Tot welke leeftijd kan je blijven hardlopen?

13-10-2019 11:01 52 berichten
Ik loop al jaren regelmatig (niet zo) hard en heb daar plezier in. Ik merk echter dat mijn lichaam de laatste tijd steeds meer pijn gaat doen op plekken die ik juist tijdens hardlopen gebruik. Mijn voeten, knieën, heupen, alles is gevoelig 's ochtends bij het opstaan of overdag na een tijdje stilzitten. Ik vermoed een samenhang met mijn leeftijd (=de overgang).
Is dit iets waar ik doorheen moet lopen? Als ik eenmaal loop verdwijnen de meeste pijntjes. Of is het juist beter om naar mijn lichaam te luisteren en te stoppen met hardlopen? Ik zie mezelf als een gezonde fitte vrouw en ik wil mijn lijf graag nog lang probleemloos kunnen gebruiken.
Wat is wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
To, heb je maar één paar schoenen of heb je de mogelijkheid om op een ander paar te oefenen.
Trouwens dat links/rechts merk je inderdaad. Zeker nu ik al een paar jaar veel op de weg loop ipv op het trottoir, loop ik meestal tegen de richting in, dus altijd aan dezelfde kant. En die wegen zijn veel schuiner dan een trottoir of fietspad. Ik probeer er op te letten dat ik, indien mogelijk, juist aan de andere kant ga lopen.
Na een paar keer merkte ik al dat ik er minder last van heb. Ook met wandelen let ik daar op.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
21-10-2019 10:53
To, heb je maar één paar schoenen of heb je de mogelijkheid om op een ander paar te oefenen.
Trouwens dat links/rechts merk je inderdaad. Zeker nu ik al een paar jaar veel op de weg loop ipv op het trottoir, loop ik meestal tegen de richting in, dus altijd aan dezelfde kant. En die wegen zijn veel schuiner dan een trottoir of fietspad. Ik probeer er op te letten dat ik, indien mogelijk, juist aan de andere kant ga lopen.
Na een paar keer merkte ik al dat ik er minder last van heb. Ook met wandelen let ik daar op.
Ik heb inderdaad maar 1 paar schoenen, dus afwisselen gaat niet. Mijn vorige paar heb ik afgeschaft omdat die nooit lekker zaten, dus daar wil ik nu niet terug op overstappen. En eigenlijk wil ik geen nieuwe kopen omdat ik niet weet of ik nog veel zal lopen, als dat lijf ineens zo dwarsligt.

Wat betreft het links/rechts van de weg verhaal: Dat speelt bij mij niet. Mijn routes zijn divers, over verschillende soorten ondergrond en ik ben me bewust van het verschijnsel. Ook zijn mijn pijntjes over beide kanten van mijn lijf verdeeld, dus 2 knieën, 2 enkels, 2 voorvoeten...

Ik neig ernaar het aan de leeftijd toe te schrijven. Ik wilde een afspraak maken bij de huisarts maar die is nu met vakantie. Komende week dus nog maar even rustig aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven