Skeeleren makkelijker dan rolschaatsen?

18-01-2024 12:26 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb recent mijn rolschaatsen weg gedaan omdat ze jaren lagen te verstoffen omdat ik het gewoon niet onder de knie kreeg qua remmen en dergelijke en ze te zwaar vond aan mijn voeten. Nu las ik dat skeeleren makkelijker is dan rolschaatsen en ik vraag me af of dat echt zo is? Heb ooit eens skeelers aangehad en ik verzwikte mijn enkels en viel meteen. Schaatsen kan ik ook niet op blijven staan. De evenwichtsbalk tijdens de gymles of bepaalde yoga poses op 1 been zijn ook niet mijn sterkste punt. Maar het lijkt me zo'n leuke bezigheid in de zomer i.p.v. wandelen.

Wat vinden jullie? Is skeeleren echt makkelijker?
Ik vind van niet.
Ik persoonlijk vind rolschaatsen makkelijker ,maar ik denk dat het persoonlijk is , ik rolschaats in de zomer .ben er niet goed in val meerdere keren
Ook met skeelers in het verleden :rofl: .
Maar ik denk dat je toch zelf even moet voelen wat je makkelijker of fijner vind
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind skeeleren persoonlijk niet lastig. Mijn kinderen leerden het toen ze 3 en 5 waren. Maar jongste heeft nooit gerolschaatst en oudste sporadisch dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet een idee om gewoon eerst eens flink met balans oefeningen aan de gang te gaan? Dat helpt je namelijk enorm in allelei sporten, waaronder rolschaatsen en skeeleren.

Voordeel van skeelers tov rolschaatsen is dat ze langer zijn, waardoor je wat minder snel voor of achteruit valt. Aan de andere kant is het 1 rij wieltjes, waardoor je wat meer balans moet houden.
De skeelers van nu zijn een stuk steviger dan die van vroeger.
Alle reacties Link kopieren Quote
Skeeleren is in mijn ogen makkelijker dan rolschaatsen in bepaalde aspecten. Je rijdt makkelijker "door" en betere stabiliteit voor/achter. Je slaat minder makkelijk achterover. Maar het zijn eigenlijk maar kleine verschillen. Ik weet niet of je daar teveel hoop op moet vestigen.

Beetje zoals met ijshockeyschaatsen of noren. En dan denken veel mensen gelijk weer aan die hoge wedstrijdnoren, wellicht in een maat te groot waar we onze jeud mee gekweld zijn. Terwijl een stel lage combinoren wel gewoon comfortabel kunnen zijn.

Voor de begripvorming. Je hebt
- rolschaasen: met 4 wielen in 2 rijen.
- inline skates: met 4 wielen in 1 rij.
- skeelers: met 5 wielen of 1 rij.

Goede fitness inline skates (dat is niet hetzelfde als skeelers) hebben redelijk hoge schoenen en geven stabilteit aan je enkels. Maar ze zijn wel instabiel in de zin dat alle wielen in 1 lijn staan. Je moet dus altijd 2 voeten aan de grond hebben om statisch stabiel te staan. Maar dat is net als bij schaatsen, Als je enige vaart krijgt, dan werkt dat net als bij fietsen. Je stuurt ongemerkt bij en zo houd je jezelf in evenwicht.

Wat ook helpt bij inline schaatsen en skeelers is dat de afstand tussen voorste en achterste wiel groter is, waardoor je minder snel achterover klapt. Met skates met goede schoenen hoef je je enkels echt niet te verzwikken. Maar met echte speed skates of skeelers die gemaakt zijn om heel hard te gaan en diep te zitten is het veel moeilijker om stabiel te staan.

Begin met simpele fitness skates als je het wil proberen. En goede bescherming. Want asfalt is hard en glijdt niet, dus een val is gelijk veel pijnlijker dan op schaatsen. Helm en polsbeschermers prio 1, Kniebeschemers en elleboogbeschermers zijn zeker in het begin ook fijn, maar laten de mensen al snel weg als ze meer ervaren worden.

Remmen is met alle varianten wel een gedoe om te leren. Begin in een park met gras naast het pad, zodat je "uit kan lopen".

Ik ben zelf ook niet super qua evenwicht op de balk of yoga, maar ik kan uitstekend (inline)) schaatsen. Laat je daar niet door verwarren.
Alle reacties Link kopieren Quote
het wordt echt lastiger naarmate je ouder wordt, je stabiliteit wordt minder. Je angst om te vallen groter
Dus, je techniek neemt snel af
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja dat vond ik bij rolschaatsen altijd minder, heel de tijd het gevoel of ik achterover of voorover ging vallen bij het remmen of als ik vaart wilde minderen of sturen. Ik ga de kringloop eens in de gaten houden om te kijken of ik daar goede tweedehands skates kan vinden dan kan ik daarmee oefenen en is het niks dan breng ik ze gewoon terug. Bescherming heb ik nog wel liggen. En een helm lijkt me in mijn geval ook geen overbodige luxe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vroeger als kind veel gerolschaatst. Maar toen ik skeelers wilde kopen ging ik in de winkel bij het passen al onderuit. Kon er nauwelijks op blijven staan. Schaatsen kon ik ook alleen op kunstschaatsen omdat die dikkere ijzers hebben. Op noren kon ik ook niet blijven staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je niet kun schaatsen, dan denk ik dat je skeeleren ook niet makkelijk vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rolschaatsen is een hele andere techniek. Kijk maar eens maar het verschil in wielen. En hoe de schoen kan bewegen t.o.v. de wielen.

Als je alleen rechtdoor wilt, zou ik geen rolschaatsen kiezen. Veel te hard werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een skeelerclub in je omgeving. Informeer daar eens, wellicht dat je een proefles kunt nemen.

Skeeleren is een heel andere techniek dan rolschaatsen. Ikzelf vind skeeleren makkelijk en val zelden. Maar toen ik twee stond ik al op schaatsen, dat scheelt vast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
18-01-2024 14:13
Ik heb vroeger als kind veel gerolschaatst. Maar toen ik skeelers wilde kopen ging ik in de winkel bij het passen al onderuit. Kon er nauwelijks op blijven staan.
Waar ging dat mis?
Goudglitter schreef:
18-01-2024 14:13
Schaatsen kon ik ook alleen op kunstschaatsen omdat die dikkere ijzers hebben. Op noren kon ik ook niet blijven staan.
Kan dat niet komen omdat kuntschaatsen veel meer ondersteuning aan de enkels geven in de schoenen? Het is bij noren heel belangrijk dat ze precies de juiste maat hebben. 1 maatje te groot en je enkel klapt opzij

Ook al is het ijzer wel iets dikker, dan nog gebruik je nog maar 1 zijkant van het ijzer. Hockeyshaatsen en kunstschaatsen zijn hol geslepen. Noren recht. dat betekent dat als je de Noor precies recht houdt, je opzij kan glijden en kantel je hem iets, dan krijg je zijwaartse grip. Bij ijshockeyschaatsen en kunstschaatsen, krijg je als het ware 2 kanten die in het ijs staan. Maar let wel dat die 2 kanten heel dicht bijj elkaar staan.

Zo ziet een schaats ijzer er uit van achteren.
Afbeelding

Je krijgt op wielen hetzelfde effect, want in welke richting de schoen ook wijst, hij zal atlijd zijwaartse grip hebben.

Op Noren kun je zijwaarts glijden als je de schaats exact vertikaal hebt. Dat maakt dat je op Noren ook heel elegant zijwaarts kan remmen, terwijl dat op ijschockeyshaatsen, maar ook op inline skates niet mogelijk is.

Van opzij zie je meer dit veschijnsel:
Afbeelding

Hockey en kuntschaatsen hebben een kortere radius, terwijl noren een langere radius hebben. Kunst en hocky schaatsen zijn daarom wendbaarder.

Sommige schaatsen hebben zelfs een radius die weer verschilt. Rechter in het midden en progressief korere radius aan de uiteinden.

Als je kan schaatsen kun je in principe ook inline skaten of skeeleren. Maar je zult op de weg wel opnieuw moeten leren remmen. Ik heb als kind leren schaatsen en rolschaatsen. Ik ben pas later als volwassene gaan inline skaten. Remmen heb ik geleerd door met wat clinics mee te doen van een vereniging.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind skeeleren makkelijker dan rolschaatsen. Het verplaatsen gaat flexibeler en sneller. Je hebt een langere slag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik vind skeeleren makkelijker dan rolschaatsen. En echt héél leuk als je het eenmaal kan. Net als schaatsen. Blijven oefenen! :cheer2:
Skeeleren moet je naar de zijkant afzetten, net als bij schaatsen op noren.

Bij rolschaatsen kan je 'met de nop' afzetten, en is die techniek van diep zitten niet belangrijk.

Qua stabiliteit: skeelers met een harde schoen zijn stevig. Voor/achterover vallen kan, maar gaat minder makkelijk omdat het steunvlak langer is.

Rolschaatsen zijn gemaakt om makkelijk voorover te kunnen kantelen, daardoor kan je op de nop afzetten. Ze hebben dus een kort maar breed steunvlak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan goed skeeleren maar niet rolschaatsen. Bij skeelers kan je ‘normaal’ staan, bij rolschaatsen voor mijn gevoel niet. Dan moet je meer naar voren leunen.

Ik vind skeeleren veel makkelijker dan schaatsen. Ik denk dat je het best makkelijk kan leren. Doe wel knie- en polsbeschermers om. En niet gaan als het waait….
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb vroeger als kind wel gerolschaatst. Deze heb ik zo rond de leeftijd van 10 jaar totaal afgesleten.
Afbeelding

Maar als volwassene weer het inline skaten opgepakt.

Werkelijk geen idee of ik het nog zou kunnen op die "quads". De wielbasis is immers een stuk korter en met de afzet kun je maar beperkt schuin afzetten. Of je enkel moet dat verschil opvangen (de rolschaats moet immers met alle wielen op de grond blijven, ook als je voet schuiner komt te staan). Als je te schuin gaat, dat til je een kant van de grond en dan verlies je wel erg veel grip. Ik heb tijdens nightskates gezien dat de mensen met rolschaatsen veel langzamer gaan met meer moeite, Maar stilstaand sta je wel stabieler. Dat is dan waarschijnlijk het enige voordeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
18-01-2024 18:29
Skeeleren moet je naar de zijkant afzetten, net als bij schaatsen op noren.

Bij rolschaatsen kan je 'met de nop' afzetten, en is die techniek van diep zitten niet belangrijk.

Qua stabiliteit: skeelers met een harde schoen zijn stevig. Voor/achterover vallen kan, maar gaat minder makkelijk omdat het steunvlak langer is.

Rolschaatsen zijn gemaakt om makkelijk voorover te kunnen kantelen, daardoor kan je op de nop afzetten. Ze hebben dus een kort maar breed steunvlak.
Die ‘nop’ heet een toe stop. Het is je rem. Maar je kan er ook een snelle start mee maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
19-01-2024 11:27
Ik heb vroeger als kind wel gerolschaatst. Deze heb ik zo rond de leeftijd van 10 jaar totaal afgesleten.
Afbeelding

....

Ooh nostalgie! :love:
Ik snap niet zo goed hoe je met remmen op rolschaatsen instabiel wordt, dat is juist heel makkelijk met die nop aan de voorkant. Of hebben niet alle rolschaatsen dat?. Remmen met skeelers vind ik veel lastiger omdat het met de achterkant moet.
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Rolschaatsen heb ik nooit gedaan, 1x op gestaan en toen duikelde ik meteen naar voren dus meteen die dingen weer uitgegooid. Skeeleren is hetzelfde als schaatsen, als je het ene kunt, kun je het andere. Maar ik zelf vind skeeleren een stuk vergevingsgezinder, want de ondergrond waarop je staat is niet spekglad. Zorg wel dat je op mooi glad asfalt je eerste meters maakt, kutten met stoepjes en richels wil je niet als beginner. Neem een zo klein mogelijk wieltjes, die zijn het meeste stabiel. Tegenwoordig heb je de kleinste in 84mm als je ze nieuw koopt.

Oh, en als je je enkels zwikte is dat omdat je een lage schoen droeg. Neem skeelers met een hoge schoen, daarin kun je onmogelijk zwikken want je enkels zitten muurvast.

Dit dus:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
kastella schreef:
18-01-2024 13:38
Skeeleren is in mijn ogen makkelijker dan rolschaatsen in bepaalde aspecten. Je rijdt makkelijker "door" en betere stabiliteit voor/achter. Je slaat minder makkelijk achterover. Maar het zijn eigenlijk maar kleine verschillen. Ik weet niet of je daar teveel hoop op moet vestigen.

Beetje zoals met ijshockeyschaatsen of noren. En dan denken veel mensen gelijk weer aan die hoge wedstrijdnoren, wellicht in een maat te groot waar we onze jeud mee gekweld zijn. Terwijl een stel lage combinoren wel gewoon comfortabel kunnen zijn.

Voor de begripvorming. Je hebt
- rolschaasen: met 4 wielen in 2 rijen.
- inline skates: met 4 wielen in 1 rij.
- skeelers: met 5 wielen of 1 rij.

Goede fitness inline skates (dat is niet hetzelfde als skeelers) hebben redelijk hoge schoenen en geven stabilteit aan je enkels. Maar ze zijn wel instabiel in de zin dat alle wielen in 1 lijn staan. Je moet dus altijd 2 voeten aan de grond hebben om statisch stabiel te staan. Maar dat is net als bij schaatsen, Als je enige vaart krijgt, dan werkt dat net als bij fietsen. Je stuurt ongemerkt bij en zo houd je jezelf in evenwicht.

Wat ook helpt bij inline schaatsen en skeelers is dat de afstand tussen voorste en achterste wiel groter is, waardoor je minder snel achterover klapt. Met skates met goede schoenen hoef je je enkels echt niet te verzwikken. Maar met echte speed skates of skeelers die gemaakt zijn om heel hard te gaan en diep te zitten is het veel moeilijker om stabiel te staan.

Begin met simpele fitness skates als je het wil proberen. En goede bescherming. Want asfalt is hard en glijdt niet, dus een val is gelijk veel pijnlijker dan op schaatsen. Helm en polsbeschermers prio 1, Kniebeschemers en elleboogbeschermers zijn zeker in het begin ook fijn, maar laten de mensen al snel weg als ze meer ervaren worden.

Remmen is met alle varianten wel een gedoe om te leren. Begin in een park met gras naast het pad, zodat je "uit kan lopen".

Ik ben zelf ook niet super qua evenwicht op de balk of yoga, maar ik kan uitstekend (inline)) schaatsen. Laat je daar niet door verwarren.
Je hebt ook nog driewielers, maar dat zijn ook online skates geloof ik. Ver bij uit de buurt blijven tenzij je het heel goed kan, die dingen zijn instabiel als de pest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind skeeleren veeeeeeeeeeeel makkelijker dan rolschaatsen.

Het rolschaatsen is me als kind nooit gelukt, ik viel steeds. Bij skeeleren kon ik gewoon blijven staan en ben ik nooit gevallen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar hoe kun je nou vallen met rolschaatsen? Je staat toch hartstikke stabiel op die 2x 4 wielen?
Je wordt pas nat als het regent
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
20-01-2024 17:43
Maar hoe kun je nou vallen met rolschaatsen? Je staat toch hartstikke stabiel op die 2x 4 wielen?
Ik viel steeds achterover. Ik snap dan weer niet hoe je kunt vallen met skeelers, want dáár sta je juist heel stabiel en stevig op. Dusja iedereen heeft een andere ervaring blijkbaar.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven