Trainen voor Fitness Race

21-02-2026 12:59 9 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit jaar wil ik graag meedoen aan een fitness race (HYROX of gymrace). Heeft iemand op het forum dit al eens gedaan en hoe heb je hiervoor getraind? Ik heb zitten googelen en wissel nu krachttraining af met hardlopen (2x krachttraining, 2-3x hardlopen per week) en houd mijn voedingsinname bij voor genoeg eiwit/kcal/koolhydraten. Heeft iemand nog goede tips voor een betere voorbereiding?
Biedt je sportschool, crossfit-box geen hyroxtraining aan?
Heb je de PFT al gedaan? Dit zijn wel de belangrijkste onderdelen om mee te trainen, zware benen na het hardlopen combineren meer met de burpees enz
https://hyroxbenelux.com/nl/pft/
Ik heb 2 Hyrox races gedaan en gefinisht. Een mixed double en een solo. De mixed double ging relatief eenvoudig samen met mijn man. De solo was een hel. Ik had het erg onderschat. Ik weet niet wat je gaat doen maar een solo vraagt wel echt een andere voorbereiding dan een double. Ik kreeg na de 4e km afschuwelijke kramp in mijn kuit. Alles wat erna kwam was verschrikkelijk.

Focus met trainen vooral op de bewegingen onder vermoeidheid, train met zwaardere gewichten en zorg dat je 10 km heel erg eenvoudig zonder uitputting kan lopen. Het is wel heel erg leuk dus ik train nu weer voor een nieuwe solo.
Ik heb gymrace gedaan afgelopen herfst. Eerder zou ik hyrox doen maar raakte geblesseerd. Gymrace was goed te doen. Feitelijk is zowel hyrox als gymrace een hardloopevenement. Als je goed kan rennen, score je een goede tijd. De oefeningen vond ik bij gymrace niet zwaar.
Ik ben zelf crossfitter en daardoor heb je gewoon veel spierkracht. Dat helpt je bij de races.
Ik zou vooral adviseren om je hardlopen te trainen met een schema. Je moet zeker 8 tot 10 kilometer goed kunnen volhouden. Als je daarnaast hyrox lessen volgt, leer je ook rennen met oefeningen combineren. Krachttraining gaat je ook helpen, alleen als je niet de combi oefent kan het je wel flink tegenvallen.
eeka schreef:
21-02-2026 18:17
De solo was een hel. Ik had het erg onderschat. Ik weet niet wat je gaat doen maar een solo vraagt wel echt een andere voorbereiding dan een double. Ik kreeg na de 4e km afschuwelijke kramp in mijn kuit. Alles wat erna kwam was Het is wel heel erg leuk dus ik train nu weer voor een nieuwe solo.
Ik vind dit heel grappig en bewonderingswaardig. Van "Het was een hel" naar "Erg leuk, ik train voor een nieuwe". Petje af! Het lijkt mij de hel!
Joepiejoepie schreef:
21-02-2026 16:34
Heb je de PFT al gedaan?
Ja die heb ik gedaan, daarna had ik het plan om mee te doen aan een fitness race bijna opgegeven... ;)
Ik ga met een buddy samen doen, want alleen lijkt me helemaal de hel. Voor nu is vooral het doel om te finishen, en zeker niet om de snelste te zijn...
Hyrox trainingen zijn ook een goed idee, die ga ik vanaf nu ook toevoegen aan mijn schema!
joanna86 schreef:
22-02-2026 11:48
Ja die heb ik gedaan, daarna had ik het plan om mee te doen aan een fitness race bijna opgegeven... ;)
Ik ga met een buddy samen doen, want alleen lijkt me helemaal de hel. Voor nu is vooral het doel om te finishen, en zeker niet om de snelste te zijn...
Hyrox trainingen zijn ook een goed idee, die ga ik vanaf nu ook toevoegen aan mijn schema!
Als je bijv je kilometer in 4 minuten rent, dan ben je al best wel snel. Op de oefeningen kan je een x 10 sec winnen, maar als je niet snel rent, eindig je sowieso onderaan (ik dus haha). Ik ren met moeite in 6 minuten een kilometer haha. Maar ja, gaat om de fun en zo'n race is echt wel leuk. Ik deed ook met een buddy en toen we net klaar waren zaten we zo vol adrenaline dat we het idee hadden nog wel een uur door te kunnen. Tot je gaat zitten en je ineens voelt dat je gesloopt bent. Ik kon later geen sprintje meer naar de bus trekken. Mn benen waren zo zwaar als lood.
Ik heb vorig jaar mijn eerste hyrox gedaan (solo) en nou ben ik absoluut niet topfit, dus het was mega zwaar en het duurde heel lang, maar ik voelde me wel echt een beest toen ik klaar was.
Ik train sinds enkele jaren met een PT en die trainingen zijn wel enigszins gericht op hyrox.
Ik oefen met name vaak de lunges, omdat ik wat moeite heb met evenwicht hierbij. Daarnaast veel oefenen met rennen icm zware krachtoefeningen, zodat je went aan rennen met zware benen.
Deze maand doe ik mijn tweede hyrox. Ik was bij de vorige echt nèt flink ziek geweest en ik heb sterk de wens om een iets betere prestatie neer te zetten. En dan hebben we het niet over een toptijd hoor, even voor de beeldvorming, mijn normale tijd (zonder extreme uitputting) voor een km rennen is 7 a 8 minuten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven