Sport
alle pijlers
Wat is het verschil tussen sporten en bewegen?
donderdag 20 juni 2024 10:06
Naar aanleiding van een ander topic: wanneer noem jij iets sporten en wanneer noem je het bewegen? Het viel me op dat mensen daar een onderscheid maken, maar ik vind het niet zo duidelijk. Is wandelen bewegen en hardlopen sporten? En zwemmen, is dat sporten of bewegen? En waarom heet een potje tennis sporten en een stukje fietsen bewegen? Waar leg jij de grens? Hoogte van de hartslag? En maakt het wat uit?
The impossible just takes a little longer.
donderdag 20 juni 2024 10:11
donderdag 20 juni 2024 10:27
Ik denk daar anders over. Ik doe ook sporten die weinig tot niks te maken hebben met cardio maar zeker wel met spieropbouw, evenwicht etc. Dat vind ik echt wel sporten hoor ondanks dat mijn hartslag daarvan waarschijnlijk niet erg hoog wordt.
donderdag 20 juni 2024 10:29
Die scheidslijn is natuurlijk niet zo makkelijk te maken. Bewegen vind ik wat je dagelijks doet. En dat kan je bevorderen door de trap te nemen ipv de lift , door de fiets vaker te gebruiken ipv de auto enz. enz.
Mijn wekelijkse wandeling van ongeveer 10 km vind ik ook bewegen, een ander kan dat als sporten zien. Het blokje om van een paar kilometer vind ik bewegen, zeker geen sporten.
Hoogte van de hartslag kijk ik nooit naar. Maar dan zou grasmaaien in mijn grote, hobbelige tuin ook onder sporten vallen, terwijl ik dat bewegen vind. En het snoeien van de struiken ook, net als het vegen van de straat.
Kortom, de scheidslijn is wat mij betreft niet aan te geven.
Mijn wekelijkse wandeling van ongeveer 10 km vind ik ook bewegen, een ander kan dat als sporten zien. Het blokje om van een paar kilometer vind ik bewegen, zeker geen sporten.
Hoogte van de hartslag kijk ik nooit naar. Maar dan zou grasmaaien in mijn grote, hobbelige tuin ook onder sporten vallen, terwijl ik dat bewegen vind. En het snoeien van de struiken ook, net als het vegen van de straat.
Kortom, de scheidslijn is wat mij betreft niet aan te geven.
donderdag 20 juni 2024 10:30
Bewegen is alles, van omdraaien in bed tot een wandelingetje in de middagpauze.
En hoewel shoppen of een dagje Efteling niet direct onder sporten vallen, haal je daar met gemak je stappen.
Sport is voor mij alles waar ik me speciaal voor moet omkleden. Een rondje shoppen, ook al tikken we de 8 km aan, is geen sporten.
Zwemmen is dat dus wel.
Fietsen is voor ons wel degelijk sporten, hoewel ik geen sportfiets heb, heb ik daar wel kleding voor en als we er 70-80 km op hebben zitten vind ik dat geen simpel bewegen meer. Een ritje van 4 km naar de supermarkt is dat wel.
Maakt het uit? Wat mij betreft niet.
En hoewel shoppen of een dagje Efteling niet direct onder sporten vallen, haal je daar met gemak je stappen.
Sport is voor mij alles waar ik me speciaal voor moet omkleden. Een rondje shoppen, ook al tikken we de 8 km aan, is geen sporten.
Zwemmen is dat dus wel.
Fietsen is voor ons wel degelijk sporten, hoewel ik geen sportfiets heb, heb ik daar wel kleding voor en als we er 70-80 km op hebben zitten vind ik dat geen simpel bewegen meer. Een ritje van 4 km naar de supermarkt is dat wel.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 20 juni 2024 10:31
In sporten zit voor mij een meetbaar competitief of verbeterelement, een lichamelijk doel (sneller, leniger, sterker, conditioneel beter worden enz.)
Bewegen is voor mij naar de supermarkt of je werk fietsen of wandelen. Ik ken ook mensen die trainen voor de vierdaagse, dan heeft dat een doel en is het meer sporten dan bewegen. (En andersom zijn er natuurlijk ook mensen die sporten die eigenlijk meer aan het bewegen zijn.)
Ik sport meestal 2x per dag (1x lang en 1x wat korter). Voornamelijk duur/intervaltraining met wat krachtelementen en 1x krachttraining. Tussendoor ook lenigheid/core. Bij dat laatste ben ik niet 'aan het sporten' maar ik doe wel voor mijn sport nuttige dingen met een doel.
Bewegen is voor mij naar de supermarkt of je werk fietsen of wandelen. Ik ken ook mensen die trainen voor de vierdaagse, dan heeft dat een doel en is het meer sporten dan bewegen. (En andersom zijn er natuurlijk ook mensen die sporten die eigenlijk meer aan het bewegen zijn.)
Ik sport meestal 2x per dag (1x lang en 1x wat korter). Voornamelijk duur/intervaltraining met wat krachtelementen en 1x krachttraining. Tussendoor ook lenigheid/core. Bij dat laatste ben ik niet 'aan het sporten' maar ik doe wel voor mijn sport nuttige dingen met een doel.
donderdag 20 juni 2024 10:32
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Ik bootcamp zelf 2xpw en soms zit daar geen cardio oefening bij, maar dan heb ik nog steeds gesport vind ik.Dutchgirly schreef: ↑20-06-2024 10:27Ik denk daar anders over. Ik doe ook sporten die weinig tot niks te maken hebben met cardio maar zeker wel met spieropbouw, evenwicht etc. Dat vind ik echt wel sporten hoor ondanks dat mijn hartslag daarvan waarschijnlijk niet erg hoog wordt.
donderdag 20 juni 2024 10:36
Van alleen wandelen kan mijn hartslag al fors oplopen, ook als ik vrij rustig loop.
Voor mij is dat dus geen graadmeter, want ik zie "mijn" wandelen als bewegen en niet als sporten.
Wel een interessante discussie!
donderdag 20 juni 2024 10:39
Maar je kunt ook naar de duur van de inspanning. Als jij uren aan het wandelen bent, maar met lage hartslag, dan vind ik dat toch ook wel sporten.
Ik zie sporten als recreatief bewegen, ongeacht hartslag. Als je fysiek werk doet ben je ook intensief bezig, maar ik noem dat geen sporten. Hard naar mijn werk fietsen noem ik ook geen sporten, een sprintje naar de trein trekken ook niet.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 20-06-2024 10:39
9.02% gewijzigd
donderdag 20 juni 2024 10:39
Eigenlijk een beetje dit.Ceylon schreef: ↑20-06-2024 10:30Bewegen is alles, van omdraaien in bed tot een wandelingetje in de middagpauze.
Zwemmen is dat dus wel.
Bewegen is voor mij alles wat ik gewoon dagelijks doe en niet veel moeite kost/is.
Ik denk wel dat het belangrijker is om in je dagelijk leven genoeg te bewegen vs veel sporten. Omdat je de beweging meer verdeelt over de dag, dat lijkt mij op langer termijn gezonder.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 20 juni 2024 10:44
zx123 schreef: ↑20-06-2024 10:31
Wat is lang sporten en wat is kort sporten?
Voor mij is het onderscheid denk ik de sportoutfit en of ik daarna moet douchen. Alhoewel ik zwemmen niet altijd sporten vind.
Coffee is never my cup of tea
donderdag 20 juni 2024 10:45
Maar op zich heeft of je er moeite voor doet er toch ook niets mee te maken? Een verhuizer of verpleegkundige moet zich best flink inzetten voor het werk, maar is niet aan het sporten. Ik loop zonder enige moeite 10km hard, maar dan ben ik wel aan het sporten, in mijn ogen.dianaf schreef: ↑20-06-2024 10:39Eigenlijk een beetje dit.
Bewegen is voor mij alles wat ik gewoon dagelijks doe en niet veel moeite kost/is.
Ik denk wel dat het belangrijker is om in je dagelijk leven genoeg te bewegen vs veel sporten. Omdat je de beweging meer verdeelt over de dag, dat lijkt mij op langer termijn gezonder.
Beide is het wel bewegen.
donderdag 20 juni 2024 10:51
Ja, volgens mij is dat ook wat de deskundigen zeggen. Je kunt beter elk uur even in beweging komen, dan vijf dagen per week achter je bureau zitten en twee keer per week naar de sportschool. En als ik bijvoorbeeld sta te spitten in de moestuin, dan heet dat geen sporten, maar toch krijgt mijn rug een behoorlijke workout.
Wat mij betreft zouden (als het om gezondheid gaat) sporten en bewegen altijd in één adem genoemd mogen worden. En is het onderscheid dus ook niet zo belangrijk. Maar ik vind de reacties hier tot nu toe wel interessant.
The impossible just takes a little longer.
donderdag 20 juni 2024 11:01
Lang is 1,5 tot 2 uur, kort is een half uur tot een uur.Marianneke schreef: ↑20-06-2024 10:44Wat is lang sporten en wat is kort sporten?
Voor mij is het onderscheid denk ik de sportoutfit en of ik daarna moet douchen. Alhoewel ik zwemmen niet altijd sporten vind.
donderdag 20 juni 2024 11:04
Voor mij is het een combinatie van mij ervoor moeten omkleden en de intentie om te gaan sporten. Dat laatste is lekker duidelijk, maar als voorbeeld; ik loop gemiddeld zo’n 11 kilometer per dag en dat is NEAT omdat dat gebeurt zonder de intentie dat het sporten is, het is gewoon beweging om van A naar B te komen. Maar als ik een middagje ga wandelen, er een route voor uitzoek en snacks meeneem, dan is het wel sporten voor mij, ondanks dat het dezelfde beweging is.
Overigens sport ik 4/5 keer per week (sportschool en een vorm van dans) en wandel ik regelmatig maar benoem ik dat meestal niet als ik het over ‘mijn’ sporten heb. Grappig is dat.
Overigens sport ik 4/5 keer per week (sportschool en een vorm van dans) en wandel ik regelmatig maar benoem ik dat meestal niet als ik het over ‘mijn’ sporten heb. Grappig is dat.
donderdag 20 juni 2024 11:10
Bij RIVM staat: Volgens de Beweegrichtlijnen moeten volwassenen per week minimaal twee en een half uur matig intensief bewegen om gezond te blijven. Voor kinderen is dit minimaal een uur per dag. Je beweegt matig intensief als je wandelt, fietst, rustig zwemt. Ook de wat zwaardere huishoudelijke klussen, zoals ramen wassen of werken in de tuin vallen hieronder. Wie te weinig beweegt, loopt een grotere kans om chronische ziekten te krijgen. Ouderen hebben hierdoor ook een grotere kans op botbreuken.Avena schreef: ↑20-06-2024 10:51Ja, volgens mij is dat ook wat de deskundigen zeggen. Je kunt beter elk uur even in beweging komen, dan vijf dagen per week achter je bureau zitten en twee keer per week naar de sportschool. En als ik bijvoorbeeld sta te spitten in de moestuin, dan heet dat geen sporten, maar toch krijgt mijn rug een behoorlijke workout.
Wat mij betreft zouden (als het om gezondheid gaat) sporten en bewegen altijd in één adem genoemd mogen worden. En is het onderscheid dus ook niet zo belangrijk. Maar ik vind de reacties hier tot nu toe wel interessant.
Ik vind ze nog heel behoudend eigenlijk. 1 raam lappen zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, ook niet iedere dag 1 raampje. Misschien lap ik mijn ramen verkeerd hoor, maar mijn 3 grote ramen achter achterelkaar doen is toch ook nauwelijks bewegen? In dat opzicht snap ik het wel als ergens sporten wordt aangemoedigd. Dan krijg je vaak toch iets meer lichaamsbeweging en training dan als je 1 raam afvinkt en denkt dat je dan gezond bezig bent.
donderdag 20 juni 2024 11:22
Interessante discussie, ik sport best veel (gemiddeld 7 uur per week) als in naar de sportschool voor krachttraining en (kick)boksen maar beweeg vaak weer te weinig zo door de dag want ik heb een kantoorbaan/zittend beroep.
Mate van vermoeidheid/zweten of hoogte van de hartslag verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon en verschuift ook steeds naarmate je fitter wordt.
Voor een ongetraind persoon kan een stuk wandelen al een hoge hartslag en veel zweten opleveren maar als diegene dat structureel doen wordt dat steeds minder. Gaat dat wandelen dan van sporten ineens over in gewoon bewegen?
2 uurtjes baantje trekken in het zwembad of een middag in het zwembad achter je kinderen aanjagen kan de zelfde hoeveelheid activiteit zijn, maar het ene is bedoelt als sporten en het andere niet.
En een stratenmaker verbrandt waarschijnlijk meer calorieën dan ik doe onder de streep, maar de stratenmaker doet 'gewoon' zijn werk en ik sport 5 dagen in de week.
Mate van vermoeidheid/zweten of hoogte van de hartslag verschilt natuurlijk ook heel erg per persoon en verschuift ook steeds naarmate je fitter wordt.
Voor een ongetraind persoon kan een stuk wandelen al een hoge hartslag en veel zweten opleveren maar als diegene dat structureel doen wordt dat steeds minder. Gaat dat wandelen dan van sporten ineens over in gewoon bewegen?
2 uurtjes baantje trekken in het zwembad of een middag in het zwembad achter je kinderen aanjagen kan de zelfde hoeveelheid activiteit zijn, maar het ene is bedoelt als sporten en het andere niet.
En een stratenmaker verbrandt waarschijnlijk meer calorieën dan ik doe onder de streep, maar de stratenmaker doet 'gewoon' zijn werk en ik sport 5 dagen in de week.
donderdag 20 juni 2024 11:24
Het werk van een verhuizer of verpleegkundige valt voor mij onder dagelijkse beweging. Net als een rondje wandelen na mijn werk of tussen de middag. Hardlopen, zwemmen, fietsen op de mtb, valt voor mij onder sporten. Ik moet dan ook moeite doen om het te gaan doen, verkleden en zo. Ga ik ver wandelen, dan is dat niet mijn normale beweging en zie ik het als sport.Lorem_Ipsum schreef: ↑20-06-2024 10:45Maar op zich heeft of je er moeite voor doet er toch ook niets mee te maken? Een verhuizer of verpleegkundige moet zich best flink inzetten voor het werk, maar is niet aan het sporten. Ik loop zonder enige moeite 10km hard, maar dan ben ik wel aan het sporten, in mijn ogen.
Beide is het wel bewegen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 20 juni 2024 11:27
Oh, op die manier moeite. Ik dacht de mate van inspanning tijdens de activiteit.dianaf schreef: ↑20-06-2024 11:24Het werk van een verhuizer of verpleegkundige valt voor mij onder dagelijkse beweging. Net als een rondje wandelen na mijn werk of tussen de middag. Hardlopen, zwemmen, fietsen op de mtb, valt voor mij onder sporten. Ik moet dan ook moeite doen om het te gaan doen, verkleden en zo. Ga ik ver wandelen, dan is dat niet mijn normale beweging en zie ik het als sport.
Voor mij is recreatief bewegen sporten. Met tegenwind naar huis fietsen niet.
donderdag 20 juni 2024 11:31
Wat een grappig topic. Ik heb nooit bewust nagedacht over het precieze onderscheid. Maar ik kan me wel aansluiten bij degenen die het omkleden als maatstaf nemen.
Voor mij is sporten iets waar ik sportkleding voor aan moet trekken en wat me lichamelijk behoorlijke inspanning kost.
Bewegen is huishouden, wandelen, fietsen,etc zonder bovenmatige lichamelijke inspanning.
Maar inderdaad, ik loop ook 10 km hard zonder dat ik het gevoel heb dat me dat bovenmatige inspanning kost en dat vind ik wel sporten. Dan geeft de sportoutfit toch de doorslag
Voor mij is sporten iets waar ik sportkleding voor aan moet trekken en wat me lichamelijk behoorlijke inspanning kost.
Bewegen is huishouden, wandelen, fietsen,etc zonder bovenmatige lichamelijke inspanning.
Maar inderdaad, ik loop ook 10 km hard zonder dat ik het gevoel heb dat me dat bovenmatige inspanning kost en dat vind ik wel sporten. Dan geeft de sportoutfit toch de doorslag
donderdag 20 juni 2024 11:31
Ja, maar dat klopt dan toch ook? Voor de gezondheid heeft men het ook vooral over bewegen, niet over sporten.Avena schreef: ↑20-06-2024 10:51Ja, volgens mij is dat ook wat de deskundigen zeggen. Je kunt beter elk uur even in beweging komen, dan vijf dagen per week achter je bureau zitten en twee keer per week naar de sportschool. En als ik bijvoorbeeld sta te spitten in de moestuin, dan heet dat geen sporten, maar toch krijgt mijn rug een behoorlijke workout.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in