipulmin nodig. Maar hij kreeg iets tegen de slijm. Ik weet niet waarom, want hij hoestte niet, dus waarom dan iets dat slijm los maakt? Hij kreeg niet genoeg lucht binnen. Mijn vriendin vroeg of ze de dierenarts mocht bellen om hem af te spuiten, maar dat wil de eigenaar niet hebben want dan krijgt hij niets van de verzekering. Mintse mag wel zo dood vallen, dan krijgt hij wel geld. De verzekering wil hem naar de slager kunnen brengen namelijk.
Nu heeft hij eindelijk ventipulmin poeder gekregen ,maar ze hadden het hem weken terug al moeten geven en de eerste keer ook intraveneus, en dat hebben ze niet gedaan. Alles wordt zo nalatig en halfslachtig gedaan! Heel frustrerend. Ik ga hem dadelijk slobber geven. Dat is het enige dat hij nog eet. Nou, dan weet je het wel. Hij staat te hijgen alsof hij net van de renbaan komt. Iones had het vroeger ook met de luchtwegen en moest ook aan de ventipulmin, die kreeg een injectie en die knapte op. Hij heeft nog dik 10 jaar geleefd. Maar ik liet hem ook niet eerste slechter worden zoals nu met Mintse is gebeurd. :evil:
Straks begeeft zijn hart het. Ik hoop het. Dan is het maar voorbij.

Natuurlijk vind ik het erg als een paard zo behandeld wordt, maar dit is Mintse. Hij is een fries die ik vroeger zelf heb ingereden en jaren op gereden heb. Top karakter, een rijpaard in een fries jasje. Een prachtig barok paard. Hij is van mijn buurman. Toen ik daar stopte met rijden, ging een vriendin van mij op hem rijden, en zo ging zij op Mintse mee op buitenritjes met mij op mijn paard. Zij heeft er ook veel verdriet van.
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je een huis hebt gekocht! Jaa daar zal je vast flink druk mee zijn haha.

Iones, begrijp ik het goed dat je 1 van de tweeling weg wilde laten halen? Is het risico op complicaties bij een tweeling zo groot dan? Ik heb geen idee hoe het zit met paarden en drachtigheid, ben gewoon nieuwschierig.

Gatverdamme, wat heb ik daar een hekel aan. Een dier laten lijden omdat het baasje geld belangrijker vindt dan zijn bloed eigen dier. Niet eens dat de behandeling te duur zou zijn, nee, maar omdat je minder centjes vangt als het arme beest zijn leiden wordt verminderd. BAH. Helemaal gezien je hem gereden hebt kan ik me goed voorstellen dat het heel moeilijk is om aan te zien. :(

Ik heb een toffe manege gevonden waar ze zowel western als bitloos les geven als 2 urige buitenritten. Ik ben nu even aan het twijfelen wat ik wil. Misschien daar gewoon eens een buitenritje mee rijden ofzo of een kennismakingsles. Ergens vind ik dat nu het zomer is en perfect paardrijweer (20 graden en zon, niet te warm niet te koud) ik van de gelegenheid gebruik moet maken en even een epische rit moet boeken. Deze manege zit belachelijk dichtbij huis (zo'n 20 minuten met de auto gok ik) dus dat zou dan een polder rit worden, die ik altijd al rijd. Dan is een rit ergens anders misschien leuker..

Ik zag ergens nachtritten, wat gave tochten van 3 tot 5 uur of gewoon een ouderwetsch toffe strandrit...Te veel keuze haha.
Alle reacties Link kopieren
iones wat balen dat de dracht voortijdig is afgebroken, hopelijk lukt het binnenkort weer om sierra zwanger te laten worden. wat je verteld over je buurman vind ik echt vreselijk, ongelovelijk dat er mensen zijn die hun dier laten lijden omwille van wat rotcenten :twisted: ik snap dat je het moeilijk vind om te zien omdat je er mee hebt gereden en alles. ik hoop voor Mintse dat hij niet te lang meer hoeft te lijden..
succes met de verkoop van lancaro, hopelijk vind je een goede match voor hem.

ugli fijn dat je in de buurt hebt gevonden wat je zoekt qua westernles, maar ik snap ook dat je voor je buitenrit toch liever iets boekt buiten je eigen omgeving om iets anders te doen dan je al doet. een nachtelijke rit is ook wel apart lijkt me, hier in de buurt zijn er ook 2 die vollemaansritten aanbieden. lekker spooky :lol:
ik ben benieuwd waar je uiteindelijk voor kiest!
Iones, balen van de drachtigheid, maar het risico van een tweeling wil je niet nemen. Ugli, een tweeling bij een paard gaat eigenlijk nooit goed, daarom wordt er vrijwel altijd gekozen om 1 van de twee weg te halen. Kennis van mij haar paard was drachtig van een tweeling zonder dat ze het wisten, die merrie heeft het maar net overleefd.

Naar van Mintse, en gelijk weer bevestigd dat ik geen verzekering hoef. Ik wil mn paard niet van ellende dood neer laten vallen of naar de slager brengen.

Zo blij met ons nieuwe huis!! Duurt alleen nog ff, want het moet nog gebouwd worden :mrgreen:
Hopelijk kunnen we er volgend jaar oktober in. Tot die tijd 2 hypotheken betalen...
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je nieuwe huis Astoria, en nu begint het lange wachten tot het opgeleverd wordt. Wel leuk om een nieuwbouwhuis helemaal gebouwd te zien worden.

Iones, jammer van de dracht. Hopelijk lukt het nog een keer dit seizoen.

De enige voldragen tweelingdracht die ik ken was ook niet heel goed afgelopen, grote KWPN merrie, kwamen 2 hengstveulens uit. Een is niet groter dan 1.45 geworden, de andere overleden.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
15-07-2020 19:54
Leuk dat je een huis hebt gekocht! Jaa daar zal je vast flink druk mee zijn haha.

Iones, begrijp ik het goed dat je 1 van de tweeling weg wilde laten halen? Is het risico op complicaties bij een tweeling zo groot dan? Ik heb geen idee hoe het zit met paarden en drachtigheid, ben gewoon nieuwschierig.

Gatverdamme, wat heb ik daar een hekel aan. Een dier laten lijden omdat het baasje geld belangrijker vindt dan zijn bloed eigen dier. Niet eens dat de behandeling te duur zou zijn, nee, maar omdat je minder centjes vangt als het arme beest zijn leiden wordt verminderd. BAH. Helemaal gezien je hem gereden hebt kan ik me goed voorstellen dat het heel moeilijk is om aan te zien. :(

Ik heb een toffe manege gevonden waar ze zowel western als bitloos les geven als 2 urige buitenritten. Ik ben nu even aan het twijfelen wat ik wil. Misschien daar gewoon eens een buitenritje mee rijden ofzo of een kennismakingsles. Ergens vind ik dat nu het zomer is en perfect paardrijweer (20 graden en zon, niet te warm niet te koud) ik van de gelegenheid gebruik moet maken en even een epische rit moet boeken. Deze manege zit belachelijk dichtbij huis (zo'n 20 minuten met de auto gok ik) dus dat zou dan een polder rit worden, die ik altijd al rijd. Dan is een rit ergens anders misschien leuker..

Ik zag ergens nachtritten, wat gave tochten van 3 tot 5 uur of gewoon een ouderwetsch toffe strandrit...Te veel keuze haha.
tweelingdracht leidt meestal tot ellende. Twee dode veulens of een dood veulen, merrie erbij dood.... te veel risico. Het gaat wel eens ooit goed maar ik durf er niet op te hopen.

Effe een paar vragen.
Jij zit te twijfelen bij welke manege je wilt rijden. Maar moet je dan een keuze maken? Is allebei dan geen optie?

Het zijn verzekeringsmaatschappijen die mensen er toe brengen om hun dieren te laten lijden. Je betaalt jarenlang premie, en je krijgt niets terug als je je paard laat euthanaseren. Want als zij uitkeren, dan is het paard niet meer van jou, en dan brengen zij het naar de slager om nog een beetje uit de kosten te komen. Nog erger, bepaalde medicatie mag je niet toedienen. Dat is de reden waarom Mintse geen ventipulmin intraveneus heeft ontvangen, want dan mag hij niet meer naar de slacht en kunnen ze naar hun centen fluiten.
Gek eigenlijk, want je mag wettelijk een dier niet van primaire behoeftes onthouden, waaronder nodige medicatie. Maar kennelijk mag dit wel.
Je snapt vast wel dat ik mijn paarden dus niet verzekerd heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook niet verzekerd. Gaat nooit gebeuren ook. Vroeger hoorde je ook nogal eens dat zo'n "slacht"paard dan ineens weer ergens opdook. Paard was helemaal niet geslacht dus, maar gewoon doorverkocht. De verzekering ziet het paard echt als object. Dus behandeling te duur? Dan is het paard inleveren. Een vriendin van mij heeft haar eigen paard terug gekocht van de verzekering nadat hij -volgens de verzekering- rijp voor de slacht was. Ze rijdt er nu ruim 10 jaar later nog mee rond.
Alle reacties Link kopieren
echt ongelovelijk dat zulke praktijken gebeuren, ik kan het me haast niet voorstellen in nl maar geloof jullie natuurlijk wel. het idee dat het paard van je vriendin anders gewoon minimaal 10 jaar korter had geleefd is echt bizar wennas :@
iones is de verkoop doorgegaan vandaag of moet er nog gekeurd/nagedacht worden en is er alleen gekeken?
niqqi heb jij nog wat geschikts gevonden qua kleding bij de ruitersportzaak vandaag?
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
15-07-2020 18:58
Sierra is even drachtig geweest. Van een tweeling. Bij het afknijpen van de een, is de ander er af gekomen. Dus dat is een teleurstelling. Nu weer opnieuw in het traject. Morgen scannen of ze geinsemineerd kan worden.
Moran, de laatste nakomeling die ik van haar heb is in opleiding gegaan. Hij kan verdomd goed springen en volgend jaar zal hij ongeveer verkocht worden.

Morgen komt er een potentiele koper voor Lancaro. Ik ga gewoon weer eens proberen om hem te verkopen. Hij is een paard dat veel tijd nodig heb, en die geef ik hem niet. Dat is zonde van het mooie paard. Hij is niet zo gemakkelijk als zijn moeder, want als dat wel zo was geweest, had ik hem niet weggedaan. Het loopt dus aardig leeg hier. Want mocht Lancaro ook verkocht worden, dan heb ik alleen Sierra en de kleine roze nog.
Maar dan ga ik wel weer op zoek naar een ander paard, een die alles al kent, en die niet iedere dag gereden hoeft te worden.


Mintse gaat dood. Het is niet anders. Hij heeft te lang door moeten tobben op medicijnen waar hij geen zak aan had. HIj is stik benauwd. HIj stond al verschrikkelijk te hijgen en hij had ventipulmin nodig. Maar hij kreeg iets tegen de slijm. Ik weet niet waarom, want hij hoestte niet, dus waarom dan iets dat slijm los maakt? Hij kreeg niet genoeg lucht binnen. Mijn vriendin vroeg of ze de dierenarts mocht bellen om hem af te spuiten, maar dat wil de eigenaar niet hebben want dan krijgt hij niets van de verzekering. Mintse mag wel zo dood vallen, dan krijgt hij wel geld. De verzekering wil hem naar de slager kunnen brengen namelijk.
Nu heeft hij eindelijk ventipulmin poeder gekregen ,maar ze hadden het hem weken terug al moeten geven en de eerste keer ook intraveneus, en dat hebben ze niet gedaan. Alles wordt zo nalatig en halfslachtig gedaan! Heel frustrerend. Ik ga hem dadelijk slobber geven. Dat is het enige dat hij nog eet. Nou, dan weet je het wel. Hij staat te hijgen alsof hij net van de renbaan komt. Iones had het vroeger ook met de luchtwegen en moest ook aan de ventipulmin, die kreeg een injectie en die knapte op. Hij heeft nog dik 10 jaar geleefd. Maar ik liet hem ook niet eerste slechter worden zoals nu met Mintse is gebeurd. :evil:
Straks begeeft zijn hart het. Ik hoop het. Dan is het maar voorbij.

Natuurlijk vind ik het erg als een paard zo behandeld wordt, maar dit is Mintse. Hij is een fries die ik vroeger zelf heb ingereden en jaren op gereden heb. Top karakter, een rijpaard in een fries jasje. Een prachtig barok paard. Hij is van mijn buurman. Toen ik daar stopte met rijden, ging een vriendin van mij op hem rijden, en zo ging zij op Mintse mee op buitenritjes met mij op mijn paard. Zij heeft er ook veel verdriet van.
Ze geven eigenlijk standaard iets van Sputolysine is mijn ervaring, zie er sowieso weinig effect van meestal.
Als je je paard verzekerd hebt kan je hem meestal wel terugkopen maar dan vragen ze er wel meer dan slachtprijs voor, maar dan heb je wel de keuze om hem in te laten slapen. Ik heb dat al een paar keer zo geregeld. Helaas zie je vaak ellende bij paarden op die manier, helaas kan je er vaak maar weinig aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven