Wanneer heb je wandelschoenen nodig?

09-01-2021 12:19 114 berichten
Ik loop regelmatig een rondje, zo tussen de 3 en 8 km afhankelijk van de tijd die ik heb. Dat doe ik op mn gewone schoenen of op mijn hardloopschoenen.

Maar wanneer heb je nou wandelschoenen nodig? Het enige dat ik me kan bedenken is dat mijn hardloopschoenen niet waterdicht zijn dus dat is soms een tikje onhandig met weer zoals nu. Zijn wandelschoenen dat wel?

Plus: ik vind wandelschoenen lelijk en prijzig :mrgreen:

Wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
09-01-2021 12:26
Hoeft helemaal niet, er zijn genoeg vierdaagse wandelaars die niet specifiek op wandelschoenen lopen.
Bij de vierdaagse loop je over asfalt.
Alle reacties Link kopieren
Hardloopschoenen kunnen een branderig gevoel onder je voet veroorzaken. Heeft te maken met een ander soort demping en andere manier van afwikkelen van je voeten.
Je kunt ook op "gewone" sneakers of schoenen wandelen en ze impregneren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Als je gewoon een uurtje of twee gaat wandelen op een harde effen ondergrond zoals asfalt, dan zou ik geen echte wandelschoenen aantrekken. Hoe meer het terrein oneffen wordt en je misschien ook meer bescherming tegen water nodig hebt, hoe hoger en steviger de schoen moet zijn. Dus ga je in heuvelachtig gebied off-road met een rugzak dagtochten maken dan zou ik zeker voor een typische goretex wandelschoen type B of C gaan.
Voor het normale wandelwerk in Nederland volstaan meestal ook goede sneakers of goretex type A lage wandelschoenen als je wat meer de bossen opzoekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar hoge wandelschoenen voor in de winter. Voor als we in de natuur gaan wandelen. Zou ze echt niet willen missen. Ze zijn waterdicht en mogen vies worden.
In de zomer draag ik open wandelschoenen van Keen als het weer het toelaat. Als je gewone wandelschoenen lelijk vindt, dan zijn deze helemaal erg. Maar daar geef ik helemaal niets om. Ik had ze gekocht voor een vakantie waarin we veel gingen wandelen en ik had last van hielspoor. Met deze schoenen helemaal niet. En je kan er mee door het water lopen. Nat lopen ze wel minder fijn, maar als het nodig is dan loop ik er mee door het water.
Mijn Lowa's zijn AB schoenen. Volgens mij was A voor verharde paden en door de stad. B meer voor oneffen, heuvels en een beetje berg en is C een echte bergschoen voor als je echt flink gaat klimmen.
Als je ze koopt zou ik wel naar een goede outdoor zaak gaan zoals Bever. Daar kun je je schoenen ook testen op een helling en oneffen terrein.
Alle reacties Link kopieren
Een C schoen is idd heel stug. Die heb je in NL echt niet nodig.
Ik loop op half hoge Meindl's. Lelijk? Interesseert me niks. Ik krijg geen last van mijn lijf als ik op die schoenen wandel, ze mogen gewoon vies worden in het bos, ze zijn waterdicht en ik heb genoeg grip. Ideaal.
Ik heb ze 1.5 maat groter dan mijn gewone schoenen. Mijn voeten zetten nogal uit tijdens het lopen en anders loop ik mijn tenen blauw (helaas al een keer gehad).
Ik heb heel lastige voeten. Geopereerd, plaatjes, boutjes etc. Ik heb veel baat bij de wat rondere zool die afwikkelen makkelijker maakt. Ik draag voor elke wandeling langer dan vijf/tien minuten wandelschoenen.

Ik gebruik ze dus ook als ik ga winkelen, naar een pretpark/dierentuin, bij slecht weer, op het strand etc.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
09-01-2021 12:29
Waarom zou je die lelijke dingen aanwillen?
Omdat het beter voor je enkels/voeten kan zijn. Dat vind ik belangrijker dan het uiterlijk van een schoen als je lang moet lopen.
Life is short. Eat dessert first.
doornroosje9 schreef:
09-01-2021 13:31
Omdat het beter voor je enkels/voeten kan zijn. Dat vind ik belangrijker dan het uiterlijk van een schoen als je lang moet lopen.

Precies! Ik heb die schoenen niet voor het modieuze. Als je vaak en lang wandelt weet je echt heel snel waarom je ze zou willen kopen.
Wow, wat een reacties. Dank jullie wel!

Ik zit andere schoenen te overwegen omdat ik nu met dit weer nog wel eens met natte voeten thuiskom. Op zich geen punt alleen lekker is anders.
Op mijn gewone schoenen kan ik wel vijf km lopen maar dan heb ik blaren of schuurplekken. Dus dat is niet zo handig.
Dan zegt iedereen: koop wandelschoenen! Maar ik weet niet zo goed of dat dan nuttig is.

Ik heb overigens ook steunzolen.
Oh en hier zijn dus wel modderpaadjes en weilanden dus ik loop niet alleen maar over verharde paden. Nu wel omdat ik anders met zeiknatte voeten thuiskom.
Dit leek me ook wel wat overigens:

https://zooadventure.nl/

Maar geen idee of dat wat is... (en prijzig).
doornroosje9 schreef:
09-01-2021 13:31
Omdat het beter voor je enkels/voeten kan zijn. Dat vind ik belangrijker dan het uiterlijk van een schoen als je lang moet lopen.
Dat is waarom ik meestal mn hardloopschoenen aantrek inderdaad. Die zijn trouwens ook niet bepaald sexy of zo.
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:37
Oh en hier zijn dus wel modderpaadjes en weilanden dus ik loop niet alleen maar over verharde paden. Nu wel omdat ik anders met zeiknatte voeten thuiskom.
Dan zou ik je goretex type A wandelschoenen aanraden. Toch nog redelijk soepel en waterdicht voor vochtige paden.
anoniem_365114 wijzigde dit bericht op 09-01-2021 14:07
0.00% gewijzigd
Blankepit schreef:
09-01-2021 13:41
Dan zou ik je goretex type A wandelschoenen aanraden. Toch nog redelijk soepel en waterdicht voor vochtige paden.
.
Neeeeeeeee niet doen!
Waarom niet?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:36
Wow, wat een reacties. Dank jullie wel!

Ik zit andere schoenen te overwegen omdat ik nu met dit weer nog wel eens met natte voeten thuiskom. Op zich geen punt alleen lekker is anders.
Op mijn gewone schoenen kan ik wel vijf km lopen maar dan heb ik blaren of schuurplekken. Dus dat is niet zo handig.
Dan zegt iedereen: koop wandelschoenen! Maar ik weet niet zo goed of dat dan nuttig is.

Ik heb overigens ook steunzolen.
Dan wandelschoenen kopen. Blaren of schuurplekken, dat is gewoon niet goed. Niet zomaar kopen trouwens, maar passen en kijken welke het makkelijkst zitten.
Life is short. Eat dessert first.
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:39
Dit leek me ook wel wat overigens:

https://zooadventure.nl/

Maar geen idee of dat wat is... (en prijzig).

Ik denk dat Lowa's beter zitten omdat je veters kunt aantrekken tot ze je lekker zitten. Ikzelf trek ze rond mijn enkels altijd vrij strak aan. Dat voelt heerlijk stevig.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:42
Waarom niet?
Daar heb je dus totaal geen steun in, lijkt het? Ik ken ze niet, maar het lijkt me niets.
Life is short. Eat dessert first.
Als het je puur om droge voeten gaat hoeven het niet perse wandelschoenen te zijn. Ik heb ook een paar gewone sneakers met gore-tex. Gore-tex is waterdicht, het nadeel is alleen dat het minder ademt dus in de zomer is het niet altijd fijn.
doornroosje9 schreef:
09-01-2021 13:44
Dan wandelschoenen kopen. Blaren of schuurplekken, dat is gewoon niet goed. Niet zomaar kopen trouwens, maar passen en kijken welke het makkelijkst zitten.

Dit! Echt het loopt zoveel lekkerder.
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:42
Waarom niet?
Laarzen lijken me voor lange wandelingen echt minder geschikt, maar ik laat me graag overtuigen.
TsumTsum schreef:
09-01-2021 13:46
Gore-tex is waterdicht, het nadeel is alleen dat het minder ademt dus in de zomer is het niet altijd fijn.
Goretex ademt juist héél goed.
Blankepit schreef:
09-01-2021 13:47
Goretex ademt juist héél goed.
Mij is wat anders verteld maar het ademt wel beter dan schoenen van plastic waar ik meteen zweetvoeten in krijg. Dat heb ik met gore-tex in combinatie met leer niet.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
09-01-2021 13:36
Wow, wat een reacties. Dank jullie wel!

Ik zit andere schoenen te overwegen omdat ik nu met dit weer nog wel eens met natte voeten thuiskom. Op zich geen punt alleen lekker is anders.
Op mijn gewone schoenen kan ik wel vijf km lopen maar dan heb ik blaren of schuurplekken. Dus dat is niet zo handig.
Dan zegt iedereen: koop wandelschoenen! Maar ik weet niet zo goed of dat dan nuttig is.

Ik heb overigens ook steunzolen.
Krijg je vaker blaren in schoenen waar je langer op loopt? Anders kun je je hielen afplakken met sporttape.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Als je steunzolen hebt lijken me laarzen ook niet direct een goede optie. Je hebt steun nodig en dat krijg je met laarzen niet.
Ik heb veiligheidslaarzen met stalen neus voor stal- en huis/tuinwerk (NAM-boots), en die lopen heerlijk maar geven uiteindelijk te weinig steun.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven