Voetbalscholen, geldklopperij?

28-06-2018 20:55 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon (9) wil op voetbal. Hij zeurt er al een jaar om, maar zijn zwemlessen gaan voor. Het gaat wat moeizaam. Het ziet er naar uit dat we nog minimaal een heel schooljaar nog naar de zwemles moeten.
Voetbal erbij is momenteel nog geen optie. Hij zou 2x pw moeten trainen en een wedstrijd in het weekend spelen.
Nu kreeg ik de tip om hem in de tussentijd op een voetbalschool te zetten. Elke maandag avond een uurtje waarin wordt gewerkt rond technieken. Etc. Ik dacht dat hij op.die manier volgend jaar naast zwemmen toch alvast iets met voetbal kon doen. Het is het enige wat hij qua voetbal maar een keer per week hoeft te doen.
De trainer gaf aan dat het geen kwaad kon dat hij nog niet op een voetbalclub zat. Hij zou er sowieso iets van opsteken.

Nu ben ik gaan rondneuzen op internet over al die voetbalscholen. Het zijn er een aantal. Organiseren voetbalkampen in binnen- en buitenland. Lijkt wel of ze beloven van ieder kind een Ronaldo te maken, ouders die daar behoorlijk geld voor betalen, voetbalschool rapportjes waarin staat dat kind x erg enthousiast is en gedreven dus volgende fase naar groep x mag van de voetbalschool (kassa kassa?).

Lijkt me een beetje geldklopperij eigenlijk.
Mijn zoon is er erg enthousiast over omdat hij nu alvast iets met voetbal kan doen.
Maar ik ben bang dat er zo een competitie sfeer hangt onder de jongens.
Plus ik heb mijn vraagtekens bij al die opkomende voetbalscholen die ouders en kinderen de boodschap geven een topspeler te maken van hun kind.
Ik ben bang dat mijn.zoon dan ook met zo een gedachte thuiskomt.

Iemand ervaring met een soccerscool?
hanaa wijzigde dit bericht op 14-08-2018 20:05
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hij is wat trager in het leren van de zwemtechnieken. Hij heeft nu pas zijn A gehaald en we zijn bezig met B.
Het probleem is dat de inschrijvingen bij een voetbalclub al in april waren geweest (om in september te mogen voetballen).
Hij start 3/9 bij de voetbalschool.
Intussen ga ik rondkijken of er toch niet ergens een vrij plaatsje is, bevalt voetbal heb heel erg, dan valt gymnastiek weg. Dat kan ik niet bolwerken.
Mijn dochter zit ook op drie verschillende buitenschoolse activiteiten, waar ik haar naar toe moet brengen en halen.
Een voetbalschool is commercieel en prestatief. Eens per week trainen zonder wedstrijden dient geen enkel doel. Dan kun je hem beter een sport zonder wedstrijden laten doen, zoals turnen, judo, o.i.d.
Maar wat ik me afvraag: 9 jaar en nog op zwemles. Op welke leeftijd ben je begonnen?
Alle reacties Link kopieren
onze 9 jarige voetbalt al sinds zijn 5. traint 3 keer per week in zijn club + 1 wedstrijd per week en gaat idd ook nog op zondag naar de voetbalschool. Deze is hier idd wel prestatie gericht. hier zitten enkel jongens die al aardig voetballen en technisch nog meer uitdaging aan willen gaan.
Alle reacties Link kopieren
47084 schreef:
14-08-2018 13:49
Een voetbalschool is commercieel en prestatief. Eens per week trainen zonder wedstrijden dient geen enkel doel. Dan kun je hem beter een sport zonder wedstrijden laten doen, zoals turnen, judo, o.i.d.
Maar wat ik me afvraag: 9 jaar en nog op zwemles. Op welke leeftijd ben je begonnen?
Hij was net 8 jaar toen hij begon met zwemlessen . Hij kreeg ook schoolzwemmen en ik had verwacht dat hij het via de school zou leren. Maar dat schoot niet op dus heb hem toen op zwemles gedaan.
Tot zijn 8e had hij verder geen grote interesse in voetbal. Ineens had hij zo een zin om bij een voetbalclub te spelen. Maar zijn zwemlessen waren nog maar kort gestart toen. Eerst veilig leren zwemmen was de voorwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Hanaa,

Goed zwemmen leren is belangrijk dat snap ik.
Maar er zijn genoeg voetbalclubs waarbij het mogelijk is aan te geven dat je zoon maar 1 keer per week kan trainen. Waarschijnlijk wordt hij dan in een wat "minder prestatief" team geplaatst en kan hij gewoon zaterdag's zijn wedstrijdjes meepikken.
als mocht blijken dat hij goed kan voetballen kan hij na het behalen van zijn zwemdiploma nog altijd meerdere keren gaan trainen en in een meer prestatief team belanden. Voorop staat het plezier....dus laat hem gewoon gaan voetballen als hij dat graag wil zou ik zeggen.

Gr. Mav.
Wordt de kwaliteit van voetbalscholen beschermd door de KNVB? Want in dat geval kan er weinig fout gaan.
47084 schreef:
14-08-2018 13:49
Een voetbalschool is commercieel en prestatief. Eens per week trainen zonder wedstrijden dient geen enkel doel. Dan kun je hem beter een sport zonder wedstrijden laten doen, zoals turnen, judo, o.i.d.
Maar wat ik me afvraag: 9 jaar en nog op zwemles. Op welke leeftijd ben je begonnen?
Sinds wanneer hebben turnen en judo geen wedstrijden/competities? :o
Hanaa schreef:
14-08-2018 20:04
Hij was net 8 jaar toen hij begon met zwemlessen . Hij kreeg ook schoolzwemmen en ik had verwacht dat hij het via de school zou leren. Maar dat schoot niet op dus heb hem toen op zwemles gedaan.
Het klinkt heel onaardig maar schoolzwemmen is eigenlijk een vorm van oplichting. Dit komt omdat er geen school in Nederland is die kinderen voldoende uren en tijd kan laten besteden aan zwemlessen die ook van goede kwaliteit is. De gemeente betaalt, dus het moet zo goedkoop mogelijk.
Het is allemaal maar een toneelstukje, dat hele schoolzwemmen.

De school moet dan wel gezegd hebben dat schoolzwemmen alleen extra is. Waarom heb je hem dan niet op zwemles buiten school gezet?
Indien de school nooit heeft laten weten dat schoolzwemmen alleen een extra is zou je wel het geld dat je nu betaalt voor de lessen buiten school kunnen terugeisen van school/gemeente.
Voetbal is toch vooral conditie en techniek? Wordt daarmee geoefend op de voetbalschool?
Alle reacties Link kopieren
hier werkt de voetbalschool idd gericht op techniek. kleine groepjes die heel technische oefeningen uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Intussen zit mijn zoon sinds september op een voetbal club! Hij mag 1x pw trainen en toch zaterdag een wedstrijd spelen.
Maar ik wil toch nog wat kwijt over mijn ervaring met een voetbalschool.
We zijn na 3 maanden gestopt. In mijn ogen was dit dus echt geldverspilling. Drie maanden lang heb ik aan de zij gestaan om te kijken wat ze die jongens nu aanleren. Drie maanden over gedaan om die jongens de 'schaartechniek' aan te leren. Op een gegeven moment was mijn zoon daar zo klaar mee. Aan de telefoon hadden ze beloofd om de kinderen veel nieuwe technieken aan te leren. Veel wachten op je beurt en intussen dus gewoon niks aan het doen. Soms kwam het voor dat mijn zoon heel de les maar 2 of 3 x iets kon demonstreren. De rest vd tijd bestond uit wachten op je beurt.
Grootste onzin ever. Ook de coaches hadden weinig oog voor elk kind afzonderlijk. Alleen maar aan het roepen dat ze hun best moesten doen om de nieuwe Messi te worden.
Zoon ging de laatste weken met veel tegenzin, terwijl hij de trainingen en de wedstrijden bij zijn echte club nooit wil missen. Daar leert hij veel meer en wordt hij echt uitgedaagd dan bij een commerciële voetbalschool. Niet voor herhaling vatbaar! Geldverspilling.
Wel weer een ervaring rijker
Ik kreeg toevallig net via Facebook mee dat Gerald Vanenburg voetbalweekenden organiseert. Gewoon, onder eigen naam terugvindbaar, en onder Dutch Soccer Academy. Dat is een echte techniektrainer!
Ik zou hem inschrijven bij een gewone voetbalvereniging en zeggen dat hij maar een keer per week kan trainen. Dat is in de lagere elftallen geen probleem. Sommige clubs kennen ook trainingsleden. Die kinderen trainen bij een team mee en doen geen wedstrijden.
Hanaa schreef:
28-01-2019 07:14
Intussen zit mijn zoon sinds september op een voetbal club! Hij mag 1x pw trainen en toch zaterdag een wedstrijd spelen.
Maar ik wil toch nog wat kwijt over mijn ervaring met een voetbalschool.
We zijn na 3 maanden gestopt. In mijn ogen was dit dus echt geldverspilling. Drie maanden lang heb ik aan de zij gestaan om te kijken wat ze die jongens nu aanleren. Drie maanden over gedaan om die jongens de 'schaartechniek' aan te leren. Op een gegeven moment was mijn zoon daar [.......] Daar leert hij veel meer en wordt hij echt uitgedaagd dan bij een commerciële voetbalschool. Niet voor herhaling vatbaar! Geldverspilling.
Wel weer een ervaring rijker
Hier heb je de hockeyscholen. Wat ik erover hoor is precies wat jij schrijft over de voetbalschool. Het is helaas toch veelal verdienen op kinderen die momenteel (door wachtlijsten) niet op de club terecht kunnen.
Iedere prestatieve sportopleiding is in feite een verdienmodel. Dat begint bij het opleiden voor een zwemdiploma tot sportkampen, sportweekenden en commerciële selctietraining. Dat wil niet zeggen dat dat verkeerd is, want bij de clubs is het in vele opzichten amateuristisch.
Vanenburg zei ooit dat het er tóch wel uitkwam als ze een jaar of veertien, vijftien werden. Tot die tijd drukloos trainen. Wiel Coerver had die visie eerder.
Als ouder sta je voor een doolhof, en wil je eruit halen wat erin zit.
Diamantha schreef:
15-02-2019 20:29
Hier heb je de hockeyscholen. Wat ik erover hoor is precies wat jij schrijft over de voetbalschool. Het is helaas toch veelal verdienen op kinderen die momenteel (door wachtlijsten) niet op de club terecht kunnen.
Dan ben je echt verkeerd geïnformeerd. 99% is gewoon lid van een club en wil zijn of haar techniek verbeteren. Iets wat de meeste clubs maar matig aanleren.
Het lijkt me logisch dat ze het niet gratis aanbieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven